15 °C Rethymno, GR
03/12/2021

Πειραματικό Λύκειο Ρεθύμνου: Εκδηλώσεις Erasmus Days 2021

Πέμπτη 21 Οκτωβρίου 2021, ώρα 12.30 το μεσημέρι. Πλατεία Αγνώστου στρατιώτη, σημείο αναφοράς της πόλης μας. Οι περαστικοί και όσοι απολαμβάνουν τον καφέ τους ξαφνιάζονται! Η πλατεία πλημμυρίζει με μαθητές του Πειραματικού Λυκείου Ρεθύμνου. Φτιάχνουν ένα μεγάλο κύκλο και κινούνται στον ρυθμό του ύμνου της Ευρώπης: «Ωδή στη Χαρά», του Μπετόβεν, που ακούγεται δυνατά από τα ηχεία. Το εσωτερικό του κύκλου γεμίζει σταδιακά από μαθητές. Άλλοι κρατούν πολύχρωμα γράμματα-μπαλόνια που σχηματίζουν μια λέξη, άλλοι έχουν υψωμένα πανό στα οποία διακρίνονται σημαίες κρατών και τίτλοι.

Μια φαινομενικά αυθόρμητη, ζωντανή, χαρούμενη, εντυπωσιακή δράση αιφνιδιάζει, διασκεδάζει και παρασύρει στο ρυθμό της όσους παρακολουθούν. Η ομάδα των μαθητών του Πειραματικού Λυκείου με την ξαφνική της εμφάνιση εκπλήσσει και μεταφέρει το μήνυμά της. Με το Our Erasmus+days 2021 flashmob συμμετέχει στην πανευρωπαϊκή γιορτή των προγραμμάτων Erasmus+. Τα γράμματα-μπαλόνια που ανεμίζουν σχηματίζοντας τη λέξη σημειολογικά τονίζουν τη συμβολή των προγραμμάτων αυτών στην προώθηση των κοινών ευρωπαϊκών αξιών και την ενίσχυση της διαπολιτισμικής κατανόησης μέσα από διακρατικές συνεργασίες στον τομέα της εκπαίδευσης. Στα πανό αποτυπώνονται οι συνεργασίες και τα προγράμματα που υλοποιεί το σχολείο με πολλαπλά οφέλη για εκπαιδευτικούς και μαθητές. Αυτή τη θετική εμπειρία μοιράζεται το Πειραματικό Λύκειο με τη δράση flashmob και ευαισθητοποιεί για τη σημασία τους στην εκπαίδευση. Μπορείτε να παρακολουθήσετε το δρώμενο στο κανάλι youtube του σχολείου εδώ: https://youtu.be/ZoFOq-dVU5o

Το Πειραματικό Λύκειο υλοποιεί αυτή την περίοδο πέντε προγράμματα Erasmus+. Τα τρία από αυτά ανήκουν στην κατηγορία ΚΑ229 «Προγράμματα σχολικής εκπαίδευσης» και αποτελούν στρατηγικές συμπράξεις και διακρατικές συνεργασίες αποκλειστικά μεταξύ σχολείων.

Πιο συγκεκριμένα:

Shaping Young Europeans’ Future through Drama

Έξι ευρωπαϊκά σχολεία (Βουλγαρία/συντονίστρια, Ισπανία, Ιταλία, Πολωνία, Ελλάδα και Γερμανία) συμμετέχουν στο πρόγραμμα και ενώνονται γύρω από την ιδέα ότι το θέατρο μπορεί να είναι η συντομότερη διαδρομή για τη διαμόρφωση του μέλλοντος των νέων Ευρωπαίων, στην προώθηση της ανοιχτής εκπαίδευσης και της καινοτομίας και στην καλλιέργεια της δημιουργικότητας, της ευαισθητοποίησης και της ενεργού στάσης απέναντι στα παγκόσμια προβλήματα. Μαθητές και εκπαιδευτικοί θα συμμετέχουν σε 11 εργαστήρια για να μάθουν πώς θα ενσωματώσουν διάφορες μορφές θεατρικών τεχνικών (π.χ. παντομίμα, αυτοσχεδιασμός, παιχνίδι ρόλων σε διάφορα μαθήματα του σχολείου. Οι μαθητές θα συμμετάσχουν σε 21 θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες, τρεις διαγωνισμούς, flash mobs, θα φτιάξουν φυλλάδια, αφίσες, πολύγλωσσο λεξικό φιλίας κ.α.

Έχουν ήδη πραγματοποιηθεί δύο συναντήσεις, μία στο Kazanlak της Βουλγαρίας τον Δεκέμβριο του 2019 στην οποία 5 μαθητές και 2 εκπαιδευτικοί παρουσίασαν μεταξύ άλλων την «Ειρήνη» του Αριστοφάνη και μία στην Ισπανία τον Φεβρουάριο του 2020 με θέμα την εξερεύνηση της κουλτούρας των εταίρων χωρών μέσα από το θέατρο, όπου παρουσιάστηκε από μαθητές και εκπαιδευτικούς μια Ισπανική εκδοχή του Δον Ζουάν. Αυτή την εβδομάδα πραγματοποιείται και η τρίτη συνάντηση στην Κρακοβία της Πολωνίας, ενώ ακολουθούν οι επισκέψεις στην Ιταλία, στο Ρέθυμνο και στη Γερμανία με θέμα τους παγκόσμιους στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών.

«Democracy Matters – Human rights the pillars of democracy»

Το πρόγραμμα είναι μια στρατηγική εταιρική σχέση ανάμεσα σε έξι σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης από Γερμανία (συντονίστρια χώρα), Ελλάδα, Ιταλία, Β. Ιρλανδία, Τσεχία και Νορβηγία. Πραγματεύεται τη σχέση των ανθρωπίνων / ευρωπαϊκών δικαιωμάτων με τη δημοκρατία και στοχεύει στη διαμόρφωση της ιδιότητας του πολίτη με τη διάσταση της ενεργής κοινωνικής παρέμβασης και της συλλογικής δράσης που εξασφαλίζουν τον δημοκρατικό έλεγχο της εξουσίας. Κάποια παραδοτέα του σχεδίου είναι: δημοσκοπήσεις κοινής γνώμης σε όλες τις συμμετέχουσες χώρες σχετικά με την πρακτική και την παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, εκπαιδευτικά σενάρια/ παιδαγωγικό υλικό, και έξι φιλμς, όπου το καθένα επικεντρώνεται στην ιστορία και την πραγματικότητα ενός διαφορετικού δικαιώματος.

Στη φιλοσοφική θεμελίωση των δικαιωμάτων, επικεντρώθηκε η διοργάνωση της πρώτης συνάντησης της σύμπραξης στο Ρέθυμνο τον Οκτώβριο του 2019 και στην ελευθερία του τύπου η δεύτερη στο Nuertingen της Γερμανίας λίγο καιρό αργότερα τον Δεκέμβριο 2019. Συνεχίζουμε με τις υπόλοιπες δραστηριότητες- μάθησης- κατάρτισης διδασκαλίας, με θεματικές το δικαίωμα στην ελευθερία συνάθροισης και έκφρασης γνώμης, την ελευθερία της θρησκείας, το δικαίωμα της ακεραιότητας και τα δικαιώματα σε σχέση με το περιβάλλον, που θα πραγματοποιηθούν είτε διαδικτυακά είτε δια ζώσης, σε συνεργασία με τα σχολεία της Τσεχίας, της Β. Ιρλανδίας, της Ιταλίας και της Νορβηγίας.

 Let us Sail Together!

Το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2020 και θα διαρκέσει μέχρι τον Αύγουστο του 2022. Ο στόχος του προγράμματος είναι να κάνει τους μαθητές ευαισθητοποιημένους πολίτες της Ευρώπης που θα αγωνιστούν ενάντια στη ρύπανση των θαλασσών και θα αποκτήσουν περιβαλλοντική συνείδηση για υγιείς, καθαρές και παραγωγικές θάλασσες. Οι μαθητές των έξι σχολείων – εταίρων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα ζουν δίπλα στη θάλασσα, ταξιδεύουν και εξερευνούν τις διαφορετικές ακτές της Βαλτικής Θάλασσας, της Μεσογείου, της Θάλασσας του Μαρμαρά, της Αδριατικής Θάλασσας, του Ατλαντικού Ωκεανού. Αφού πραγματοποιήσουν επιστημονική έρευνα, θα προτείνουν λύσεις στα προβλήματα θαλάσσιου περιβάλλοντος και θα παράξουν συγκεκριμένα ψηφιακά αποτελέσματα χρησιμοποιώντας τις ψηφιακές δεξιότητες του 21ου αιώνα. Οι συμμετέχοντες θα προετοιμάσουν αναφορές και παρουσιάσεις, θα συγκρίνουν τα στοιχεία και θα ανακαλύψουν τα αδύνατα και ισχυρά σημεία κάθε εταίρου, θα μοιραστούν τις καλές πρακτικές τους.

Οι χώρες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα είναι: Grubbeskolan, Σουηδία (Συντονιστής), III.gimnazijaSplit (Κροατία), Agrupamento de Escolas de Aveiro (Πορτογαλία), Horduvallaskoli (E10158145, Ισλανδία), Πειραματικό Γενικό Λύκειο Πανεπιστημίου Κρήτης (Ρέθυμνο), HAYRULLAH KEFOGLU ANADOLU LISESI (Τουρκία). Οι θεματικές ενότητες που θα πραγματευτούν είναι: Κλιματική αλλαγή και υπερθέρμανση του πλανήτη, εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα και φαινόμενο του θερμοκηπίου, θαλάσσιες προστατευμένες περιοχές και παραθαλάσσιος τουρισμός, αειφορία για την προστασία των ωκεανών, θαλάσσια ασφάλεια και ρύπανση.

Το σχολείο συμμετέχει επίσης σε δύο προγράμματα κατηγορίας KA201, «Στρατηγικές Συμπράξεις» μεταξύ ποικίλλων φορέων εκπαίδευσης, τα παρακάτω:

Dimas – Digital Marketing at Secondary schools

Βασικός σκοπός είναι η εκπόνηση ενός πλάνου, ώστε μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να αποκτήσουν νέες επιχειρηματικές ικανότητες με την εισαγωγή δεξιοτήτων ψηφιακού μάρκετινγκ. Οι εταίροι – συνεργάτες του προγράμματος είναι: Η MyDocumenta, μία ισπανική μικρομεσαία επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον τομέα των Νέων Τεχνολογιών της εκπαίδευσης και του πολιτισμού, Βαρκελώνη ως συντονιστής, το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, η Περιφερειακή Εκπαίδευση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης, το 2ο ΕΠΑΛ Ηρακλείου, η HEA (Halsingland Education Association) από την Σουηδία και τα σχολεία IesDosMares από την Μούρθια και το MasCamarena, από την Βαλένθια της Ισπανίας.

Η πρώτη συνάντηση των συνεργατών και η αναλυτική παρουσίαση των απαιτήσεων, των ρόλων και των υποχρεώσεων όλων των εμπλεκόμενων φορέων του προγράμματος πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις της MyDocumenta στην Βαρκελώνη τον Νοέμβριο 2019. Στη Βαρκελώνη πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο 2020 η τριήμερη εκπαίδευση των εταίρων σε ψηφιακά εργαλεία στην δημιουργία μιας συνεργατικής και καινοτόμου μεθοδολογίας με την χρήση ηλεκτρονικού χαρτοφυλακίου. Στη συνέχεια καταρτίστηκε με την επιμέλεια του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου και την βοήθεια και συμμετοχή των μάχιμων εκπαιδευτικών των σχολείων που συμμετείχαν, ένα 30ωρο πρόγραμμα σπουδών, για την εκμάθηση δεξιοτήτων σχετικά με το ψηφιακό Μάρκετινγκ και δημιουργήθηκε εκπαιδευτικό υλικό για τη διδασκαλία του. Τη σχολική χρονιά 2020-2021 υλοποιήθηκε ένα ηλεκτρονικό χαρτοφυλάκιο (e-portofolio) για την παράθεση και αξιολόγηση των δεξιοτήτων ψηφιακού μάρκετινγκ που αναπτύσσει ένας μαθητής. Στη συνέχεια, εν μέσω πανδημίας, τα σχολεία ενσωμάτωσαν δύο ενότητες του προγράμματος σπουδών στο επίσημο πρόγραμμα σπουδών τους, το δούλεψαν με τους μαθητές τους και το αξιολόγησαν. Στο σχολείο μας συμμετείχε το τμήμα Α2.

Τον Σεπτέμβριο του 2021, έγινε μετακίνηση στη Βαλένθια, όπου έγινε αποτίμηση και αξιολόγηση της πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος σε όλα τα σχολεία και προτάθηκαν βελτιώσεις του. Εκτός από τις διά ζώσης συναντήσεις πραγματοποιούνται και εξ αποστάσεως «συναντήσεις», μία στο τέλος κάθε μήνα, στις οποίες γίνεται ανταλλαγή απόψεων, συζήτηση και προγραμματισμός των ενεργειών που πρέπει να γίνουν.

VR In School Education

Θεωρώντας τις εφαρμογές της εικονικής πραγματικότητας ως μαθητο-κεντρική στρατηγική και μαθησιακή πρακτική με θετικά αποτελέσματα το Πειραματικό Λύκειο Πανεπιστημίου Κρήτης συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα VR IN SCHOOL EDUCATION. Το έργο χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Erasmus+ Στρατηγικές Συμπράξεις στον Τομέα της Σχολικής Εκπαίδευσης. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν έξι εταίροι/οργανισμοί από τέσσερα κράτη μέλη της Ε.Ε. Πειραματικό Γενικό Λύκειο Πανεπιστημίου Κρήτης (Ρέθυμνο), EscolaSecundariaDomingosRebelo (Πορτογαλία), Λύκειο Αραδίππου «Τάσος Μητσόπουλος» (Κύπρος), BOLT Virtual Services and Productions (Ελλάδα), Πανεπιστήμιο Πειραιά- Κέντρο Ερευνών (Ελλάδα), EcoleEuropeenneD’Ixelles (Βέλγιο).

Κύριος στόχος του προγράμματος είναι η εξοικείωση μαθητών και καθηγητών με την τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας (VR) και την παιδαγωγική αξιοποίησή της στην εκπαίδευση. Το παιχνίδι Εικονικής Πραγματικότητας στο οποίο θα συμμετάσχουν οι μαθητές, αφορά την ψηφιακή προσομοίωση Συμβουλίου Νέων σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Οι συμμετέχοντες θα εκφράσουν την άποψη τους και θα κληθούν να λάβουν αποφάσεις σε θέματα που άπτονται της ταυτότητάς τους ως ενεργών ευρωπαίων πολιτών, όπως η ασφαλής χρήση του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ο σχολικός και διαδικτυακός εκφοβισμός, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η Βιώσιμη Ανάπτυξη, η κυκλική Ανάπτυξη. Εξ αποστάσεως πραγματοποιήθηκαν οι συναντήσεις του προγράμματος, λόγω των επιδημιολογικών συνθηκών, με τη βοήθεια της τεχνολογίας, όμως, υλοποιήθηκαν οι προβλεπόμενες για την ολοκλήρωσή του ενέργειες και τον Δεκέμβριο 2021 θα πραγματοποιηθεί η τελική προσομοίωση.

Ως σχολική κοινότητα αντιλαμβανόμαστε τα προγράμματα Erasmus+ ως ευκαιρίες για την καλλιέργεια και ανάπτυξη των γνωστικών, κοινωνικών, πολιτισμικών δεξιοτήτων μας. Η συμμετοχή και υλοποίησή τους προσφέρει σε μαθητές και παιδευτικούς εμπειρίες ζωής και αποτελεί προστιθέμενη αξία στην ιδιότητά μας ως πολιτών.

Our Erasmus days+