Στην επόμενη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, το οποίο θα πραγματοποιηθεί εντός του μήνα θα συζητηθεί προκειμένου να δοθεί η τελική έγκριση για το μεγάλο οδικό έργο του τμήματος του Β.Ο.Α.Κ. στο Ρέθυμνο που αφορά το κομμάτι Σκαλέτα – Πάνορμος.
Ήδη προηγήθηκε η συζήτηση στο τεχνικό συμβούλιο του Οργανισμού, το οποίο έκανε τις παρατηρήσεις του ζητώντας κάποιες τροποποιήσεις και βελτιώσεις στη μελέτη. Μαζί με αυτές θα υποβληθεί στο επόμενο Δ.Σ., ώστε να δοθεί η έγκριση που αποτελεί το τελικό στάδιο, ώστε να σταλεί στην αρμόδια Διεύθυνση του υπουργείου Υποδομών, που θα κινήσει τις διαδικασίες δημοπράτησης του έργου, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από το εξασφαλισμένο ευρωπαϊκό κονδύλι των 25 εκ. ευρώ, που διατίθεται για έργα οδικής ασφάλειας σε όλο το εθνικό οδικό δίκτυο της Κρήτης.
Η συγκεκριμένη μελέτη χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα σημαντική, καθώς το οδικό αυτό τμήμα εντός των ορίων του Νομού Ρεθύμνου αποτελεί ένα από τα δώδεκα, τα οποία έχουν επισημανθεί από τους μελετητές σε συνεργασία με το τμήμα τροχαίας Β.Ο.Α.Κ. ως ένα από τα πλέον επικίνδυνα, λαμβάνοντας υπόψη τον αριθμό των τροχαίων δυστυχημάτων που έχουν σημειωθεί στην περιοχή.
Ειδικότερα το τμήμα αυτό βρίσκεται στην τέταρτη θέση επικινδυνότητας. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 4,3 εκ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι η συνολική μελέτη αφορά, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στην εφημερίδα μας ο Γιώργος Αγαπάκης, ένα τμήμα δρόμου 99 χλμ., στο οποίο θα πρέπει να γίνουν βελτιώσεις και παρεμβάσεις.
Λόγω του μεγάλου συνολικού μήκους του οδικού δικτύου έγινε προτεραιοποίηση των περιοχών αυξημένης επικινδυνότητας, όσον αφορά τη σειρά μελέτης και εφαρμογής των επεμβάσεων, με κριτήριο το συνολικό αριθμό θανατηφόρων και με τραυματισμούς ατυχημάτων και σε περίπτωση ισοδυναμίας, τον αριθμό μόνο των θανατηφόρων ατυχημάτων, ως εξής:
α) Π10 – Πέρα Γαλήνοι έως Λινοπεράματα (19 χλμ.)
β) Π3 – Σούδα έως Καλύβες (14 χλμ.)
γ) Π12 – Σεληνάρι έως Λίμνες (11 χλμ.)
δ) Π7 – Σκαλέτα έως Πάνορμος (9 χλμ.)
ε) Π4 – Βρύσες έως Γεωργιούπολη (6 χλμ.)
«Όλες οι μελέτες είναι εγκεκριμένες εκτός από το τμήμα Σκαλέτα – Σταυρωμένος – Πάνορμο. Δηλαδή 4 από τις 5 είναι ώριμες. Η μελέτη της οδικής ασφάλειας έχει ανατεθεί από τον Ο.Α.Κ. σε μελετητή από το 2018 με ανοικτή διαδικασία και έχει υποβάλλει τις μελέτες αυτές. Η μελέτη για το οδικό τμήμα Πάνορμο – Σκαλέτα είναι η τελευταία που βρίσκεται στο τελικό στάδιο. Το επόμενο Διοικητικό Συμβούλιο του Ο.Α.Κ. είναι προγραμματισμένο στα μέσα του Νοέμβρη, εκτός απροόπτου. Εκεί τα μέλη του Δ.Σ. θα κληθούν να εγκρίνουν τη μελέτη με τις τροποποιήσεις που θα έχει κάνει ο μελετητής, όπως του υπέδειξε το τεχνικό συμβούλιο του οργανισμού. Μετά την έγκριση η μελέτη αυτή θα σταλεί στην Διεύθυνση Συντήρησης Σταθερής Τροχιάς και Οδικής Ασφάλειας Δ14 του Υπουργείου, που είναι αρμόδια υπηρεσία, που έχει οριστεί ως αναθέτουσα αρχή για τις διαδικασίες ένταξης και δημοπράτησης, η οποία θα πρέπει να κάνει τη διαδικασία εντάξεως του έργου και δημοπράτησής του. Η διαδικασία αυτή είναι χρονοβόρα», ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του Οργανισμού, Γιώργος Αγαπάκης.
Συνολικά, οι παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης χαρακτηρίζονται ζωτικής σημασίας, ενώ ο στόχος που είχε τεθεί εξαρχής είναι ο περιορισμός των τροχαίων δυστυχημάτων κατά 50%. Ειδικότερα, ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων Γιώργος Αγαπάκης, ανέφερε πως η οδική ασφάλεια είναι μία μεγάλη υπόθεση με δύο παραμέτρους: τον ανθρώπινο παράγοντα και το οδικό περιβάλλον, το οποίο καλό είναι να βελτιωθούν οι συνθήκες ασφάλισης, που αφορούν το οδόστρωμα, τα στάδια των πρανών, την απορροή των όμβριων υδάτων, με την καταχώρηση οριζόντιας σήμανσης. «Είναι βραχυπρόθεσμα έργα τα οποία χαρακτηρίζονται άκρως απαραίτητα έως ότου κατασκευαστεί ο νέος βόρειος οδικός άξονας» συμπλήρωσε.
Στο υπουργείο οι φάκελοι για την ανάθεση μελετών για τους κόμβους Βοθρού και Ατσιποπούλου
Εν τω μεταξύ, σε ό,τι αφορά τις μελέτες των κόμβων Βοθρού στο Γεράνι και Ατσιποπούλου, αυτές βρίσκονται στο τελικό στάδιο πριν τη δημοσίευση της απόφασης από το τεχνικό συμβούλιο του υπουργείου Υποδομών για να ξεκινήσει η διαδικασία ανάθεσής τους σε σύμβουλο.
Τόσο η αναβάθμιση του ισόπεδου κόμβου Ατσιποπούλου, όσο και η κατασκευή του υπό μελέτη Κόμβου Βοθρού στο Γεράνι, αποτελούν διαχρονικά αιτήματα της τοπικής κοινωνίας του Ρεθύμνου, με δεδομένη την επικινδυνότητα που διατρέχουν καθημερινά οι εκατοντάδες οδηγοί που κινούνται επί του Β.Ο.Α.Κ.
Ειδικότερα, ο κόμβος Ατσιποπούλου, από την αρχή της κατασκευής και λειτουργίας του έχει επισημανθεί ως ένα από τα πλέον επικίνδυνα σημεία του εθνικού οδικού δικτύου, μιας και δεν είναι σαφής η σειρά προτεραιότητας των οχημάτων, με αποτέλεσμα αυτό να γίνεται βάσει συνεννόησης των ίδιων των οδηγών, ενώ δεν είναι λίγες και οι φορές που έχουν καταγραφεί στο σημείο τροχαία ατυχήματα.
«Έχουν ετοιμαστεί οι φάκελοι στο υπουργείο Υποδομών. Το ένα έργο έχει περάσει από το τεχνικό συμβούλιο του υπουργείου, απλώς υπήρχε ένα θέμα με την χρηματοδότηση και τώρα γίνεται μια αλληλογραφία για να εξασφαλιστεί ποια θα είναι η πηγή χρηματοδότησης. Το θέμα το χειρίστηκε η Διεύθυνση Δομικών Υποδομών από την Αθήνα, έχει κάνει τη διερεύνηση και αναμένουμε, αλλά δεν γνωρίζουμε πότε θα γίνει αυτό, γιατί είναι θέμα κεντρικής διοίκησης» ανέφερε ο κ. Αγαπάκης.
Στην ΠΕΧΩ η μελέτη του περιφερειακού δρόμου
Στα συρτάρια της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού (ΠΕΧΩ) της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης βρίσκεται μήνες ο φάκελος της μελέτης για το έργο του περιφερειακού δρόμου του Ρεθύμνου, προκειμένου να εγκριθεί η περιβαλλοντική του μελέτη, που είναι ένα απαραίτητο βήμα για να μπορέσει το συγκεκριμένο έργο που έχει «παγώσει» να ξεκινήσει.
Αμέσως μόλις ο φάκελος φτάσει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης θα ξεκινήσει η διαδικασία της διαβούλευσης και ακολούθως η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας θα πρέπει να γνωμοδοτήσει σχετικά. Μόλις εγκριθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ανοίγει ο δρόμος για την έγκριση της προμελέτης από το υπουργείο Υποδομών και συγκεκριμένα από τη Διεύθυνση Οδικών Υποδομών, ώστε να δοθεί εντολή στον μελετητή να συντάξει την οριστική μελέτη. Σημειώνεται ότι το έργο αφορά τη νότια παράκαμψη (περιφερειακού δρόμου) από το ύψος του παλιού ΤΕΙ (Περιβόλια) μέχρι και τον Μασταμπά (στην συμβολή με την οδό Κουρμούλη).