Το συγκεκριμένο, όμως, είχε και την ιδιαιτερότητα ότι θα έπρεπε να αποδείξουμε πως είχαμε δουλέψει και, μάλιστα, σε κάποιον που το θέμα το γνωρίζει πολύ καλά.
Γιατί το θέμα μας φέτος στο μάθημα της «Ερευνητικής Εργασίας» είναι η «Ηλεκτρονική Δημοσιογραφία» και, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων που συνοδεύουν το μάθημα, είχαμε καλέσει τον κ. Γ. Καλαϊτζάκη, εκδότη γνωστής εφημερίδας, έντυπης και ηλεκτρονικής, καθώς και εκφωνητή ραδιοφωνικής εκπομπής. Αισθανόμασταν, λοιπόν, ότι ήταν κατά κάποιο τρόπο σα να δίναμε εξετάσεις. Τι έπρεπε να ρωτήσουμε, τι θα μας ρωτούσε;
Η πρώτη κουβέντα που μας είπε μας εξέπληξε. «Μην ασχοληθείτε με τη δημοσιογραφία». Γιατί; Μα εμείς τον καλέσαμε για να μας μιλήσει γι’ αυτήν και περιμέναμε να μας παροτρύνει και όχι να μας αποθαρρύνει. Στη γεμάτη απορία ερώτησή μας απάντησε ότι η δημοσιογραφία είναι ένα επάγγελμα που έχει πολλές απαιτήσεις: απαιτεί να είσαι σε συνεχή εγρήγορση και ετοιμότητα, να μην έχεις ελεύθερο χρόνο, να βρίσκεσαι ανά πάσα στιγμή στην πηγή των γεγονότων, ώστε να τα μεταδίδεις άμεσα.
Μετά από λίγο όμως, ο ίδιος διέψευσε τον εαυτό του. Η λογική έδωσε τη θέση της στο μεράκι και τη γοητεία που νοιώθει κανείς, όταν ασχολείται με τη δημοσιογραφία. Ναι, έχει πολλές απαιτήσεις, πολλές δυσκολίες αυτό το επάγγελμα, αλλά έχει και ομορφιά. Είναι ένα πολυδιάστατο επάγγελμα που σου προσφέρει πολύπλευρες εμπειρίες και συνεχείς εναλλαγές παραστάσεων. Είσαι πάντα μέσα στην επικαιρότητα, έχεις την ευθύνη της μετάδοσης των γεγονότων με έγκυρο και υπεύθυνο τρόπο.
Βέβαια, σήμερα τα όρια της δημοσιογραφίας είναι θολά. Μέχρι πρόσφατα ο απλός πολίτης μπορούσε μεν να εκφράσει την άποψή του δημόσια, αλλά δύσκολα μπορούσε να αγγίξει το ευρύ κοινό. Με τα σύγχρονα μέσα ο απλός πολίτης όχι μόνο έχει τη δυνατότητα να εκφράζει τη γνώμη του, αλλά και να παράγει πληροφορίες καταγράφοντας ή σχολιάζοντας την επικαιρότητα. Δημιουργούνται, λοιπόν, εκτός από μια σύγχυση ανάμεσα στο δημοσιογράφο και τον απλό πολίτη, και πολλά ερωτηματικά. Το κουδούνι χτύπησε για διάλειμμα και για πρώτη φορά δεν τρέξαμε έξω από την τάξη. Η αμηχανία που νοιώθαμε στην αρχή είχε δώσει τη θέση της στο φιλικό κλίμα της ενδιαφέρουσας συνομιλίας μας.
Επικεντρώσαμε τη συζήτηση στη συνέχεια στα δυσδιάκριτα όρια της δημοσιογραφίας σήμερα με την ανάπτυξη της τεχνολογίας, γιατί αυτό είναι και το θέμα της εργασίας μας. Είναι όλοι δημοσιογράφοι; Κάθε ένας που έχει τη δυνατότητα να δημιουργεί την προσωπική του ιστοσελίδα, να συμμετέχει σ’ ένα blog ή ένα forum μπορεί να υπηρετεί τη δημοσιογραφία και τους στόχους της; Αυτά είναι ερωτήματα οι απαντήσεις των οποίων, όπως μας επεσήμανε και ο συνομιλητής μας, βρίσκονται υπό διαμόρφωση και θα χρειαστεί χρόνος μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο, γιατί πρόκειται για ένα σχετικά καινούριο μέσο. Αναμφισβήτητα η δημοσιογραφία των πολιτών έχει πολλά πλεονεκτήματα, ενέχει όμως και πολλούς κινδύνους. Και απ’ αυτούς μπορούμε να προστατευθούμε όχι μόνο με νομικές διατάξεις, αλλά κυρίως με τους φραγμούς που οι ίδιοι θα θέτουμε στον εαυτό μας. Γιατί ανεξάρτητα από το μέσο, υπογράμμισε, ένας είναι ο χρυσός κανόνας της δημοσιογραφικής δεοντολογίας: όποιος εκφράζεται δημόσια πρέπει να είναι προσεκτικός και αντικειμενικός. Προσεκτικός για να μην εκθέτει τους άλλους και τον εαυτό του. Αντικειμενικός, δηλαδή αμερόληπτος και χωρίς να κάνει κατάχρηση της εξουσίας του.
Έτσι λοιπόν κι εμείς, που στο πλαίσιο της εργασίας μας έχουμε δημιουργήσει ένα blog (www.webpeirama.blogspot.com) ένα forum (www. Scing.forumgreek.com) και μια ηλεκτρονική εφημερίδα lykaei@sch.gr πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί και να προσέχουμε τι δημοσιεύουμε, γιατί, όπως εμείς έχουμε την ελευθερία που μας δίνει η δυνατότητα αξιοποίησης των μέσων, έτσι και οι άλλοι έχουν την ελευθερία και τη δυνατότητα να μας κρίνουν. Και ανωνυμία του διαδικτύου δε θα μας απαλλάξει από τις ευθύνες μας. Η πολύ ευχάριστη και οικεία κουβέντα μας έκλεισε με συζήτηση για το ραδιόφωνο. Όσο κι αν έχουν εξελιχθεί λόγω της τεχνολογίας οι δυνατότητες, το ραδιόφωνο θα παραμένει πάντα ο γοητευτικός σύντροφος που θα μας μαγεύει με τη φωνή του εκφωνητή και το ταξίδι στη φαντασία. Γι’ αυτό και δεχθήκαμε με μεγάλη χαρά και να μας βοηθήσει στην εκπομπή που ετοιμάζουμε για το σχολικό ραδιόφωνο και την πρόσκληση να κάνουμε μαζί μια ραδιοφωνική εκπομπή.