27 °C Rethymno, GR
23/05/2022

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ ΔΕΥΑΡ

Σχεδιασμός αποχευτευτικού έργου ανατολικού Ρεθύμνου

Του ΝΙΚΟΥ ΕΜΜ. ΣΤΑΓΑΚΙ

Δημοσιεύτηκε στα Ρεθεμνιώτικα Νέα της 1-3-22 ένα άρθρο της δημοσιογράφου κυρίας Ελπίδας Αριστείδου, με πληροφορίες από την υπηρεσία σας και συγκεκριμένα από τον μηχανικό κ. Δ. Πριναράκη, για τα προγραμματισμένα έργα που είναι έτοιμα για δημοπράτηση. Πάνω σε αυτές τις πληροφορίες έχω να υποβάλω ορισμένες ερωτήσεις και παρατηρήσεις προς τον πρόεδρο της ΔΕΥΑΡ:

  1. Ένα βασικό ερώτημα που προκύπτει είναι αν η πόλη μας πρέπει να συνεχίζει να επιβαρύνεται και με τα λύματα της ευρύτερης ανατολικής περιοχής που θα περνούν και μέσα από την πόλη. Ο αρχικός σχεδιασμός των εγκαταστάσεων ήταν για τον δήμο Ρεθύμνου, για τον οποίο έγιναν οι κεντρικοί αγωγοί και τα αντλιοστάσια.
  2. Με τον υπάρχοντα σχεδιασμό, αν κατάλαβα καλά από τη δημοσίευση, τα λύματα οδηγούνται στο παραλιακό μέτωπο στη θέση Ξηροκάμαρο και μεταφέρονται στη θέση Κουτσολίδη, με νέο αντλιοστάσιο. Η συνέχεια της πορείας των λυμάτων, όπως αναφέρεται στο άρθρο είναι να μεταφερθούν, με το δίκτυο που θα κατασκευαστεί, τα λύματα στο δίκτυο του βιολογικού καθαρισμού, προκειμένου να υπάρξει αποχέτευση σε όλη την περιοχή. Δεν αναφέρεται ποιο είναι το δίκτυο και η διαδρομή του, που θα τα μεταφέρει στον βιολογικό καθαρισμό της πόλης.
  3. Οπως αναφέρω και στην από 13/8/20 επιστολή μου, είναι λάθος η πορεία των νέων λυμάτων μέσα από την πόλη μέχρι το αντλιοστάσιο της Αγ. Φωτεινής και σε συνέχεια ανύψωση με άντληση για να καταλήξουν στις εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού της πόλης στη θέση Γρίντα. Ένα βασικό ερώτημα που προκύπτει είναι αν η πόλη μας πρέπει να συνεχίζει να επιβαρύνεται και με τα λύματα της ευρύτερης ανατολικής περιοχής, πέρα του αρχικού δήμου Ρεθύμνου, για τον οποίο έγιναν οι κεντρικοί αγωγοί και τα αντλιοστάσια. Η δαπάνη που απαιτείται είναι μεγάλη για την μεταφορά των λυμάτων, από την ευρύτερη περιοχή του τέως δήμου Αρκαδίου, στη θέση Γριντα, των εγκαταστάσεων βιολογικής επεξεργασίας των λυμάτων του δήμου Ρεθύμνου. Με τον υπάρχοντα σχεδιασμό τα λύματα οδηγούνται στο παραλιακό μέτωπο (χαμηλό υψόμετρο) και μετά ανυψώνονται για να καταλήξουν στις εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού της πόλης στη θέση Γρίντα.
  4. Θεωρώ ότι ο σχεδιασμός αυτός είναι λάθος. Έχουμε σχετική εμπειρία για τον λάθος σχεδιασμό και τις αστοχίες που προέκυψαν στα δίκτυα και το αντλιοστάσιο της Αγ. Φωτεινής, μέχρι σήμερα. Από τις 7 έως τις 11 Αυγούστου 2020, μετά από σκάσιμο κεντρικής βάνας Φ500 του αντλιοστασίου της ΔΕΥΑΡ, στην περιοχή της Αγ. Φωτεινής-Κουμπέ, τέθηκε εκτός λειτουργίας όλο το σύστημα του αντλιοστασίου, με συνέπεια τα λύματα του κεντρικού αγωγού όλης της πόλης να αδειάζουν στη θάλασσα της περιοχής. Με την από 13-8-2020 επιστολή μου προς την υπηρεσία σας (αρ. πρωτ. 3315/14-8-20) είχα επισημαίνει την αδυναμία του αντλιοστασίου της Αγ. Φωτεινής να δεχτεί και να επεξεργαστεί και άλλη πρόσθετη ποσότητα λυμάτων, σχετική είναι και η επισήμανση μου της 14-10-21.
  5. Η δυναμικότητα του αντλιοστασίου έχει υπερκαλυφθεί από τα πρόσθετα φορτία λυμάτων, που έχουν οδηγηθεί με τις επεκτάσεις του κεντρικού αγωγού κυρίως της ανατολικής τουριστικής ζώνης της πόλης, στα αστικά αντλιοστάσια Άγνωστου Στρατιώτη, Ορφανοτροφείου, μέσα από τη πόλη και την κατάληξη στο αντλιοστάσιο Αγ. Φωτεινής, το οποίο κατά τη γνώμη μου είναι λάθος να δέχεται όλα τα φορτία. Πρόβλημα κορεσμού και ανεπάρκειας έχει και ο κεντρικός αποχετευτικός αγωγός σε κεντρικά σημεία της πόλης.
  6. Υπενθυμίζω για την ιστορία του θέματος τα εξής: Με την 756/17-11-2004 απόφαση του το δημοτικό συμβούλιο Ρεθύμνης, αποκλείει τη διέλευση του αγωγού των λυμάτων του δήμου Αρκαδίου μέσα από τη πόλη και ορίζει η διέλευση του αγωγού να γίνει εκτός σχεδίου πόλης και η ακριβής όδευση να εγκριθεί από το δημοτικό συμβούλιο, η μελέτη να συνταχθεί με βάσει το περιβαλλοντικό όφελος και όχι το οικονομικό και να μη γίνει σύνδεση λυμάτων όμορων δήμων αν δεν έχουν ολοκληρωθεί τα έργα επέκτασης του βιολογικού. Το θέμα συζητήθηκε και στο Νομαρχιακό Συμβούλιο την 24-06-2005 , με την 09/ 42/24-06-05 απόφαση του συμφωνεί με την 756/17-11-04 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ρεθύμνου για την πορεία του αγωγού.
  7. Για να προχωρήσει το έργο, σύμφωνα με τα παραπάνω, χρειάζεται έγκριση του δημοτικού συμβουλίου και έγκριση περιβαλλοντικής μελέτης. Υπάρχουν αυτά;

* Ο Νικος Εμμ. Σταγάκις είναι τέως πρόεδρος της ΔΕΥΑΡ