21 °C Rethymno, GR
25/05/2022

ΣΕ ΑΠΟΓΝΩΣΗ ΟΙ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΟΙ ΚΑΙ ΤΑ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΑ

Το «ράλι» της ακρίβειας βάζει… φωτιά στα καύσιμα και στην αγορά

«Φωτιά» έχουν πάρει οι τιμές των καυσίμων! Το κόστος για θέρμανση και μετακίνηση καίει και τσουρουφλίζει τις τσέπες των καταναλωτών. Μοιραία τείνει να γίνει απλησίαστο! Η ανοδική πορεία της βενζίνης και του πετρελαίου μοιάζει ασταμάτητη. Ουδείς γνωρίζει αν και πότε θα μπει… φρένο στον ανεξέλεγκτο ρυθμό των ανατιμήσεων. Τα νοικοκυριά επιλέγουν να ζεσταθούν με άλλους τρόπους, υπομένοντας όσο κι όπως μπορούν τη βαρυχειμωνιά, κι οι οδηγοί έχουν περιορίσει τις μετακινήσεις τους στις απολύτως απαραίτητες, διότι κάθε γκαζιά – έστω και χαμηλών στροφών – στοιχίζει ακριβά!

Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα καύσιμα είναι το «κλειδί» για την αποσυμπίεση της αγοράς και της συγκεκριμένης οικονομικής κατηγορίας, σύμφωνα με τους πρατηριούχους, οι οποίοι πιέζουν προς την κατεύθυνση της μείωσής του. Ευελπιστούν ότι οι αλλεπάλληλες οχλήσεις τους προς το Υπουργείου θα φέρουν αποτέλεσμα, προϊόντος του χρόνου. Τρέμουν επίσης άλλον έναν κρισιμότατο παράγοντα: το (απευκταίο) σενάριο πολέμου μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Κανείς δεν θέλει να σκέφτεται τί θα συμβεί σε αυτή την περίπτωση: πρωτίστως και κυρίαρχα από ανθρωπιστικής πλευράς και δευτερευόντως απ’ την συστάδα των οικονομικών επιπτώσεων σε παγκόσμιο επίπεδο…

«Έχουν πάρει την ανηφόρα και πάνε προς τα πάνω. Δυστυχώς, οι ενδείξεις δεν μιλούν για πτωτική τάση. Θα συνεχιστούν και τις επόμενες μέρες, να μην πω και μήνα, να έχουμε αυτές τις ανοδικές τάσεις» είναι η εκτίμηση που έκανε στα «Ρ.Ν» ο πρόεδρος των βενζινοπωλών νομού Ρεθύμνης, Ηρακλής Ξυδάκης.

Οι τιμές που μας έδωσε είναι οι εξής: «Η αμόλυβδη έχει πιάσει το 1,90 στο Ρέθυμνο και το πετρέλαιο κίνησης κοντά στο 1,57 με 1,60 – εκεί κυμαίνεται. Το πετρέλαιο θέρμανσης έχει περάσει το 1,28 με 1,30 – εκεί πωλείται».

Σε σχέση με πέρυσι, μιλάμε για μία αύξηση της τάξεως του 20%. «Παίρνοντας τα καύσιμα πάνω, αρχίζει το ντόμινο» εξηγεί ο κ. Ξυδάκης. «Συμπαρασύρονται όλα προς τα πάνω, κακά τα ψέματα. Οπότε βλέπεις ότι έχουν ανέβει τα κόμιστρα μεταφορών στα καύσιμα. Βλέπεις αύξηση στις μεταφορικές εταιρείες, βλέπεις αύξηση παντού! Κι οι βιομηχανίες που δούλευαν μέχρι πρότινος με το πετρέλαιο, πήγαν στο φυσικό αέριο και το φυσικό αέριο πήγε στα… ουράνια: 500% πάνω!».

Εκφράζει ακόμη την ανησυχία – αγωνία του, ότι «υπάρχει πιθανότητα να δούμε το βαρέλι και πάνω από τα 100 δολάρια!», επαναλαμβάνοντας πώς με τα υπάρχοντα δεδομένα δεν διαφαίνονται στον ορίζοντα πτωτικές τάσεις. Η αποκλιμάκωση της ακρίβειας, ίσως αργήσει. «Και παλαιότερα είχαμε ανοδικές τάσεις, η αμόλυβδη είχε πιάσει μέχρι και το 1,95. Στο πετρέλαιο θέρμανσης δεν είχαμε τόσο μεγάλη αύξηση» θυμήθηκε ο ίδιος, επισημαίνοντας: «Δεν είναι μόνο το πετρέλαιο και η βενζίνη· είναι και το φυσικό αέριο, είναι και τα υγραέρια είναι όλα. Γενικά, όλος ο ενεργειακός κλάδος έχει ξεφύγει. Είναι ένα χρηματιστηριακό είδος. Υπάρχει μία ανοδική πορεία σε όλα τα καύσιμα, δυστυχώς».

Οι καταναλωτές επηρεάζονται και βάλλονται πανταχόθεν. Σβήνουν και γράφουν τα έξοδά τους. Κάνουν υπολογισμούς για να βγάλουν το μήνα, αλλά το ξέφρενο …ράλι ακρίβειας ανατρέπει συνεχώς τα σχέδιά τους. Ακόμα και το ενδεχόμενο εκδρομής, τους βάζει σε σκέψεις. Τους περιορισμούς δεν τους βάζει πλέον (μόνο) ο κορoνοϊός, αλλά και ο μισοάδειος κουμπαράς των εσόδων τους.

«Σε αυτή τη φάση ο καταναλωτής επιλέγει να βάλει λίγη βενζίνη, να κάνει τη δουλειά του και τίποτα παραπέρα» παρατηρεί ο κ. Ξυδάκης. «Οι περισσότεροι χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους για να πάνε τα παιδιά τους σχολείο, να τα πάνε στα φροντιστήρια και σε άλλες υποχρεώσεις. Εμείς δυστυχώς στην επαρχία δεν έχουμε και την καλύτερη συγκοινωνία που να μπορούν να εξυπηρετούνται τα παιδιά ή καθένας από εμάς. Αλλά και όλοι φοβούνται λόγω του κορoνοϊού και δεν παίρνουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, κι έτσι χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους για να κάνουν τις μετακινήσεις τους. Καθένας λοιπόν, κοιτάζει να βάλει τη βενζίνη που μπορεί. Οι βόλτες και τα υπόλοιπα σταματάνε».

Η πιθανότητα ρωσο-ουκρανικής σύρραξης ανησυχεί τον πρόεδρο των πρατηριούχων του Ρεθύμνου. «Ευελπιστούμε να μην γίνει πόλεμος μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, διότι αν συμβεί αυτό θα δούμε να ξεφεύγουν όλα προς τα πάνω!» μας προετοιμάζει.

 

«Γιατί πρέπει να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης»

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων με επιστολή της προς τον υπουργό Οικονομικών, ζητά τη μείωση του ΕΦΚ των καυσίμων. «Γνωρίζετε πολύ καλά, ότι το αυξημένο κόστος μεταφοράς επιβαρύνει επιπλέον τόσο τις τιμές των προϊόντων, όσο και των υπηρεσιών, αυξάνοντας τον πληθωρισμό» αναφέρεται μεταξύ άλλων στην επιστολή. « Σας ζητούμε να λάβετε σοβαρά υπόψη την πρότασή μας, και όλα τα ενδεδειγμένα μέτρα για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς, ταυτόχρονα με την παράλληλη ελάφρυνση των καταναλωτών».

Ο κ. Ξυδάκης θα σχολιάσει συμπληρωματικά: «Σε αυτή τη φάση που βρισκόμαστε, με τη μεγάλη αύξηση που υπάρχει στις τιμές των καυσίμων, είναι αναγκαίο να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης. Αυτό ζητάμε. Επιμένουμε στη μείωση του, γιατί όπως γνωρίζετε είμαστε πρωτοπόροι σε αυτό το πράγμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Κάναμε … αμάν να βγούμε από τα μνημόνια. Πάνω που βγήκαμε και λέγαμε δόξα σοι ο Θεός, μπήκαμε στην πανδημία. Τώρα, ερχόμαστε στις ανατιμήσεις, πάνω που πάμε να βγούμε από τον κορονοϊό! Πάνω που πάμε να συνέλθουμε κάπως, βλέπουμε αυτές τις αυξήσεις, που δεν είναι μόνο ελληνικές – είναι παγκόσμιες! Η οικονομική κρίση, αυτή, είναι παγκόσμια! Πάνω που πάμε να σηκώσουμε κεφάλι, από κάπου θα φάμε μία… σφαλιάρα! Δυστυχώς, όμως, εμείς δεν βλέπουμε κινήσεις από την πλευρά του υπουργείου, για τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, ξέροντας ότι τα έσοδα του ΦΠΑ αυτό το χρονικό διάστημα πέρασαν τα προβλεπόμενα κέρδη, απ’ αυτά που περίμεναν, λόγω της αύξησης των τιμών των καυσίμων. Οπότε, θα ήταν λογικό να μειώσουν τον ειδικό φόρο κατανάλωσης ή να μειώσουν τον ΦΠΑ. Ένα από τα δύο. Αλλά δεν βλέπουμε θέληση από το υπουργείο. Το υπουργείο, πάλι, δεν μπορεί να μιλάει για επιδότηση, για να πάμε στην ηλεκτροκίνηση και να μην μιλάμε αυτή τη στιγμή για επιδότηση ή μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και στα καύσιμα που αποτελούν μία αναγκαιότητα διότι κινείται ο κόσμος και για τη θέρμανση των ανθρώπων, ειδικά αυτή την εποχή με τον καιρό που έχουμε. Η ηλεκτροκίνηση, εξάλλου, είναι ένα μοντέλο που δεν είναι και πολύ εφικτό για να πιάσει, τουλάχιστον άμεσα. Εμείς από την πλευρά μας το παλεύουμε, το φωνάζουμε ως πρατηριούχοι, αλλά δυστυχώς. Μακάρι να βγει κάτι τις επόμενες ημέρες, να υπάρχει κάποια θετική εξέλιξη».