26 °C Rethymno, GR
25/09/2021

ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ ΣΤΗ ΔΡΑΣΗ «ΑΝΟΙΧΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΜΠΟΡΙΟΥ -OPEN MALL»

Φιλόδοξο σχέδιο ανάπλασης της πλατείας Τεσσάρων Μαρτύρων

-Ενοποίηση της πλατείας με το δημοτικό πάρκινγν και την είσοδο του ιστορικού κέντρου

Στο τελικό στάδιο βρίσκονται οι προετοιμασίες για το φάκελο της μελέτης και των τευχών δημοπράτησης του έργου που αφορά στην ανάπλαση της πλατείας των Τεσσάρων Μαρτύρων, στο κέντρο της πόλης του Ρεθύμνου.

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται από την τεχνική υπηρεσία του Δήμου Ρεθύμνου οι προετοιμασίες των μελετών και των τευχών δημοπράτησης για την πλατεία των Τεσσάρων Μαρτύρων, έργο το οποίο περιλαμβάνεται στις δράσεις οι οποίες έχουν εγκριθεί στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου.

Η πλατεία των Τεσσάρων Μαρτύρων αποτελεί σήμα κατατεθέν για την πόλη και σημείο συνάντησης για ντόπιους και επισκέπτες. Μέσα από τον άξονα αυτό ο Δήμος Ρεθύμνου φιλοδόξει να την αναδείξει περαιτέρω δημιουργώντας τις προϋποθέσεις και τις προδιαγραφές που θα την καταστήσουν αφετηρία του ιστορικού κέντρου, σταθμό ενημέρωσης και πληροφόρησης των πολιτών, χώρο ανάπαυσης, ενοποιώντας την ταυτόχρονα με μια διάβαση με το δημοτικό πάρκινγκ.

Οι μηχανικοί εξετάζουν αυτές τις ημέρες τις τελευταίες λεπτομέρειες που αφορούν στην εξυγίανση της πλατείας, με στόχο να ετοιμάσουν τα τεύχη δημοπράτησης και να τα καταθέσουν στην Διαχειριστική Αρχή του υπουργείου Ανάπτυξης.

Η μελέτη προβλέπει την ανάδειξη του μνημείου της Μεγάλης Πόρτας και του αγάλματος του Κωστή Γιαμπουδάκη, τη χωροθέτηση πληροφοριακού περιπτέρου για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών, την τοποθέτηση «έξυπνου» αστικού εξοπλισμού, την ενίσχυση του φωτισμού και της φύτευσης, την επέκταση της όδευσης τυφλών.

Ο αντιδήμαρχος τεχνικών έργων Άγγελος Μαλάς έκανες λόγο για ένα φιλόδοξο σχεδιασμό που θα αναβαθμίσει αισθητικά και λειτουργικά το κέντρο της πόλης. «Είναι ένα έργο που εντάσσεται στην δράση «Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου», μια σημαντική παρέμβαση που αναδεικνύει την περιοχή, δημιουργεί νησίδα πρασίνου, αναδεικνύει το άγαλμα του Γιαμπουδάκη, ενώ ταυτόχρονα περιλαμβάνει αισθητική ενοποίηση με την παλιά πόλη και αποτελεί ένα προπομπό στο ιστορικό μνημείο της παλιάς πόλης και φιλοδοξούμε σε άλλες παρεμβάσεις τέτοιου είδους».

Ο αρχιτέκτονας του δήμου Ρεθύμνου, Μάνος Τσάκωνας, που έκανε την μελέτη μιλώντας στα «Ρ.Ν.» τόνισε πως ο σχεδιασμός αφορά στη διατήρηση όλων των στοιχείων που σήμερα υπάρχουν στο χώρο, τα οποία ωστόσο θα δομηθούν σωστά, ώστε να αναδειχτεί η περιοχή: «ο πρώτος στόχος μας μέσα από τη μελέτη είναι να μπει μια τάξη στην πλατεία, που μέχρι σήμερα επικρατεί μια αναρχία. Υπάρχουν πολλά πράγματα στην συγκεκριμένη πλατεία, καθιστικά, φωτιστικά, πράσινο, υπάρχουν περίπτερα, ο ανδριάντας του Κωστή Γιαμπουδάκη, αλλά όλα μαζί δημιουργούν ένα συνονθύλευμα. Ο στόχος της μελέτης είναι να παραμείνουν όλα αυτά, αλλά το κάθε ένα να μπει στη θέση του σωστά, Φυσικά γνωρίζοντας ότι θα ξεκινήσει και το έργο της ανάπλασης του σημερινού δημοτικού πάρκγινγ, στόχος είναι οι δυο αυτές μελέτες να ενοποιηθούν. Δημιουργείται λοιπόν μεταξύ άλλων μια διάβαση για να περνάμε από το πράσινο, όπου θα δημιουργηθεί στο σημερινό πάρκγινκ, στην πλατεία Τεσσάρων Μαρτύρων. Γνωρίζουμε καλά από την καθημερινότητά μας πόσο μεγάλο πρόβλημα είναι αυτό. Βρισκόμαστε στην καρδιά της πόλης του Ρεθύμνου και δυσκολευόμαστε να περάσουμε απέναντι. Αυτή η διάβαση σήμερα είναι προβληματική. Η νέα διάβαση, βάσει της μελέτης, μας οδηγεί ακριβώς στη θέση που είναι ο ανδριάντας του Κωστή Γιαμπουδάκη, ο οποίος αναδεικνύεται, έρχεται στο επίπεδο που είναι το σημερινό πεζοδρόμιο της λεωφόρου Κουντουριώτη. Από εκεί κατεβαίνουμε με πλατύσκαλα, που είναι συγχρόνως και καθιστικά και μεταφερόμαστε στη Μεγάλη Πόρτα. Ένας ακόμα στόχος είναι να αναδειχτεί η οπτική επαφή με την Μεγάλη Πόρτα, με τη βασική είσοδο της παλιάς πόλης, η οποία σήμερα χάνεται. Κινούμενοι από την εκκλησία προς τα δυτικά, δυσκολευόμαστε να βρούμε τη Μεγάλη Πόρτα, κάτι που με την υπάρχουσα μελέτη το πετυχαίνουμε. Δημιουργείται ένας μεγάλος διάδρομος διαγώνιος, που οδηγεί από το ανατολικό κομμάτι της πλατείας που είναι ο ιερός ναός, στην Μεγάλη Πόρτα. Παράλληλα μέσα από την μελέτη αναδεικνύεται και τακτοποιείται το πράσινο, συμπληρώνονται τα καθιστικά, η πλειοψηφία των οποίων «κοιτάζει» τη Μεγάλη Πόρτα. Τοποθετούνται smart καθιστικά που εντάσσονται στο πρόγραμμα του open mall, που με τη ηλιακή ακτινοβολία μπορείς και φορτίζεις το κινητό σου. Δημιουργείται καινούριο πλακόστρωτο εξαρχής, στις αποχρώσεις του γκρι, διάφορες αποχρώσεις του γκρι. Επίσης, η στάση του λεωφορείου μετακινείται προς τα ανατολικά και έρχεται πριν τον ανδριάντα του Γιαμπουδάκη, περίπου εκεί που είναι σήμερα το περίπτερο και δημιουργείται μια μεγάλη εσοχή για το λεωφορείο ώστε να μην υπάρχει κυκλοφοριακό πρόβλημα όπως σήμερα. Τα περίπτερα παραμένουν σε λειτουργία και μετατοπίζονται σε συγκεκριμένες θέσεις και διαστάσεις, σύμφωνα με την καινούρια κανονιστική. Το κιόσκι ενημέρωσης θα μετατοπιστεί προς την πλευρά των ταξί. Όλα τα δέντρα και οι δεντροστοιχίες παραμένουν στη θέση τους.

Τα «έξυπνα παγκάκια»

Τα έξυπνα παγκάκια παρέχουν θύρες και δυνατότητα ασύρματης φόρτισης για κινητά τηλέφωνα, και πρόσβαση στο ίντερνετ. Το παγκάκι τροφοδοτείται από την ηλιακή ενέργεια που συγκεντρώνεται από φωτοβολταϊκά και διατηρείται ακόμα και όταν ο καιρός είναι κακός. Το έξυπνο παγκάκι διαθέτει φωτισμό τύπου Led που φωτίζει και τη νύχτα. Υπάρχει επίσης ειδικό φως που ενεργοποιείται όταν ένα τηλέφωνο φορτίζει ασύρματα. Παράλληλα διαθέτει ειδικό σύστημα ψύξης ώστε να καθίσταται ευχάριστη η παραμονή για κάποιον που κάθεται εκεί όταν οι θερμοκρασίες είναι υψηλές. Κάθε τριάντα λεπτά περίπου δεκαπέντε διαφορετικές πληροφορίες που μεταφέρονται από το ίντερνετ στο σέρβερ συλλέγονται και αναφέρονται στον πίνακα ελέγχου, ώστε οι χρήστες να μπορούν να δουν τις συγκεκριμένες πληροφορίες. Σε ό,τι αφορά το έξυπνο κιόσκι ενημέρωσης θα έχει οθόνες, όπου θα εναλλάσσονται προσφέροντας στους χρήστες πολλές περισσότερες υπηρεσίες από την ανάπαυση. Πρόκειται για έναν ολοκληρωμένο ψηφιακό σταθμό διευκολύνσεων.

Από Νοέμβριο η έναρξη των εργασιών ανάπλασης στη Μελισσινού

Παράλληλα τον Νοέμβριο προγραμματίζεται η έναρξη των εργασιών του μεγάλου έργου ανάπλασης του ιστορικού κέντρου του Ρεθύμνου, που αφορά στις οδούς Σαλαμίνος – Μελισσινού.

Η βιοκλιματική ανάπλαση των οδών Σαλαμίνος και Μελισσινού αποτελεί ένα από τα υποέργα της πράξης «Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου Δήμου Ρεθύμνης», το οποίο είναι ενταγμένο στο Ε.Π. Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία του ΕΣΠΑ.

Ο συνολικός προϋπολογισμός έργου: 1.114.870,63€.

Το έργο έχει δημοπρατηθεί και εκκρεμεί η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο.

Ειδικότερα, το έργο βιοκλιματικής ανάπλασης των οδών Σαλαμίνος και Μελισσινού, περιλαμβάνει:

  • ασφαλή και προσπελάσιμα πεζοδρόμια, αυξάνοντας και το ποσοστό σκίασης με την χρήση δέντρων, αλλά και την εξοικονόμηση ενέργειας μέσω των νέων φωτιστικών
  • υποδομές για κίνηση ΑΜΕΑ
  • αισθητική σύνδεση της οδού Ι. Μελισσινού με την οδό Αρκαδίου και με τη μελέτη Βιοκλιματικής Αναβάθμισης του δυτικού παραλιακού μετώπου της πόλης
  • προκαθορισμός θέσεων στάθμευσης οχημάτων και δικύκλων, δίνοντας όμως βάρος στη εξασφάλιση του απαραιτήτου πλάτους του πεζοδρομίου
  • αντικατάσταση της ασφάλτου με φυσική πέτρα που έχει καλύτερες θερμικές ιδιότητες
  • κάδοι απορριμμάτων αναρτώμενοι στους φωτιστικούς στύλους

Ειδικότερα, το έργο της βιοκλιματικής ανάπλασης των οδών Μελισσινού και Σαλαμίνος έχει ως στόχο τη δημιουργία ασφαλούς και προσπελάσιμου σε όλους δικτύου κίνησης πεζών, την αισθητική αναβάθμιση και σύνδεση των οδών με την περιοχή παρέμβασης, ανάδειξη του ιστορικού χαρακτήρα της, δημιουργία νέων λειτουργικών θέσεων φορτοεκφόρτωσης μαζί με την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη διαχείριση των θέσεων φορτοεκφόρτωσης, τη βιοκλιματική ανάπλαση με φυτεύσεις, χρήση ψυχρών υλικών και εξοικονόμηση ενέργειας.

Σύμφωνα με την μελέτη που έχει γίνει αυτή φροντίζει να διατηρήσει τις υφιστάμενες υψομετρικές στάθμες εκεί που υπάρχουν κατώφλια οικιών και καταστημάτων και να ανυψώσει την στάθμη του οδοστρώματος, ώστε η υψομετρική διαφορά δρόμου και πεζοδρόμιων να μην ξεπερνά τα όρια της νομοθεσίας (7-10εκ.).

Η μελέτη προκαθορίζει θέσεις στάθμευσης οχημάτων και δικύκλων δίνοντας όμως βάρος στην εξασφάλιση του απαραιτήτου πλάτους του πεζοδρομίου.

Γίνεται προσπάθεια ώστε οι νέες χαράξεις του οδοστρώματος και των πεζοδρομίων να είναι τέτοια που να επιφέρει τις ελάχιστες δυνατές αλλαγές στα φρεάτια και κουτιά των υπογειοποιημένων δικτύων.