Στην Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρεια Κρήτης παραδόθηκε η μελέτη του έργου κατασκευής της γέφυρας του Σταυρωμένου και πλέον αναμένεται σε επόμενη συνεδρίαση της οικονομικής επιτροπής να εγκριθούν τα τεύχη δημοπράτησης για να ξεκινήσει το έργο, που αποτελεί καθοριστικής σημασίας για την περιοχή και την ασφάλεια των κατοίκων της.
Η γέφυρα καταστράφηκε ολοσχερώς στη διάρκεια της κακοκαιρίας του περασμένου Νοεμβρίου και έκτοτε οι κάτοικοι αναμένουν την αποκατάστασή της. Η ταλαιπωρία τους είναι μεγάλη, αφού η κυκλοφορία πλέον εξυπηρετείται από δυο ιρλανδικές γέφυρες, ενώ η αγωνία εν όψει χειμώνα είναι τεράστια και οι κίνδυνοι ορατοί για την απαγόρευση της κυκλοφορίας μέσω αυτών στη διάρκεια έντονων βροχοπτώσεων, οπότε και αναμένεται ο ποταμός να «φουσκώσει» ξανά. Μέχρι στιγμής δεν έχει εξασφαλιστεί εναλλακτική λύση για την διευθέτηση της κυκλοφορίας μέσω του ΒΟΑΚ, αφού η πρόταση του δήμου από τον περασμένο Δεκέμβριο δεν έγινε δεκτή από την αρμόδια τεχνική υπηρεσία της Περιφέρειας, ο προϊστάμενος της οποίας ανέφερε στα «Ρ.Ν.» ότι θα υπάρξουν εκ νέου συζητήσεις με την Τροχαία ΒΟΑΚ, ώστε να δοθεί μια εναλλακτική ασφαλή λύση για τους οδηγούς.
Η αποκατάσταση της γέφυρας του Σταυρωμένου είναι ένα έργο ζωτικής σημασίας για την περιοχή, καθώς εξυπηρετεί τη διέλευση των οδηγών των περιοχών του Αρκαδίου και του Μυλοποτάμου. Αν και η μελετητική διαδικασία για τη γέφυρα έγινε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, εν τούτοις σύμφωνα με τα όσα μας ανέφερε ο κ. Ψαρουδάκης, προϊστάμενος της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας δεν είναι ακόμα γνωστό αν και το έργο θα προχωρήσει με την ίδια «γρήγορη» διαδικασία, κάτι για το οποίο είναι σε συνεννοήσεις με την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης.
Σημειώνεται ότι το κόστος του έργου ανέρχεται σε 1.8 εκ. ευρώ.
Σε δηλώσεις του ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων Ηρακλείου, Μιχάλης Ψαρουδάκης, ανέφερε «παραλάβαμε τη μελέτη, εγκρίνουμε τα τεύχη δημοπράτησης σε επόμενη συνεδρίαση της οικονομικής επιτροπής της περιφέρειας και παράλληλα περιμένουμε την έγκριση από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης για να προχωρήσει το έργο με την διαδικασία της διαπραγμάτευσης. Αν δεν πάρουμε αυτή την έγκριση το έργο θα προχωρήσει με κανονικές διαδικασίες. Το κόστος κατασκευής της γέφυρας ανέρχεται σε 1.8 εκ. ευρώ και ο χρόνος εκτέλεσης του έργου είναι οι τέσσερις μήνες. Η νέα γέφυρα θα έχει δύο ακρόβαθρα, χωρίς μεσαίο βάθρο δηλαδή, τα οποία θα είναι επί πασσάλων διαμέτρου Φ80 και ένα άνοιγμα 31 μέτρων με δόμηση προεκτεταμένη γέφυρα και θα περιλαμβάνει και διαμόρφωση της κοίτης με συρματοκιβώτια».
Ο χρόνος έναρξης των εργασιών θα εξαρτηθεί από τον τρόπο εκτέλεσης του διαγωνισμού, κάτι που προς το παρόν δεν είναι γνωστό. Στην καλύτερη των περιπτώσεων αυτό θα εξελιχτεί από τον Νοέμβριο έως και τον Φεβρουάριο, λαμβάνοντας πάντα υπόψη και τις καθυστερήσεις που ενδέχεται να προκαλέσουν οι καιρικές συνθήκες.
«Εμείς θα ζητήσουμε το έργο να έχει ολοκληρωθεί σε 4-5 μήνες. Στη χειρότερη περίπτωση ανάλογα με το χειμώνα ενδεχομένως να μη μπορεί να ξεκινήσει το έργο το χειμώνα. Αυτό όμως θα φανεί στην πορεία του χειμώνα. Εξαρτάται από το τι χειμώνα θα έχουμε. Έχει καταστραφεί μια γέφυρα, η οποία δεν μπορεί να κατασκευαστεί η ίδια. Στην περίπτωση αυτή έπρεπε να εξεταστούν πολλοί παράμετροι για να μην έχουμε εκ νέου προβλήματα. Αυτό σημαίνει ότι έγινε εξαρχής η μελέτη και όχι μόνο στατική αλλά και υδρολογική. Μελετήσαμε όλες τις λεκάνες, πλημμυρικές παροχές πεντηκονταετίας για να καταλήξουμε στο άνοιγμα. Αφού καταλήξαμε ολοκληρώθηκε η μελέτη. Όσον αφορά την ασφάλεια της κυκλοφορίας προς το παρόν υπάρχουν δυο ιρλανδικές διαβάσεις, οι οποίες εξυπηρετούσαν τον κόσμο τους καλοκαιρινούς μήνες. Σε περίπτωση έντονης βροχόπτωσης που καθιστά τη διέλευση από τις συγκεκριμένες γέφυρες μη ασφαλή θα πρέπει να υπάρξει ρύθμιση, ώστε να εξυπηρετείται η κυκλοφορία μέσω του ΒΟΑΚ. Υπάρχει μια πρόταση, η οποία εξετάζεται με την Τροχαία του ΒΟΑΚ, όμως αυτό θα γίνει μόνο στην περίπτωση που θα κλείσουν οι ιρλανδικές γέφυρες, αν φουσκώσει το ποτάμι. Θα βρούμε τη λύση» πρόσθεσε.
Άμεσες λύσεις για την ασφάλεια των οδηγών ζητά ο δήμος Ρεθύμνου
Εν τω μεταξύ από πλευράς δήμου εκφράζεται δυσαρέσκεια για την κωλυσιεργία που έχει παρατηρηθεί τόσο ως προς το έργο κατασκευής της γέφυρας όσο και ως προς τη διευθέτηση του προβλήματος για την ασφαλή κυκλοφορία των οδηγών εν όψει μάλιστα του χειμώνα, όπου είναι σχεδόν βέβαιο ότι ο Αρκαδιώτης ποταμός θα «φουσκώσει» ξανά δημιουργώντας εκ νέου προβλήματα και καθιστώντας αδύνατη την κυκλοφορία από τις ιρλανδικές γέφυρες.
Ο αντιδήμαρχος αρμόδιος για θέματα οικισμών, Γιώργος Σκορδίλης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ανέφερε: «ο δήμος Ρεθύμνου από τις 26 Νοεμβρίου του 2020 με έγγραφά του καταθέτει το ενδιαφέρον του και την αγωνία του, όχι μόνο για την κατασκευή της γέφυρας, αλλά και την ασφαλή διέλευση χιλιάδων χρηστών της παλιάς εθνική οδού, αφού χρήστες «δεν είναι μόνο οι μόνιμοι κάτοικοι της περιοχής, που διαμένουν νοτιοανατολικά του Σταυρωμένου και θέλουν να κατευθυνθούν προς Ρέθυμνο» όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στις 14-2-12 έγγραφο της διεύθυνσης τεχνικών έργων της περιφέρειας Κρήτης. Χρήστες είναι και οι χιλιάδες εργαζόμενοι ανατολικά και δυτικά του Σταυρωμένου σε επιχειρήσεις όχι μόνο τουριστικού ενδιαφέροντος, αλλά και χιλιάδες επισκέπτες που διάλεξαν να διαμείνουν στα ξενοδοχεία του βόρειου ανατολικού μετώπου του Ρεθύμνου, του Πανόρμου, του Μπαλίου αλλά και εκείνους που θέλουν να επισκεφτούν την Αρχαία Ελεύθερνα και το Μυλοπόταμο. Όλοι αυτοί οι χρήστες κάνουν την ανάγκη φιλοτιμία και μέχρι τώρα υπομένουν συνθήκες επικίνδυνες και πρωτόγνωρες για μια ευνομούμενη πολιτεία, χρησιμοποιούν στις διαδρομές τους δυο ιρλανδικές διαβάσεις στον Αρκαδιώτη ποταμό. Ένα ποταμό που μέχρι τον Ιούνιο έτρεχε νερό και θα αρχίσει να ξανατρέχει Οκτώβριο – Νοέμβριο. Ένα ποταμό που για οποιοδήποτε έργο γίνει ή υπάρχει πρέπει να υπολογιστούν με ποτάμιες ροές 272 κυβικά νερού το δευτερόλεπτο. Σε λίγες εβδομάδες χιλιάδες χρήστες και εκατοντάδες παιδιά νηπιαγωγείων, γυμνασίων, λυκείων και ειδικού σχολείου θα χρησιμοποιούν για την διέλευσή τους τον ΒΟΑΚ. Αυτό που ήδη κάνουν πολλοί διασχίζοντάς τον κάθετα και παράνομα διακινδυνεύοντας τις δικές τους ζωές αλλά και των τρίτων. Για αυτό το σοβαρό θέμα μέχρι σήμερα καμιά επίσημη απάντηση δεν έχει δοθεί από την αρμόδια υπηρεσία της περιφέρειας. Δεν επιδόθηκε ένας οδικός χάρτης κατασκευής της γέφυρας και των απαραίτητων διαβάσεων. Οι προφορικές διαβεβαιώσεις μέχρι προχθές για λύση πότε με φωτεινό σηματοδότη επί του ΒΟΑΚ και πότε με γέφυρα τύπου Μπέιλι φαίνεται ότι δεν βρίσκουν ανταπόκριση. Ότι και να συμβαίνει μια απάντηση πρέπει να υπάρξει, άσχετα αν αρέσει ή όχι. Από μηχανής θεός έχει σταματήσει να υπάρχει και αν κάποιοι διαφωνούν υπάρχει μόνο στις τραγωδίες».