Διάβασα, ομολογώ, με πικρία στα ΜΜΕ την οριστική απόφαση της Οργανωτικής Επιτροπής των 80ων Αρκάδιων Αγώνων με την οποία η φετινή ιστορική διοργάνωση του Αρκάδιου δρόμου θα διεξαχθεί την Κυριακή 1η Νοεμβρίου 2020, αντί ανήμερα της επετείου 8ης Νοεμβρίου. Επειδή στην αιτιολογημένη απόφασή της, έμμεσα απαντάει στη δημοσιοποιημένη επιστολή μου προς την κ. Αντιπεριφερειάρχη Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου, θα ‘θελα να σχολιάσω το σκεπτικό της επειδή εκτιμώ ότι η διάσταση απόψεων μας ενδιαφέρει τους Ρεθεμνιώτες και κυρίως τους κατοίκους και τους Πολιτιστικούς συλλόγους των οικισμών του τέως Δήμου Αρκαδίου.
- Στο πρώτο της, μέρος επιχειρηματολογεί για το λόγο της χρονικής μετάθεσης διεξαγωγής του Αρκάδιου δρόμου, επικαλούμενη 3 + 1 λόγους.
Από αυτούς οι 3 πρώτοι λόγοι («Η Ελληνική Αστυνομία δεν εγγυάται την ασφάλεια των συμμετεχόντων δρομέων, μαθητών και του κοινού… Στο κέντρο της πόλης του Ρεθύμνου διεξάγεται η μαθητική παρέλαση… Λόγω των εκδηλώσεων εορτασμού, οι επίσημοι φορείς, Μητροπολίτης, Αντιπεριφερειάρχης, Δήμαρχος, αδυνατούν να παρευρίσκονται το ίδιο πρωινό, σχεδόν ταυτόχρονα, στην παρέλαση, στην Ιερά Μονή και στους αγώνες») την αυτοδιαψεύδουν γιατί μέχρι και πέρυσι μια χαρά, η Αστυνομία εγγυόταν την ασφάλεια… η παρέλαση γινόταν κανονικά… και οι επίσημοι φορείς (εποχούμενοι στο πίσω κάθισμα των υπηρεσιακών αυτοκινήτων τους) προλάβαιναν να παρακολουθήσουν και την παρέλαση και τον εκκλησιασμό στην Ιερά Μονή και τους αγώνες… για την απονομή των επάθλων κυρίως.
Ο 4ος λόγος («Έχει παρατηρηθεί ότι όταν οι αγώνες διεξάγονται την ίδια μέρα με την επέτειο, μειώνονται σημαντικά οι αθλητικές συμμετοχές και υποβαθμίζεται η διοργάνωση») μαρτυρά τον πραγματικό λόγο της χρονικής μετάθεσης διεξαγωγής του Αρκάδιου δρόμου.
Εκεί ακριβώς έγκειται και η διαφωνία μου. Γιατί αυτός ο αγώνας γίνεται προς τιμή της ηρωικής αντίστασης και εθελοθυσίας εκατοντάδων αγωνιστών, κληρικών και γυναικόπαιδων και επέχει θέση αθλητικού ιστορικού μνημόσυνου και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αποτελεί μαριονέτα αθλητικών εκδηλώσεων ούτε να αποτιμάται από το πλήθος των, δήθεν, συμμετοχών.
Τιμή και δόξα στους έστω και λιγότερους αθλητές που θα συμμετέχουν συνειδητά σε αυτόν τον δρόμο, ανήμερα της επετείου 8ης Νοεμβρίου, παρά στο προσδοκώμενο πλήθος των περιπλανώμενων «παγκοσμιοποιημένων» αθλητών του «Όπου γάμος και χαρά, η Βασίλω πρώτη»… των μεταλλίων και των δώρων.
- Στο δεύτερό της, μέρος επιχειρηματολογεί το γιατί θα πρέπει οι «Αρκάδιοι Αγώνες» ή αλλιώς αθλητικές εκδηλώσεις με αφορμή τον εορτασμό της επετείου, να γίνονται νωρίτερα.
Ουδεμία αντίρρηση έχω οι λοιπές αθλητικές εκδηλώσεις (εκτός του Αρκάδιου δρόμου), που θα αυγατίζουν τις εορταστικές εκδηλώσεις της επετείου, να αναπτυχθούν μια βδομάδα νωρίτερα.
Ουδεμία αντίρρηση έχω στα πλαίσια της διεύρυνσης των αθλητικών εκδηλώσεων να εντάξετε μεταξύ των αγωνισμάτων και το καλλιτεχνικό μπαλέτο των μαζορετών του μπάσκετ του ΑΓΟΡ για αποφόρτιση αθλητών, θεατών και επισήμων. Το τσουβάλιασμα όμως του Αρκάδιου δρόμου με αυτές τις εορταστικές εκδηλώσεις με «προσβάλλει» και εκτιμώ και τους περισσότερους Ρεθεμνιώτες που «πεισματικά» ξεχωρίζουμε τους αγώνες μνήμης από τους αγώνες τουριστικής προβολής ή προσωπικής «κονόμας» στο όνομα της τουριστικής προβολής του τόπου.
Από τη δημοσιοποίηση της παρούσης ξεκινώ ένα κίνημα πολιτών που ασπάζονται τις απόψεις μου για να κατέβουμε τον Αρκάδιο δρόμο, ανήμερα της επετείου 8 Νοεμβρίου με προσωπική μας ευθύνη, ακολουθώντας την παραδοσιακή διαδρομή, Ιερά Μονή – γήπεδο Σοχώρας, χωρίς να επιβαρύνουμε το πρόγραμμα των επισήμων… αναμένοντάς μας στον τερματισμό.
Καλοδεχούμενη η ευχή του μητροπολίτη Ευγενίου και η συμπαράσταση των Πολιτιστικών συλλόγων και των κατοίκων των χωριών που θα περάσουμε, όπως παλιά, καταθέτοντας με τον ιδρώτα της προσπάθειάς μας, ελάχιστο φόρο τιμής στην εθελοθυσία των εκατοντάδων αγωνιστών, κληρικών και γυναικόπαιδων.
* Ο Γιώργος Ταταράκης είναι συνταξιούχος πολιτικός μηχανικός ΕΜΠ, παλαίμαχος Αρκαδιοδρόμος και Μαραθωνοδρόμος