Του Γ. Ε. ΗΛΙΑΚΗ
Η επιστημονική προσέγγιση του μεγαλύτερου δημιουργήματος ανά τους αιώνες, μας προσπορίζει τεράστια γνωστικά και ηθικά αγαθά. Από αισθητική, τεχνική, τεχνολογική, μαθηματική, γεωμετρική, φιλοσοφική, δημοκρατική, ιδεολογική πολιτική, πολιτισμική πλευρά κ.λπ. κ.λπ. Η μεγάλη αυτή σύνθεση δεν έχει μελετηθεί ολοκληρωτικά. Έχουν γραφεί λεγεώνες σελίδων. Εκείνος που πραγματικά έχει, στο απόλυτο, βιώσει από όλες τις πλευρές του, το θαύμα, είναι ο μεγαλύτερος αρχαιολόγος ο Μανώλης Κορρές. Ο γραπτός και ο προφορικός του λόγος είναι άξιος θαυμασμού. Έχει προσεγγίσει το μνημείο και δείχνει ακριβώς ποια είναι η διάσταση η σωστή, της επιστημονικής έρευνας. Το μυστικό του είναι ότι βιώνει και προσεγγίζει με μεράκι το έργο. Εκτός από τη διάνοια που διαθέτει. Η πνευματική δύναμη, το κάλλος, η σοφία, η αρμονία, η ισορροπία, η σεμνότητα. Μετά από το ανεπανάληπτο και μοναδικό θαύμα, άγνωστο στους αμαθείς, σκοπίμως, -διεθνείς όχλους- ο άνθρωπος δεν έφερε σε κανένα τομέα από τις παραπάνω διαστάσεις που αναφέραμε τίποτε το καινούριο. Επανέλαβε, ίσως και να μην κατάλαβε, ότι στην απλότητα βρίσκεται η φιλοσοφική σκέψη και όχι στο κεραμεούν και το φαύλον.
Οι γνώστες του έργου-μνημείου, συστέλλονται μπροστά στην πολύπλευρη ανάγνωση. Όλοι οι άλλοι, οι αστοιχείωτοι, οι αδιάφοροι αμύητοι, παρατηρούν και μένουν σε επιφανειακές απλώς περιοδείες. Ο Παρθενώνας εκπέμπει διαχρονικά τεράστια και πολλαπλά μηνύματα. Το αυθάδες και ασύδοτο εμπόριο της μόδας και του εκμαυλισμού με τις αηδίες του, δεν εντρέπεται να χρησιμοποιεί το ιερόν για να κάνει τις βρώμικες εργασίες του, προκειμένου ν’ αυξήσει εύκολα και ανώδυνα τα κέρδη. (Του πλούτου αχορταγιά, της δόξας πείνα, του χρυσαφιού ακριβιά καταραμένη).
Ευτυχώς που το ΚΑΣ απάντησε ομόφωνα Όχι. Οι ιδέες δεν πωλούνται. Προσωπικά φωνάζω: Έξω αχρείοι από όλα τα ιερά της αρχαίας ελληνικής κληρονομιάς. Είναι κληρονομιά Πανανθρώπινη.
Να τα ακούνε κάποιοι «αρχαιολόγοι» περίεργοι δημοσιοϋπάλληλοι.