Αντιμέτωπες με τον κίνδυνο του λουκέτου φαίνεται πως είναι αρκετές εμπορικές επιχειρήσεις του Ρεθύμνου, οι ιδιοκτήτες των οποίων έχουν φτάσει πλέον σε αδιέξοδο, αδυνατώντας να ανταπεξέλθουν ακόμα και στα λειτουργικά τους έξοδα, εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού.
Η συρρίκνωση του τουρισμού τη φετινή σεζόν, η περιορισμένη αγοραστική δυνατότητα των ντόπιων καταναλωτών σε συνδυασμό με τον φόβο και την ανασφάλεια που κυριαρχεί, την αύξηση του αριθμού των ανέργων και τα όχι ικανοποιητικά μέτρα στήριξης του εμπορικού κόσμου έχουν οδηγήσει την τοπική αγορά σε ασφυξία.
Είναι χαρακτηριστικό ότι αρκετοί έμποροι μετά το lock down δεν κατάφεραν να επαναλειτουργήσουν τις επιχειρήσεις τους, ενώ τα ενοικιαστήρια σε κεντρικούς δρόμους της πόλης έχουν τη δική τους θέση πάνω στα κλειστά ρολά.
Ο φόβος και η ανησυχία είναι διάχυτα για τον χειμώνα που έρχεται, ο οποίος θα είναι πολύ δύσκολος, όπως τονίζει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Ρεθύμνου Γιώργος Πολιουδάκης. Όπως υποστήριξε η οικονομική ζημιά είναι τεράστια, ενώ οι προβληματισμοί πλέον αφορούν στη δυνατότητα επιβίωσης των ίδιων των επιχειρήσεων. Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου κ. Γιώργος Πολιουδάκης κάνει λόγο για ασφυξία στον εμπορικό κόσμο επισημαίνοντας την επιτακτική ανάγκη ενίσχυσης των επιχειρήσεων με ρευστότητα.
Η εκπτωτική περίοδος του καλοκαιριού αλλά και η ενδιάμεση που είναι σε ισχύ έως τις 15 του μήνα δεν έχουν κανένα αντίκρισμα στο καταναλωτικό κοινό.
Η κατάσταση είναι απογοητευτική, όπως δηλώνει ο κ. Πολιουδάκης, ενώ η εικόνα αποτυπώνεται και από την πρόσφατη έρευνα της ΕΣΕΕ, σύμφωνα με την οποία οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις (81%) είχαν χαμηλότερες πωλήσεις κατά τη διάρκεια της θερινής εκπτωτικής περιόδου σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ, οι μισές επιχειρήσεις (50%) εκτιμούν πως οι πωλήσεις τους υποχώρησαν σε ποσοστό μεγαλύτερο του 30% κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων. Αντίθετα, μόλις μία στις τέσσερις (26%) σημείωσε ηπιότερη πτώση πωλήσεων έως 20%. Για την πλειονότητα των επιχειρήσεων (60%) η αγοραστική κίνηση είναι καλύτερη κατά το εκπτωτικό δεκαπενθήμερο του Ιουλίου, αλλά αυτό παρατηρείτο και τα προηγούμενα έτη.
Διαψεύσθηκαν οι προσδοκίες
Περίπου ένας στους δέκα (12%) επιχειρηματίες δήλωσε πως οι πωλήσεις του ήταν εκείνες που ανέμενε, αφού είχε λάβει υπόψη του και τον αντίκτυπο της πανδημίας. Αντίθετα, σχεδόν επτά στους δέκα (68%) επιχειρηματίες αιφνιδιάστηκαν από το μέγεθος των επιπτώσεων της πανδημίας και κατέγραψαν χαμηλότερες πωλήσεις από ό,τι εκτιμούσαν, διαψεύδοντας τις προσδοκίες τους.
Η αβεβαιότητα από την κρίση της πανδημίας και η εφαρμογή των μέτρων ατομικής προστασίας επηρέασαν αρνητικά και την επισκεψιμότητα στα καταστήματα, καθώς περισσότερες από οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις (82%) κατέγραψαν συρρίκνωση της επισκεψιμότητας σε σχέση με το 2019.
Το 85% των επιχειρήσεων θεωρεί πως η πανδημία του κορωνοϊού επηρέασε σημαντικά την ψυχολογία των καταναλωτών, χαρακτηρίζοντάς την περισσότερο συγκρατημένη σε σχέση με πέρυσι.
Οι οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις (79%) υποστήριξαν πως η πανδημία έχει επηρεάσει από μεγάλο έως πολύ μεγάλο βαθμό τη λειτουργία τους, εκτίμηση η οποία, υπό τις παρούσες συνθήκες, δεν αποτελεί έκπληξη.
Οι απαντήσεις των επιχειρήσεων σχετικά με το κόστος προσαρμογής στο νέο πλαίσιο λειτουργίας που υπαγορεύει η COVID-19 φαίνονται μοιρασμένες.
Ειδικότερα, το 31% των επιχειρήσεων χαρακτηρίζει το κόστος από μεγάλο έως πολύ μεγάλο ενώ το 30% από μικρό έως πολύ μικρό. Ενδεχομένως, η διαφοροποίηση αυτή μπορεί να οφείλεται και στο μέγεθος των επιχειρήσεων ή/και στο είδος. Σχεδόν σε τρεις από τέσσερις επιχειρήσεις (73%) οι πελάτες χρησιμοποίησαν κυρίως κάρτες κατά τις συναλλαγές τους.