Ο περιφερειακός δρόμος του Ρεθύμνου, η πορεία των μελετών, οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις διαδικασίες και η γενικότερη κωλυσιεργία, απασχόλησαν και πυροδότησαν την χθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Ρεθύμνου.
Το θέμα δεν αποτελούσε μέρος της ημερήσιας διάταξης, ωστόσο η αναφορά που έγινε από τον επικεφαλής της αντιπολίτευσης Θ. Νίνο -στη διάρκεια της τοποθέτησής του μετά και την ενημέρωση που έγινε στο σώμα από τον κ. Παπαδουράκη για τη βιώσιμη κινητικότητα και την ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στα Χανιά – όπου τόνισε πως το έργο έχει παραμείνει πίσω χωρίς να βρίσκεται την τελευταία πενταετία στον άμεσο προγραμματισμό του Δήμου, είχε ως αποτέλεσμα να προκληθεί ένταση ανάμεσα στον ίδιο και τον δήμαρχο.
Αιχμή της αντιπαράθεσης αποτέλεσαν οι διαδικασίες που προηγήθηκαν τους προηγούμενους μήνες σε σχέση με συσκέψεις και προτάσεις που συζητήθηκαν για τροποποίηση της μελέτης το έργου, με τον κ. Νίνο να υπερθεματίζει για άμεση αναγκαιότητα υλοποίησης του έργου και προώθησης των μελετών, ώστε αυτές να ξεμπλοκάρουν και τον κ. Μαρινάκη να υπεραμύνεται για τις διαβουλεύσεις και την πολυετή αλληλογραφία που γίνεται με τα συναρμόδια υπουργεία για ένα έργο που, όπως είπε, είναι δύσκολο να υλοποιηθεί άμεσα, απαριθμώντας τα εμπόδια που υπάρχουν.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο δήμαρχος Ρεθύμνου, τις επόμενες μέρες θα υπάρξει νέα συνάντηση με τους μελετητές για το θέμα, μετά και τις παρατηρήσεις που έγιναν από τον Δήμο Ρεθύμνου αναφορικά με τις κοιλαδογέφυρες. Ζητήματα τεχνικά, τα οποία ωστόσο έπρεπε να διευθετηθούν για να μπορέσει η μελέτη να προχωρήσει. Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Μαρινάκης, επανέλαβε το κόστος του έργου του περιφερειακού, το οποίο όπως είπε, ανέρχεται στα 40 εκ. ευρώ περίπου, υποστηρίζοντας ότι είναι αρκετά δύσκολο να γίνει άμεσα αφενός διότι δεν υπάρχουν χρήματα, μιας και το νέο ΕΣΠΑ δεν προεγκρίνει καθόλου έργα οδοποιίας, και αφετέρου έθιξε το ζήτημα του 16ου Δημοτικού Σχολείου, το οποίο είναι αυθαίρετα χτισμένο σε σημείο από το οποίο διέρχεται ο περιφερειακός δρόμος, ενώ δεν παράλειψε να προσθέσει και τις απαλλοτριώσεις που πρέπει να καταβάλλει ο Δήμος στους ιδιοκτήτες για να μπορέσει να διανοιχτεί ο δρόμος, την ώρα που οι πόροι είναι ελάχιστοι.
Ειδικότερα, ο κ. Μαρινάκης μεταξύ άλλων ανέφερε: «Το θέμα το παρακολουθούμε πολύ στενά. Έχουμε πιέσει πάρα πολύ την ομάδα των μελετητών να πιέσει αντίστοιχα τις υπερκείμενες αρχές και έχουμε κάνει επανειλημμένες αλληλογραφίες. Έγινε πριν 2 εβδομάδες μια σύσκεψη στην Αθήνα, όπου ενημερωθήκαμε για τα αποτελέσματά της. Προσπαθούν να φτιάξουν ένα συγκριτικό πίνακα, να προσαρμοστούν με τις παρατηρήσεις που έκανε ο Δήμος Ρεθύμνης, ο οποίος απέτρεψε να υλοποιηθεί μια μελέτη που θα προέβλεπε κάτι γιγαντοκοιλαδογέφυρες στο νότιο μέτωπο της πόλης, που θα κατέστρεφε αισθητικά και λειτουργικά την πόλη μας.
Έχουμε τις επόμενες μέρες συνάντηση με τους μελετητές, για να φτιάξουμε τη νέα φόρμουλα. Ξεχνάτε ότι έχουμε διεκδικήσει να γίνει η επέκταση της μελέτης και προς τον κόμβο Μισιρίων-αλλιώς το έργο θα είναι κολοβό. Δεν είναι ότι δεν «σηκώνουμε» το θέμα. Πώς θα γίνει η διάνοιξη ενός περιφερειακού δρόμου, στον οποίο υπάρχει χτισμένο αυθαίρετα ένα σχολείο και μάλιστα από αμίαντο. Κάνουμε προσπάθεια τώρα και είναι δέσμευση της δημοτικής αρχής και προς την κοινωνία και προς το σώμα, ότι το πρώτο σχολείο -αν καταφέρουμε να βάλουμε ένα σχολείο στο ΕΣΠΑ- θα είναι αυτό ώστε να απομακρύνουμε από το σημείο.
Επίσης υπάρχει και το θέμα των απαλλοτριώσεων. Κάποιοι παίζουν με τις λέξεις. Τίμημα χρειάζεται για να διανοίγουν οι δρόμοι. Ο μεν υπόχρεος δίδει σε 100 δόσεις την οφειλή του, ο δε Δήμος θα την πληρώσει αμέσως σε διπλάσια και σε τριπλάσια αξία. Ποιος Δήμος μπορεί να το κάνει αυτό το πράγμα; Ή μιλάμε για το «πράσινο ταμείο», το οποίο ουσιαστικά δεν υπάρχει, αφού πάει στη μεγάλη τρύπα του χρέους εν γνώση όλων.
Ο περιφερειακός δρόμος είναι πολύ σύνθετο πρόβλημα. Το 2006 ήταν πρώτο θέμα στην ατζέντα μου και παραμένει. Αλλά έχω γνώση ότι απαιτούνται 40 εκ. ευρώ, αυτό ξέρω, ποιον να κοροϊδέψω, από ένα ΕΣΠΑ που δεν άνοιξε ακόμα και δεν προβλέπει ούτε ένα μέτρο οδικού δικτύου».
Ο κ. Νίνος νωρίτερα είχε επισημάνει την καθυστέρηση που παρατηρείται στις διαδικασίες του έργου τονίζοντας την αναγκαιότητά του για την πόλη και υποστηρίζοντας πως τα όποια εμπόδια μπορούν να προσπεραστούν και να προχωρήσουν οι διαδικασίες, τονίζοντας ότι ήδη το ένα χιλιόμετρο από το οποίο θα περνά ο δρόμος είναι έτοιμο και παραδομένο.
Μεταξύ άλλων ο κ. Νίνος τόνισε: «Η αβίωτη πραγματικότητα έρχεται αν δεν κινηθούμε γρήγορα προς την κατεύθυνση κάλυψης όλου του τόξου που έχει προτείνει ο κ. Βλαστός σε ό,τι αφορά τη βιώσιμη κινητικότητα. Για μια ακόμα φορά θέλω να τονίσω ότι έχουμε μείνει πολύ πίσω στην υλοποίηση της μελέτης αυτής. Θα παραμείνω στην σπουδαιότητα του έργου του περιφερειακού δρόμου της πόλης του Ρεθύμνου, που εκτιμώ ότι είναι το έργο πνοής της επόμενης 5ετιας για το Ρέθυμνο, κάτι το οποίο το είχατε ασπαστεί κ. Δήμαρχε το 2006 -για κάποιους λόγους το ξεχάσατε- να το ξαναθυμηθούμε όμως γιατί όσο περνούν τα χρόνια τα ιδιωτικά παρκινγκ τα οποία ως όψιμη λύση κάποιοι θεωρούν ότι θα λύσουν το πρόβλημα της πόλης, δεν μπορεί όμως αυτό να γίνει αν δεν εφαρμοστεί η μελέτη στο σύνολό της σε όλους τους τομείς, δηλαδή να κατασκευαστεί ο περιφερειακός και να εφαρμοστεί η αστική συγκοινωνία».
Στη διάρκεια της συνεδρίασης προκλήθηκε ένταση μεταξύ του κ. Μαρινάκη και του κ. Νίνου, αναφορικά τόσο με τις προτεραιότητες της δημοτικής αρχής σε σχέση με τον περιφερειακό δρόμο, όσο και με «τα εμπόδια» που ανέφερε στην τοποθέτησή του ο δήμαρχος και τα προβλήματα που προέκυψαν με τις μελέτες.
Ο κ. Νίνος υποστήριξε ότι ο περιφερειακός δρόμος μπορούσε να είχε ενταχτεί σε προηγούμενο ΕΣΠΑ, κάτι το οποίο διέψευσε ο δήμαρχος, υποστηρίζοντας ότι δεν υπήρχε αυτή η δυνατότητα, ενώ διαφωνία υπήρξε και ως προς το αν το σχολείο είναι αυτό που εμποδίζει την επίσπευση των διαδικασιών, αλλά και θέματα που άπτονταν της μελέτης αυτής καθ’ αυτής για τα σημεία από τα οποία θα διέρχεται ο περιφερειακός δρόμος, με τον κ. Νίνο να επαναλαμβάνει ότι ήδη ένα από τα τρία χιλιόμετρα από τα οποία διέρχεται ο δρόμος, είναι έτοιμα και έχουν παραδοθεί.