Στο ψυγείο μπαίνει ο αρχικός σχεδιασμός του υπουργείου Παιδείας για τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με στόχο την κάλυψη των χιλιάδων κενών που καταγράφονται στα Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας. Σε επίπεδο Κρήτης το πρόβλημα των κενών είναι έντονο, καθώς σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κρήτης οι οργανικές ελλείψεις σε δασκάλους είναι 700, σε νηπιαγωγούς 250-300 και σε καθηγητές 300. Τα συγκεκριμένα κενά πιθανότατα να αυξηθούν όταν τον προσεχή Σεπτέμβρη προστεθούν και τα λειτουργικά κενά. Την ίδια στιγμή το τοπίο στο μέτωπο των πιστώσεων για την στελέχωση των σχολείων της Κρήτης παραμένει θολό, καθώς το σκηνικό παραμένει ρευστό λόγω της οικονομικής συγκυρίας της χώρας.
Το πιο πιθανό σενάριο είναι η τοποθέτηση αναπληρωτών εκπαιδευτικών, οι οποίοι και θα κληθούν να κλείσουν τις ανοιχτές πληγές της εκπαίδευσης, με τις σχετικές πιστώσεις να αντλούνται από ευρωπαϊκά προγράμματα και σε μικρότερο ποσοστό από τον κρατικό προϋπολογισμό. Οι τηλεδιασκέψεις ανάμεσα στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και τους κατά τόπους περιφερειακούς διευθυντές εκπαίδευσης είναι πλέον καθημερινές προκειμένου να καταγραφεί ο ακριβής αριθμός των κενών, που σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου δεν υπερβαίνει τις 24.000. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το πρώτο κουδούνι στα σχολικά συγκροτήματα της Κρήτης αναμένεται να χτυπήσει για ακόμα μία χρονιά με πολλά προβλήματα.
«Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή η δυνατότητα να καλύψουμε τα κενά τον προσεχή Σεπτέμβρη με μόνιμο προσωπικό. Από τη στιγμή που δεν μπορούμε να διορίσουμε μόνιμο προσωπικό θα στηριχθούμε στα προγράμματα και στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Τα κενά είναι πολλά και εμείς αυτή τη στιγμή έχουμε καταγράψει τα οργανικά κενά των δασκάλων και των νηπιαγωγών και είμαστε σε συνεχή επαφή με τους διευθυντές εκπαίδευσης για να δούμε πόσες είναι ακριβώς οι ελλείψεις. Έχουμε αυτή τη στιγμή έναν αριθμό ο οποίος δεν είναι ο τελικός. Συγκεκριμένα υπολογίζουμε ότι τα οργανικά κενά σε επίπεδο δασκάλων είναι 700 και στους νηπιαγωγούς 250-300. Στην Δευτεροβάθμια τώρα είναι λιγότερα, περίπου 300. Το πιο πιθανό είναι τα συγκεκριμένα κενά να αυξηθούν, καθώς δεν έχουμε υπολογίσει ακόμα τα λειτουργικά», υποστηρίζει ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης, Γιώργος Τερζάκης.
Παράλληλα η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης έχει επιδοθεί σ’ ένα αγώνα δρόμου, προκειμένου και οι δομές ειδικής αγωγής να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους τον Σεπτέμβρη, κάτι το οποίο ωστόσο με τα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί είναι πολύ δύσκολο. Το σημαντικότερο πρόβλημα έχει να κάνει με το βοηθητικό προσωπικό, η παρουσία του οποίου κρίνεται απαραίτητη για να διασφαλιστεί και η σωματική ακεραιότητα των μαθητών. Πρωταρχικός στόχος σύμφωνα και με τον κ. Τερζάκη να μην επιβαρυνθούν και φέτος γονείς, οι οποίοι τα προηγούμενα χρόνια σε πολλές περιπτώσεις ήταν αναγκασμένοι να κρατούν τα παιδιά τους στο σπίτι λόγω των τραγικών ελλείψεων σε εκπαιδευτικούς στα σχολεία.
«Ανάγκες προκύπτουν στην ειδική αγωγή όλο το χρόνο. Δυστυχώς είχαμε το φαινόμενο πολλά παιδιά να μένουν στα σπίτια τους από το να πηγαίνουν σχολείο. Ελπίζουμε αυτό να μην επαναληφθεί και φέτος. Η προσπάθειά μας πάντως επικεντρώνεται στο να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους τα σχολεία ειδικής αγωγής στην ώρα τους προκειμένου να μην υπάρξει κανένα απολύτως πρόβλημα. Σίγουρα υπάρχουν προβλήματα, ωστόσο προσπαθούμε να τα λύσουμε για να ξεκινήσουν τα μαθήματα κανονικά.
Εικόνα για τις πιστώσεις που θα διατεθούν στα σχολεία της Κρήτης για την κάλυψη των κενών θα έχουμε αρχές Σεπτεμβρίου, γιατί αυτή την περίοδο θα έχουμε και πλήρη εικόνα των κενών. Θα έχουν ολοκληρωθεί και οι όποιες υπηρεσιακές μεταβολές και θα έχουμε εικόνα των ελλείψεων. Μέσα από τις σχετικές πιστώσεις θα αρχίσουμε να προσλαμβάνουμε αναπληρωτές. Αν το πολυνομοσχέδιο είχε περάσει θα είχαμε την δυνατότητα να προχωρούσαμε σε μόνιμους διορισμούς, κάτι το οποίο αυτή την στιγμή δεν μπορούμε να το κάνουμε. Μέχρι και τον Σεπτέμβριο αυτό δεν μπορεί να γίνει», τονίζει ο κ. Τερζάκης.