Ένα παραμύθι, με περιεχόμενο και μηνύματα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού, που μπορεί κάλλιστα να χρησιμοποιηθεί ως εκπαιδευτικό υλικό στα σχολεία, έγραψε ο κοινωνικός λειτουργός Ευάγγελος Βαρδάκης.
Το παραμύθι, με τίτλο «Έτσι θα καταλάβεις» και κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ροδάμανθυς, παρουσιάστηκε το απόγευμα της περασμένης Παρασκευής στο Ρέθυμνο, στο Κέντρο Νέων του Δήμου, με αφορμή την παγκόσμια ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.
Το κοινό παρακολούθησε με μεγάλο ενδιαφέρον τόσο τον συγγραφέα του παραμυθιού όσο και τους ομιλητές της εκδήλωσης, την εκπαιδευτικό Κατερίνα Μελαμπιανάκη και την ψυχολόγο Μαρία Σκούφου, που μίλησαν για το βιβλίο και τα μηνύματα που έχει να δώσει στους αναγνώστες που θα το πάρουν στα χέρια τους, σχετικά με αυτό το σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα.
Μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο συγγραφέας του παραμυθιού Ευάγγελος Βαρδάκης και απαντώντας στο ερώτημα σχετικά με το σκοπό της απόφασης του να το γράψει, δήλωσε: «Το αρχικό μου ερέθισμα ήταν η παρουσία μου σε σχολικές κοινότητες ως κοινωνικός λειτουργός, έχοντας παρατηρήσει ότι το συγκεκριμένο κοινωνικό φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας αυξάνεται ολοένα. Έτσι, γεννήθηκε το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό παραμύθι. Έχει αρκετά μηνύματα, το βασικό είναι η ενδοσχολική βία και πως μπορούν να επιλυθούν οι διαφορές στο χώρο του σχολείου. Έχει να κάνει με την ενσυναίσθηση και πως θα πρέπει να καταλαβαίνουμε τον άλλον και να μην κάνουμε αυτά που οι ίδιοι δεν θέλουμε να μας κάνουν. Ένα βιβλίο-παραμύθι κατά της βίας, λεκτικής και σωματικής. Όπως επίσης το περιεχόμενό του περνάει μηνύματα για τον σεβασμό προς την διαφορετικότητα, σε κάθε μορφής διαφορετικότητα, στην εξάλειψη αυτού του φαινομένου, στην άρση των στερεοτύπων που κυριαρχούν στην ευρύτερη κοινωνία».
Η εκπαιδευτικός, Κατερίνα Μελαμπιανάκη, μας δήλωσε σχετικά με το παραμύθι: «Είναι ένα βιβλίο από το οποίο παίρνουμε πολλά ερεθίσματα. Πέρα από τον σχολικό εκφοβισμό, έχουμε να δούμε την αντιμετώπιση της διαφορετικότητας σε διάφορες μορφές, είτε το φύλλο είτε την σωματική διάπλαση. Είναι ένα παραμύθι που μπορεί να δώσει ερεθίσματα στον αναγνώστη. Τα οφέλη είναι πολλαπλά».
Ερωτώμενη η ίδια εάν η τεχνογνωσία ενός εκπαιδευτικού συμβάλει στην αποφυγή τέτοιων φαινομένων, απάντησε: «Δεν υπάρχει ακριβής τεχνογνωσία, ίσως χρειαζόμαστε διάφορα άλλα προγράμματα τα οποία θα μας στηρίζουν σε αυτό το κομμάτι αν και είναι ένα θέμα που έχει αρχίσει σιγά σιγά να μπαίνει στα σχολεία. Σίγουρα θα βοηθούσε πάρα πολύ η σχολική ψυχολογία, που βρίσκεται σε εκκρεμότητα αυτή τη στιγμή, αλλά θεωρούμε είναι σε καλό δρόμο και θα ήταν πάρα πολύ καλό να υπάρχει ένας ψυχολόγος σε κάθε σχολείο για να αντιμετωπίζεται πιο άμεσα και πιο αποτελεσματικά».
Από την πλευρά της, η ψυχολόγος Μαρία Σκούφου, μας ανέφερε για το βιβλίο και το θέμα που αναδεικνύει: «Αυτό που μου έκανε εντύπωση όταν πρωτοδιάβασα το παραμύθι είναι ότι έχει ρεαλισμό, δεν έχει φανταστικά στοιχεία και δεν προσπαθεί να ωραιοποιήσει μία κατάσταση, ίσα- ίσα περιγράφει σκηνές, δράσεις και αντιδράσεις που θα μπορούσαν να συμβούν σε οποιαδήποτε σχολική τάξη. Θίγει έννοιες που αφορούν και τους εντός και τους εκτός τάξης. Για παράδειγμα μιλάει για διαφορετικότητα, επίλυση συγκρούσεων μέσω του διαλόγου, για την ενσυναίσθηση. Οπότε πιστεύω ότι όχι απλά είναι εγχειρίδιο που μπορεί να δουλευτεί σε ένα σχολείο αλλά είναι ένα βιβλίο για όλους».
Ελισσώ Θεοδωρακοπούλου