Επαληθεύτηκαν οι προβλέψεις για την αγοραστική κίνηση κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, καθώς επίσημα ανακοινώθηκε χθες, τελευταία ημέρα της περιόδου, ότι η μείωση του τζίρου φέτος στην Ρεθεμνιώτικη αγορά ανέρχεται σε ποσοστά από -31% έως -40% σε σχέση με τις αντίστοιχους μήνες εκπτώσεων του περσινού έτους.
Από την αρχή της περιόδου, οι έμποροι στο Ρέθυμνο έκαναν λόγο για «ιστορικά χαμηλά» σε ό,τι αφορά την καταναλωτική συμπεριφορά του ντόπιου πληθυσμού και ήδη από το πρώτο δεκαπενθήμερο είχε διαφανεί πτωτική πορεία στους τζίρους σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.
Τα τελικά ποσοστά επιβεβαίωσαν τους φόβους των εμπόρων, όχι μόνο στην τοπική αγορά σε πανελλήνιο επίπεδο.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου «Ο στόχος της εμπορικής κίνησης κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων δεν επετεύχθη» με το ποσοστό της μείωσης σε ολόκληρη τη χώρα να αγγίζει το ποσοστό -19%!
Όπως επισημαίνεται, οι έμποροι της λιανικής είχαν ως στόχο κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων να διατηρήσουν τα επίπεδα του περυσινού τζίρου, χωρίς όμως θετικό αποτέλεσμα, αφού μεσοσταθμικά η μείωση όπως κυμάνθηκε επανέφερε την αγοραστική κίνηση σε φθίνουσα πορεία.
Τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιεί κάθε χρόνο το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ σε συνεργασία με τους Εμπορικούς Συλλόγους ολόκληρης της Επικράτειας, μπορεί να είναι βελτιωμένα σε σύγκριση με την αντίστοιχη έρευνά μας για την περυσινή περίοδο, κατά την οποία καταγράφηκε -32%, σε καμία όμως περίπτωση δεν πρέπει να δημιουργούνται ψευδαισθήσεις για την πραγματικά επικρατούσα κατάσταση της ελληνικής αγοράς, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στα τελικά συμπεράσματα.
Η μεσοσταθμική μείωση της αγοραστικής κίνησης σε σχέση με τις χειμερινές εκπτώσεις του 2013, κυμαίνεται στα επίπεδα του 19,2%, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί πως ο εκτιμώμενος τζίρος για την τρέχουσα εκπτωτική περίοδο θα διαμορφωθεί σε ένα επίπεδο χαμηλότερο των 5 δισ. ευρώ, περίπου στα 4,7 δισ.
Πιο αναλυτικά, το 84,7% των ερωτώμενων δηλώνει ότι οι πωλήσεις ήταν μειωμένες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013, ενώ όσον αφορά στην εμπορική κίνηση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, οι απαντήσεις ποικίλουν, καθώς το 41,3% δηλώνει πτώση της τάξης του 11-20%, το 25,4% μείωση πωλήσεων 21%-30%, ενώ υπάρχει και ένα ποσοστό της τάξεως του 9,5% που δηλώνει πως η πτωτική τάση του τζίρου τους ξεπέρασε το 40%. Τέλος, η μεγάλη πλειονότητα των ερωτηθέντων και συγκεκριμένα το 83,7% αποτύπωσε την μικρή ή ανύπαρκτη θετική επίδραση που επέφερε το άνοιγμα των καταστημάτων την 1η Κυριακή των χειμερινών εκπτώσεων, στη τόνωση της καταναλωτικής δαπάνης.
Το ύψος των εκπτώσεων, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, κυμάνθηκε σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των εμπόρων, δηλαδή το 90,3%, προέβη σε γενναίες μειώσεις τιμών που ξεκινούσαν από το -40% και στις περισσότερες των περιπτώσεων ξεπερνούσαν το 50%. Είναι χαρακτηριστικό πως περίπου έξι στους δέκα εμπόρους, δηλαδή το 59,7%, υποδεικνύουν ως καλύτερη περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων το διάστημα από 15/1 έως 31/1 και το 25,4% την περίοδο από 1/2 έως 15/2, μία σημαντική παράμετρος η οποία καταδεικνύει την κάμψη της αγοραστικής κίνησης στα εμπορικά καταστήματα κατά τη διάρκεια του δεύτερου δεκαπενθημέρου του Φεβρουαρίου.
Συμπεράσματα και διαπιστώσεις
Τα πορίσματα της έρευνας αναφορικά με τους συμμετέχοντες Εμπορικούς Συλλόγους και οι εκτιμήσεις για τη συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης που κατεγράφη σε αυτούς καταλήγουν στα εξής:
• Μεγάλα ποσοστά έκπτωσης που έφτασαν και το 80%. Επίσης, υπήρξαν ταμπέλες με τίτλους «τώρα ακόμη πιο φθηνά» και «Δεύτερες εκπτώσεις».
• Στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας παρατηρήθηκαν σχετικά θετικά αποτελέσματα καταναλωτικής κίνησης.
• Κόπωση του καταναλωτή λόγω της διάρκειας των εκπτώσεων με αποτέλεσμα την εξανέμιση του ενδιαφέροντός του.
• Η πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων παραμένει η πιο θετική περίοδος μέσα στις εκπτώσεις.
Η ΕΣΕΕ μέσα από την έρευνα της κατέληξε στη διαπίστωση ότι «Έχει πλέον καταστεί κοινή αντίληψη, ακόμη και στους πλέον αδαείς σε ζητήματα λειτουργίας της αγοράς, πως το ακολουθούμενο μίγμα δημοσιονομικής πολιτικής έχει εξαντλήσει τις αντοχές του καταναλωτικού κοινού, με άμεση συνέπεια την περιορισμένη ανταπόκρισή του στις ιδιαίτερα θελκτικές χειμερινές εκπτώσεις, την ίδια ώρα που σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής οι αποπληθωριστικές τάσεις στην αγορά το τελευταίο εντεκάμηνο τείνουν να παγιωθούν. Η εγχώρια αγορά, ούσα στη δίνη των αλλεπάλληλων φοροεισπρακτικών μέτρων και της καταβαράθρωσης των εισοδημάτων, χρήζει ουσιαστικής αρωγής μέσω της παροχής αναπτυξιακών κινήτρων που θα εξασφαλίζουν την αξιοπρεπή διαβίωση των πολιτών και την επανεκκίνηση της πραγματικής οικονομίας».
Εξέλιξη τζίρου σε καταστήματα λιανικής, κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων (Ιανουάριος – Φεβρουάριος) σε επίπεδο χώρας
Σε απόλυτα ποσά
(δις ευρώ) 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 (πρόβλεψη)
8,83 8,65 9,24 7,61 6,47 5,50 4,68
(%) Μεταβολές
(Πηγή ΕΛ.ΣΤΑΤ) 2009/2008 2010/2009 2011/2010 2012/2011 2013/2012 2014/2013 (πρόβλεψη)
-2,03% 6,75% -17,64% -14,89% -15,00% -15,00%
Μείωση αγοραστικής κίνησης στις χειμερινές εκπτώσεις το 2014 σε σύγκριση με το 2013, στις περιοχές της Κρήτης
Περιοχές / Εμπορικοί Σύλλογοι Ποσοστό Μείωσης
Ηρακλείου -11% έως -20%
Χανίων -11% έως -20%
Ρεθύμνου -31% έως -40%
Μακρύ Γιαλού -11% έως -20%
Ιεράπετρας -31% έως -40%