Οι πιο απαισιόδοξοι καταναλωτές στην Ευρωζώνη παραμένουν οι Έλληνες, καθώς το μεγαλύτερο ποσοστό κρίνει ότι το επόμενο διάστημα η οικονομική τους κατάσταση θα επιδεινωθεί. Οι περισσότεροι φοβούνται για τη δουλειά τους και προβλέπουν ότι η ανεργία θα αυξηθεί, δηλώνουν ότι δεν έχουν τη δυνατότητα να αποταμιεύσουν, ούτε να προχωρήσουν σε σημαντικές αγορές, τόσο εξαιτίας της έλλειψης χρημάτων όσο και λόγω των υψηλών τιμών.
Παράλληλα, τομείς όπως το λιανικό εμπόριο, οι κατασκευές, η βιομηχανία και οι υπηρεσίες, εξακολουθούν να βιώνουν έντονα τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης, αφού η καταναλωτική εμπιστοσύνη είναι υποτονική και οι εκτιμήσεις των πολιτών τόσο για τα προσωπικά οικονομικά τους θέματα όσο και για το σύνολο της οικονομίας, παραμένουν απαισιόδοξες.
Αυτά είναι τα αποτελέσματα της έρευνας οικονομικής συγκυρίας που διενήργησε το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) για τον Φεβρουάριο του 2013.
Ειδικότερα, στο λιανικό εμπόριο που εμφανίζει τα περισσότερα σημάδια επιδείνωσης, το ΙΟΒΕ επισημαίνει ότι η περίοδος των εκπτώσεων παρήλθε εντός του Φεβρουαρίου, χωρίς να μεταβάλλει την άσχημη εικόνα, με εξαιρετικά υποτονικές πωλήσεις. Το χειρότερο είναι ότι οι προβλέψεις για την εξέλιξη των πωλήσεων το επόμενο τρίμηνο δεν μεταβάλλονται, ενώ οι εκτιμήσεις για την απασχόληση στον τομέα βρίσκονται, επίσης, σε εξαιρετικά δυσμενή επίπεδα.
Οι εξελίξεις σε επιμέρους κλάδους του λιανικού εμπορίου έχουν ως εξής: σημαντική είναι η πτώση στα είδη οικιακού εξοπλισμού, ενώ μείωση καταγράφουν οι δείκτες στις ήδη πολύ αρνητικές προβλέψεις των παραγγελιών προς προμηθευτές το επόμενο τρίμηνο, αλλά και οι προβλέψεις για την απασχόληση του κλάδου, όπου εδώ και πάνω από ένα έτος καμία επιχείρηση δεν αναμένει άνοδο.
Στα υφάσματα – ένδυση – υπόδηση μικρή άνοδο σημειώνουν οι επιχειρηματικές προσδοκίες, ενώ ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στα οχήματα – ανταλλακτικά συνεχίζει την πτωτική του πορεία.
Σχετικά με τον δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης, το ΙΟΒΕ σημειώνει ότι παρά τη μικρή βελτίωση, οι εκτιμήσεις και προβλέψεις για τα νοικοκυριά παραμένουν πολύ απαισιόδοξες, με τον φόβο της ανεργίας να παραμένει έντονος και να ενισχύει την αβεβαιότητα.
Αναλυτικότερα:
• Το 71% των ερωτηθέντων κρίνει ότι το επόμενο διάστημα η οικονομική τους κατάσταση θα επιδεινωθεί ελαφρά ή αισθητά, ενώ ένα 5% και πάλι αναμένει το αντίθετο.
• Ο δείκτης πρόβλεψης για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες εντείνεται τον Φεβρουάριο, με το ποσοστό των πολιτών που προβλέπει ότι η ανεργία θα αυξηθεί αισθητά στο 74% (από 69%), ενώ το 3% κρίνει ότι θα μειωθεί ελαφρά.
• Το 54% (από 59%) των καταναλωτών δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα», ενώ το αντίστοιχο εκείνων που αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους αυξάνεται στο 15% (από 12%). Το 8% (από 6%) των καταναλωτών δηλώνει ότι αποταμιεύει λίγο ή πολύ, ενώ το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι έχουν χρεωθεί αυξάνεται ελαφρά στο 23% (από 21%).
• Ο δείκτης της πρόθεσης για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες χάνει έδαφος τον Φεβρουάριο, με το 92% των ελληνικών νοικοκυριών να θεωρούν μη πιθανή ή καθόλου πιθανή την αποταμίευση το επόμενο 12μηνο.