Ανησυχία επικρατεί στον Δήμο Ρεθύμνου αναφορικά με την ναυαγοσωστική κάλυψη των παραλιών με δεδομένο ότι το Προεδρικό Διάταγμα δεν έχει ακόμα ψηφιστεί και από την άλλη δεν έχει εκδοθεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την παραχώρηση του αιγιαλού στους δήμους. Η καθυστέρηση που παρατηρείται από την μια αλλά και τα όσα θα προβλέπει το νέο Π.Δ. για τους ναυαγοσώστες απασχολεί ιδιαίτερα τη δημοτική αρχή αφενός για να προλάβει εγκαίρως να προχωρήσει τις διαδικασίας που απαιτούνται για την προκήρυξη του διαγωνισμού και αφετέρου η αγωνία είναι έκδηλη για τα όσα νέα δεδομένα θα προβλέπονται και ενδεχομένως δημιουργήσουν νέα οικονομικά βάρη στον δήμο.
Την περασμένη Παρασκευή ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση του προεδρικού διατάγματος «σχολές ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης, χορήγηση άδειας ναυαγοσώστη, υποχρεωτική πρόσληψη ναυαγοσώστη σε οργανωμένες ή μη παραλίες», που ξεκίνησε την 14η Φεβρουαρίου.
Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για αυτοδιοικητικό ζήτημα που «καίει» τους νησιωτικούς και παραθαλάσσιους Δήμους.
Προσχέδιο του Π.Δ. είχε εξεταστεί από το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ, εγείροντας αντιδράσεις, καθώς αύξανε το κόστος για τους Δήμους «κατά 85% ήτοι από 10.736.000 στα 19.908.000 ευρώ».
Είναι μάλιστα από τα πρώτα θέματα με τα οποία ασχολήθηκε η νέα Διοίκηση της ΚΕΔΕ, προχωρώντας σε συνάντηση την 4η Δεκεμβρίου με τον υπουργό Ναυτιλίας, όπου είχε αποφασιστεί «να αναλάβει κοινή ομάδα εργασίας ΚΕΔΕ και Υπουργείου να μελετήσει ανά Δήμο τα κόστη, τι ανάγκες προκύπτουν και τι διορθώσεις πρέπει να γίνουν στο προσχέδιο του Π.Δ.».
Σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.», ο αντιδήμαρχος οικονομικών ανέφερε ότι φέτος ο Δήμος Ρεθύμνης έχει προϋπολογίσει από το τεχνικό του πρόγραμμα το ποσό των 320.000 ευρώ για την ναυαγοσωστική κάλυψη των παραλιών του μητροπολιτικού δήμου. Το ποσό αυτό είναι αυξημένο κατά 20.000 ευρώ σε σχέση με την περσινή χρονιά, ενώ όπως τόνισε ο αριθμός των ναυαγοσωστών και τα σημεία που θα τοποθετηθούν οι πύργοι είναι οι ίδιοι με πέρυσι. Ο ίδιος εμφανίστηκε ανήσυχος τόσο για το τελικό περιεχόμενο του Προεδρικού Διατάγματος που θα αφορά την ναυαγοσωστική κάλυψη των παραλίων όσο και για την καθυστέρηση που σημειώνεται στις διαδικασίες με δεδομένο ότι οι πρώτοι τουρίστες θα φτάνουν στην πόλη τον Απρίλιο και ακόμα δεν έχει γίνει η παραχώρηση του αιγιαλού, αφού δεν έχει εκδοθεί η ΚΥΑ.
Χαρακτηριστικά, ο Στέλιος Σπανουδάκης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ανέφερε: «Αρχικά υπήρχε ένα προσχέδιο Προεδρικού Διατάγματος με σημαντικές αλλαγές που ήταν σε βάρος των δήμων. Μεταξύ των άλλων το αρχικό σχέδιο προέβλεπε αλλαγές στο ωράριο των ναυαγοσωστών, δηλαδή τον Αύγουστο, βάσει του προσχεδίου, προβλέπονται ότι οι δήμοι θα έπρεπε να είχαν ναυαγοσώστες στις παραλίες από τις 8:00 κάθε πρωί ως τις 8:00 το βράδυ και παράλληλα ότι αυτοί θα πρέπει να ήταν εξοπλισμένοι με τζετ σκι κι άλλα μέσα, τα οποία επιβάρυναν πολύ το κόστος στους δήμους, οι οποίοι θα έπρεπε να επενδύσουν πολύ μεγαλύτερα ποσά για το ναυαγοσωστικό. Υπήρξαν πολλές αντιδράσεις με το προσχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος και έγιναν αρκετές αλλαγές προτού βγει σε διαβούλευση, καθώς επανήλθε το προηγούμενο ωράριο 10:30-17:30 και περιορίστηκε ο υποχρεωτικός εξοπλισμός των ναυαγοσωστών. Παρόλα αυτά περιμένουμε να ψηφιστεί για να ενημερωθούμε για τα τελικά δεδομένα και τις υποχρεώσεις του δήμου. Αρμόδιοι για την κάλυψη τω παραλιών είναι οι δήμοι, εκτός αν αποφασίσουν να αναθέσουν την κάλυψη σε νόμιμες λειτουργούσες ναυαγοσωστικές σχολές. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι ο επιπλέον εξοπλισμός και η επέκταση του ωραρίου συνεπάγεται επιπλέον κόστος για τον δήμο. Την ίδια στιγμή υπάρχει τεράστια καθυστέρηση. Δεν έχει ακόμα γίνει η παραχώρηση του αιγιαλού στους δήμους, που είναι το πρώτο βήμα. Τα προηγούμενα χρόνια δεν είχαμε αυτό το θέμα γιατί έχει τριετή ισχύ η ΚΥΑ, η οποία έληξε και τώρα πρέπει να εκδοθεί νέα. Παράλληλα πρέπει να ψηφιστεί το νέο προεδρικό διάταγμα για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε τις διαδικασίες του διαγωνισμού. Περιμένουμε να δούμε τα νέα δεδομένα, ωστόσο ανησυχούμε γιατί οι διαδικασίες είναι χρονοβόρες και δεν ξέρουμε αν θα προλάβουμε να είμαστε στην ώρα μας».
Σημειώνεται σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στο Προεδρικό Διάταγμα που τέθηκε σε διαβούλευση οι δήμοι κατά τη χρονική περίοδο από 01 Ιουνίου έως και 30 Σεπτεμβρίου, από ώρες 10.00 έως και 18.00, κατ’ ελάχιστον, προσλαμβάνουν αναγκαίο αριθμό ναυαγοσωστών.
Κάθε ναυαγοσώστης ελέγχει έκταση ακτής σε ακτίνα διακοσίων (200) μέτρων εκατέρωθεν του βάθρου. Εφόσον ο υπόχρεος πρέπει να διαθέτει τρεις (3), τουλάχιστον, ναυαγοσώστες, υποχρεούται να προσλαμβάνει και έναν (1) συντονιστή – επόπτη ναυαγοσωστών. Υποχρεούνται να κατασκευάζουν βάθρο (παρατηρητήριο) για κάθε ναυαγοσώστη, και να εφοδιάζουν κάθε ναυαγοσώστη μεταξύ άλλων με αδιάβροχο φακό, κιάλια, ναυαγοσωστικό σωσίβιο, σανίδα διάσωσης, σωστικό σωλήνα, φορητό φαρμακείο και φορητό, αυτόματο εξωτερικό απινιδωτή με αυτοκόλλητα ηλεκτρόδια, ενηλίκων και βρεφών, πτυσσόμενο φορείο και σανίδα ακινητοποίησης, δύο σημαντήρες, χρώματος πορτοκαλί, με σχοινί μήκους, ένδυμα κολύμβησης χρώματος πορτοκαλί, κινητό τηλέφωνο για κάθε βάθρο, με διαφορετικό αριθμό κλήσης έκαστο, ο αριθμός κλήσης του οποίου δημοσιοποιείται, με μέριμνα των, κατά περίπτωση, υπόχρεων, με κάθε πρόσφορο μέσο, αναγράφεται σε περίοπτη θέση στο βάθρο (παρατηρητήριο) και αναφέρεται εγγράφως στην τοπική Λιμενική Αρχή, φορητή μεγαφωνική συσκευή (τηλεβόας).