Σε σύγχρονο «γεφύρι της Άρτας» εξελίσσεται το έργο κατασκευής του ανισόπεδου Κόμβου Αμαρίου, το οποίο δημοπρατήθηκε το 2007, οι εργασίες ξεκίνησαν το 2009 και εν έτει 2013, έξι χρόνια μετά, όχι μόνο δεν έχει ολοκληρωθεί το μεγαλύτερο μέρος του, όπως θα έπρεπε με βάση το χρονοδιάγραμμα, αλλά οι εργασίες εκτελούνται με απελπιστικά αργούς ρυθμούς, προκαλώντας την οργή και την αγανάκτηση των πολιτών. Η χαοτική κατάσταση δεν έχει τέλος και το χειρότερο είναι ότι η επιβλέπουσα αρχή του έργου, η ΕΥΔΕ-ΒΟΑΚ, δεν μπορεί να δώσει εγγυήσεις για την ομαλή συνέχιση των εργασιών, γεγονός που οδηγεί σε αδιέξοδο.
Οι εργασίες έχουν σταματήσει για μια ακόμα φορά, τα μηχανήματα παραμένουν καθηλωμένα εδώ και μέρες και η ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ ρίχνει το βάρος της ευθύνης στον ανάδοχο εργολάβο, ο οποίος φέρεται να αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα και αδυνατεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του προς τους προμηθευτές και τους συνεργάτες του.
Σύμφωνα με τον προϊστάμενο της ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ, ο εργολάβος αγνοεί τις γραπτές συστάσεις που του έχουν γίνει και τις εντολές που του έχουν δοθεί το τελευταίο διάστημα από την υπηρεσία, με αποτέλεσμα η υλοποίηση ενός πολύ σημαντικού οδικού έργου, για την περιοχή του Ρεθύμνου, να βρίσκεται εκ νέου στον «αέρα».
Με τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί, η επιβλέπουσα αρχή θεωρεί ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να μπει το έργο σε κανονικούς ρυθμούς υλοποίησης και, έστω και πολύ καθυστερημένα, τίθεται θέμα αντικατάστασης του εργολάβου. Σύμφωνα με τον προϊστάμενο της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων, τα σενάρια που επεξεργάζεται η ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ είναι τρία: α) η υπεργολαβία, η συνεργασία δηλαδή του σημερινού, με άλλον εργολάβο, β) η μερική υποκατάσταση του αναδόχου και γ) η έκπτωση του αναδόχου εργολάβου.
Προκειμένου να βρεθεί λύση το συντομότερο, ο προϊστάμενος της ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ θα έχει συνάντηση την ερχόμενη εβδομάδα στο Ρέθυμνο με εκπροσώπους της δημοτικής και περιφερειακής αρχής, κατά τη διάρκεια της οποίας θα τεθούν επί τάπητος όλα τα ενδεχόμενα και θα ληφθεί απόφαση για το τι μέλλει γενέσθαι με το έργο κατασκευής του ανισόπεδου Κόμβου Αμαρίου.
Σημειώνεται, πάντως, ότι όλη αυτή η κατάσταση έχει προκληθεί εξαιτίας του κακού σχεδιασμού και προγραμματισμού εκ μέρους της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ), ενώ εδώ και τουλάχιστον δυο χρόνια γίνεται συζήτηση σχετικά με την οικονομική κατάρρευση του αναδόχου εργολάβου. Ωστόσο, προ μηνών, λίγο προτού ανακηρυχθεί έκπτωτος, αποφασίστηκε από την ΕΥΔΕ-ΒΟΑΚ η ανάθεση της διοίκησης του εργοταξίου σε συνεργάτη του αναδόχου, ο οποίος από τις αρχές του 2013 έχει την ευθύνη για την πορεία των εργασιών. Στις αρχές της ανάληψης των καθηκόντων του, ο νέος εργοταξιάρχης «έτρεξε» με ικανοποιητικούς ρυθμούς τις εργασίες, όμως τους τελευταίους μήνες, λόγω της έλλειψης ρευστότητας του αναδόχου, όπως σημειώνει η ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ, το έργο «κόλλησε» ξανά και το αδιέξοδο επανήλθε.
Επιπρόσθετα, νέο «αγκάθι» για τη συνέχιση των εργασιών αποτελεί το έργο εκτροπής του τρίδυμου αγωγού ύδρευσης επί της Εθνικής Οδού στο ύψος των Μισιρίων, το οποίο ακόμα δεν έχει ξεκινήσει. Και σε αυτή την περίπτωση αναδεικνύεται η προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίστηκε από την αρμόδια υπηρεσία αυτό το σημαντικό οδικό έργο, με μελέτες που δεν έγιναν στην ώρα τους, με τροποποιήσεις μελετών που καθυστέρησαν και αναγκαίες παρεμβάσεις, που όπως αποδεικνύεται κρίνονται καθοριστικές για τη συνέχιση των εργασιών, να μην μπορούν να υλοποιηθούν άμεσα, διότι κανένας δεν φρόντισε να προχωρήσουν έγκαιρα οι απαραίτητες διαδικασίες.
Αναλυτικά
Αδιέξοδο στο έργο κατασκευής του ανισόπεδου Κόμβου Αμαρίου
• Στο «τραπέζι» των συζητήσεων η λύση αντικατάστασης του εργολάβου
• Οργή και αγανάκτηση από κατοίκους της περιοχής, οδηγούς και τουρίστες
Αδιέξοδη είναι η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στο πολύπαθο έργο κατασκευής του ανισόπεδου Κόμβου Αμαρίου. Ένα έργο που εξελίσσεται σε σύγχρονο «γεφύρι της Άρτας», καθώς δημοπρατήθηκε το 2007, οι εργασίες ξεκίνησαν το 2009 και εν έτει 2013, όχι μόνο δεν έχει ολοκληρωθεί το μεγαλύτερο μέρος του, όπως θα έπρεπε, αλλά οι εργασίες εκτελούνται με απελπιστικά αργούς ρυθμούς, προκαλώντας την οργή και την αγανάκτηση των πολιτών. Η χαοτική κατάσταση δεν έχει τέλος και το χειρότερο είναι ότι η επιβλέπουσα αρχή του έργου, η ΕΥΔΕ-ΒΟΑΚ, δεν μπορεί να δώσει εγγυήσεις για την ομαλή συνέχιση των εργασιών.
Οι εργασίες έχουν σταματήσει για μια ακόμα φορά, τα μηχανήματα παραμένουν καθηλωμένα εδώ και μέρες και η ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ ρίχνει το βάρος της ευθύνης στον ανάδοχο εργολάβο, ο οποίος φέρεται να αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα και αδυνατεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του προς τους προμηθευτές και τους συνεργάτες του.
Σύμφωνα με τον προϊστάμενο της ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ, Γιώργο Αγαπάκη, ο εργολάβος αγνοεί τις γραπτές συστάσεις που του έχουν γίνει και τις εντολές που του έχουν δοθεί το τελευταίο διάστημα από την υπηρεσία, με αποτέλεσμα η υλοποίηση ενός πολύ σημαντικού οδικού έργου, για την περιοχή του Ρεθύμνου, να βρίσκεται εκ νέου στον «αέρα».
«Όταν ο εργολάβος αδυνατεί να κάνει μικροεργασίες, όπως η τοποθέτηση σήμανσης ή η τοποθέτηση προσωρινού υλικού για να μην σηκώνεται σκόνη, τότε το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό. Επανειλημμένα του έχουμε δώσει γραπτές εντολές για το έργο, αλλά δεν έχει ανταποκριθεί. Δυστυχώς φτάσαμε ξανά σε πολύ δύσκολο σημείο» δήλωσε χαρακτηριστικά στα «Ρ.Ν.» ο κ. Αγαπάκης.
Με τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί, η επιβλέπουσα αρχή θεωρεί ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να μπει το έργο σε κανονικούς ρυθμούς υλοποίησης και, έστω και πολύ καθυστερημένα, τίθεται θέμα αντικατάστασης του εργολάβου. Σύμφωνα με τον κ. Αγαπάκη, τα σενάρια που επεξεργάζεται η ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ είναι τρία: α) η υπεργολαβία, η συνεργασία δηλαδή του σημερινού, με άλλον εργολάβο, β) η μερική υποκατάσταση του αναδόχου και γ) η έκπτωση του αναδόχου εργολάβου.
Προκειμένου να βρεθεί λύση το συντομότερο, ο προϊστάμενος της ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ θα έχει συνάντηση την ερχόμενη εβδομάδα στο Ρέθυμνο με εκπροσώπους της δημοτικής και περιφερειακής αρχής, κατά τη διάρκεια της οποίας θα τεθούν επί τάπητος όλα τα ενδεχόμενα και θα ληφθεί απόφαση για το τι μέλλει γενέσθαι με το έργο κατασκευής του ανισόπεδου Κόμβου Αμαρίου. «Όλα τα σενάρια είναι πιθανά. Εμείς θέλουμε το έργο. Αν δεν μπορούμε να το έχουμε, πρέπει να δούμε τι θα κάνουμε» τόνισε ο κ. Αγαπάκης.
Σημειώνεται, πάντως, ότι όλη αυτή η κατάσταση έχει προκληθεί εξαιτίας του κακού σχεδιασμού και προγραμματισμού εκ μέρους της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ), ενώ εδώ και τουλάχιστον δυο χρόνια γίνεται συζήτηση σχετικά με την οικονομική κατάρρευση του αναδόχου εργολάβου.
Ωστόσο, προ μηνών, λίγο προτού ανακηρυχθεί έκπτωτος, αποφασίστηκε από την ΕΥΔΕ-ΒΟΑΚ η ανάθεση της διοίκησης του εργοταξίου σε συνεργάτη του αναδόχου, ο οποίος από τις αρχές του 2013 έχει την ευθύνη για την πορεία των εργασιών. Στις αρχές της ανάληψης των καθηκόντων του, ο νέος εργοταξιάρχης «έτρεξε» με ικανοποιητικούς ρυθμούς τις εργασίες, όμως τους τελευταίους μήνες, λόγω της έλλειψης ρευστότητας του αναδόχου, όπως σημειώνει η ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ, το έργο «κόλλησε» ξανά και το αδιέξοδο επανήλθε.
Επιπρόσθετα, νέο «αγκάθι» αποτελεί η εκτροπή του τρίδυμου αγωγού ύδρευσης της ΔΕΥΑΡ επί της Εθνικής Οδού στο ύψος των Μισιρίων. Παρά το γεγονός ότι πρόσφατα εξασφαλίστηκε πίστωση 400.000 ευρώ από το υπουργείο Ανάπτυξης, η ΔΕΥΑΡ (με την οποία η ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ έκανε συμφωνία-συνεργασία την τελευταία στιγμή) δεν έχει προχωρήσει ακόμα στη δημοπράτηση του έργου, με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται σημαντική καθυστέρηση στη συνέχιση των εργασιών. Βεβαίως, η μη δημοπράτηση του έργου εκτροπής του τρίδυμου αγωγού ύδρευσης φαντάζει ως δικαιολογία για την μη εκτέλεση εργασιών, καθώς τα μηχανήματα θα μπορούσαν να εργάζονται με εντατικούς ρυθμούς σε τμήματα τα οποία δεν επηρεάζονται από τις εργασίες που πρέπει να γίνουν για τον αγωγό ύδρευσης.
Και σε αυτή την περίπτωση αναδεικνύεται η προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίστηκε από την αρμόδια υπηρεσία αυτό το σημαντικό οδικό έργο, με μελέτες που δεν έγιναν στην ώρα τους, με τροποποιήσεις μελετών που καθυστέρησαν και αναγκαίες παρεμβάσεις, που όπως αποδεικνύεται κρίνονται καθοριστικές για τη συνέχιση των εργασιών, να μην μπορούν να υλοποιηθούν άμεσα, διότι κανένας δεν φρόντισε να προχωρήσουν έγκαιρα οι απαραίτητες διαδικασίες.
Εν τω μεταξύ, η υπομονή των Ρεθεμνιωτών, αλλά και των χιλιάδων επισκεπτών του νομού, έχει εξαντληθεί. Στην περιοχή των Μισιρίων και συγκεκριμένα στο οδικό τμήμα που οδηγεί στο Αμάρι, οι άνθρωποι παραμένουν κλεισμένοι στα σπίτια τους, καθώς «πνίγονται» από τη σκόνη που προκαλείται από τα ημιτελή έργα και τα «μπαλώματα» που έχουν γίνει στους δρόμους.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι ζευγάρι Ρεθεμνιωτών που κατοικεί στην περιοχή βρίσκεται σε δυσχερή θέση, εξαιτίας των αναπνευστικών προβλημάτων που τους έχουν παρουσιαστεί από την ποσότητα σκόνης που εισέρχεται καθημερινά μέσα στο σπίτι τους, αφού ο «αμαριώτικος δρόμος» εδώ και καιρό έχει «στρωθεί» με χαλίκι.
Ερωτώμενος για τον «εφιάλτη» των κατοίκων της περιοχής, ο κ. Αγαπάκης τόνισε ότι έχει ζητηθεί από τον εργολάβο να τοποθετήσει στο οδόστρωμα υλικό για την αποφυγή της σκόνης, ωστόσο ούτε καν αυτό έχει γίνει…