Τεράστια δυστοκία στην τακτοποίηση των υποχρεώσεών τους αντιμετωπίζουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις του Ρεθύμνου. Οι πληρωμές των λογαριασμών ρεύματος και νερού είναι από τις πάγιες μηνιαίες υποχρεώσεις, που έχει εξελιχθεί σε μόνιμο πρόβλημα για δεκάδες καταναλωτές, με τα ποσοστά των ανεξόφλητων λογαριασμών να ξεπερνούν κάθε ρεκόρ και τα αιτήματα για διακανονισμούς να διαδέχονται το ένα το άλλο.
Χαοτική κατάσταση, σχετικά με τα ανείσπρακτα ποσά, επικρατεί στη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Ρεθύμνου, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές αδυνατούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς νερού. Ειδικότερα, οι οφειλές προς τη ΔΕΥΑΡ από απλήρωτους λογαριασμούς καταναλωτών ανέρχονται στο ποσό των 7,3 εκατομμυρίων ευρώ. Σύμφωνα με παράγοντες της ΔΕΥΑΡ, η αυξητική τάση που καταγράφεται στους ανεξόφλητους λογαριασμούς, οφείλεται κυρίως στην οικονομική κρίση και κατά συνέπεια στην αδυναμία πολλών δημοτών να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, όμως ένα μεγάλο ποσοστό αφορά τη μεταφορά του υπολοίπου των πελατών από τις Δημοτικές Ενότητες Αρκαδίου, Νικηφόρου Φωκά και Λαππαίων, μετά τη συγχώνευση των «Καποδιστριακών» Δήμων, στον ενιαίο μητροπολιτικό Δήμο Ρεθύμνου.
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της ΔΕΗ, σχεδόν οι μισοί εκ των πελατών της επιχείρησης στο νομό Ρεθύμνου οφείλουν χρήματα από λογαριασμούς που έχουν λήξει και δεν έχουν πληρωθεί, καθώς το ποσοστό των ανεξόφλητων λογαριασμών προσεγγίζει το 50%.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού, τα τελευταία χρόνια τα χρέη των καταναλωτών έχουν «εκτοξευθεί», καθώς από το περίπου 15-20% που κυμαίνονταν οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί τα έτη 2009 και 2010, πλέον έχουν φτάσει στο 50% τόσο στο νομό Ρεθύμνου όσο και στην Περιφέρειας Κρήτης γενικότερα.
Σύμφωνα, μάλιστα, με τις εκτιμήσεις στελεχών της ΔΕΗ, το ποσοστό θα ακολουθήσει ανοδική πορεία τους επόμενους μήνες, καθώς ήδη η τάση είναι αυξητική και όσο βαθαίνει η ύφεση στην ελληνική οικονομία, τόσο θα μεγαλώνει η δυσκολία των πολιτών να ανταποκριθούν στις καθημερινές ανάγκες του σπιτιού ή της επιχείρησής τους.
Την ίδια ώρα πληθαίνουν οι καταναλωτές που σπεύδουν καθημερινά στα γραφεία της ΔΕΗ στο Ρέθυμνο ζητώντας διακανονισμό για τη σταδιακή εξόφληση των οφειλών τους. Ωστόσο η οικονομική κατάσταση αρκετών νοικοκυριών είναι τέτοια που ούτε στον διακανονισμό μπορούν να αντεπεξέλθουν και επιδιώκουν να ενταχθούν σε πρόγραμμα ρύθμισης με μηνιαίες δόσεις το δυνατόν χαμηλότερες.
Αναλυτικά:
Απλήρωτοι λογαριασμοί νερού και ρεύματος δεκάδων Ρεθεμνιωτών
«Πακέτα» απλήρωτων λογαριασμών στοιβάζονται στα συρτάρια νοικοκυριών και επιχειρήσεων, λόγω της τεράστιας δυστοκίας που αντιμετωπίζουν στην τακτοποίηση των υποχρεώσεών τους. Οι πληρωμές των λογαριασμών ρεύματος και νερού είναι από τις πάγιες μηνιαίες υποχρεώσεις που έχει εξελιχθεί σε μόνιμο πρόβλημα για δεκάδες καταναλωτές στο Ρέθυμνο, με τα ποσοστά των ανεξόφλητων λογαριασμών να ξεπερνούν κάθε ρεκόρ και τα αιτήματα για διακανονισμούς να διαδέχονται το ένα το άλλο.
Χαοτική κατάσταση, σχετικά με τα ανείσπρακτα ποσά, επικρατεί στη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Ρεθύμνου, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές αδυνατούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς νερού. Ειδικότερα, οι οφειλές προς τη ΔΕΥΑΡ από απλήρωτους λογαριασμούς καταναλωτών ανέρχονται στο ποσό των 7,3 εκατομμυρίων ευρώ. Σύμφωνα με παράγοντες της ΔΕΥΑΡ, η αυξητική τάση που καταγράφεται στους ανεξόφλητους λογαριασμούς, οφείλεται κυρίως στην οικονομική κρίση και κατά συνέπεια στην αδυναμία πολλών δημοτών να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, όμως ένα μεγάλο ποσοστό αφορά τη μεταφορά του υπολοίπου των πελατών από τις Δημοτικές Ενότητες Αρκαδίου, Νικηφόρου Φωκά και Λαππαίων, μετά τη συγχώνευση των «Καποδιστριακών» Δήμων, στον ενιαίο μητροπολιτικό Δήμο Ρεθύμνου.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, από τα 7,3 εκατ. ευρώ που οφείλουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις στη ΔΕΥΑΡ, περίπου τα 3,5 εκατ. ευρώ αφορούν απλήρωτους λογαριασμούς από την περιοχή του Δήμου Ρεθύμνου και το υπόλοιπο ποσό προέρχεται από τις καταναλώσεις που παραμένουν απλήρωτες εδώ και χρόνια στις Δημοτικές Ενότητες Νικηφόρου Φωκά, Λαππαίων και Αρκαδίου.
«Η δυσκολία του κόσμου είναι φανερή και αποτυπώνεται στα στοιχεία. Ακόμα κι εκείνοι που πλήρωναν λογαριασμούς στην ώρα τους, σήμερα καθυστερούν τις πληρωμές τους και πολλές φορές ζητούν διακανονισμό.
Η ΔΕΥΑΡ προσπαθεί να βοηθήσει όσους δυσκολεύονται και γι’ αυτό προχωράμε καθημερινά σε αρκετούς διακανονισμούς.
Τα ανείσπρακτα, βεβαίως, αποτελούν σοβαρό πρόβλημα για μια επιχείρηση, όμως όταν βλέπουμε ανθρώπους που δεν έχουν ούτε τα απαραίτητα για το σπίτι τους, πως να τους κόψουμε το νερό;» ανέφερε χαρακτηριστικά στα «Ρ.Ν.» στέλεχος της ΔΕΥΑΡ.
Εισπρακτικά μέτρα από τη ΔΕΥΑΡ
Σημειώνεται ότι η Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Ρεθύμνου εφαρμόζει αυστηρά εισπρακτικά μέτρα σε περιπτώσεις μεγάλων και παλαιών χρεών, καθώς εκτός των νοικοκυριών με τις οφειλές μικροποσών, που προκύπτουν από την καθημερινή χρήση νερού, για τις ανάγκες των σπιτιών τους, υπάρχουν και μεγαλοοφειλέτες, οι οποίοι εδώ και χρόνια καταναλώνουν το πολυτιμότερο αγαθό, χωρίς να πληρώνουν. Μάλιστα, υπάρχουν μεγαλοοφειλέτες εναντίον των οποίων εκκρεμούν αγωγές, ενώ η ΔΕΥΑΡ έχει προχωρήσει σε δεσμεύσεις ΑΦΜ και σε διακοπές της παροχής ύδρευσης.
Οι μισοί Ρεθεμνιώτες οφείλουν στη ΔΕΗ
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της ΔΕΗ, σχεδόν οι μισοί εκ των πελατών της επιχείρησης στο νομό Ρεθύμνου οφείλουν χρήματα από λογαριασμούς που έχουν λήξει και δεν έχουν πληρωθεί, καθώς το ποσοστό των ανεξόφλητων λογαριασμών προσεγγίζει το 50%.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού, τα τελευταία χρόνια τα χρέη των καταναλωτών έχουν «εκτοξευθεί», καθώς από το περίπου 15-20% που κυμαίνονταν οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί τα έτη 2009 και 2010, πλέον έχουν φτάσει στο 50% τόσο στο νομό Ρεθύμνου όσο και στην Περιφέρεια Κρήτης γενικότερα.
Σύμφωνα, μάλιστα, με τις εκτιμήσεις στελεχών της ΔΕΗ, το ποσοστό θα ακολουθήσει ανοδική πορεία τους επόμενους μήνες, καθώς ήδη η τάση είναι αυξητική και όσο βαθαίνει η ύφεση στην ελληνική οικονομία, τόσο θα μεγαλώνει η δυσκολία των πολιτών να ανταποκριθούν στις καθημερινές ανάγκες του σπιτιού ή της επιχείρησής τους.
Διακανονισμοί και αυθαίρετες επανασυνδέσεις
Την ίδια ώρα πληθαίνουν οι καταναλωτές που σπεύδουν καθημερινά στα γραφεία της ΔΕΗ στο Ρέθυμνο ζητώντας διακανονισμό για τη σταδιακή εξόφληση των οφειλών τους. Ωστόσο η οικονομική κατάσταση αρκετών νοικοκυριών είναι τέτοια που ούτε στον διακανονισμό μπορούν να αντεπεξέλθουν και επιδιώκουν να ενταχθούν σε πρόγραμμα ρύθμισης με μηνιαίες δόσεις το δυνατόν χαμηλότερες.
Όπως επισήμανε στην εφημερίδα μας στέλεχος της ΔΕΗ, η δυσκολία πληρωμής λογαριασμών είναι «μοιρασμένη» μεταξύ επιχειρήσεων-εταιρειών και νοικοκυριών, ενώ το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στην ενδοχώρα του νομού, όπου υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις ανεξόφλητων υποχρεώσεων και, μάλιστα, για μεγάλο χρονικό διάστημα. Με δυσκολία, όμως, πληρώνουν και οι καταναλωτές, που κατοικούν ή δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στο αστικό Ρέθυμνο.
Επιπλέον, σύμφωνα με τη ΔΕΗ όλο και αυξάνονται τους τελευταίους μήνες τα νοικοκυριά που δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν, όμως το μεγαλύτερο ποσοστό των χρεών αφορά επιχειρήσεις και εταιρείες, που έχουν έτσι κι αλλιώς πιο «φουσκωμένους» λογαριασμούς από τις κατοικίες.
Σε επίπεδο Κρήτης καταγράφεται σημαντική αύξηση των διακοπών συνδέσεων ηλεκτροδότησης σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά, ενώ όπως προκύπτει από τα στοιχεία, λιγότεροι από τους μισούς πελάτες που μένουν χωρίς ρεύμα επανασυνδέονται. Κι αυτό διότι διαπιστώνεται έξαρση των κρουσμάτων αυθαίρετων επανασυνδέσεων, οι οποίες εκτός από παράνομες είναι και επικίνδυνες.
Επιπλέον, σε αγροτικές περιοχές του νομού Ρεθύμνου διαπιστώνεται το φαινόμενο της μη πραγματοποίησης μετρήσεων στα ρολόγια της ΔΕΗ, λόγω της δυσκολίας που αντιμετωπίζει το προσωπικό της επιχείρησης κατά τη διάρκεια των ελέγχων.
Η επιχείρηση παρέχει πλέον τη δυνατότητα ένταξης σε πρόγραμμα διακανονισμού και τηλεφωνικά, στο πενταψήφιο 11770 τις εργάσιμες ημέρες και ώρες, χωρίς δηλαδή απαραίτητη φυσική παρουσία του ενδιαφερόμενου στα κατά τόπου υποκαταστήματα.
Σημειώνεται, πως περισσότεροι από 1 εκατ. καταναλωτές έχουν ενταχθεί στα προγράμματα διακανονισμού οφειλών που εφαρμόζει η ΔΕΗ, με άτοκες δόσεις και όρους που εξαρτώνται από το βαθμό συνέπειας του πελάτη.