Την αισιοδοξία του ότι το νέο έτος θα προχωρήσουν τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα της Κρήτης και ειδικότερα το έργο αναβάθμισης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, το έργο αναβάθμισης του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης και η κατασκευή του νέου αεροδρομίου Καστελίου, εξέφρασε χθες με δηλώσεις του ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης, όπου μεταξύ άλλων αποκάλυψε και μια δυσάρεστη είδηση που αφορά το οδικό έργο του Ρεθύμνου Πάνορμος-Εξάντης.
«Με τη συνεργασία, τη συνέργεια όλων, τη διεκδίκηση από πλευράς περιφέρειας, αισιοδοξώ ότι το 2018 θα είναι ένας χρόνος που θα γίνουν, θα ξεκινήσουν, όλες οι διαδικασίες για τα μεγάλα και μικρά έργα της Κρήτης» δήλωσε ο περιφερειάρχης.
Ειδικότερα για το πολυαναμενόμενο μεγάλο έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, εξ αφορμής και των προχθεσινών δηλώσεων του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, σε ραδιοφωνική του συνέντευξη, όπου ανέφερε ότι αυτές τις μέρες θα βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για τον ΒΟΑΚ χωρίς ωστόσο να διευκρινίσει το αντικείμενο του διαγωνισμού, ο κ. Αρναουτάκης διευκρίνισε ότι σύμφωνα με την ενημέρωση που έχει ο ίδιος από τον υπουργό, πρόκειται για τον διαγωνισμό προεπιλογής των αναδόχων για την εκτέλεση του έργου, διαδικασία που εκτιμάται ότι θα διαρκέσει ένα χρόνο.
Κι επειδή υπήρχε μια απορία σχετικά με την απόφαση του υπουργού Υποδομών να προχωρήσει άμεσα στον διαγωνισμό, χωρίς ωστόσο να έχει γίνει η Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού την οποία ο κ. Σπίρτζης θεωρούσε απαραίτητη ως προϋπόθεση για να γίνει το μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ, ο περιφερειάρχης απάντησε στην απορία αυτή λέγοντας ότι υπάρχει μελέτη που αφορά τον οδικό άξονα Χανιά-Άγιος Νικόλαος. Εννοώντας προφανώς τη μελέτη που έχει κάνει ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης. Ωστόσο, σύμφωνα με το ρεπορτάζ των «Ρ.Ν.», ολοκληρωμένη μελέτη υπάρχει μόνο για το Χανιά-Ηράκλειο και η εκπόνηση της μελέτης του τμήματος Ηράκλειο-Άγιος Νικόλαος πρόκειται να γίνει από τον ΟΑΚ αυτό το διάστημα.
Όμως δεν υπάρχει καθόλου μελέτη για το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά και για το τμήμα Άγιος Νικόλαος -Σητεία. Επ’ αυτών έκανε γνωστή τη δική του πρόταση ο κ. Αρναουτάκης που σχετίζεται με το σημαντικό οδικό έργο του Ρεθύμνου, τον δρόμο δηλαδή Πάνορμος-Εξάντης.
Ο παραπάνω δρόμος, όπως αποκάλυψε ο κ. Αρναουτάκης, δεν πρόκειται να επαναδημοπρατηθεί ως ξεχωριστό έργο παρά το γεγονός ότι είχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση εδώ και πολλά χρόνια και παρά το γεγονός ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είχε ανακοινώσει την επαναδημοπράτηση του.
Σύμφωνα με τον περιφερειάρχη ο δρόμος Πάνορμος-Εξάντης θα συμπεριληφθεί στο μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ και δεν θα δημοπρατηθεί χωριστά. Τα χρήματα του έργου, 65 εκατομμύρια ευρώ ο κ. Αρναουτάκης, όπως ο ίδιος είπε, ζήτησε από τον κ. Σπίρτζη να διατεθούν, αφού συμπληρωθεί από εθνικούς πόρους το υπολειπόμενο ποσόν, για την εκπόνηση των μελετών των οδικών τμημάτων του ΒΟΑΚ, Κίσσαμος-Χανιά και Άγιος Νικόλαος-Σητεία.
Αναλυτικά…
Διακήρυξη διαγωνισμού προεπιλογής εταιρειών για την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ
ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Χ. ΣΠΡΙΤΖΗ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ
• Το οδικό έργο Πάνορμος-Εξάντης δεν θα δημοπρατηθεί, θα ενταχθεί στο συνολικό έργο
• Επίθεση του βουλευτή Γ. Κεφαλογιάννη στον Χ. Σπρίτζη: «Μπέρδεψε την Πρωτοχρονιά με την Πρωταπριλιά»
• Επίθεση του βουλευτή Γ. Κεφαλογιάννη στον Χ. Σπρίτζη: «Μπέρδεψε την Πρωτοχρονιά με την Πρωταπριλιά»
Στα μεγάλα αναπτυξιακά έργα της Κρήτης αναφέρθηκε χθες ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης, εκφράζοντας την αισιοδοξία του ότι θα προχωρήσουν το νέο έτος. Επικαλούμενος συνεργασία του με τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπρίτζη αναφέρθηκε στο μεγάλο έργο αναβάθμισης του ΒΟΑΚ καθώς και τα έργα που αφορούν το αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης», το νέο αεροδρόμιο Καστελλίου καθώς και σε μεγάλο αριθμό έργων στους δήμους του νησιού που θα δημοπρατηθούν εντός του 2018.
Σχετικά με τον ΒΟΑΚ ο κ. Αρναουτάκης δήλωσε:
«Μίλησα πρόσφατα με τον κ. Σπίρτζη για το θέμα. Μου ανέφερε ότι θα έρθει στην Κρήτη αμέσως με τον νέο χρόνο και εκτιμώ ότι με το ξεκίνημα της διαδικασίας που θα γίνει για την προεπιλογή των αναδόχων για τον Βόρειο Οδικό Άξονα, ξεκινά μία διαδικασία που θα ξεπεράσει τον χρόνο. Διότι θα υπάρξει διαγωνιστική διαδικασία μεταξύ αναδόχων μεγάλων εταιρειών. Όμως, το ξεκίνημα θα έχει γίνει.
Υπάρχει προμελέτη από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο. Την προμελέτη από το Ηράκλειο μέχρι τα Χανιά τη χρηματοδοτήσαμε από την Περιφέρεια για να είναι ολοκληρωμένη και να μην πει το υπουργείο ότι δεν έχουμε μελέτη έτοιμη για να μπορεί να προχωρήσει με τη διεκδίκηση και με την πρόταση που έχει ξεκινήσει τώρα και αρκετά χρόνια από πλευράς της Περιφέρειας. Όμως υιοθετήθηκε από τους συναρμόδιους υπουργούς, πέρασε από διυπουργική, ρήτρα διαθεσιμότητας και με παραχώρηση, όπως είναι η αναγγελία από πλευράς του υπουργού.
Η εκτίμησή μου είναι ότι το έργο μπορεί να ξεκινήσει το 2019 να κατασκευάζεται. Παράλληλα όμως πρέπει να δούμε τα υπόλοιπα τμήματα, μέσα από τη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού. Που είναι τα τμήματα από τα Χανιά προς την Κίσσαμο και από τον Άγιο Νικόλαο προς τη Σητεία και την Ιεράπετρα. Μέσα από τη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού να ολοκληρωθούν οι μελέτες και να χρηματοδοτηθούν όχι με σύμβαση παραχώρησης αλλά από πόρους είτε εθνικούς, είτε ευρωπαϊκούς».
Και σε αυτό το σημείο ο Σταύρος Αρναουτάκης αποκάλυψε ότι το οδικό έργο του Ρεθύμνου Πάνορμος-Εξάντης δεν θα επαναδημοπρατηθεί, όπως όλοι περίμεναν, λόγω εξαγγελιών που είχαν γίνει από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ακόμα και μέσα στη βουλή. Το έργο, που είχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, 65 εκατομμυρίων ευρώ, τελικά θα συμπεριληφθεί στο συνολικό μεγάλο έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα. Τι θα γίνουν τα χρήματα του έργου; Ο κ. Αρναουτάκης αναφερόμενος στο συγκεκριμένο έργο είπε:
«Επίσης επειδή ο δρόμος Εξάντης-Πάνορμο συμπεριλαμβάνεται μέσα στο όλο τμήμα του δρόμου και δεν θα δημοπρατηθεί χωριστά, αυτό που ζήτησα από τον υπουργό είναι τα χρήματα αυτού του έργου να παραμείνουν στην Κρήτη για να πάει ένα ποσό κοντά στα 50 εκατομμύρια στην περιοχή των Χανίων και άλλα 50 εκατομμύρια στο Λασίθι. Τα χρήματα του έργου από ευρωπαϊκούς πόρους είναι 65 εκατομμύρια ευρώ, μπορούν να βρεθούν και 35 εκατομμύρια από εθνικούς πόρους, άρα ένα πακέτο 100 εκατομμυρίων ώστε να προετοιμαστούν κι αυτές οι μελέτες για να προχωρήσει ο δρόμος προς την Κίσσαμο και προς τη Σητεία».
Το πότε θα γίνει η μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού του ΒΟΑΚ, η οποία επρόκειτο σύμφωνα με δηλώσεις που είχε κάνει ο κ. Σπρίτζης να ενταχθεί τον Οκτώβριο για χρηματοδότηση και μάλιστα είχε επισημανθεί ότι είναι αναγκαία η εκπόνηση της για την εκτέλεση του έργου του ΒΟΑΚ, παραμένει άγνωστο.
Η διακήρυξη του διαγωνισμού για την προεπιλογή των εταιρειών που έχουν τα τεχνικά και οικονομικά προσόντα καθώς και τη δυνατότητα τραπεζικής χρηματοδότησης για να εκτελέσουν το έργο, θα γίνει όπως φάνηκε από τις δηλώσεις Αρναουτάκη με βάση τη μελέτη που έχει κάνει ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης. Η οποία όμως, σύμφωνα με πληροφορίες των «Ρ.Ν.», αφορά το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο και το διάστημα αυτό εκπονεί τη μελέτη για το τμήμα Ηράκλειο-Άγιος Νικόλαος.
Με δεδομένο ότι η διαδικασία του διαγωνισμού προεπιλογής των εταιρειών που μπορούν να ανταποκριθούν στην εκτέλεση του έργου θα διαρκέσει 1 έως 1,5 χρόνο, ενδέχεται μέσα σε αυτό το διάστημα το υπουργείο να προγραμματίζει να κάνει τη Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού.
Nα σημειωθεί ότι μετά τη διαδικασία προεπιλογής των εταιρειών θα ακολουθήσει η υποβολή οικονομικών και τεχνικών προσφορών τους, στη συνέχεια θα γίνει η επιλογή της εταιρείας ή της κοινοπραξίας εταιρειών και θα ακολουθήσει η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του έργου.
Όλες οι παραπάνω διαδικασίες μέχρι την υπογραφή της σύμβασης θα διαρκέσουν αρκετά μεγάλο διάστημα.
Η μελέτη του ΒΟΑΚ για το τμήμα Χανιά -Ηράκλειο
Ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης έχει εκπονήσει και έχει παραδώσει στο υπουργείο Υποδομών, προωθημένη αναγνωριστική μελέτη από Ηράκλειο έως Χανιά (107 χιλιόμετρα περίπου) με φάκελο Προκαταρτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων (ΠΠΠΑ), η οποία προσδιόρισε το τεχνικό και οικονομικό αντικείμενο του συγκεκριμένου οδικού τμήματος.
Η μελέτη, αφορά την κατασκευή αυτοκινητοδρόμου με διατομή διπλού κλάδου 2 λωρίδων ανά κατεύθυνση με Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης(ΛΕΑ) και διαχωριστική νησίδα στην μέση, συνολικού πλάτους 22,25 – 24,00 μ., για τμήματα συνολικού μήκους 107,41 Km από τα Χανιά μέχρι και Ηράκλειο.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του τεχνικού αντικειμένου, μαζί με τις τροποποιήσεις που ζητήθηκαν από την επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης και άλλους φορείς, ανέρχεται στα 812 εκατ.€ περίπου σύμφωνα με τη μελέτη του ΟΑΚ ενώ αν υπολογιστούν απρόβλεπτες δαπάνες και Φ.Π.Α. εκτιμάται ότι το κόστος για το τμήμα αναβάθμισης του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο, θα ανέλθει περίπου σε 1,3 δις ευρώ.
Ενώ εκτός των παραπάνω υπάρχει και το κόστος των απαλλοτριώσεων που ο ΟΑΚ για το συγκεκριμένο τμήμα το εκτιμά στα 90 εκ. ευρώ.
Να σημειωθεί ότι ο ΒΟΑΚ από την μια άκρη της Κρήτης μέχρι την άλλη, δηλαδή από το Καστέλι Κισάμου έως τη Σητεία, έχει μήκος 301 χλμ. Με το έργο αναβάθμισης του ΒΟΑΚ προβλέπονται τα 201 χλμ. να είναι διπλού και τα 100 χλμ. μονού κλάδου.
Γ. Κεφαλογιάννης: «Ο κ. Σπίρτζης μπέρδεψε την Πρωτοχρονιά με την Πρωταπριλιά»
Σκληρή κριτική εξαπέλυσε στην κυβέρνηση για το κρίσιμο θέμα του ΒΟΑΚ ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Ρεθύμνου Γιάννης Κεφαλογιάννης, μετά τις προχθεσινές διθυραμβικές δηλώσεις, όπως τις χαρακτηρίζει, του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Σπίρτζη για εκκίνηση των εργασιών το 2019, τονίζοντας ότι: «Από εκεί που περιμέναμε τη δημοπράτηση της μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού μέσα στον Οκτώβριο, μας προέκυψε διαγωνισμός προεπιλογής».
Σε γραπτή δήλωση του ο κ. Κεφαλογιάννης αναφέρει:
«Είναι γνωστό ότι η κυβέρνηση έχει μια μόνιμη τάση να ασκείται σε επικοινωνιακές ασκήσεις επί χάρτου. Ωστόσο, ειδικά για το θέμα του ΒΟΑΚ, έχει ξεπεράσει πραγματικά κάθε προηγούμενο. Ενώ, λοιπόν, αναμέναμε με αγωνία και σύμφωνα με τον ίδιο τον κ. Τσίπρα να δημοπρατηθεί η μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού μέσα στον Οκτώβριο του 2017 έτσι ώστε να διασφαλιστεί ο ενιαίος σχεδιασμός του έργου, ξαφνικά μαθαίνουμε από τον αρμόδιο υπουργό ότι στις αρχές της νέας χρονιάς αναμένεται να βγει η προκήρυξη του διαγωνισμού που στο πρώτο της στάδιο θα περιλαμβάνει την εκδήλωση ενδιαφέροντος για να ξεκινήσουν οι εργασίες μέσα στο 2019! Ο κ. Σπίρτζης μάλλον μπέρδεψε την Πρωτοχρονιά με την Πρωταπριλιά! Είναι προφανές ότι χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού, προκειμένου να εγκριθούν οι περιβαλλοντικοί όροι με τις απαραίτητες τροποποιήσεις, συμπληρώσεις και βελτιώσεις έτσι ώστε το όλο έργο να είναι κοινωνικά αποδεκτό, λειτουργικό και χρηματοοικονομικά βιώσιμο, το όλο εγχείρημα βρίσκεται στον αέρα.
Αν κάνουμε μια σύντομη αναδρομή στις κυβερνητικές θέσεις για τον ΒΟΑΚ, από το 2015 θα αντιληφθούμε το μέγεθος του προβλήματος:
– Αρχικά, ο κ. Βαρουφάκης έλεγε ότι δεν θέλει αυτοκινητόδρομο για να μην χαλάσει το φυσικό τοπίο, σε έναν τόπο όπου έχουν χαθεί ανθρώπινες ζωές λόγω της έντονης ανεπάρκειας του οδικού άξονα.
– Σε απάντηση ερώτησης που κατέθεσα στις 10/3/2015, ο ίδιος ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ότι, προκειμένου να ιεραρχηθούν τα προς υλοποίηση έργα και να αποφασιστεί ο τρόπος χρηματοδότησης, είναι απαραίτητη η μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού, για την οποία υποτίθεται είχαν ήδη υποβάλει τεχνικό δελτίο και είχαν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.
– Τον Σεπτέμβριο του 2016 είχαν πει ότι θα διατεθεί άμεσα το ποσόν των 4 εκ. ευρώ για τη μελέτη του στρατηγικού σχεδιασμού. Δεν διατέθηκε ούτε ένα ευρώ.
– Υιοθέτησαν τη λογική της συγκρότησης «ΕΥΔΕ Κρήτης και Δωδεκανήσων», προχωρώντας στην αφαίρεση βασικών και θεσμοθετημένων αρμοδιοτήτων από τον ΟΑΚ. Παρ’ όλα αυτά θα ξεκινήσουν το διαγωνισμό προεπιλογής με στοιχεία και δεδομένα από τις μελέτες του Οργανισμού.
– Την ίδια στιγμή δεν μπόρεσαν να προχωρήσουν την αναβάθμιση του οδικού τμήματος «Πάνορμο – Εξάντη», ενός έργου 10 χιλιομέτρων που έχει δημοπρατηθεί από τον Μάρτιο του 2014!
– Τώρα μιλούν για δημοπράτηση το 2018 χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, χωρίς να έχουν ξεκαθαρίσει το μοντέλο υλοποίησης και χωρίς μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού και περιβαλλοντικούς όρους!
Κλείνοντας, θα ήθελα να σταθώ στο έργο «Πάνορμος – Εξάντης». Στις 5 Φεβρουαρίου του 2013 η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προχώρησε στην έγκριση διάθεσης πίστωσης ποσού εξήντα τριών εκατομμυρίων πεντακοσίων χιλιάδων ευρώ (63.500.000€) για τη δημοπράτηση με ανοικτή διαδικασία του έργου. Στις αρχές του χρόνου, ο υφυπουργός Μεταφορών κ. Μαυραγάνης μας έλεγε στη βουλή ότι όχι μόνο θα γίνει το έργο αλλά ετοιμάζεται επέκταση του φυσικού αντικειμένου του στο οποίο μπαίνει και το τμήμα του Γεροποτάμου, θα τελειώσουν οι μελέτες και τα περιβαλλοντικά και θα πάνε στη δημοπρασία. Σχεδόν πέντε χρόνια μετά, και ενώ υπό κανονικές συνθήκες θα έπρεπε ήδη να βρίσκεται προς το τέλος της υλοποίησής του, μαθαίνουμε από τον Περιφερειάρχη Κρήτης κ. Αρναουτάκη ότι το έργο δεν θα γίνει και ότι διαπραγματεύεται με τον Υπουργό να μείνουν τα χρήματα στην Κρήτη. Θα ήθελα πραγματικά μια ξεκάθαρη τοποθέτηση από τα τοπικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ για την απώλεια των χρημάτων αυτών από το Ρέθυμνο.
Είναι ξεκάθαρο ότι θέλουν να εξαπατήσουν τους πολίτες, να αποκρύψουν τις ευθύνες τους και να κερδίσουν πολιτικό χρόνο προσπαθώντας να πείσουν ότι προσπαθούν. Με δεδομένο ότι ο ΒΟΑΚ αποτελεί χρέος της πολιτείας για την Κρήτη και ύψιστη πολιτική προτεραιότητα για τη Νέα Δημοκρατία, θα συμβάλουμε στη διενέργεια όλων των απαιτούμενων πρωτοβουλιών που θα δρομολογήσουν μια ρεαλιστική και ολοκληρωμένη λύση για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ)».