Αλλαγές την τελευταία στιγμή φέρνει στους δήμους της χώρας το Νέο Προεδρικό Διάταγμα που υπογράφηκε στις 4 Απριλίου ανατρέποντας πλήρως τον σχεδιασμό του μητροπολιτικού δήμου, ο οποίος είχε ήδη προχωρήσει στην προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού με βάση το προηγούμενο Π.Δ, αφού δεν υπήρχε καμία άλλη ενημέρωση. Ο διαγωνισμός, που έληξε την Τετάρτη, ήταν άγονος και ο δήμος Ρεθύμνου καλείται να ξεκινήσει εκ νέου τη διαδικασία, βασιζόμενος στις νέες οδηγίες του Προεδρικού Διατάγματος που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ 4 Απριλίου και τίθεται σε ισχύ έναν μήνα μετά, δηλαδή στις 4 Μαΐου. Ο χρόνος που απαιτείται για τη διαδικασία, των μελετών, των συνεδριάσεων και των εγκρίσεων από τις αρμόδιες επιτροπές και το δημοτικό συμβούλιο, δεν είναι αρκετός για να μπορούν οι ναυαγοσώστες να βρίσκονται στη θέση τους την 1η Ιουνίου, όπως προβλέπει η νομοθεσία, με δεδομένο ότι μόνο ο ηλεκτρονικός διαγωνισμός διαρκεί 25 ημέρες. Για τον λόγο αυτό, η οικονομική υπηρεσία του δήμου προσανατολίζεται, και φέτος, στη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης για έναν περίπου μήνα, όσο διάστημα δηλαδή απαιτείται για να δρομολογηθούν και να εξελιχθούν οι διαδικασίες του ηλεκτρονικού διαγωνισμού με βάση τα νέα δεδομένα.
Ειδικότερα, σε ό, τι αφορά στις βασικές αλλαγές που προβλέπονται στο πλαίσιο του νέου Προεδρικού Διατάγματος, ο αντιδήμαρχος οικονομικών τόνισε ότι μέχρι πρότινος προβλεπόταν η παρουσία ναυαγοσωστών ανά εξακόσια μέτρα, ενώ πλέον η πρόβλεψη είναι ανά τετρακόσια, κάτι που επί της ουσίας αυξάνει τον αριθμό των ναυαγοσωστών που χρειάζονται, ενώ προβλέπει και έναν χειριστή σκάφους και έναν ναυαγοσώστη που θα κάνουν περιπολίες.
Όπως τόνισε ο κ Σπανουδάκης:
«Υπήρχε ένα Προεδρικό Διάταγμα του 2000 που όριζε τις υποχρεώσεις του δήμου όσον αφορά στην ναυαγοσωστική κάλυψη. Όμως στις 4 Απριλίου δημοσιεύτηκε ένα νέο ΠΔ, το οποίο επί της ουσίας ακυρώνει τις διαδικασίες που είχαμε ξεκινήσει σε ό,τι αφορά στον διαγωνισμό. Ναι μεν, κατά την άποψή μου, το ΠΔ είναι στη σωστή βάση, όμως ο χρόνος δημοσίευσής του είναι καθυστερημένος. Έπρεπε να γίνει τον Οκτώβριο και όχι την τελευταία στιγμή. Ο διαγωνισμός που είχαμε σε εξέλιξη ήταν άγονος και ούτως ή άλλως ακυρώθηκε. Πρέπει να γίνει εκ νέου διαγωνισμός με νέους όρους. Όμως υπάρχει ένα ακόμα πρόβλημα. Το ΠΔ δημοσιεύτηκε 4 Απριλίου και τίθεται σε ισχύ έναν μήνα μετά τη δημοσίευσή του. Πρώτο βήμα όλων είναι να συσταθεί η επιτροπή χαρακτηρισμού πολυσύχναστων παραλιών- διαδικασία την οποία αναλαμβάνει το λιμεναρχείο- και να ορίσει ποιες είναι πολυσύχναστες παραλίες και εμείς ως δήμος παίρνουμε τις θέσεις τις καινούριες για να κάνουμε τη μελέτη για τους ναυαγοσώστες. Εμείς υπολογίζουμε ότι θα είμαστε έτοιμοι τέλος Ιουνίου- αρχές Ιουλίου καθώς πρέπει να προηγηθούν συνεδριάσεις και εγκρίσεις από την οικονομική επιτροπή του δημοτικού συμβουλίου και να είναι ο ηλεκτρονικός διαγωνισμός στον αέρα για 25 ημέρες. Οπότε αυτό που προκρίνουμε αυτή τη στιγμή είναι αν ξεκινήσουμε τις διαδικασίες του διαγωνισμού με βάση το ΠΔ και παράλληλα με βάση τους ίδιους όρους, να κάνουμε απευθείας ανάθεση για έναν περίπου μήνα, ώστε να μην μείνουν ακάλυπτες παραλίες. Σίγουρα θα υπάρξει τροποποίηση του προϋπολογισμού, καθώς απαιτείται μεγαλύτερος αριθμός ναυαγοσωστών. Ο προϋπολογισμός που είχαμε προβλέψει ήταν 220.000 ευρώ και η υπηρεσία με βάση τη νέα μελέτη θα μας υποδείξει τυχόν αναγκαιότητα αύξησής του. Σίγουρα, λοιπόν, ανατρέπεται ο σχεδιασμός μας, όμως, η υπηρεσία ήδη εργάζεται, συνεργάζεται άψογα με το λιμεναρχείο και εκτιμώ ότι θα βρεθεί λύση».
Τι αναφέρει το Προεδρικό Διάταγμα
Το Π.Δ. , ενώ καταργεί την ισχύ του προηγούμενου ΠΔ 23/2000 (Α΄ 18).
Σύμφωνα με το ΠΔ οι υποχρεώσεις των δήμων είναι:
α) Κατά τους μήνες Ιούνιο, Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο και από ώρας 10.30 – 17.30, προσλαμβάνουν ικανό αριθμό ναυαγοσώστων. Κάθε ναυαγοσώστης ελέγχει έκταση ακτής σε ακτίνα διακοσίων (200) μέτρων εκατέρωθεν του βάθρου. Εφόσον ο υπόχρεος πρέπει να διαθέτει τρεις (3) τουλάχιστον ναυαγοσώστες, υποχρεούται να προσλαμβάνει και έναν (1) συντονιστή επόπτη ναυαγοσώστων.
β) Κατασκευάζουν βάθρο (παρατηρητήριο) για κάθε ναυαγοσώστη, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο άρθρο 9.
γ) Εφοδιάζουν κάθε ναυαγοσώστη με τον ακόλουθο εξοπλισμό:
1) Μηχανοκίνητο επαγγελματικό μικρό σκάφος, .
2) Αδιάβροχο φακό.
3) Κυάλια.
4) Ναυαγοσωστικό σωσίβιο,
5) Σανίδα διάσωσης, τουλάχιστον 2,20 μέτρων, ».
6) Σωστικός σωλήνας,
7) Φορητό φαρμακείο,
8) Πτυσσόμενο φορείο ή πλωτό φορείο.
9) Δύο σημαντήρες, χρώματος πορτοκαλί, με σχοινί μήκους τουλάχιστον πενήνταμέτρων.
10) Ένδυμα κολύμβησης χρώματος πορτοκαλί, στο οποίο αναγράφεται η ένδειξη «ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΗΣ – LIFE GUARD».
11) Καπέλο, στην εμπρόσθια όψη του οποίου αναγράφεται η ένδειξη «ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΗΣ» και κάτωθεν αυτής η ένδειξη «LIFE GUARD».
12) Γυαλιά ηλίου.
13) Πινακίδα, χρώματος πορτοκαλί, με την ένδειξη «ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ» και κάτωθεν αυτής την ένδειξη «FIRST AID», μπλε απόχρωσης.
14) Ισοθερμικές κουβέρτες.
15) Καταδυτικό μαχαίρι.
16) Μάσκα βυθού.
17) Βατραχοπέδιλα.
18) Σημαία Ναυαγοσώστη, χρώματος πορτοκαλί, διατάσεων 40 χ 80 εκ., με την ένδειξη «ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΗΣ» και κάτωθεν αυτής την ένδειξη «LIFE GUARD», μπλε απόχρωσης.
19) Σημαία χρώματος ερυθρού, ίσων διαστάσεων με την προηγούμενη, με την ένδειξη «ΧΩΡΙΣ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΗ» και κάτωθεν αυτής την ένδειξη «NO LIFE GUARD», λευκής απόχρωσης.
20) Κινητό τηλέφωνο, ο αριθμός κλήσης του οποίου δημοσιοποιείται, με μέριμνα του εκμεταλλευόμενου τη λουτρική εγκατάσταση, με κάθε πρόσφορο μέσο, αναγράφεται σε περίοπτη θέση στο βάθρο (παρατηρητήριο) και αναφέρεται εγγράφως στην τοπική Λιμενική Αρχή.
21) Φορητή μεγαφωνική συσκευή (τηλεβόας).
22) Κοινή σφυρίχτρα.
23) Πράσινη σημαία (Κολυμπάτε ελεύθερα).
24) Κίτρινη σημαία (Κολυμπάτε με προσοχή).
25) Κόκκινη Σημαία (Απαγορεύεται η είσοδος στο νερό).
26) Φορητή συσκευή VHF.
δ) Οι Δήμοι, πέραν των παραπάνω υποχρεώσεων, οφείλουν επιπλέον [κατά τους μήνες της περίπτωσης α)] να διαθέτουν για την περιοχή δικαιοδοσίας τους, εφόσον σε αυτή υφίστανται λουτρικές εγκαταστάσεις (κατά την έννοια της παραγράφου 1 του άρθρου 1), ανεξαρτήτως των φορέων διαχείρισης τους, ένα μηχανοκίνητο μικρό ταχύπλοο σκάφος, εγγεγραμμένο σε Βιβλίο Εγγραφής Μικρών Σκαφών ως επαγγελματικό, ολικού μήκους τουλάχιστον πέντε (5) μέτρων, χρώματος εξωτερικά πορτοκαλί, εφοδιασμένο με τα προβλεπόμενα για την κατηγορία του εφόδια. Στο μέσο των πλευρών του σκάφους, δεξιά και αριστερά, είναι γραμμένη η ένδειξη ΣΩΣΤΙΚΟ ΣΚΑΦΟΣ και, κάτωθεν αυτής, η ένδειξη RESCUE BOAT, μπλε απόχρωσης. Επιπλέον, πρέπει να είναι εφοδιασμένο με μόνιμα εγκατεστημένο προβολέα, καθώς και με VHF GPS – PLOTER- ΦΟΡΗΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΗ – ΦΟΡΗΤΟ ΑΠΙΝΙΔΩΤΗ. Στο σκάφος θα επιβαίνουν ο χειριστής του και ένας ναυαγοσώστης, όντες σε ετοιμότητα καθημερινά για παροχή άμεσης βοήθειας στις υφιστάμενες λουτρικές εγκαταστάσεις, οι οποίοι και προσλαμβάνονται από τον οικείο Δήμο.
ε) Τοποθετούν σε εμφανή σημεία πρόσβασης, στο χώρο των λουτρικών εγκαταστάσεων, ειδικές καλαίσθητες πινακίδες διπλής όψεως στις οποίες αναγράφονται στην ελληνική και αγγλική γλώσσα η σημασία των σημαιών και ενδείξεων, το ωράριο υπηρεσίας του ναυαγοσώστη, οι τυχόν υπάρχοντες περιορισμοί ή απαγορεύσεις, οι αριθμοί τηλεφώνων των τοπικών κέντρων παροχής πρώτων βοηθειών και της Λιμενικής Αρχής και ο Ευρωπαϊκός Αριθμός Έκτακτης Ανάγκης (112). 2. Σε περίπτωση που οι παραχωρήσεις απλής χρήσης χώρων σε λουτρική εγκατάσταση, κατά την έννοια της παραγράφου 1 του άρθρου 1 διενεργούνται από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις (Π.Δ.Δ.Π.) / Αυτοτελή Γραφεία Δημόσιας Περιουσίας (Α.Γ.Δ.Π.), υπεύθυνοι για την τήρηση των υποχρεώσεων της παραγράφου 1, είναι αποκλειστικά οι Δήμοι.
3. Εφόσον η ναυαγοσωστική κάλυψη λουτρικής εγκατάστασης ανατίθεται, από τους υπόχρεους της παραγράφου 1, σε νομίμως λειτουργούσα σχολή ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, για την τήρηση των υποχρεώσεων των περιπτώσεων (α), (β), (γ), (δ) και (ε) της παραγράφου 1, υπεύθυνη είναι αποκλειστικά η σχολή αυτή.