Για αλλαγή φιλοσοφίας στον τομέα των μεταφορών με περιορισμό των μηχανοκίνητων μέσων, όπως τα συμβατικά αυτοκίνητα και ενίσχυση της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς και δη των ηλεκτρικών, αλλά και του ποδηλάτου και του περπατήματος έκανε λόγο ο αρμόδιος υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Κεφαλογιάννης. Στο πλαίσιο των δράσεων της ευρωπαϊκής εβδομάδας κινητικότητας, που υλοποιεί και ο δήμος Ρεθύμνης και με αφορμή την πρόσφατη δρομολόγηση του ηλεκτρικού λεωφορείου στην πόλη, ο κ. Κεφαλογιάννης αναφέρθηκε στη στόχευση του υπουργείου του για αλλαγή νοοτροπίας αλλά και θέσπιση κανόνων μέσα από τον ΚΟΚ αλλά και των σχεδίων βιώσιμης αστικής κινητικότητας που θα προάγουν τις εναλλακτικές μορφές μετακίνησης δίδοντας κίνητρα στους πολίτες να τις επιλέγουν αλλά και υλοποιώντας τις απαραίτητες υποδομές που θα συμβάλλουν σε αυτή την κατεύθυνση.
Η βιώσιμη κινητικότητα, όπως είπε άλλωστε, είναι μονόδρομος. Χαρακτηριστικά, στη διάρκεια συνέντευξης τύπου ο κ. Κεφαλογιάννης μεταξύ άλλων, σημείωσε:
«Οι νέες προκλήσεις που τίθενται επιτακτικά, μας επιδεικνύουν, πως ο τομέας των οδικών μεταφορών πρέπει τα επόμενα χρόνια να καταστεί φιλικός προς το περιβάλλον, τις κοινωνίες και τον ίδιο τον άνθρωπο. Ο περιορισμός της χρήσης και των επιπτώσεων των συμβατικών ΙΧ παραμένει ένας ρεαλιστικός στόχος.
Στόχος που γίνεται ακόμα πιο ρεαλιστικός, όταν υποστηρίζεται από υποδομές και σταθερά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Η τεχνολογική έρευνα για καθαρότερες μεταφορές διαρκώς εξελίσσεται, ταυτίζεται όμως με βαθύτερες αλλαγές στον τρόπο ζωής μας. Η ηλεκτροκίνηση ήρθε για να μείνει, είτε πρόκειται για ιδιωτικά οχήματα, είτε στην προκειμένη περίπτωση για δημόσιες συγκοινωνίες.
Ο δρόμος για τη βελτίωση της καθημερινότητας μας, μέσα από τη βελτίωση των περιβαλλοντικών συνθηκών, περνάει μέσα από τον κυκλοφοριακό σχεδιασμό της βιώσιμης πόλης.
Τάσσομαι με εκείνους που υποστηρίζουν πως οι επιλογές στον τομέα των μεταφορών συνιστούν ηθικές πράξεις.
Συσχετίζοντας τα θετικά αποτελέσματα, αφενός μεν με τις αποφάσεις και τις προωθούμενες πολιτικές, αφετέρου δε με την υιοθέτηση και ενσωμάτωση δομικών στοιχείων μιας γενικότερης φιλοσοφίας μετακίνησης, φιλικής προς το περιβάλλον, από τους ίδιους τους πολίτες.
Η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στα αστικά μας κέντρα προϋποθέτει και αλλαγή νοοτροπίας.
Σήμερα, το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι υπαρκτό και με διαρκώς διογκούμενες τάσεις. Ακόμα και εδώ στο Ρέθυμνο ερχόμαστε αντιμέτωποι με καθημερινά προβλήματα και θα είμαστε σε στενή συνεργασία, τόσο με τον δήμο, όσο και με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για να αντιμετωπιστούν.
Οφείλουμε λοιπόν, να μην εθελοτυφλούμε, να το αναγνωρίσουμε και να κατανοήσουμε πως η βελτίωση του επιπέδου διαβίωσης μας, της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής μας, περνάει μέσα από τη χρήση των αστικών συγκοινωνιών, τη χρήση του ποδηλάτου και την πεζή μετακίνηση».
Όπως τόνισε ο υφυπουργός το υπουργείο ετοιμάζει το νέο κυρωτικό πλαίσιο για παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. για το σύνολο των χρηστών του οδικού δικτύου, με ιδιαίτερα αυστηρές διοικητικές κυρώσεις για αντικοινωνικές και επικίνδυνες για την πρόκληση ατυχημάτων συμπεριφορές.
«Η προσπάθεια προστασίας των ευπαθών χρηστών του οδικού δικτύου θα αποτελέσει έναν από τους βασικούς πυλώνες του νέου πλαισίου πολιτικών για την οδική ασφάλεια 2021-2030 και θα ενισχύσει την υιοθέτηση από περισσότερους πολίτες πιο ενεργών τρόπων μετακίνησης.
Πέραν του θεσμικού πλαισίου για την οδική ασφάλεια, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει προχωρήσει στην έκδοση τεχνικών οδηγιών για μέτρα ήπιας κυκλοφορίας που αποσκοπούν στην αποφυγή ή μείωση των ατυχημάτων, στην αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος βελτιώνοντας τον γενικό σχεδιασμό της οδού με περισσότερο πράσινο, μεγαλύτερα πεζοδρόμια και αισθητικά αναβαθμισμένο αστικό εξοπλισμό.
Ταυτόχρονα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται σε διαδικασία διαμόρφωσης του κανονιστικού πλαισίου για την ασφαλή κυκλοφορία οχημάτων μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά πατίνια κ.λπ.), και τεχνικών οδηγιών για τον σχεδιασμό ζωνών κατοικιών και του ενιαίου κυκλοφοριακού χώρου», υπογράμμισε χαρακτηριστικά ο κ. Κεφαλογιάννης.
Από την πλευρά του ο γεν. γραμματέας χωροταξικού σχεδιασμού του ΥΠΕΝ Ευθύμης Μπακογιάννης τόνισε τη συνεργασία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. «Σαν υπουργείο Περιβάλλοντος στόχος μας είναι να ενθαρρύνουμε τη μετακίνηση με βιώσιμη κινητικότητα και να εξετάσουμε όλες αυτές τις δυνατότητες που πρέπει να υπάρχουν τόσο στους ιδιώτες όσο και στους υφιστάμενους πάροχους μεταφορικού έργου για να μπορέσουν να βελτιώσουν μεταφορικές τους υποδομές. Δεν μπορούμε να μιλάμε για σχεδιασμό βιώσιμης κινητικότητας αν δεν έχουμε μια αξιόπιστη δημόσια συγκοινωνία, αν η δημόσια συγκοινωνία δεν σέβεται τον πολίτη και σεβασμό στον πολίτη που σημαίνει ότι το λεωφορείο έρχεται στην ώρα του, ότι τα δρομολόγια είναι συχνά, ότι τον εξυπηρετεί και ότι επιλέγει το μέσο αυτό γιατί είναι πιο αξιόπιστο και εν τέλει πιο οικονομικό από ότι με τη μετακίνηση του με αυτοκίνητο. Επίσης ένα σημαντικό μήνυμα που περνά είναι ότι τα έργα ενίσχυσης της βιώσιμης κινητικότητας πιάνουν τόπο. Έχει και έναν εκπαιδευτικό χαρακτήρα και αυτόν τον χαρακτήρα οφείλουμε να τον μεταλαμπαδεύσουμε σε ολόκληρη την κοινωνία» και πρόσθεσε ότι: «Δεν μπορεί τον δημόσιο χώρο να τον καταλαμβάνει κατά 80% η μηχανοκίνητη κυκλοφορία με την κυκλοφορία και τη στάθμευση και όλο τον υπόλοιπο χρήστες να περιορίζονται στο 20% του δημόσιου αστικού χώρου. Αυτό πρέπει να αλλάξει. Πρέπει να γίνει ανθρωποκεντρικός σχεδιασμός».
Το ηλεκτρικό λεωφορείο εντάσσεται στο πλαίσιο των δράσεων ενίσχυσης της βιώσιμης κινητικότητας
Στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της βιώσιμης κινητικότητας δρομολογήθηκε και το ηλεκτρικό λεωφορείο στα πλαίσια του προγράμματος civitas destinations στο οποίο συμμετέχει ο δήμος Ρεθύμνης.
Ο αντιπρόεδρος της εταιρίας ΚΤΕΛ Χανιών-Ρεθύμνου Α.Ε Γιώργος Χατζηδάκης στη διάρκεια της χθεσινής συνέντευξης τύπου ανέφερε: «Η εταιρία σκοπεύοντας στην ανάδειξη της ψηφιακής τεχνολογίας και τον εκσυγχρονισμό του τροχαίου υλικού ανταποκρίθηκε άμεσα στο κάλεσμα της τοπικής αυτοδιοίκησης για τη συνεργασία γιατί είναι το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο που ταξινομείται στα Δ.Χ στην Ελλάδα και καταφέραμε νομίζουμε ένα καλό αποτέλεσμα. Μας ενδιαφέρουν άμεσα και νέες καινοτόμες πρωτοποριακές λύσεις. Στο κομμάτι του ηλεκτρικού λεωφορείου μπορούμε να πούμε ότι σε συνεργασία με τους εισαγωγείς είμαστε σε συζητήσει για να φέρουμε και αλλά στο επόμενο χρονικό διάστημα».
Ο κ. Βασίλης Τσελέντης, πρόεδρος της εταιρίας Mietsel, που προμήθευσε το ηλεκτρικό λεωφορείο είπε «θα ήθελα να συγχαρώ τη δημοτική αρχή για την πρωτοπόρα επιλογή της ηλεκτρικής κίνησης για την εξυπηρέτηση των πολιτών. Μιας σύγχρονης και υπό εξέλιξη τεχνολογίας με πολλαπλά οφέλη που όλοι γνωρίζουμε και μάλιστα σε μια περίοδο δύσκολη που η Ελλάδα προσπαθεί να βρει το βηματισμό μετά από τη μεγαλύτερη μεταπολιτευτική οικονομική κρίση».
O δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης τόνισε: «Η συνέργεια του ΚΤΕΛ ήταν ιδιαίτερα αποτελεσματική και ίσως καταλυτική για την πορεία του εγχειρήματος. Πάντα το καινούριο ξαφνιάζει, τρομάζει, δημιουργεί αμφισημίες και αμφισβητήσεις, καταφέραμε να ξεπεράσουμε πολλά θέματα τεχνικής και γραφειοκρατικής φύσεως ώστε να μπορούμε να έχουμε το πρώτο ταξινομημένο λεωφορείο στο Ρέθυμνο. Χαιρόμαστε που ανοίξαμε έναν δρόμο. Για μας δεν υπάρχει περίπτωση να πετύχει καμιά κυκλοφοριακή μελέτη και κανένα πρόγραμμα βιώσιμης κινητικότητας χωρίς να έχουμε πρωταγωνιστή τη δημόσια συγκοινωνία. Πρέπει όλοι μαζί να αντιληφθούμε τα μηνύματα του μέλλοντος και του παρόντος. Το δικό μας λεωφορείο αποδεικνύει και καταρρίπτει μύθους ότι μπορούμε να έχουμε δημόσια συγκοινωνία με ηλεκτρικά οχήματα. Το ΚΤΕΛ μπορεί να ‘ναι πρωταγωνιστής στη λύση κυκλοφοριακών προβλημάτων της πόλης. Όταν κατανοήσουμε ότι έχουμε ένα αξιόπιστο σύστημα οικολογικό, οικονομικό και προσιτό δεν θα έχει λόγο κανείς να χρησιμοποιεί το συμβατικό ΙΧ».
Απαντώντας σχετικά με το ελάχιστο κοινό που εξυπηρετεί σήμερα το ηλεκτρικό λεωφορείο ο δήμαρχος σημείωσε πως εξετάζονται νέα δρομολόγια επισημαίνοντας πως το ηλεκτρικό λεωφορείο ήρθε για να μείνει: «Εμείς θέλουμε αυτό το μέσο να λύσει και πραγματικά προβλήματα. Είναι η αλήθεια ότι η πρώτη περίοδος μας ενδιέφερε δοκιμαστικά να δούμε πως μπορούσε να μετακινηθεί, την ταχύτητα, τα χλμ, την άνεση στον επιβάτη. Αυτό είναι διαπιστωμένο πλέον, οπότε πάμε στο επόμενο βήμα να πάμε σε μια γραμμή που να έχει αντικείμενο και πολλούς χρήστες. Θέλουμε να λύσουμε θέματα με αυτό το λεωφορείο. Σε καμία περίπτωση όμως δεν θέλουμε να το χρησιμοποιήσουμε ως πανάκεια. Δεν θέλουμε να λύσει ούτε τα θέματα ενδοπεριφερειακών διαδρομών. Είναι στα πλαίσια ενός προγράμματος που αφορά τουριστικές περιοχές και δεν μπορεί να κάνει μεγάλες υπερβάσεις. Θα ήταν εξαιρετική περίπτωση αν μπορούσαμε να διασυνδέσουμε το οικόπεδο «Φραγάκη» στον Κουμπέ, που είναι χώρος δωρεάν στάθμευσης πολλών στρεμμάτων που δεν χρησιμοποιούν πολίτες, παρότι η στάση ΚΤΕΛ είναι απ’ έξω, μέχρι την πλατεία Αγ. Γεωργίου και με αυτή τη διαδρομή να καλύψουμε ένα ευρύ φάσμα πολιτών. Αυτή είναι μια σκέψη. Μας ενδιαφέρει να πετύχει η δρομολόγηση του λεωφορείου. Δεν το φέραμε ως πείραμα ούτε για να το αποσύρουμε μετά από λίγους μήνες όπως έγινε αλλού. Το λεωφορείο ήρθε για να μείνει και ο δήμος μέσω του προγράμματος συμβάλλει με την απόσβεση του με ένα σημαντικό ποσό του κόστους του και με την εξασφάλιση του οδηγού του».
Αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων μέσα από τα ΣΒΑΚ
Εκτενή αναφορά έκανε ο κ. Κεφαλογιάννης στα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας τα οποία όπως είπε χρηματοδοτούνται από το Πράσινο Ταμείο και αποτελούν ένα χρήσιμο εργαλείο, το οποίο θα συμβάλλει καθοριστικά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων των πόλεων, καθώς είναι σχέδια που επενδύσουν στον άνθρωπο, στην παρουσία του στον δημόσιο χώρο, στη δημοκρατία: «Στόχος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αποτελεί η επιτάχυνση των διαδικασιών αναφορικά με τα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας.
. Ο σχεδιασμός της κινητικότητας στις πόλεις, μέσω των ΣΒΑΚ, είναι πλέον ανθρωποκεντρικός εστιάζοντας στην εξασφάλιση της προσβασιμότητας για όλους και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής.
. Στην πράξη, όμως, αυτό το εργαλείο μπορεί να κάνει πιο εύκολη τη ζωή των ανθρώπων στις πόλεις, τις κωμοπόλεις, ακόμη και σε μικρότερους οικισμούς. Μέσα από το Πράσινο Ταμείο μπορεί να χρηματοδοτηθούν μελέτες για την ανάπτυξη έργων, τα οποία δεν επικεντρώνονται αποκλειστικά στην ανάπτυξη νέων οδικών υποδομών, αλλά εξασφαλίζουν την αποδοτικότερη χρήση των διαθέσιμων.
Το δικό μας υπουργείο, Υποδομών και Μεταφορών, μέσα από τις επιτελικές του δομές, μπορεί να καθοδηγήσει τους φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης σε αυτή την πορεία. Απώτερος σκοπός είναι, στη συνέχεια, οι δήμοι, έχοντας αποκτήσεις ώριμες μελέτες, να διεκδικήσουν την ένταξή τους σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα μέσω της ΕΕ και να αναβαθμίσουν τις υποδομές τους. Με αυτόν τον τρόπο κάθε δήμος και περιφέρεια μπορεί να αποκτήσει το δικό του μακροπρόθεσμο σχέδιο κινητικότητας, στοχεύοντας στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών μέσω και της αξιοποίησης νέων και καινοτόμων τεχνολογιών σε συνεργασία εταιρείες startup.
Ηλεκτροκίνηση, βελτίωση των υποδομών για τα ΑμΕΑ, έξυπνες εφαρμογές στις συγκοινωνίες, πεζόδρομοι και ποδηλατόδρομοι, είναι έργα που μπορούν να γίνουν πράξη μέσα από αυτή την οδό.
Επιπρόσθετα, στην κατεύθυνση της ενεργής κινητικότητας, έχει προχωρήσει η διαδικασία ένταξης διατάξεων στον Κ.Ο.Κ. για προώθηση ήπιων μορφών μετακίνησης, αναβαθμίζοντας το επίπεδο εξυπηρέτησης των μετακινήσεων και επιτυγχάνοντας καλύτερα αποτελέσματα σε ασφάλεια οχημάτων και πεζών».