Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου καθώς και η προσέλκυση τουριστών μέσω εναλλακτικών μορφών τουρισμού αποτελεί το μεγάλο στοίχημα για την Κρήτη ολόκληρη αλλά και το Ρέθυμνο ειδικότερα που μέσα από σειρά ενεργειών και δράσεων των εμπλεκόμενων φορέων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο επιδιώκει να αποτελέσει έναν προορισμό για τους επισκέπτες που επιλέγουν να κάνουν τουρισμό τον χειμώνα.
Ο δρόμος είναι ακόμα πολύ μακρύς με δεδομένες τις δυσκολίες που υπάρχουν σε όλους τους τομείς, ωστόσο υπάρχει η διάθεση και η βούληση ο σχεδιασμός να ξεκινήσει με αργά και σταθερά βήματα στοχεύοντας αρχικά στην επέκταση της σεζόν κατά δύο μήνες.
Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του τόπου, το κλίμα, η κρητική κουζίνα, αλλά και οι δυνατότητες για ανάπτυξη θρησκευτικού, συνεδριακού, περιπατητικού, πολιτιστικού τουρισμού είναι πολλές αφού το Ρέθυμνο αποτελεί μια πόλη «ζωντανή» και τον χειμώνα και τα εν δυνάμει ξενοδοχεία που μπορούν να παραμείνουν ανοιχτά αφού διαθέτουν τις αντίστοιχες υποδομές, έχουν τη διάθεση να εξυπηρετήσουν τη φιλοξενία των χειμερινών επισκεπτών.
Στο πλαίσιο αυτό και ως ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση το Ρέθυμνο φέτος προτάθηκε από τον Σύνδεσμο Τουριστικών Πρακτόρων του νομού και επιλέχτηκε να συμπεριληφθεί στην πρωτοβουλία «Δώδεκα» του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων Fedhatta, που έχει ως στόχο τον εμπλουτισμό του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Στο πλαίσιο αυτό το τριήμερο 27 έως 30 Οκτωβρίου στο Ρέθυμνο θα βρεθούν επαγγελματίες τουριστικών γραφείων από όλη τη χώρα, οι οποίοι θα έχουν τόσο κατ’ ιδίαν συναντήσεις με τουριστικούς πράκτορες και ξενοδόχους του Ρεθύμνου, που θα τους κάνουν παράλληλα και μια ξενάγηση στα μέρη της πόλης και της ενδοχώρας του νομού, δείχνοντάς τους επί τόπου τις φυσικές ομορφιές, τα τοπία, τα φαράγγια, τα λιμάνια αλλά και τα μνημεία, τα μουσεία, τις εκκλησίες και φυσικά να γευτούν την κρητική κουζίνα και να γνωρίσουν την ιστορία και τον πολιτισμό του τόπου και όλα τα πολιτιστικά δρώμενα και τις εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται τους χειμερινούς μήνες στον τόπο μας.
Μέσα από αυτή την πρωτοβουλία εκτός από την ιστοσελίδα που έχει δημιουργήσει η Fedhatta το Ρέθυμνο θα συμπεριλαμβάνεται σε όλες τις εκθέσεις που θα συμμετέχει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Τουριστικών Πρακτόρων γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό σε ότι αφορά τη διαφημιστική προβολή και προώθηση του τόπου.
Αναλυτικά…
Προβολή και προώθηση του τόπου ως χειμερινό τουριστικό προορισμό
ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ «ΔΩΔΕΚΑ» ΦΕΤΟΣ ΤΟ ΡΕΘΥΜΝΟ
• Εκπρόσωποι τουριστικών γραφείων απ’ όλη τη χώρα θα βρίσκονται στην πόλη μας, από τις 27 έως τις 30 Οκτωβρίου
Η προβολή και προώθηση του Ρεθύμνου σε χειμερινό τουριστικό προορισμό, αποτελεί το βασικό ζητούμενο και το πρώτο βήμα που θα οδηγήσει σταδιακά στην επέκταση της τουριστικής περιόδου. Τα βήματα που πρέπει να γίνουν σίγουρα είναι πολλά, αφού τα δεδομένα συγκριτικά πλεονεκτήματα του τόπου από μόνα τους, δεν αρκούν για να προσελκύσουν επισκέπτες και άλλους μήνες πλην των καλοκαιρινών.
Το Ρέθυμνο φέτος προτάθηκε από τον Σύνδεσμο Τουριστικών Πρακτόρων του Ρεθύμνου και επιλέχτηκε να συμπεριληφθεί στην πρωτοβουλία «Δώδεκα» του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων Fedhatta, που έχει ως στόχο τον εμπλουτισμό του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και περιλαμβάνει θεματικές και ειδικού ενδιαφέροντος δραστηριότητες, καθώς και την προβολή λιγότερο γνωστών τουριστικών προορισμών. Η πρωτοβουλία «Δώδεκα», η οποία σχεδιάσθηκε από το FedHATTA και τελεί υπό την αιγίδα του Ε.Ο.Τ., παρουσιάζει μέσα από δώδεκα θεματικούς τουριστικούς άξονες την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό, διοχετεύοντας στις διεθνείς τουριστικές αγορές ειδικές πληροφορίες, π.χ. προσκυνηματικές περιηγήσεις, διακοπές ευεξίας, ήθη, έθιμα και παραδόσεις, μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι, φύση και ειδικές διαδρομές, κ.λπ.
Στο πλαίσιο αυτό το τριήμερο 27 έως 30 Οκτωβρίου στο Ρέθυμνο, θα βρεθούν επαγγελματίες τουριστικών γραφείων από όλη τη χώρα, οι οποίοι θα έχουν τόσο κατ’ ιδίαν συναντήσεις με τουριστικούς πράκτορες και ξενοδόχους του Ρεθύμνου, που θα τους κάνουν παράλληλα και μια ξενάγηση στα μέρη της πόλης και της ενδοχώρας του νομού, δείχνοντάς τους επί τόπου τις φυσικές ομορφιές, τα τοπία, τα φαράγγια, τα λιμάνια αλλά και τα μνημεία, τα μουσεία, τις εκκλησίες και φυσικά να γευτούν την κρητική κουζίνα και να γνωρίσουν την ιστορία και τον πολιτισμό του τόπου και όλα τα πολιτιστικά δρώμενα και τις εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται τους χειμερινούς μήνες στον τόπο μας.
Το ζητούμενο είναι η «ανακάλυψη» του χειμερινού προορισμού Ρέθυμνο, λέει μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων Ρεθύμνου. Η διαφήμιση και η προβολή του τόπου αποτελεί ουσιαστικά την αφετηρία αυτής της προσπάθειας, καθώς μέσα από την πρωτοβουλία «Δώδεκα» το Ρέθυμνο θα μπορεί δωρεάν να προβληθεί στο διαδίκτυο, να συμμετέχει σε εκθέσεις μέσω της Fedhatta και οι ομορφιές του να «ταξιδέψουν» σε διάφορες περιοχές και να γνωστοποιήσουν την επιλογή του Ρεθύμνου για χειμερινές διακοπές.
Άλλωστε, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μπερέτης, κάθε μεγάλη προσπάθεια πρέπει να ξεκινάει με ένα μικρό βήμα.
«Η Ομοσπονδία Συνδέσμων Τουριστικών Γραφείων της χώρας έχουν προχωρήσει σε αυτή την πρωτοβουλία με τίτλο «Δώδεκα», που στο πλαίσιο της προβολής προορισμών αναφέρεται στους δώδεκα θεούς του Ολύμπου, δώδεκα περιφέρειες, δώδεκα μήνες τουρισμός, δώδεκα θεματικές ενότητες τουρισμού. Υπάρχει μια ιστοσελίδα που ξεκίνησε από πέρυσι και μέσα από αυτή αναδεικνύονται δώδεκα περιοχές που θα μπορούσαν να έχουν δώδεκα μήνες τουρισμό. Η Ομοσπονδία συμμετέχει και σε εκθέσεις στις οποίες θα προβάλλει την πρωτοβουλία αυτή και τους προορισμούς. Εμείς προτείναμε το Ρέθυμνο ως ένα προορισμό που θα μπορούσε να αποτελέσει χειμερινό μέρος για διακοπές.
Έτσι στο τέλος του μήνα θα έρθουν στο Ρέθυμνο εκπρόσωποι των τουριστικών γραφείων απ’ όλη τη χώρα θα γίνουν συναντήσεις btb μεταξύ γραφείων, ξενοδόχων και όλων των παραγόντων του τουρισμού, θα τους δείξουμε το τουριστικό μας προϊόν και θα τους αποδείξουμε ότι το Ρέθυμνο ανταποκρίνεται και στις δώδεκα θεματικές ενότητες, όπως δηλαδή τον περιπατητικό τουρισμό, γαστρονομικό, προσκυνηματικό, πολιτιστικό, συνεδριακό κ.τ.λ. Όλη αυτή η διαδικασία θα είναι προς όφελος του Ρεθύμνου, γιατί θα μπορέσει με τον τρόπο αυτό να διαφημιστεί δωρεάν και φυσικά θα κάνουμε μια αρχή συνεργασιών για τους χειμερινούς μήνες προσδοκώντας να έχουμε τα πρώτα τουριστικά πακέτα ήδη από την επόμενη χρονιά. Αυτό που μας ενδιαφέρει για αρχή είναι να ανακαλυφθεί ο προορισμός Ρέθυμνο. Αρχικά με λίγα άτομα (1.000-2.000). ΝΑ ξεκινήσουμε δειλά- δειλά να επεκτείνουμε τη σεζόν αρχικά από το Μάρτιο μέχρι και τον Νοέμβριο», ανέφερε ο κ. Μπερέτης.
Βασικός στόχος είναι η προβολή των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, που διαθέτει ο τόπος, όπως για παράδειγμα ο συνεδριακός-ο θρησκευτικός, ο αθλητικός και ο φυσιολατρικός τουρισμός, που απευθύνονται σε ένα πιο απαιτητικό κοινό με ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και ενασχολήσεις πλέον του πελάτη, του μοντέλου ήλιος και θάλασσα. Οι υποδομές φιλοξενίας αποτελούν επίσης το κυρίαρχο θέμα, ωστόσο όπως ανέφερε ο κ. Μπερέτης από την έρευνα που έχει γίνει με βάση τα ξενοδοχεία που ήδη παραμένουν ανοιχτά τη χειμερινή περίοδο, αλλά και εκείνα που δυνητικά θα μπορούσαν να ανοίξουν, αφού διαθέτουν τις αντίστοιχες προϋποθέσεις, το Ρέθυμνο θα μπορούσε να προσφέρει τη χειμερινή περίοδο περί τις 3.500 κλίνες, δηλαδή το ένα δέκατο περίπου των συνολικών κλινών. Ο αριθμός αυτός για αρχή, όπως εξηγεί, είναι πολύ σημαντικός. «Θεωρώ ότι μπορούμε να πετύχουμε το στοίχημα αυτό με αργά αλλά σταθερά βήματα. Πρέπει να γίνει η αρχή. Υπάρχουν οι υποδομές στην πόλη μας και σε ό,τι αφορά τα ξενοδοχεία τα οποία μπορούν να προσελκύσουν επισκέπτες. Από μια έρευνα που είχαμε κάνει, είχαμε υπολογίσει ότι τους χειμερινούς μήνες μπορούν να διατεθούν περί τα 3.500 κρεβάτια από ξενοδοχεία που έχουν τις υποδομές να είναι ανοιχτά και το χειμώνα. Μέχρι σήμερα τα ξενοδοχεία που μένουν ανοιχτά φιλοξενούν εμπορικούς αντιπροσώπους, καθηγητές του πανεπιστημίου ή φοιτητές και ελάχιστους ξένους. Μπορούμε, θέλουμε και θα προσπαθήσουμε όλοι μαζί οι εμπλεκόμενοι του κλάδου να κερδίσουμε το στοίχημα της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου», είπε.
Τα παραπάνω σύμφωνα με τον ίδιο, μπορούν να καταστήσουν σε βάθος χρόνου το Ρέθυμνο ως μια «έξυπνη επιλογή για όλο τον χρόνο».
Από την άλλη το εγχείρημα της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, όπως έχει επανειλημμένως επισημανθεί, θα πρέπει να συνοδευτεί με συστράτευση όλων των εμπλεκόμενων φορέων κεντρικού κράτους και τοπικής αυτοδιοίκησης, ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για τη βελτίωση των υποδομών και την άρση εμποδίων στην επίτευξη του στόχου.
Οι τουριστικοί πράκτορες και οι ξενοδόχοι, πρέπει να συνεργαστούν με τους τουρ οπερέιτορ και τις αεροπορικές εταιρείες για την ανάδειξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού και τη δημιουργία ελκυστικών πακέτων.
Οι ιδιοκτήτες καταλυμάτων και γενικά οι τουριστικές υποδομές, μπορούν να ανταποκριθούν με ειδικά εκπτωτικά πακέτα, να δώσουν την ώθηση και να συνεισφέρουν στην προσέλκυση νέων πελατών.
Στο 65% οι πληρότητες στα ξενοδοχεία μέχρι τα μέσα του μήνα
Σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα κυμαίνεται ο φθινοπωρινός τουρισμός στο Ρέθυμνο, καθώς τόσο τον Σεπτέμβριο όσο και μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου τα ξενοδοχεία καταγράφουν υψηλές, για την εποχή, πληρότητες που φτάνουν το 60- 70%.
Σημαντική αύξηση σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι παρατηρείται από τους επισκέπτες της Ρωσίας, που επιλέγουν την πόλη μας για τις διακοπές τους, της Γερμανίας, της Αγγλίας και της Σκανδιναβίας.
Στην πλειοψηφία τους οι φθινοπωρινοί επισκέπτες διαμένουν στην πόλη από επτά έως δέκα ημέρες.
Τα μηνύματα είναι θετικά και όλα τα στοιχεία και οι προβλέψεις είναι ευοίωνες για τον απολογισμό της νέας σεζόν, κάτι βέβαια που οι επιχειρηματίες αποδίδουν σε μεγάλο βαθμό στις ευνοϊκές για τη χώρα μας συγκυρίες, εξαιτίας των γεωπολιτικών εξελίξεων και φυσικά της απλοποίησης της διαδικασίας έκδοσης βίζας.