«Τέτοιες μέρες, ένα χρόνο πριν, το σημερινό κυβερνών κόμμα καλούσε από τα έδρανα της αξιωματικής αντιπολίτευσης τους Βουλευτές της τότε συμπολίτευσης να καταψηφίσουν στη διαδικασία εκλογής νέου Προέδρου της Δημοκρατίας και να ρίξουν την τότε εκλεγμένη Κυβέρνηση.
Ένα χρόνο πριν ο ΣΥΡΙΖΑ και οι Ανεξάρτητοι Έλληνες πολεμούσαν λυσσαλέα κάθε μεταρρυθμιστική προσπάθεια της προηγούμενης κυβέρνησης, υποστηρίζοντας πως όλα τα δεινά της χώρας οφειλόταν στα κατάπτυστα μνημόνια τα οποία θα καταργούσαν με ένα νόμο και ένα άρθρο, μέσα σε μια νύχτα.
Σήμερα, μετά από ένα χρόνο παραμονής στην εξουσία, ο νυν Υφυπουργός των Εξωτερικών κ. Μάρδας υποστηρίζει πως ήταν τραγικό λάθος των προηγούμενων κυβερνήσεων που δεν εφάρμοσαν τα μνημόνια.
Δεν πρόκειται απλώς για μια ιδεολογική μετάλλαξη. Φαίνεται πως ο βολονταρισμός και η κυνική επιδίωξη της εξουσίας χωρίς αρχές έχει κάνει τον ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση χειρότερο από ότι ήταν ως αντιπολίτευση.
Μόνο κυνισμό απέπνεε κάθε λέξη της ομιλίας του Πρωθυπουργού προς τους Βουλευτές του στη χθεσινή συνεδρίαση της κοινοβουλευτικής τους ομάδας. Εκεί οπού δεν δίστασε, για ακόμη μια φορά, να βαφτίσει ως επιτυχία τη διολίσθηση προς το τρίτο μνημόνιο και να προβάλλει ως θετική εξέλιξη τη διάλυση του τραπεζικού συστήματος με το Δημοψήφισμα που έφερε τα capital controls και τον αφελληνισμό της ανακεφαλοποίησης.
Αλλά και οι υπουργοί του δεν πάνε πίσω. Λανσάροντας το σύνθημα «όσοι πιστοί προσέλθετε γιατί οι θέσεις θα κλείσουν», επιδίδονται καθημερινά σε έναν αγώνα για την κατάληψη του κράτους, νομίζοντας ότι έτσι ο ΣΥΡΙΖΑ θα μακροημερεύσει στην εξουσία. Τα κρούσματα είναι καθημερινά για να μπορεί κάποιος να τα αγνοήσει ή να τα δικαιολογήσει -με πιο πρόσφατο και χτυπητό παράδειγμα την περίφημη τροπολογία του υπουργού Υποδομών.
Στα του προϋπολογισμού τώρα, είναι γνωστό ότι η σχέση της κυβέρνησης με τα μαθηματικά δεν είναι η καλύτερη δυνατή. Όσες ανακρίβειες και αν λέγονται, όση παραπληροφόρηση και αν παράγεται, δεν μπορεί να αποτυπωθεί αριθμητικά όσο και αν το θέλει η κυβέρνηση.
Εν προκειμένω, οι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Επιβεβαιώνουν αυτό που από το περασμένο καλοκαίρι κάθε λογικός άνθρωπος τόνιζε σε αυτή την κυβέρνηση ότι δηλαδή με τη διαπραγματευτική της τακτική η χώρα επιστρέφει στην ύφεση, στα πρωτογενή ελλείμματα και – «ω του θαύματος!» – στην αύξηση του δημοσίου χρέους που κατά τα άλλα διαπραγματευόταν για να μειώσει.
Δεν θα επεκταθώ περισσότερο -η παράθεση στοιχείων που έγινε από τον εισηγητή και τους ειδικούς αγορητές της Νέας Δημοκρατίας νομίζω τα λέει όλα.
Θα επικεντρωθώ -και λόγω ιδιότητας- στον προϋπολογισμό του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, η υπερψήφιση του οποίου, συγκέντρωνε παραδοσιακά τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση μεταξύ των κομμάτων.
Σε ότι αφορά τώρα τις πολιτικές προτεραιότητες της θητείας σας, από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων αυτής της κυβέρνησης έχουν καταγραφεί μια σειρά από εξαγγελίες.
Σταχυολογώ ορισμένες από τις προεκλογικές δεσμεύσεις και τις μετεκλογικές δηλώσεις:
– Άμεση μισθολογική αποκατάσταση των στελεχών των ενόπλων δυνάμεων στη βάση της απόφασης του ΣΤΕ. Υπουργός Εθνικής Άμυνας, 6/10, από τα πρακτικά της βουλής
– Καταβολή του επιδόματος παραμεθορίου. Πρωθυπουργός και υπουργός Εθνικής Άμυνας μετά το πέρας της άσκησης «Παρμενίων»
– Καταβολή του εφάπαξ βοηθήματος στη βάση της ψηφισμένης από την προηγούμενη Κυβέρνηση «ρήτρας αξιόμαχου» Υπουργός Εθνικής Άμυνας, όπως προκύπτει από θεσμική αλληλογραφία.
Αναφέρω επίσης ορισμένες που δεν έχουν αναιρεθεί:
— Εξεύρεση πιστώσεων για νέα εξοπλιστικά προγράμματα(27/1/2015)
— Εξεύρεση πιστώσεων για συντήρηση υπαρχόντων μέσων και οπλικών συστημάτων. Την ίδια ημερομηνία.
Θα μπορούσα να αναφερθώ και σε άλλες εξαγγελίες αλλά μάλλον θα κουράσω το Σώμα. Όλες τους ωστόσο έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό : την έλλειψη ενός στοιχειώδους σχεδιασμού ή/και εξασφάλισης εσόδων και πιστώσεων.
Αν θέλουμε να κάνουμε έναν έντιμο υπολογισμό των όσων προβλέπει ο προϋπολογισμός και όχι «αριθμητική του Καραγκιόζη» θα ήταν πιο χρήσιμο να εξακριβώσουμε την αξιοπιστία της Κυβέρνησης διαβάζοντας τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει έναντι των εταίρων:
Νόμος 4336/2015 – γνωστός και ως «τρίτο μνημόνιο»- παράγραφος γ, εδάφιο 2.1: Η Κυβέρνηση δεσμεύεται για «μόνιμη μείωση του ανώτατου ορίου για αμυντικές δαπάνες κατά 100 εκ. ευρώ για το 2015 η οποία θα ανέλθει σε ποσοστό 2,2% του ΑΕΠ το 2016 – 400 εκ. ευρώ λέω εγώ- με σειρά στοχευμένων δράσεων, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης στους αριθμούς των απασχολουμένων».
Καταθέτω στα πρακτικά τη σχετική διάταξη
Ως προς τη μείωση του αριθμού των στελεχών, προσωπικά αντηχούν ακόμη στα αυτιά μου οι δηλώσεις του υπουργού Εθνικής Άμυνας το περασμένο καλοκαίρι ότι δεν υπογράψει ποτέ απολύσεις στις Ένοπλες Δυνάμεις. Τις υπέγραψε.
Πως αποτυπώνει αυτή τη δέσμευση στον προϋπολογισμό του 2016;
Καταρχάς με μια μείωση ως προς τις πιστώσεις κατά 195 εκ. ευρώ για το 2016. Με δεδομένο τώρα ότι για το 2015 υπερβήκατε τον προϋπολογισμό κατά 100 εκ. ευρώ του 2015, δηλαδή δεν τηρήσατε τη δέσμευση σας για μείωση 100 εκ. ευρώ, για το 2016 δεν έχετε καταγράψει επίσημα περικοπές ύψους τουλάχιστον 300 εκ. ευρώ. Άρα ο πραγματικός «λογαριασμός» για τις ένοπλες δυνάμεις αναμένεται να είναι πολύ υψηλότερος.
Θα ήθελα εδώ μια εξήγηση από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας που ακριβώς δαπανήθηκαν αυτά τα επιπλέον 100 εκ. ευρώ το 2015.
Το ζητώ με δεδομένο ότι το τρέχον έτος δεν έχετε καταβάλει το υπόλοιπο 50% των αποδοχών στα στελέχη των Ε.Δ, που έδωσε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, δώσατε μόνο για μερικούς μήνες το επίδομα παραμεθορίου, το οποίο -για να μην ξεχνιόμαστε- καταβάλατε σε βάρος άλλων λειτουργικών δαπανών και έχετε στην ουσία σταματήσει να δίνετε τα εφάπαξ.
Δύο είναι λοιπόν τα βασικά συμπεράσματα από την ανάγνωση των στοιχείων του προϋπολογισμού:
Πρώτον ότι δεν πρόκειται να υλοποιήσετε καμιά από τις υποσχέσεις που μοιράσατε αφειδώς προεκλογικά και μετεκλογικά στα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων.
Δεν υπάρχει πρόβλεψη για την καταβολή του υπολοίπου 50% που ενέκρινε το ΣΤΕ.
Δεν υπάρχει πρόβλεψη για την καταβολή του επιδόματος παραμεθορίου για το οποίο δεσμεύτηκε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός
Δεν γνωρίζουμε με ποιο τρόπο και σε τι ύψος θα καταβληθούν τα εφάπαξ βοηθήματα καθότι, όπως προκύπτει από απάντηση του κ. Πετρόπουλου του Υφυπουργού Εργασίας σε ερώτηση μου , η Κυβέρνηση απορρίπτει την εφαρμογή της «ρήτρας αξιόμαχου» που εισήγαγε η Κυβέρνηση της ΝΔ και διασφάλιζε ΚΑΙ ότι δεν θα υπάρξουν απότομες μεταβολές στα ΕΦΑΠΑΞ και τη βιωσιμότητα των μετοχικών ταμείων.
Δεύτερο συμπέρασμα, η κυβέρνηση δεν εξηγεί από ποιους κωδικούς και μέσα από ποιο σχέδιο θα προκύψουν οι περικοπές που υπογράψατε στο τρίτο μνημόνιο.
Να υποθέσω από τα εξοπλιστικά; Πάει η μια εξαγγελία
Να υποθέσω από την απομείωση του στρατεύματος;
Πάει και η δεύτερη εξαγγελία.
Με ποιο τρόπο; Θα αναδιατάξει τη δομή των δυνάμεων; Δεν το γνωρίζουμε. Είναι προφανές όμως ότι υπάρχει, ότι η Κυβέρνηση έχει μια κρυφή ατζέντα.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, ο πρώτος προϋπολογισμός της Αριστεράς αποτελεί ιστορικό γεγονός. Και επειδή οι αριθμοί δεν αλλάζουν ανάλογα με την κομματική ταυτότητα ή τους ευσεβείς πόθους του κάθε παρατηρητή, το μόνο που αποτυπώνει ο προϋπολογισμός του 2016 είναι το πόσο ανέξοδη υπήρξε η αριστερή ρητορική και πόσο κενή περιεχομένου η δήθεν αριστερή κοινωνική ευαισθησία.
Δυστυχώς για τη χώρα μας, ο ΣΥΡΙΖΑ και οι Ανεξάρτητοι Έλληνες πήραν την εξουσία γράφοντας στο Word. Για να κυβερνήσουν πραγματικά πρέπει κάποτε να μάθουν πως να χρησιμοποιούν και το Excel».
* Ο Γ. Κεφαλογιάννης είναι βουλευτής της Ν.Δ.