Σύμφωνα με το έγγραφο θα πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια για αύξηση των Εσόδων, τόσο στο επίπεδο καταβολής τρεχουσών εισφορών όσο και σε αυτό της είσπραξης ληξιπρόθεσμων χρεών προς το ίδρυμα. Ταυτόχρονα, ιδιαίτερη σημασία δίνεται στους επιτόπιους ελέγχους σε χώρους απασχόλησης, καθώς το φαινόμενο της εισφοροδιαφυγής παρουσιάζει έξαρση.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με το έγγραφο της διοίκησης μέσω του επιτόπιου ελέγχου θα διερευνηθεί η εισφοροδιαφυγή στις κυριότερες μορφές της, τη μηδαμινή ή την πλημμελή ασφάλιση. Στο συγκεκριμένο πεδίο η διοίκηση, αν και αναγνωρίζει ότι έχει μειωθεί το προσωπικό, εκτιμά πως «Η επιτόπια ελεγκτική δράση των Υπηρεσιών Εσόδων δεν χαρακτηρίζεται απλώς ως κατώτερη της κατ’ ελάχιστα αναμενόμενης, αλλά για σημαντικό αριθμό μονάδων μας και ειδικά ασφαλιστικών περιοχών, που περιλαμβάνουν μεγάλο πλήθος ενεργών επιχειρήσεων, έχει αναχθεί σε υποτυπώδη».
Για την καταπολέμηση αυτού του φαινομένου η διοίκηση ορίζει ελάχιστο αριθμό διενεργούμενων ελέγχων ανά μήνα. Συνεπώς, βάσει του εγγράφου θα πρέπει κάθε υποκατάστημα να διενεργεί τουλάχιστον δέκα ελέγχους σε κοινές επιχειρήσεις και άλλους δέκα σε οικοδομοτεχνικά έργα. Στην περίπτωση που δεν πραγματοποιείται ο προαναφερόμενος αριθμός επιτόπιων ελέγχων, οι αρμόδιοι διευθυντές θα πρέπει να αναφέρουν σε σχετικό έγγραφό τους προς τον διοικητή ΙΚΑ-ΕΤΑΜ τους λόγους της μη εκπλήρωσης του ανωτέρω στόχου.
Σχετικά με το θέμα στα «Ρ.Ν.» μίλησε η διευθύντρια των διοικητικών υπηρεσιών του ΙΚΑ Ρεθύμνου Ευαγγελία Γαγάνη, η οποία ανέφερε πως το εν λόγω έγγραφο δεν έχει αποσταλεί ακόμα στο τοπικό υποκατάστημα. Παράλληλα, η κ. Γαγάνη τονίζει ότι λόγω των σοβαρότατων προβλημάτων υποστελέχωσης είναι πρακτικά αδύνατο να μπορέσουν να εφαρμοστούν τα όσα η διοίκηση του ιδρύματος ζητά. «Ξεχνάνε δυστυχώς από τη διοίκηση του ΙΚΑ την βασική προϋπόθεση για να υλοποιηθεί το μέτρο. Αυτή είναι το ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο δυστυχώς δεν υπάρχει».
Για το θέμα της εισφοροδιαφυγής στο νομό η διευθύντρια τονίζει ότι υπάρχει γενικευμένο πρόβλημα αδήλωτης εργασίας στο νομό, το οποίο δεν εντοπίζεται σε κάποιο συγκεκριμένο πεδίο της οικονομίας. Στο φαινόμενο έχει συμβάλει καθοριστικά και η έλλειψη των απαιτούμενων ελέγχων, αφού με το υπάρχων προσωπικό δεν είναι εφικτό να συγκροτηθούν κλιμάκια, τα οποία θα τους πραγματοποιήσουν. Συνεπώς η εισφοροδιαφυγή καθίσταται πιο εύκολη. «Δεν μπορούμε να κάνουμε ελέγχους, γιατί έχουμε έλλειψη προσωπικού. Σε κάθε αντικείμενο της υπηρεσίας δουλεύει μόνο ένας υπάλληλος. Θα πρέπει αναγκαστικά να κλείσουν κάποια τμήματα όπως π.χ. τα έσοδα ή οικοδομές και να βγουν οι υπάλληλοι να κάνουν ελέγχους. Με ό,τι συνέπειες αυτό επιφέρει στην εξυπηρέτηση του κόσμου». Ταυτόχρονα, η κ. Γαγάνη σημειώνει ότι δεν υπάρχει η δυνατότητα να πραγματοποιηθούν έλεγχοι σε συνεργασία με τα υποκαταστήματα Χανίων ή Ηρακλείου, καθώς και αυτά αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα στέρησης ανθρωπίνων πόρων.
Πέρα από την αδυναμία πραγματοποίησης ελέγχων η υποστελέχωση δημιουργεί σοβαρά προβλήματα και στην καθημερινή λειτουργία της υπηρεσίας, αφού γίνεται με δυσκολία η εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων. Τις τραγικές ελλείψεις είχε επισημάνει και σε πρόσφατη επιστολή του ο Σύλλογος Εργαζομένων ΙΚΑ Δυτικής Κρήτης προειδοποιώντας για επικείμενα φαινόμενα χάους. «Το 2012 ήμασταν 42 άτομα στο ΙΚΑ και πάλι υπήρχαν προβλήματα στο γκισέ, ειδικά στο μητρώο και στις παροχές. Σκεφτείτε τι γίνεται τώρα που είμαστε 27 και τι θα γίνει όταν σε λίγο καιρό θα μείνουμε 16» ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Γαγάνη.