Την ομαλή λειτουργία των νέων σχολικών μονάδων του μητροπολιτικού Δήμου τόσο από άποψη στέγασης όσο και από άποψη προσωπικού και υλικοτεχνικού εξοπλισμού επιχειρεί να διασφαλίσει εγκαίρως η σχολική κοινότητα του Ρεθύμνου. Με αφορμή τα τέσσερα νέα συγκροτήματα (Γυμνάσιο-Λύκειο Σταυρωμένου, Γυμνάσιο-Λύκειο Ατσιποπούλου, Δημοτικό Γερανίου), τα οποία κατασκευάζονται και θα παραδοθούν, σύμφωνα με τους αναδόχους εργολάβους τους, στις αρχές του Αυγούστου αλλά και τη λειτουργία του Ειδικού Επαγγελματικού Λυκείου -η οποία θεωρείται σχεδόν βέβαιη από τους αρμόδιους φορείς- πραγματοποιήθηκε χθες σύσκεψη στα γραφεία της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, παρουσία του προϊσταμένου, του αντιδημάρχου Παιδείας του Δήμου, της ΕΛΜΕ, της ΕΛΤΕΕΡ, του ΚΕΔΔΥ και σχολικών συμβούλων, όπου έγινε εκτενής συζήτηση για τα θέματα αυτά, που προβληματίζουν και ανησυχούν τους φορείς που επιδιώκουν να κάνουν νωρίς όλες τις ενέργειες και τις διαδικασίες που απαιτούνται για να διασφαλίσουν την αποτελεσματική λειτουργία τους.
Σε ότι αφορά το Ειδικό Επαγγελματικό Λύκειο η λύση που προκρίνεται για τη φετινή χρονιά είναι η στέγαση της Α’ Λυκείου σε αίθουσες του 4ου Γυμνασίου στην περιοχή των Περιβολίων. Αυτό που εξετάζεται είναι το πόσοι μαθητές θα αποχωρήσουν από το σχολείο αυτό, για να μεταφερθούν στο νέο συγκρότημα του Σταυρωμένου (5ο Γυμνάσιο) προκειμένου να γίνει η εκτίμηση των αιθουσών που θα εκκενωθούν. Απόφαση οριστική δεν ελήφθη αλλά ο προϊστάμενος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ανέλαβε την υποχρέωση μαζί με άλλους εκπαιδευτικούς να κάνουν αυτοψία στο χώρο και στη συνέχεια μέσω γραπτής εισήγησης να απευθυνθούν στην Δημοτική Επιτροπή Παιδείας που θα λάβει την τελική απόφαση-έγκριση.
Παράλληλα, στη διάρκεια της χθεσινής συζήτησης η εκπαιδευτική κοινότητα επανέλαβε την πρόθεσή της να αποσταλεί στο υπουργείο Παιδείας το αίτημά τους για ίδρυση Πρότυπου Πειραματικού Λυκείου, το οποίο σχεδιάζεται να κατασκευαστεί σε οικόπεδο χώρου στην Πανεπιστημιούπολη Γάλλου, που έχει παραχωρήσει προς χρήση το Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Εν τω μεταξύ η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μέχρι τον Μάρτιο και αφού λάβει υπ’ όψιν της τον αριθμό των μαθητών που θα φοιτήσουν στα νέα σχολεία θα αποστείλει και σχετικό αίτημα για τις οργανικές θέσεις καθηγητών των συγκεκριμένων μονάδων, καθώς βασικό ζητούμενο και κύριο μέλημα είναι η επαρκής στελέχωσή τους. Από την άλλη και ο Δήμος Ρεθύμνου κάνει καταγραφή του απαραίτητου για τη λειτουργία των σχολείων εξοπλισμού προκειμένου να αποστείλει το σχετικό έγγραφο-αίτημα στις «Κτιριακές Υποδομές», πρώην Ο.Σ.Κ.
Μέχρι τις 18 Φλεβάρη οι προτάσεις για τις μεταβολές των σχολικών μονάδων
Σε βραχνά όμως έχει εξελιχτεί και η διαδικασία για τις μεταβολές των σχολικών μονάδων, όπου το Γυμνάσιο Κράνας και Συβρίτου βρίσκονται στο επίκεντρο λόγω τόσο του μικρού αριθμού των μαθητών όσο και της συστηματικής υποστελέχωσής τους. Η θέση των τοπικών κοινωνιών είναι σαφής για τη συνέχιση της λειτουργίας των δυο αυτών μονάδων, κάτι που είχαν ζητήσει και πέρυσι προτείνοντας στο υπουργείο Παιδείας τη διετή αναστολή της διακοπής τους. Από την άλλη, όπως προβλέπεται στη σχετική εγκύκλιο του υπουργού για την κατάργηση-συγχώνευση σχολείων τίθενται συγκεκριμένα κριτήρια και συγκεκριμένα: τον αριθμό των μαθητών, την ορθή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, την απόσταση που θα διανύουν οι μεταφερόμενοι μαθητές και τις κτιριακές υποδομές.
Μάλιστα οι δήμοι είναι υποχρεωμένοι να αναλάβουν τα έξοδα για τις λειτουργικές δαπάνες νέων σχολείων, καθώς και για τη μεταφορά των μαθητών στις περιπτώσεις συγχωνεύσεων.
Το υπουργείο Παιδείας με εγκύκλιο που έστειλε προς τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης δίνει οδηγίες για ιδρύσεις, καταργήσεις, συγχωνεύσεις, προαγωγές, υποβιβασμούς και μετατροπές σχολείων, ζητώντας και τις σχετικές γνωμοδοτήσεις από τα Δημοτικά Συμβούλια, ώστε να μπορέσει να προχωρήσει ομαλά η σχετική διαδικασία σε συνεργασία με τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Στην εγκύκλιο που έστειλε το υπουργείο Παιδείας μεταξύ άλλων ορίζονται και τα εξής:
• Για τις μεταβολές των σχολικών μονάδων να λαμβάνεται υπόψη ο αριθμός των μαθητών, η ορθή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, η χιλιομετρική απόσταση που διανύουν οι μεταφερόμενοι μαθητές και οι κτιριακές υποδομές με στόχο τη δημιουργία άρτιων, εξοπλισμένων και επαρκώς στελεχωμένων σχολικών μονάδων.
• Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στις περιπτώσεις ιδρύσεων και συγχωνεύσεων, για τις οποίες πρέπει να ορίζεται με σαφήνεια η ακριβής ονομασία και η έδρα λειτουργίας του νέου σχολείου, αλλά και η εξασφάλιση κατάλληλης στέγης.
• Οι διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αφού υποβάλουν στους δήμους προτάσεις για κάθε είδους σχολική μεταβολή για το σχολικό έτος 2015-2016, είναι απαραίτητο να ζητήσουν εγγράφως τη γνωμοδότηση των Δημοτικών Συμβουλίων επί των προτάσεών τους και να κοινοποιήσουν το σχετικό έγγραφο στο υπουργείο Παιδείας.
• Επισημαίνεται ότι στις προτάσεις πρέπει να αναφέρεται εάν τα προτεινόμενα προς ίδρυση σχολεία είναι ενταγμένα ή πρόκειται να ενταχθούν σε προγράμματα χρηματοδότησης.
• Οι διευθυντές εκπαίδευσης, αφού συγκεντρώσουν τις γνωμοδοτήσεις των Δημοτικών Συμβουλίων, θα τις διαβιβάσουν μέχρι 18-02-2015 στο υπουργείο Παιδείας και στις οικείες Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Επίσης μαζί με τις γνωμοδοτήσεις των Δημοτικών Συμβουλίων θα αποστείλουν:
α) Βεβαιώσεις ανάληψης δαπάνης για τις λειτουργικές ανάγκες των προτεινόμενων προς ίδρυση σχολείων, που θα εκδώσουν οι οικονομικές υπηρεσίες των οικείων δήμων και
β) βεβαιώσεις ανάληψης δαπάνης για τη μεταφορά των μαθητών για τα προτεινόμενα προς συγχώνευση και κατάργηση σχολεία που θα εκδώσουν οι οικονομικές υπηρεσίες των οικείων Περιφερειών.
Πάντως τόσο φέτος όσο και τα προηγούμενα χρόνια οι συγχωνεύσεις, καταργήσεις σχολικών μονάδων προκάλεσαν σοβαρή αναστάτωση σε τοπικές κοινωνίες, που προχώρησαν σε διάφορες κινητοποιήσεις, με δεδομένο ότι δημιουργήθηκε σοβαρό πρόβλημα κυρίως με τις μετακινήσεις των παιδιών σε σχολεία μακριά από τα σπίτια τους, αλλά και με το φαινόμενο οι μαθητές να στριμώχνονται μέσα στις σχολικές αίθουσες λόγω των συμπτύξεων τμημάτων.