Η όχληση που δημιουργείται σε παλιά και νέα πόλη από καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, τα οποία παίζουν μουσική έως αργά τη νύχτα και πολλές φορές πέραν του επιτρεπόμενου ωραρίου, προκαλεί πρόβλημα τόσο στους κατοίκους όσο και σε ιδιοκτήτες ξενοδοχείων που έρχονται αντιμέτωποι με παράπονα από τους επισκέπτες που φιλοξενούν.
Η αντιμετώπιση του σοβαρού προβλήματος που αφορά στην ηχορύπανση του ιστορικού κέντρου του Ρεθύμνου, που προέρχεται από τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, αποτέλεσε το χθεσινό θέμα που τέθηκε προς συζήτηση σε διευρυμένη σύσκεψη στο δημαρχείο, μεταξύ εκπροσώπων του δήμου και των ελεγκτικών αρχών.
Οι αρμόδιες αρχές αναζητούν τη χρυσή τομή για την αρμονική συνύπαρξη κατοίκων και επιχειρηματιών, ώστε να μην υπάρχει όχληση στους κατοίκους και τους επισκέπτες μικρών ξενοδοχειακών μονάδων που δραστηριοποιούνται στην παλιά πόλη αλλά και συνάμα να μην μετατραπεί η πόλη σε νεκρούπολη, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος.
Η ισορροπία αυτή, σύμφωνα με τον Γιώργο Μαρινάκη, μπορεί να υπάρξει υπό τη μοναδική προϋπόθεση της εφαρμογής του νόμου ο οποίος, όπως είπε, με σαφήνεια διατυπώνει τους όρους και τις προϋποθέσεις για τη χρήση μουσικής από τα καταστήματα.
Στη διάρκεια της σύσκεψης στην οποία παρών ήταν ο δήμαρχος και προήδρευσε ο πρόεδρος της επιτροπής ποιότητας ζωής Άγγελος Μαλάς, παραβρέθηκαν οι αντιδήμαρχοι καθημερινότητας Θωμάς Κρεβετζάκης, τουρισμού Πέπη Μπιρλιράκη, καθαριότητας Δημήτρης Λελεδάκης, η πρόεδρος του Λ.Τ. Ρένα Κουτσαλεδάκη, ο δημοτικός σύμβουλος και επιχειρηματίας Θέμης Χαμογεωργάκης και εκπρόσωποι της τοπικής κοινότητας του δήμου.
Παρόντες ήταν επίσης εκπρόσωποι της ΕΛ.ΑΣ, του λιμεναρχείου και της διεύθυνσης δημόσιας υγείας της περιφερειακής ενότητας Ρεθύμνου καθώς και η νομική εκπρόσωπος του δήμου.
Η αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων αποτέλεσε ένα βασικό σκέλος της συζήτησης αφού, όπως τόνισε ο αντιδήμαρχος καθημερινότητας, αν και είναι φανερό πως γίνονται έλεγχοι και πως βεβαιώνονται παραβάσεις εν τούτοις στο τέλος η εφαρμογή τους είναι ασαφές πως θα γίνει.
Σύμφωνα με τον δήμαρχο Ρεθύμνου το πρόβλημα της ηχορρύπανσης δεν εντοπίζεται τόσο στο ωράριο λειτουργίας της μουσικής στα καταστήματα αλλά στην ένταση της μουσικής .
Σε σχετικές δηλώσεις του στους δημοσιογράφους ο κ. Μαρινάκης ανέφερε χαρακτηριστικά: «Η σύσκεψη έγινε για να συντονιστούμε οι φορείς που διαχειριζόμαστε διοικητικά το θέμα και της δημόσιας υγείας αλλά και της ηχορρύπανσης στην πόλη μας και να κάνουμε μια ακτινογράφηση των αρμοδιοτήτων, άρα και των ευθυνών της καθεμιάς υπηρεσίας, να μην υπάρχουν επικαλυπτόμενες αδράνειες, να μην παραπέμπει ο ένας στον άλλο και να δείχνει τον άλλο ότι φταίει, ενώ εκείνος κάνει τη δουλειά του και πραγματικά μέσα από μια πολύ γόνιμη συζήτηση που αναλύουμε την κείμενη νομοθεσία προκύπτουν πολύ σοβαρά συμπεράσματα. Η διάθεση του δήμου προφανώς είναι αυτή η πόλη να λειτουργεί και το επιχειρείν πρέπει να έχει το δικό του πεδίο δράσης. Από την άλλη μεριά δεν μπορούμε να αποστερήσουμε από κανέναν συμπολίτη μας και κανέναν άλλο ιδιώτη το δικαίωμα της ησυχίας και της ηρεμίας. Αυτά τα πράγματα πρέπει να τα συγκεράσουμε. Ο καθένας μας πρέπει και θα αναλάβει τις ευθύνες του σε αυτή την πόλη. Δεν είμαι υπέρ ούτε εκείνων των υπερπαράξενων που θέλουν 11 το βράδυ να κλειδώνουν τα πάντα και να γίνεται νεκρόπολη ανεξαρτήτως κορονοϊού, αλλά δεν είμαι και υπέρ εκείνων που νομίζουν ότι τα μαγαζιά τους είναι κέντρα διασκέδασης που μπορούν να λειτουργούν μέχρι πρωίας σε όποια ένταση αυτοί επιθυμούν. Αυτή την ισορροπία θέλουμε να πετύχουμε. Για εμένα δεν είναι θέμα ωραρίου αλλά είναι θέμα οι επιχειρηματίες να εφαρμόσουν τον νόμο. Ο νόμος είναι σαφής: μπορείς να εκπέμπεις τόση μουσική που να μην ενοχλείς τον άλλο που δεν έχει τη διάθεση να σε ακούει».
Ο δήμαρχος πρόσθεσε ότι οι επιχειρηματίες μπορούν να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που δίνει η τεχνολογία, ώστε να έχουν μουσική χωρίς να ενοχλούν τους κατοίκους. Και κατέληξε λέγοντας πως: «Το ότι δώσαμε μια παράταση ωραρίου το κάναμε για να προσαρμοστούμε στις ανάγκες μιας πόλης που πρέπει να λειτουργεί. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ο επιχειρηματίας στα πλαίσια ενός διευρυμένου ωραρίου πρέπει να ασυδοτεί. Εκεί δηλαδή πρέπει να καταλάβουν κάποιοι ότι όταν τους δίνεις ένα προνόμιο να το σέβονται» και πρόσθεσε ότι: «Ανεξάρτητα του τι λένε οι διοικητικές αρχές δεν σημαίνει ότι κάθε πολίτης δεν έχει το δικαίωμα προσφυγής στη δικαιοσύνη για να παρακάμψει ακόμα και μια επέκταση ωραρίου. Στο όνομα του ενός που ενοχλείται δεν μπορούμε να επιδιώκουμε συνολική παύση».
Ο πρόεδρος της επιτροπής ποιότητας ζωής και αντιδήμαρχος τεχνικών έργων Άγγελος Μαλάς, στη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι ο στόχος είναι να υπάρξει μια συνεννόηση ώστε να υπάρχει ένα πλαίσιο λειτουργίας προς όφελος της πόλης.
Ο κ. Κρεβετζάκης τόνισε πως το πρόβλημα εστιάζεται στη σύγχυση αρμοδιοτήτων των φορέων. «Ο πολίτης διαμαρτύρεται γιατί προσφεύγει δικαστικά και δεν δικαιώνεται. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένας μεγάλος αριθμός βεβαιώσεων παραβάσεων, που όντως αποδεικνύουν ότι η ΕΛ.ΑΣ κάνει τη δουλειά της, στο τέλος βλέπουμε ότι αυτές δεν εφαρμόζονται διότι τα συστήματα δεν λειτουργούν και οι ίδιος ο δήμος έχει πρόβλημα στις υπηρεσίες του, όταν στο ικό αρχείο για τα καταστήματα, ένα μέρος το έχει το γραφείο καταστημάτων, ένα η προγραμματική της παλιάς πόλης και ένα η οικονομική υπηρεσία, χωρίς αυτά να επικοινωνούν μεταξύ τους. Νομίζω είναι ξεκάθαρο σε όλους μας ότι δεν υπάρχει πρόθεση ο δήμος να λειτουργήσει τιμωρητικά αλλά πλέον έχουμε και την εμπειρία και τη διάθεση όλο αυτό να οργανωθεί ώστε να υπάρξει αυτό το βήμα της λειτουργίας της πόλης. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το μεγάλο μας πρόβλημα ήταν η συνύπαρξη ιδίως των κατοίκων με τους καταστηματάρχες υγειονομικού ενδιαφέροντος αυτό έχει μεταφερθεί σε επιχειρηματίες εστίασης και επιχειρηματίες ξενοδοχείων. Το θέμα δεν είναι το ωράριο αλλά η ένταση της μουσικής που δημιούργει όλα αυτά τα προβλήματα», επεσήμανε.
«Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τι πόλη θέλουμε», ανέφερε ο κ. Θέμης Χαμογιωργάκης, συμπληρώνοντας ότι «απαιτείται μια συνεργασία των ελεγκτικών μηχανισμών του δήμου και των επιχειρηματιών για να επιτύχουμε αρμονική συνύπαρξη του επιχειρείν και των κατοίκων».
Ο υποδιοικητής του Α.Τ. Ρεθύμνου κ. Λιουδάκης αναφέρθηκε στα μέτρα πρόληψης της ΕΛ.ΑΣ και ζήτησε τη συνεργασία της διεύθυνσης δημόσιας υγείας για τη συγκρότηση μεικτών συνεργείων ελέγχων. «Ρίξαμε βάρος στην πρόληψη στα πλαίσια της χρηστής διοίκησης και όχι της αδράνειας. Έπεσαν πρόστιμα. Ήμασταν σε δυσάρεστη θέση γιατί τα πρόστιμα για τα μέτρα του κορονοϊού ήταν πολύ ψηλά. Κάναμε 571 ελέγχους συνολικά για την τήρηση των υγειονομικών μέτρων. Εγώ θεωρώ ότι αν εφαρμοστεί το ωράριο μουσικής στα καταστήματα τότε δεν θα έχουμε πρόβλημα. Για τη χρήση μουσικής στον εξωτερικό χώρο τα καταστήματα οφείλουν να έχουν μια ειδική τεχνική έκθεση από εγκεκριμένο μηχανικό», είπε.
Από την πλευρά του ο υπαστυνόμος Παπάς τόνισε ότι έχουν γίνει αυτοψίες σε συνεργασία με το υγειονομικό και έχουν διαπιστώσει ελλιπείς τεχνικές εκθέσεις. «Όταν δεν έχουν άρτιες τεχνικές εκθέσεις δεν δικαιούνται να παίζουν μουσική σε εξωτερικό χώρο», ξεκαθάρισε.
Από την πλευρά της η προϊσταμένη της διεύθυνσης δημόσιας υγείας Μαρία Κάβαλλου τόνισε πως «θα πρέπει οι επιχειρηματίες και να κατεβάσουν τα ντεσιμπέλ και να τηρούν ευλαβικά το ωράριο λειτουργίας. Θα πρέπει όλοι να είμαστε προσεκτικοί. Γιατί να μετράμε τον ήχο με μεικτά συνεργεία επειδή ορισμένοι δεν μπορούν να καταλάβουν ότι απλά δεν πρέπει να βάζουν μουσική σε μεγάλη ένταση. Το πρωτεύον είναι ο κάθε ένας να αναλάβει την ευθύνη του», είπε.