Οι μεταρρυθμίσεις στην παιδεία τα τελευταία χρόνια φαίνεται να μην έχουν καρποφορήσει, αφού αυτές πάνω κάτω κινήθηκαν στο ίδιο μοτίβο, χωρίς να μπουν στην ουσία του προβλήματος. Αλλαγές στο οργανόγραμμα των σχολείων, τα αναλυτικά προγράμματα, τα σχολικά βιβλία, και τις εξετάσεις, χωρίς όμως ποτέ να έχει ερωτηθεί η ίδια η μαθητική κοινότητα για τις παθογένειες του συστήματος, που έχουν ως αποτέλεσμα οι μαθητές να μην έχουν κίνητρα και να αντιμετωπίζουν το μάθημα και τις όποιες εργασίες περισσότερο ως αγγαρεία παρά με διάθεση εκμάθησης και δημιουργικότητας.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον η οικονομική κρίση τα τελευταία επτά χρόνια επιβάρυνε κατά πολύ την ήδη προβληματική κατάσταση, αφού η υποχρηματοδότηση της παιδείας και οι ελλείψεις εκπαιδευτικού προσωπικού ταλανίζουν τα περισσότερα σχολικά συγκροτήματα με τις επιπτώσεις της να είναι πλέον έντονες στην καθημερινότητα του σχολείου.
Απέναντι σε αυτή την κατάσταση οι εκπαιδευτικοί μπορούν να απαντήσουν ορθώνοντας το ανάστημα τους και στεκόμενοι δίπλα στα παιδιά επιδεικνύοντας την απαραίτητη και χαμένη σήμερα εμπιστοσύνη, εκτίμηση και συμπαράσταση δίδοντας έμφαση στην ενίσχυση των δυνατοτήτων και των δεξιοτήτων τους.
Το σχολείο τονίζει η εκπαιδευτική κοινότητα πρέπει να λειτουργήσει ως χώρος συμπαράστασης, ψυχολογικής υποστήριξης και παράλληλα με τον παιδαγωγικό-διδακτικό του ρόλο να προσφέρει ισορροπία, γαλήνη και αυτοπεποίθηση στους μαθητές.
Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η καλή συνεργασία των εκπαιδευτικών με τους μαθητές για ένα δημιουργικό, ανθρώπινο και πραγματικά σύγχρονο σχολείο.
Όμως το κράτος δεν μπορεί να είναι απών από αυτή τη διαδικασία. Είναι εκείνο που πρέπει να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την υλοποίηση και εφαρμογή ενός σχεδίου για την παιδεία που θα βασίζεται στον άνθρωπο, βάζοντας τις ανάγκες των μαθητών σε προτεραιότητα, ενισχύοντας τα σχολεία με ικανό αριθμό προσωπικού, επιμορφώνοντας τους εκπαιδευτικούς προσφέροντας την κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή και διαμορφώνοντας μια νέα αντίληψη για το σχολείο.
Μια αντίληψη που θα αφορά τον ενεργό μαθητή και εκπαιδευτικό, που θα απολαμβάνουν κάθε λεπτό του σχολικού προγράμματος στοχεύοντας στη διαμόρφωση προσωπικοτήτων με κριτική σκέψη, την υλοποίηση καινοτόμων δράσεων και δεν θα ποντάρουν στην απόκτηση στείρας γνώσης και την αποστήθιση με μοναδικό στόχο την επιτυχία των εξετάσεων.
Τα παραπάνω τόνισαν στο πλαίσιο τιμητικής εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, την ΕΛΜΕΡ και τον Σύνδεσμο Συνταξιούχων Καθηγητών, στις ομιλίες τους τόσο ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α. Ταξάκης όσο και ο γραμματέας της ΕΛΜΕΡ Ευθύμης Μαρκαντώνης, υποστηρίζοντας πως το ελληνικό σχολείο μπορεί να γίνει ανθρώπινο, δημοκρατικό, σύγχρονο και αποτελεσματικό αρκεί να υπάρχει διάθεση συνεργασίας.
Αναλυτικά….
Οι μαθητές χρειάζονται ένα ζωντανό, ανθρώπινο και δημιουργικό σχολείο
ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΣΕ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Ένα ζωντανό, ανθρώπινο σχολείο με πρωταγωνιστές ενεργούς και δημιουργικούς μαθητές και εκπαιδευτικούς με όρεξη, αγάπη για το αντικείμενό τους, αλλά κυρίως μεράκι για τη διάχυση της γνώσης στις σχολικές αίθουσες, αποζητά η σχολική κοινότητα.
Αποζητά ανθρώπους ανοιχτούς, κοινωνικούς που να βρίσκονται κοντά στους μαθητές, όχι προσφέροντάς τους στείρα γνώση, αλλά ανθρώπους που θα τους δείχνουν τον δρόμο και θα τους βοηθούν να ανοίξουν νέους ορίζοντες, να μάθουν να σκέπτονται κριτικά, να δημιουργούν, να συμμετέχουν, να μοιράζονται μαζί τους προβληματισμούς και τις σκέψεις τους.
Ένα εκπαιδευτικό σύστημα που θα βασίζεται στον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και θα εκτιμά την ελευθερία και την ευθύνη, τη συμμετοχή και τη συνεργασία, την ισότητα και τη δικαιοσύνη. Προϋπόθεση φυσικά για τα παραπάνω είναι αφενός να υπάρχει η απαιτούμενη χρηματοδότηση και αφετέρου ο ικανός αριθμός προσωπικού για να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του μαθητικού πληθυσμού.
Τα παραπάνω επισημάνθηκαν μεταξύ πολλών άλλων από εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο τιμητικής εκδήλωσης, που διοργάνωσε η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, η ΕΛΜΕ και ο Σύνδεσμος Συνταξιούχων Καθηγητών για να τιμήσουν τους καθηγητές που συνταξιοδοτήθηκαν, τις σχολικές μονάδες που πραγματοποίησαν καινοτόμες δράσεις, αλλά και μαθητές που διακρίθηκαν σε διαγωνισμούς και αγώνες.
Τόσο ο προϊστάμενος της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανδρέας Ταξάκης όσο και ο οργανωτικός γραμματέας της ΕΛΜΕΡ Ευθύμης Μαρκαντώνης, αναφέρθηκαν στις συνέπειες της οικονομικής κρίσης, που όπως είπαν, είναι εμφανείς και έντονες πλέον και στη σχολική κοινότητα. Εκτός του βιοποριστικού προβλήματος παρατηρείται αύξηση του άγχους, η αύξηση της βίας και μείωση των επιδόσεων στο σχολείο.
Όμως και σε αυτή την περίπτωση τόνισαν, το σχολείο μπορεί να αποτελέσει μια όαση για τα παιδιά -θύματα της κρίσης. Το σχολείο, τόνισαν, μπορεί και οφείλει να λειτουργήσει ως χώρος συμπαράστασης, ψυχολογικής υποστήριξης και παράλληλα με τον παιδαγωγικό-διδακτικό του ρόλο να προσφέρει ισορροπία, γαλήνη και αυτοπεποίθηση στους μαθητές.
Η απάντηση στην τρέχουσα κατάσταση, όπως υπογράμμισαν, απαιτεί την οικοδόμηση μιας άλλης σχέσης με τη γνώση και τον κόσμο, μέσα από ένα σχολείο σύγχρονο, που καλλιεργεί την επιθυμία για μάθηση και την απόλαυση της γνώσης, χωρίς διακρίσεις: ανοιχτό και ισότιμα προσβάσιμο σε όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από φύλο, καταγωγή, κοινωνική τάξη, εθνικότητα, θρήσκευμα, μητρική γλώσσα και φυσική κατάσταση.
Όμως για να μπορέσουν να επιτευχθούν τα παραπάνω, χρειάζονται αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα, χρειάζεται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να εφαρμόσει ένα σχέδιο το οποίο θα είναι πραγματοποιήσιμο, θα κερδίσει την εμπιστοσύνη των εκπαιδευτικών και των πολιτών, να είναι ρεαλιστικό αλλά με πνοή αλλαγών που θα αφορούν τη μορφή, τις διαδικασίες και το περιεχόμενο της εκπαίδευσης.
«Το ανθρώπινο, δημοκρατικό και αποτελεσματικό σχολείο»
Ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου Ανδρέας Ταξακης μίλησε για τις προϋποθέσεις που απαιτούνται, για ένα ανθρώπινο, δημοκρατικό και αποτελεσματικό σχολείο, υποστηρίζοντας ότι στο σύνολό τους οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να αποβλέπουν στην ικανοποίηση των αναγκών των μαθητών, διατηρώντας κλίμα παιδαγωγικής ηρεμίας, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες, όντας πάντα κοντά και δίπλα τόσο στους γονείς όσο και στους μαθητές, με τους οποίους θα συνεργάζονται καθημερινά και θα υλοποιούν σειρά καινοτόμων δράσεων.
Ειδικότερα, ο κ. Ταξάκης στην τοποθέτησή του μεταξύ άλλων ανέφερε: «Για να επιτευχτεί το ανθρώπινο, δημοκρατικό και αποτελεσματικό σχολείο σήμερα χρειάζονται αρχικά προϋποθέσεις στον εργασιακό χώρο, δηλαδή να επικρατεί αίσθημα ισότητας στο εργασιακό περιβάλλον, να μην αισθάνεται κανείς κατώτερος από τους υπόλοιπους, να μην τοποθετείται κανείς σε θέσεις που θα είναι υποχρεωμένος να λέει συνέχεια «ναι», να αισθάνεται ότι εργάζεται με ανθρώπους και όχι για ανθρώπους, να μην αισθάνεται ότι λειτουργεί σαν ρομπότ, να μη διατάσσεται, γιατί θα νιώθει σαν σκλάβος, να ζητείται η γνώμη του, να μην ακρωτηριάζεται η πρωτοβουλία του.
Μερικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα του εξαίρετου Διευθυντή Σχολείου είναι να πραγματοποιεί καινοτόμες δράσεις, με στόχο τη συναισθηματική-παιδαγωγική αγωγή δίνοντας έμφαση στην εδραίωση θετικού κλίματος, να έχει όραμα, γνώσεις, δημοκρατικότητα και να έχει υψηλούς στόχους για το σχολείο, να δημιουργεί κλίμα παιδαγωγικής ηρεμίας, να πραγματοποιεί στοχευμένες δράσεις, να επιτυγχάνει τους στόχους του σε δύσκολες συνθήκες και καιρούς, να διαπνέεται από πνεύμα συνεργασίας, να έχει συγκροτημένη τοποθέτηση σε θέματα λειτουργίας του σχολείου, να αναγνωρίζει τις ικανότητες και την προσφορά των συναδέλφων και να τους αναθέτει αρμοδιότητες ανάλογα με την κλίση του καθενός, να αντιμετωπίζει με χαμηλούς τόνους τα προβλήματα, έτσι ώστε να μη διαταράσσεται το καλό κλίμα μεταξύ των εκπαιδευτικών. Να είναι χαρισματικός στη δημιουργία ανθρώπινου και αποτελεσματικού σχολείου, να αναλαμβάνει αλλά και να επιτρέπει τις πρωτοβουλίες ενθαρρύνοντας τους εκπαιδευτικούς, να διοργανώνει εκδηλώσεις με μηνύματα, να διακρίνεται για την αποφασιστικότητα και την αποτελεσματικότητά του, να κάνει τα σωστά πράγματα και όχι μόνο τα πράγματα σωστά.
Θέλουμε Παιδεία με ανθρώπινο πρόσωπο. Καλύτερη λύση είναι εκείνη που εξυπηρετεί τη σωστή λειτουργία του Σχολείου και συγχρόνως είναι δίκαιη και αποδεκτή από την κοινή λογική. Μια λύση που στηρίζεται αυστηρά στους νόμους δεν είναι απαραίτητα και η καλύτερη λύση από ανθρωπιστική άποψη. Η διοικητική, εποπτική, διδακτική και προγραμματική εργασία του εκπαιδευτικού ηγέτη, πρέπει να αποβλέπει στην ικανοποίηση των αναγκών του κάθε μαθητή. Σε δεύτερη μοίρα πρέπει να τίθεται η ικανοποίηση των αναγκών του προσωπικού του Σχολείου, των γονέων και της κοινότητας. Οι πιο σημαντικοί άνθρωποι στο σχολείο είναι οι μαθητές. Γι’ αυτούς υπάρχει η διοίκηση. Τα σχολεία υπάρχουν για τους μαθητές και όχι για τους δασκάλους. Έχουμε δασκάλους γιατί υπάρχουν μαθητές. Δεν υπάρχουν οι μαθητές για να βρίσκουν οι δάσκαλοι μια τάξη να διδάσκουν. Σε όλο το εποπτικό έργο, ο καλός διευθυντής προτιμά τον θετικό από τον αρνητικό τρόπο. Η ανοχή και η συντήρηση του ανεπαρκούς εκπαιδευτικού στη σχολική τάξη δεν είναι ανθρωπιά, αλλά έγκλημα κατά της κοινωνίας. Η σχολική τάξη δεν υπάρχει για να βρίσκουν δουλειά οι εκπαιδευτικοί, αλλά για να μορφώνονται οι μαθητές. Οι δάσκαλοι, οι μαθητές και οι γονείς πρέπει να μπορούν να πλησιάζουν τον διευθυντή και να του εκθέτουν ελεύθερα τα προβλήματά τους. Απρόσιτος διευθυντής σημαίνει προβληματικός διευθυντής. Το γραφείο του πρέπει να είναι πάντα ανοιχτό και σε όλους».
«Το σύγχρονο σχολείο στην εποχή της κρίσης»
Ο οργανωτικός γραμματέας της ΕΛΜΕ Ευθύμης Μαρκαντώνης στην εισήγησή του ανέπτυξε το θέμα «Το σύγχρονο σχολείο της κρίσης». Ο ίδιος αναφέρθηκε σε μια σειρά αποτυχημένων προσπαθειών που έγιναν τα τελευταία χρόνια για να αλλάξει το εκπαιδευτικό σύστημα, χωρίς ποτέ, όπως τόνισε, να ερωτηθούν οι ίδιοι οι μαθητές για τα στοιχεία εκείνα που δεν τους επιτρέπουν να ευχαριστιούνται τον χρόνο που περνούν στο σχολείο. Μιλώντας για το σύγχρονο σχολείο έκανε λόγο για ένα σχολείο ευχάριστο, δημιουργικό, μέσα σε ένα πλαίσιο που δεν θα αποσκοπεί στην στείρα γνώση.
Ο ίδιος αναπτύσσοντας τις σκέψεις του για ένα σύγχρονο δημιουργικό σχολείο, αναφέρθηκε στα βήματα που κατά την άποψή του χωρίς κόστος μπορούν να οδηγήσουν σε μια τέτοια κατεύθυνση και αφορά ουσιαστικά στην ανάληψη πρωτοβουλιών από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. Μεταξύ άλλων είπε: «Ένα πρώτο βήμα, χωρίς οικονομικό κόστος, είναι η διαμόρφωση μίας άλλης στάσης των εκπαιδευτικών προς τους μαθητές. Η νέα στάση αφορά περισσότερο στην εμπιστοσύνη του εκπαιδευτικού προς τους μαθητές του, την εκτίμηση, τη συμπαράσταση, την παροχή συναισθηματικής βοήθειας, την έμφαση στην ενίσχυση και επαύξηση των δυνατοτήτων τους, παρά στην αναπλήρωση των ελλειμμάτων τους. Σκοπός είναι να συνειδητοποιήσουμε ότι υπάρχει ελπίδα σωτηρίας για τους μαθητές μας και αυτή είναι και στα χέρια των εκπαιδευτικών, αρκεί να το πιστέψουν και να μη μένουν θεατές της κατάστασης. Σίγουρα αυτή είναι η επιθυμία όλων μας στον χώρο της εκπαίδευσης, αλλά η οικονομική κρίση που βιώνει η χώρα μας τα τελευταία χρόνια, δεν μπορεί να αφήσει το εκπαιδευτικό σύστημα ανέπαφο και άτρωτο.
Συνέπειες αυτής είναι λιγότερα έσοδα για τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων, μείωση του ρυθμού ανέγερσης σχολικών κτιρίων, συγχωνεύσεις τμημάτων – περισσότεροι μαθητές στα τμήματα, καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, μείωση των προσλήψεων νέων εκπαιδευτικών, μεταβολή των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών -περισσότεροι καθηγητές σε δύο ή τρία σχολεία, μείωση των μισθών, καμία πρόσληψη κοινωνικών ψυχολόγων».
Ο κ. Μαρκαντώνης έκανε εκτενή αναφορά στις συνέπειες της οικονομικής κρίσης και στα ίδια παιδιά που, όπως είπε, αντικατοπτρίζεται πλέον με διάφορες μορφές στην καθημερινότητα του σχολείου: «Η οικονομική κρίση χτυπάει τα Ελληνόπουλα σε πολλά μέτωπα, ενώ πληθαίνουν τα παιδιά που βιώνουν την κακοποίηση που γεννούν η φτώχεια, η ανέχεια και η ανεργία. Η οικονομική δυσπραγία των γονέων, η αύξηση της ανεργίας και η ευρύτερη κοινωνική αποδιοργάνωση αντικατοπτρίζονται φανερά πλέον στην καθημερινότητα του σχολείου. Οι μαθητές δεν έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν τα απαραίτητα για τη φοίτησή τους στο σχολείο, ενώ έντονη είναι και η αδιαφορία απέναντι στη σχολική τάξη και τις απαιτήσεις της. Οι γονείς, έχοντας πλέον πιο άμεσα προβλήματα επιβίωσης να αντιμετωπίσουν, παραμελούν τη σχολική επίβλεψη των παιδιών τους.
Ανάμεσα στα αποτελέσματα της κρίσης τα σοβαρότερα, εκτός του βιοποριστικού, για τα παιδιά είναι η αύξηση του άγχους, η αύξηση της βίας και η μείωση της επίδοσης στο σχολείο. Κι όμως, τα παιδιά έχουν την ανάγκη να πιστεύουν τον κόσμο στον οποίο ζουν και αναπτύσσονται. Χρειάζεται να μάθουν να πιστεύουν πως ο κόσμος γύρω τους διαθέτει μια στοιχειώδη δομή, σταθερότητα και λογική. Χρειάζονται να μεγαλώσουν συναισθηματικά ασφαλή και με αυτοπεποίθηση, να μπορούν να ονειρεύονται και να ελπίζουν. Χρειάζεται να τα προστατέψουμε από τη βία και τον παραλογισμό της μάζας. Το σχολείο από την άλλη πλευρά μπορεί να λειτουργήσει ως χώρος συμπαράστασης, ψυχολογικής υποστήριξης και παράλληλα με τον παιδαγωγικό-διδακτικό του ρόλο να προσφέρει ισορροπία, γαλήνη και αυτοπεποίθηση στους μαθητές. Χρειάζεται η καλή συνεργασία των εκπαιδευτικών με τους μαθητές και από αυτή θα πετύχουμε την πειθαρχία η οποία δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά είναι απαραίτητη προϋπόθεση για ένα δημιουργικό και πραγματικά σύγχρονο σχολείο.
Είναι καιρός να γίνει πεποίθηση ότι η παιδεία μπορεί να δώσει χέρι βοήθειας στην κοινωνία μας να βγει από την κρίση. Αλλά και αυτή ακόμη η πεποίθηση πρέπει να μετουσιωθεί σε πράξη. Οι μαθητές σήμερα, που βιώνουν την κρίση στην καθημερινότητά τους πρέπει να βλέπουν το σχολείο σαν όαση, όπου εκπαιδευτικοί και μαθητές με αίσθημα συνεργασίας να δημιουργούν σιγά – σιγά μια νέα κοινωνία όπου ο καθένας είναι χρήσιμος να προσφέρει στο σύνολο και στον εαυτό του ένα καλύτερο μέλλον», ανέφερε.
Ο ίδιος τόνισε την ανάγκη για ένα εθνικό σχέδιο ανάταξης της Παιδείας, το οποίο θα είναι ρεαλιστικό, αλλά με πνοή αλλαγών που θα αφορούν τη μορφή, τις διαδικασίες και το περιεχόμενο της εκπαίδευσης. «Το σχέδιο αυτό πρέπει να έχει βάση του τον άνθρωπο, να ανταποκρίνεται στη σημερινή δύσκολη οικονομική κατάσταση με δυναμικό τρόπο, χωρίς συμβιβασμούς στη δωρεάν Παιδεία για όλους, με εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς και με προτεραιότητα στους μαθητές και τις ανάγκες τους. Η βάση του διαλόγου προϋποθέτει να λυθούν πρώτα βασικά προβλήματα που υπάρχουν μέχρι σήμερα όπως είναι η υποχρηματοδότηση στην Παιδεία, οι μηδενικοί διορισμοί, τα κενά των εκπαιδευτικών που ταλανίζουν τα σχολεία μέχρι και το τέλος της σχολικής χρονιάς, τα απαρχαιωμένα αναλυτικά προγράμματα και ο όγκος της διδακτέας ύλης, το ασφυκτικό πλαίσιο των εξετάσεων Πανελλαδικών και ενδοσχολικών, η ελλιπής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, η έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής αλλά και βοηθητικού προσωπικού από τα σχολεία κ.λπ.», τόνισε μεταξύ άλλων και πρόσθεσε: «Τα παλαιότερα πρότυπα σύμφωνα με τα οποία κάποιος έπρεπε απλώς να συγκεντρώσει υψηλή βαθμολογία σε σταθμισμένα τεστ βασικών δεξιοτήτων, δεν μπορούν πλέον να αποτελούν τα μόνα μέσα για την αξιολόγηση της επιτυχίας ή της αποτυχίας των μαθητών και μαθητριών μας που φοιτούν στη γενική ή στην τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση. Για το λόγο αυτό, είναι σημαντικό να απομακρυνθούμε από τον εμπορικό, συντεχνιακό και καταναλωτικό προσανατολισμό της εκπαίδευσης, και αντίθετα να κινηθούμε προς τον στόχο της ενθάρρυνσης των μαθητών να επιτυγχάνουν, με τον τρόπο που μπορεί ο κάθε μαθητής και μαθήτρια να αναλαμβάνει δράση και να συνεργάζεται με άλλους, ώστε να παράγονται γνώσεις, ιδέες ή αντικείμενα τα οποία είναι πολύτιμα, τόσο για το άτομο όσο και για το κοινωνικό περιβάλλον του.
Ο κόσμος του σήμερα και ιδιαίτερα του αύριο απαιτεί πλέον μια διαφορετικού τύπου εκπαίδευση για τη νεολαία μας, με την ενεργό βοήθεια των εκπαιδευτικών που έχουν οι ίδιοι αποκτήσει ικανότητες κριτικής σκέψης, ή τουλάχιστον τα κίνητρα για την ανάπτυξή της, με τη βοήθεια προγραμμάτων σπουδών και παιδαγωγικών πρακτικών που ευνοούν την ανοικτή και ανακαλυπτική μάθηση.
Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε ευέλικτα εκπαιδευτικά υλικά βασισμένα σε προγράμματα σπουδών που δίνουν την δυνατότητα της παρέμβασης του εκπαιδευτικού ώστε τα μαθήματα να προσαρμόζονται στους διαφορετικούς τύπους ευφυΐας των μαθητών, στις εμπειρίες, τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντά τους και να τους βοηθούν να αναπτύσσονται δημιουργικά. Η Παιδεία είναι προνόμιο όλων των μαθητών και η εκπαίδευσή τους δεν μπορεί να λειτουργήσει ως μια άλλη μορφή καταπίεσης, όπου η δημιουργικότητα και η καινοτομία συντρίβονται υπό το βάρος μιας ψευδεπίγραφης «αριστείας».
Το θεωρητικό υπόβαθρο και η τεχνογνωσία που απαιτούνται για να καλλιεργήσουμε την κριτική σκέψη και στάση των μαθητών στο πλαίσιο του σχολείου, υπάρχουν και μπορούν να αποκτηθούν πρόσθετα. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να καταστήσουμε δυνατή μια ριζική αλλαγή στα σχολεία μας, μια αλλαγή που θα δημιουργεί νέες δυνατότητες στην εκπαίδευση των νέων μας σε όφελος δικό τους και κατ’ επέκταση όλης της κοινωνίας. Θέλουμε σχολεία που θα παρέχουν στους νέους μας γνώσεις και ικανότητες που θα τους φανούν χρήσιμες στη ζωή τους και μια εκπαίδευση που θα διαμορφώνει πολίτες του αύριο.
Με οδηγό το όραμα δημοκρατικής παιδείας που αρθρώνεται εδώ, οι εκπαιδευτικοί ενθαρρύνονται να διευκολύνουν τη δημιουργική εμπλοκή των μαθητών στη συμμετοχική μάθηση. Αυτοί οι εκπαιδευτικοί θα μπορούσαν να προχωρήσουν πέρα από τις συμβατικές πρακτικές, για να οικοδομήσουν περισσότερο ζωτικές και ενδιαφέρουσες εμπειρίες που να συνδέονται με την καθημερινή ζωή των νέων ανθρώπων. Μπορούμε να μετατρέψουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα σε ένα σύστημα που βασίζεται στο σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και εκτιμά την ελευθερία και την ευθύνη, τη συμμετοχή και τη συνεργασία, την ισότητα και τη δικαιοσύνη. Είναι υποχρέωσή μας να διεκδικήσουμε με κάθε τρόπο, ένα πραγματικά σύγχρονο σχολείο το οποίο θα δημιουργήσουμε όλοι μαζί στην εποχή της κρίσης, αυτό όμως είναι σίγουρο ότι θα μεγαλώσει μία νέα γενιά, η οποία θα μας οδηγήσει έξω από την κρίση, σε ένα καλύτερο μέλλον για όλους μας».
Οι εκπαιδευτικοί αποχαιρέτησαν τους συναδέλφους τους
Εν τω μεταξύ τους έξι εκπαιδευτικούς που συνταξιοδοτήθηκαν βράβευσαν οι συνάδελφοί τους ως ένδειξη αναγνώρισης του έργου και της προσφοράς τους στον χώρο της εκπαίδευσης.
Με ένα συγκινητικό καλωσόρισμα η πρόεδρος του Συνδέσμου Συνταξιούχων Καθηγητών Ρεθύμνου Παγώνα Δασκαλάκη-Ασκοξυλάκη, κάλεσε τους συναδέλφους τους να γίνουν μέλη του συνδέσμου υπενθυμίζοντάς τους ότι και μετά τη σύνταξη μπορούν να συνεχίσουν να προσφέρουν. Ειδικότερα, στον χαιρετισμό της τόνισε: «Μέχρι τώρα είσαστε οι ικανοί, οι άξιοι και υπομονετικοί εκπαιδευτικοί που βάζατε στην άκρη τα προβλήματά σας και μπροστά τους μαθητές σας, για να δημιουργήσετε ένα ανθρώπινο σχολείο παρ’ όλες τις δυσκολίες που έχει η ελληνική εκπαίδευση.
Τώρα που συνταξιοδοτηθήκατε αρχίζουν τα ερωτηματικά μέσα σας. Τι να κάνω τώρα; Μπαίνω στο περιθώριο; Η ζωή μου εδώ τελειώνει;
Από δω και πέρα αρχίζετε μια καινούρια ζωή. Αρκετά κουραστήκατε τόσα χρόνια. Ήρθε ο καιρός που θα ξεκουραστείτε και θα φροντίσετε τον εαυτό σας.
Θα πετάξετε το ξυπνητήρι. Θα κοιμάστε και θα ξυπνάτε όποτε θέλετε. Θα κάνετε τις δουλειές σας χωρίς βιασύνη. Τα ψώνια σας χωρίς κυνηγητό. Τον περίπατό σας με άνεση. Θα μπορείτε να πιείτε ένα καφέ με φίλους σας χωρίς να κοιτάτε το ρολόι και προπάντων θα μπορείτε να ασχοληθείτε με τα εγγόνια σας και γενικότερα με την οικογένειά σας. Έτσι που είστε υγιείς και ακμαίοι έχετε πολλά ακόμα να δώσετε από τη θέση του Συνταξιούχου και στην κοινωνία.
Η πείρα και η γνώση δεν συνταξιοδοτούνται και μετά τη σύνταξη μπορεί να αρχίσει νέα προσφορά εκεί που ο καθένας επιθυμεί.
Εμείς σας προσκαλούμε στον Σύνδεσμο Συνταξιούχων Καθηγητών. Είναι μια όαση σ’ αυτούς τους δύσκολους καιρούς.
Έχει σκοπό την επικοινωνία, τη συνεργασία και την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο. Κάνομε εκδρομές, συνεστιάσεις και άλλες συναντήσεις που αποβλέπουν κυρίως στην ψυχαγωγία, στην επικοινωνία μεταξύ των μελών, στην ανάπτυξη στενότερων δεσμών φιλίας, στην καλλιέργεια αλληλεγγύης και στήριξης. Η καλή παρέα, η διασκέδαση είναι πάντα η καλύτερη συνταγή για ανανέωση και αισιοδοξία. Μια βόλτα στη φύση με καλή παρέα βελτιώνει την ψυχική μας διάθεση και μας βοηθά να έχουμε καλύτερη ψυχική υγεία. Με το σημερινό τρόπο ζωής επικοινωνούμε με τους άλλους εξ αποστάσεως με τηλέφωνα sms, email, διαδίκτυο, ενώ με τη συμμετοχή μας στις διάφορες εκδηλώσεις του Συνδέσμου έρχονται τα μέλη κοντά, απολαμβάνομε μια οικογενειακή σχέση και έτσι είμαστε περισσότερο προστατευμένοι, για καλύτερη ψυχική υγεία, από τους άλλους που επικοινωνούν μόνο εξ αποστάσεως.
Σας προσκαλούμε στην παρέα μας, στο σύνδεσμό μας, δεν λέγεται Σύλλογος Συνταξιούχων αλλά Σύνδεσμος Συνταξιούχων Καθηγητών για να δείχνει τη σχέση που έχομε μεταξύ μας. Το γραφείο του Συνδέσμου είναι στην Εθνικής Αντιστάσεως 17, στον δεύτερο όροφο, στο πρώτο είναι η Νοσηλευτική Σχολή. Είμαστε κάθε Πέμπτη 10:00-12:00 ανοικτά. Το τηλέφωνό μας είναι 28310 36335. Ελάτε να πάρετε το πρόγραμμα της χρονιάς. Σας υποσχόμαστε ότι δεν θα το μετανιώσετε. Σας περιμένουμε με αγάπη να συμμετάσχετε στις εκδηλώσεις μας, να αναλάβετε ενεργό δράση. Να καταθέσετε τις ιδέες σας, για να μείνει ένας ζωντανός Σύνδεσμος Συνταξιούχων».
Τιμήθηκαν εκπαιδευτικοί και μαθητές
Στην εκδήλωση τιμήθηκαν για τη συνολική προσφορά τους σε γενιές και γενιές μαθητών οι εκπαιδευτικοί. Επίσης, βραβεύθηκαν σχολικές ομάδες που πραγματοποίησαν καινοτόμες δράσεις κατά το σχολικό έτος 2014-15 καθώς και μαθητές και μαθήτριες που διακρίθηκαν σε πανελλήνιους διαγωνισμούς ή αγώνες ή με το παράδειγμά τους. Αναλυτικά τα βραβεία που δόθηκαν είναι τα παρακάτω:
Τιμητικά διπλώματα στους εκπαιδευτικούς που αποχώρησαν:
1. Αργυρούλα Βαρδάκη
2. Αικατερίνη Δημητρακάκη
3. Γεώργιος Κορωνάκης
4. Αναστάσιος Μιχαλάκης
5. Νικόλαος Πετράκης
6. Δημήτριος Τσιχλάκης
Επίσης δόθηκε έπαινος στη μαθήτρια της Γ΄ τάξης του 1ου Γυμνασίου Ρεθύμνου Αγγελική Τσιμπούκα, η οποία κατά τη φετινή σχολική χρονιά κέρδισε το τρίτο φιλολογικό βραβείο στην κατηγορία ποίηση Γυμνασίου, με το επίκαιρο ποίημά της «Πάντα θα περιμένω πίσω από την πόρτα», στον 2ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό «Κύπρος: 1974-2015 Δεν ξεχνώ, διεκδικώ, δημιουργώ…» του σχ. έτους 2015-16. Το ποίημα προλόγισε ο συνταξιούχος εκπαιδευτικός κ. Μιχάλης Γρηγοράκης, ο οποίος και επέδωσε τον έπαινο.
Βραβεύθηκαν σχολικά έντυπα του σχολικού έτους 2014-15, και συγκεκριμένα:
• Απονεμήθηκε Βραβείο για την Εφημερίδα «Πανόραμα» τεύχος 6 στο Γυμνάσιο Πανόρμου και στο ΓΕΛ Πανόρμου.
Απονεμήθηκε Βραβείο για τα Περιοδικά στα Σχολεία, ως εξής:
-1ο Βραβείο στο 3ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου για το Περιοδικό: «3ποντο στην Έκφραση» τεύχος 7.
-2ο Βραβείο στο 1ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου για το Περιοδικό «Το 1ο Βήμα» τεύχος 13.
• Απονεμήθηκε Έπαινος για τα Ημερολόγια στα Σχολεία:
-Γυμνάσιο Γαράζου- ΕΠΑΛ Γαράζου για το Ημερολόγιο 2015.
-Στο Μουσικό Σχολείο για το Ημερολόγιο «Εκφραζόμαστε και Δημιουργούμε»
• Απονεμήθηκε Βραβείο για τη Δημιουργική Έκδοση Μαθητών στα Σχολεία, ως εξής:
-1ο Βραβείο στο Γυμνάσιο Ατσιποπούλου για την ποιητική Συλλογή «Απόβροχο». Ποίημα της έκδοσης απήγγειλε ο μαθητής Μανούσος Λιονής.
-2ο Βραβείο στο 3ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου για την Έκδοση «Όταν το τέλος γίνεται Αρχή». Ποίημα της έκδοσης απήγγειλε η μαθήτρια Χρύσα Τσιαλιγκανίδου.
-3ο Βραβείο στο ΓΕΛ Σπηλίου για την Έκδοση «Στοιχεία και στοιχειά της Φύσης: όταν τα παραμύθια λένε αλήθεια…». Ποίημα της έκδοσης απήγγειλε η μαθήτρια Κατερίνα Κιρκιζιώτη.
-Τέλος, απονεμήθηκε Βραβείο στη Δημιουργική Έκδοση Καθηγητών του 5ου Πειραματικού ΓΕΛ Π.Κ. με τίτλο: «Νίκος Μαμαγκάκης, Τιμή στον Ρεθεμνιώτη Δημιουργό», που πραγματοποίησαν οι φιλόλογοι κ. Βογιατζή Ειρήνη και Κωτσάκη Καλλιόπη στο πλαίσιο της ανακήρυξης του έτους 2015 ως «Έτους Ν. Μαμαγκάκη».
Απονομή επαίνων Σχολείων και μαθητών
1. Ειδικός Έπαινος για Θεατρικές Παραστάσεις, Μουσικές ή άλλες Μουσικές Εκδηλώσεις απονεμήθηκε στα ακόλουθα σχολεία:
– στο Γυμνάσιο Ατσιποπούλου για το Φεστιβάλ Δημιουργιών
– στο Μουσικό Σχολείο για τη Μουσική Παράσταση «Μουσική… χωρίς σύνορα»
– στο Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Κρήτης για τη Μουσικοθεατρική Παράσταση «Οι νεανικές κουλτούρες των δεκαετιών ’50-’70»
– στο 2ο Γυμνάσιο για τη Θεατρική Παράσταση «Χειραφεσία» του Γεωργίου Σουρή
– στο Γυμνάσιο Επισκοπής για τη Θεατρική Παράσταση «Ο τάφος του παππού»
– στο Γυμνάσιο Επισκοπής για τη Συναυλία «Μπορώ να αλλάξω τον κόσμο»
– στο Γυμνάσιο Επισκοπής για την Εκδήλωση Παρουσίασης Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων
– στο Μουσικό Σχολείο για την Τιμητική Εκδήλωση στον Ρεθεμνιώτη λυράρη Γεράσιμο Σταματογιαννάκη με τίτλο «Σαν τον παλιό καλό καιρό»
– στο Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Κρήτης για τη Θεατρική Παράσταση «Εκκλησιάζουσες»
– στο 3ο Γυμνάσιο για τη Θεατρική Παράσταση «Τι γιορτάζουμε σήμερα»
– στο Μουσικό Σχολείο για τη Θεατρική Παράσταση «Χένσελ και Γκρέτελ»
– στο Μουσικό Σχολείο για τη συμμετοχή του στην εκδήλωση «Εόρτια Μουσικών Σχολείων 2015»
– στο Γυμνάσιο Πανόρμου για τα 3 Θεατρικά Μονόπρακτα για το 1821
– στο Γυμνάσιο Πανόρμου για τη Θεατρική Παράσταση «Ιστορικό Δρώμενο στην Μονή Αρκαδίου 7 Νοεμβρίου»
– στο Γυμνάσιο Πανόρμου για την Εκδήλωση Παρουσίασης Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων
– στο 4ο Γυμνάσιο για τη Θεατρική Παράσταση « Μύθι-μύθι παραμύθι
– στο ΕΕΕΕΚ Ρεθύμνου για τ ο 2ο Φεστιβάλ Γλυπτικής στην άμμο
– στο 1ο Γυμνάσιο για την Θεατρική παράσταση «Μια μέρα στο Γυμνάσιο», της Έλλης Αλεξίου
– στο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Ρεθύμνου για τη Θεατρική παράσταση «Συρανό Ντε Μπερζεράκ»
– Έπαινος στο 1ο ΕΠΑΛ Ρεθύμνου για την πολύτιμη συμβολή του στον Διαγωνισμό Αφίσας και Μαντινάδας με τίτλο «Ασφάλεια και Διαδίκτυο» που διοργάνωσε ο Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων Ρεθύμνου σε συνεργασία με το 15μελές μαθητικό συμβούλιο, και στήριξε με την παρουσία του και τη συμμετοχή του ο Διευθυντής του Σώματος Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Εμμανουήλ Σφακιανάκης.
2. Ειδικός Έπαινος για τα σχολεία που υλοποίησαν Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, απονεμήθηκε στα ακόλουθα σχολεία:
Μουσικό Γυμνάσιο
Γυμνάσιο Ανωγείων
Γυμνάσιο Επισκοπής
Γυμνάσιο Κοξαρές
Γυμνάσιο Πανόρμου
Γυμνάσιο Σπηλίου
Γυμνάσιο Συβρίτου
Γυμνάσιο Φουρφουρά
1o ΓΕΛ Ρεθύμνου
2o ΓΕΛ Ρεθύμνου
3o ΓΕΛ Ρεθύμνου
ΓΕΛ Επισκοπής
ΓΕΛ Πανόρμου
ΓΕΛ Περάματος
ΓΕΛ Σπηλίου
ΓΕΛ Φουρφουρά
2o ΕΠΑΛ
ΕΕΕΕΚ Ρεθύμνου.
3. Έπαινος για τα σχολεία που υλοποίησαν τα περισσότερα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων απονεμήθηκε στα ακόλουθα σχολεία:
– στο 4ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου για την υλοποίηση 14 Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (Αγωγής Υγείας, Περιβαλλοντικής Αγωγής και Πολιτιστικών Θεμάτων)
–στο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Π.Κ για την υλοποίηση 13 Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (Περιβαλλοντικής Αγωγής και Πολιτιστικών Θεμάτων)
– στο Γυμνάσιο Ατσιποπούλου για την υλοποίηση 11 Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (Αγωγής Υγείας, Περιβαλλοντικής Αγωγής, Πολιτιστικών Θεμάτων και Αγωγής Σταδιοδρομίας)
– στο Γυμνάσιο Περάματος για την υλοποίηση 10 Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (Αγωγής Υγείας, Περιβαλλοντικής Αγωγής και Πολιτιστικών Θεμάτων)
–στο 1ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου για την υλοποίηση 9 Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (Αγωγής Υγείας, Περιβαλλοντικής Αγωγής, Πολιτιστικών Θεμάτων και Αγωγής Σταδιοδρομίας)
– στο 2ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου για την υλοποίηση 9 Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (Αγωγής Υγείας, Περιβαλλοντικής Αγωγής και Πολιτιστικών Θεμάτων)
– στο 3ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου για την υλοποίηση 9 Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών Θεμάτων)
–στο Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Π.Κ. για την υλοποίηση 7 Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (Αγωγής Υγείας, Περιβαλλοντικής Αγωγής, Πολιτιστικών Θεμάτων και Αγωγής Σταδιοδρομίας)
– στο 1o ΕΠΑΛ για την υλοποίηση 6 Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (Αγωγής Υγείας, Περιβαλλοντικής Αγωγής και Πολιτιστικών Θεμάτων).
Έπαινος απονεμήθηκε στους αθλητές που διακρίθηκαν σε Πανελλήνιους Σχολικούς Αγώνες, και συγκεκριμένα:
* Στην Ενόργανη Γυμναστική:
-στον Προβιά Γεώργιο, μαθητή του 1ου ΓΕΛ, που κατέλαβε την 1η θέση στο Σύνθετο Ατομικό και την 3η θέση στους Κρίκους και στο Άλμα
– στον Σταυρουλάκη Ανδρέα, μαθητής του 1ου ΓΕΛ, που κατέλαβε την 1η θέση στο δίζυγο
* Στην Ποδηλασία
– στην Κουτζόγλου Ελένη, μαθήτρια του 1ου ΓΕΛ που κατέλαβε την 1η θέση στο Mountainbike
– στον Τσικιντίκο Κωνσταντίνο, μαθητή του 1ου ΓΕΛ που κατέλαβε την 5η θέση στο Mountainbike
– στον Ταταράκη Κωνσταντίνο, μαθητή του 1ου ΓΕΛ που κατέλαβε την 8η θέση στο Mountainbike
*Στον Στίβο
– στην Χανιωτάκη Μαριελένα, μαθήτρια του 3ου ΓΕΛ που κατέλαβε την 4η θέση στα 1.500
– στην Συνολάκη Ζαφείρα, μαθήτρια του Πειρ. Λυκείου που κατέλαβε την 4η θέση στο Έπταθλο.
*Στην Άρση Βαρών
– στην Παναγιωτάκη Ευαγγελία, μαθήτρια του 1ου ΓΕΛ που κατέλαβε την 4η θέση στην κατηγορία 58 kgr
*Στην Ελευθέρα Πάλη
– στον Σκορδίλη Νικόλαο, μαθητή του 2ου ΓΕΛ που κατέλαβε την 5η θέση στην κατηγορία των 66 kgr
– στον Τζουγανάκη Αντώνη, μαθητή του Πειραματικού Γενικού Λυκείου που κατέλαβε την 8η θέση στην κατηγορία των 66 kgr.
Τέλος, απονεμήθηκε Έπαινος στην Ομάδα Ποδοσφαίρου μαθητριών του ΓΕΛ Περάματος, που κατέλαβε την 4η θέση στο Πανελλήνιο Ποδόσφαιρο μαθητριών
Συμμετείχαν οι μαθήτριες:
Καλούδη Ευαγγελία
Μανωλιούδη Παρασκευή
Ανδρεδάκη Ελένη
Δαλαμβέλα Κοραλία
Δανδόλου Καλλιόπη
Κλάδου Αλεξάνδρα
Κόκκινου Πελαγία
Νικηφόρου Μαρία
Φακιδάρη Μαρία
Φακιδάρη Ζαχαρένια
Τσικουδάκη Αικατερίνη
Ξενικάκη Μαρία
Αλεξάκη Ελένη
Ορφανού Άννα
Μαρή Ραφαέλα -Μαρία
Μαρή Ελένη
Κόκκινου Ελευθερία
Σπαλαράκη Φρειδερίκη
Ειδικός Έπαινος απονεμήθηκε στους μαθητές που διακρίθηκαν με το παράδειγμά τους, και συγκεκριμένα:
– στην Παυλίδου Αικατερίνη, μαθήτρια της Δ’ τάξης του Εσπερινού Γενικού Λυκείου Ρεθύμνου, η οποία εισήχθη στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης
– στην Ουρανού Παναγιώτα, μαθήτρια της Β’ τάξης του 2ου Γενικού Λυκείου Ρεθύμνου, που συμμετείχε στη Βουλή των Εφήβων
– στην Παπαδημητροπούλου Αικατερίνη, μαθήτρια της Β’ τάξης του 1ου Γενικού Λυκείου Ρεθύμνου, που συμμετείχε στη Βουλή των Εφήβων
– στη Δουλγεράκη Αικατερίνη-Αγγελική, μαθήτρια της Γ’ τάξης του 2ου Γενικού Λυκείου Ρεθύμνου, η οποία εισήχθη πρώτη στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης
– στη Γιακουμάκη Ειρήνη μαθήτρια της Γ’ τάξης του 2ου Γενικού Λυκείου Ρεθύμνου, η οποία συγκέντρωσε τον μεγαλύτερο αριθμό μορίων στον Νομό Ρεθύμνου στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2015.
Ειδικός Έπαινος απονεμήθηκε σε μαθητές που διακρίθηκαν σε Πανελλήνιους Σχολικούς Διαγωνισμούς, και συγκεκριμένα:
– στη Γανταδάκη Αιμιλία μαθήτρια της Β’ τάξης του 2ου Γενικού Λυκείου Ρεθύμνου, που διακρίθηκε στον διαγωνισμό της EUROSCOLA 2015
– στη Γάλλου Νίκη μαθήτρια της Β’ τάξης του 1ου Γενικού Λυκείου Ρεθύμνου, που διακρίθηκε στον διαγωνισμό της EUROSCOLA 2015
– στη Σταγάκη Ευγενία μαθήτρια της Β’ τάξης του 1ου Γενικού Λυκείου Ρεθύμνου, που διακρίθηκε στον διαγωνισμό της EUROSCOLA 2015
– στο Φωνητικό- Οργανικό Σύνολο της Γ’ Γυμνασίου (Γαλλόφωνο) του Μουσικού Σχολείου Ρεθύμνου με υπεύθυνους καθηγητές την κυρία Μαριέλλα Βιτώρου και τον κύριο Ηλία Πίτερη για τη διάκριση που πέτυχε στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Γαλλοφωνίας στην Αθήνα
– στους μαθητές της Β’ τάξης του 2ου Γυμνασίου Ρεθύμνου Πότση Μιχαήλ, Σπανουδάκη Διονύσιο, Τζωρτζινάκη Ματθαίο, Τσικιντίκου Αναστασία, Χαιρέτη Εμμανουέλα, Χατζηδάκη Ιωάννη, Χριστοδουλάκη Γεωργία, Φραντζή Μαρία, Ψαρρό Μάρκο και Ψωμά Δέσποινα, που με υπεύθυνες καθηγήτριες τις κυρίες Ελένη Ιωαννίδου, Ειρήνη Μονιάκη και Ειρήνη Φραγκιαδάκη έλαβαν το 2ο Βραβείο στην κατηγορία Πολυμεσικές Δραστηριότητες στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό: Κύπρος: 1974-2014, «Δεν ξεχνώ διεκδικώ, δημιουργώ…», ο οποίος πραγματοποιήθηκε στις Σέρρες κατά το Σχολικό Έτος 2014-15.
– στον Όμιλο Φύσεπολ του Πειραματικού Γυμνασίου Π.Κ. με υπεύθυνο καθηγητή τον κύριο Ιωάννη Μαρκαντέ για τη διάκριση του στο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Γ΄ Γυμνασίου «Μυθολογία από μαθητές για μαθητές» που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα
-στον Όμιλο Γαλλοφωνίας του Πειραματικού Γυμνασίου Π.Κ. με υπεύθυνους καθηγητές τους Ελένη Δαργέντα, Πολυτίμη Παπαδοπούλου, Άννα Πατεράκη και Αθανάσιο Στράντζαλο, για το 1ο Βραβείο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό LUMIÈRE στην Αθήνα.
-στον Σαΐτη Γεώργιο μαθητή της Α΄ τάξης του 2ου Γενικού Λυκείου Ρεθύμνου, που έλαβε μέρος στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μαθηματικών «Θαλής» και προκρίθηκε στην επόμενη φάση (Ευκλείδης) της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας.
Για το σχολικό έτος 2015-2016, στις μαθήτριες Καλλιτσουνάκη Ευαγγελία και Μοτζάκη Μαρία της Β’ τάξης του 2ου Γυμνασίου Ρεθύμνου, οι οποίες με υπεύθυνους καθηγητές την Ιωάννα Κουράτορα και τον Ευθύμιο Μαρκαντώνη έλαβαν μέρος στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μαθηματικών «Θαλής» και προκρίθηκαν στην επόμενη φάση (Ευκλείδης) της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας.
• Η εκδήλωση έκλεισε με μουσική από τον Όμιλο Μουσικής του Πειραματικού Γυμνασίου Πανεπιστημίου Κρήτης.