Τα αίματα δεν άργησαν να ανάψουν και το ήδη τεταμένο κλίμα να πυροδοτηθεί. Μέσα στο σχολείο εκείνη την ώρα βρισκόταν μέλη του Συλλόγου Γονέων που συζητούσαν με τους μαθητές για την αναγκαιότητα το σχολείο να μείνει ανοιχτό και μέσα από άλλες διαδικασίες, ενέργειες και δράσεις να υπάρξει κοινό μέτωπο κινητοποίησης και ευαισθητοποίησης της τοπικής κοινωνίας για τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα γυμνάσια και τα λύκεια του νομού.
Εν τούτοις το γεγονός αυτό της βίαιης παρέμβασης του διευθυντή Δευτεροβάθμιας ξεχείλισε το ποτήρι της οργής για τους μαθητές, οι οποίοι έβαλαν εκ νέου λουκέτο στο σχολικό συγκρότημα. Το επεισόδιο διαδέχτηκε ένταση μεταξύ των γονιών των εκπαιδευτικών, του διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και του υπαλλήλου του Δήμου, ο οποίος μαζί με τον κ. Ταξάκη επικαλέστηκαν ότι είχαν πάρει σχετική εντολή από τον Δήμο Ρεθύμνου, κάτι βεβαίως που λίγη ώρα αργότερα διαψεύστηκε, αφού ουδεμία ανάμειξη με το συμβάν είχε ο Δήμος Ρεθύμνου που δήλωσε άγνοια.
Έκπληκτα τα μέλη του Συλλόγου Γονέων που βρισκόταν μέσα στο σχολείο παρακολουθούσαν το πρωτόγνωρο περιστατικό, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες δέχτηκαν και πυρά ότι εκείνοι είναι υποκινητές της κατάληψης. Για το επεισόδιο ενημερώθηκε και ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Κρήτης Απ. Κλινάκης.
Με αφορμή το πρωτόγνωρο αυτό περιστατικό που προκάλεσε «θύελλα αντιδράσεων» ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου συγκάλεσε συνάντηση το μεσημέρι με τους εκπροσώπους της Ένωσης Γονέων, Συλλόγους Γονέων και διευθυντές άλλων σχολείων αλλά και τον αρμόδιο για θέματα Παιδείας αντιδήμαρχο Παιδείας, ενώ στην συνάντηση παραβρέθηκε και ο υπάλληλος του Δήμου και γονιός άλλου σχολείου, που έκοψε τις αλυσίδες. Στην σύσκεψη αν και προσκλήθηκε δεν ήταν παρών ο διευθυντής του 1ου σχολείου, όπου λίγες ώρες νωρίτερα είχε σημειωθεί το επεισόδιο, γεγονός που σχολιάστηκε αρνητικά από τους παρευρισκόμενους.
Ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου παραδέχτηκε πως η κίνησή του ήταν λάθος και υπογράμμισε πως «Πρέπει να προστατέψουμε τα παιδιά». Το λόγο πήρε ο πρόεδρος της Ένωσης Γονέων και Μαθητών του Δήμου Ρεθύμνου εξηγώντας την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στο χώρο της εκπαίδευσης, υπογραμμίζοντας τις προσπάθειες που καταβάλλονται εκ μέρους της ένωσης, που καθημερινά μέλη της είναι για αρκετές ώρες στα σχολεία, σε μια προσπάθεια μέσα από το διάλογο αυτά τα σχολεία να ανοίξουν. Σε αρκετά σημεία της συζήτησης υπήρξε ένταση, καθώς διαφάνηκε διάσταση απόψεων ως προς τον χειρισμό των μαθητών με τις ευθύνες να γίνονται μπαλάκι από τους γονείς στους εκπαιδευτικούς και αντίστροφα.
Όλοι οι εκπρόσωποι της Ένωσης Γονέων υπογράμμισαν πως διεκδικούν και προσπαθούν τα σχολεία να είναι ανοιχτά και προς αυτή την κατεύθυνση στοχεύουν όλες οι διαλογικές συζητήσεις που έχουν προηγηθεί, για αυτό και ο πρόεδρος ζήτησε δημόσια να διαψευστεί η φημολογία που κάποιοι διαρρέουν, ότι η Ένωση Γονέων Ρεθύμνου υποκινεί τις καταλήψεις. Οι παριστάμενοι στην χθεσινή συνάντηση διευκρίνισαν πως κάτι τέτοιο είναι αναληθές και πως σε καμία περίπτωση δεν υποστηρίζει κανείς ότι οι γονείς επιδιώκουν τις καταλήψεις.
Μέλη Συλλόγου Γονέων άλλων σχολείων, θεωρούν ωστόσο πως τα περιθώρια διαλόγου εξαντλήθηκαν και πως η παρέμβαση του εισαγγελέα θεωρείται απαραίτητη για να σταματήσει το λουκέτο στα σχολεία. Ωστόσο ξεκαθαρίστηκε πως αυτό δεν πρόκειται να γίνει παρά μόνο εφόσον υπάρξει συλλογική απόφαση της σχολικής κοινότητας.
Κοινός παρονομαστής για όλους γονείς, εκπαιδευτικούς είναι τα σχολεία να ανοίξουν και να ακολουθήσουν κυλιόμενες δράσεις σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς, οι οποίες θα έχουν συμφωνηθεί μέσα από τις γενικές συνελεύσεις κάθε σχολείου. Άλλωστε, από όλους τονίστηκε η επιτυχία που είχαν οι δυο μαθητικές πορείες (την Παρασκευή και την Δευτέρα).
Διευθυντές σχολείων, στη διάρκεια της χθεσινής συνάντησης τόνισαν πως οι δράσεις κινητοποίησης και ευαισθητοποίησης θα πρέπει να γίνονται εκτός σχολικού ωραρίου, ωστόσο η Ένωση Γονέων υποστήριξε πως όλες οι αποφάσεις ελήφθησαν με δημοκρατικές διαδικασίες, κατόπιν των προτάσεων των γενικών συνελεύσεων που είχαν κατατεθεί από τους ίδιους τους συλλόγους των σχολείων. Κάποιοι διευθυντές σχολείων, όπως τόνισαν, θα επιδιώξουν να προχωρήσουν άμεσα σε εκλογές πενταμελών και δεκαπενταμελών συμβουλίων μαθητών για να ξεκινήσουν διάλογο με εκπροσώπους των παιδιών, ενώ κάποιοι άλλοι θα πορευτούν προς το παρόν με τα περυσινά Δ.Σ.
Από κοινού γονείς και εκπαιδευτικοί υπό το φόβο σήμερα να είναι και πάλι κλειστά τα σχολεία μετά το χθεσινό περιστατικό, θα βρεθούν σήμερα το πρωί στα σχολεία προκειμένου αυτά να ανοίξουν και όπου κρίνεται απαραίτητο να υπάρξουν συζητήσεις για τα προβλήματα της παιδείας και τις δράσεις που θα προγραμματιστούν να γίνουν το προσεχές διάστημα.
Ο Δήμος Ρεθύμνου διαψεύδει οποιαδήποτε εμπλοκή του με το συμβάν
Ο αντιδήμαρχος Παιδείας Ρεθύμνου Γ. Γεωργαλής στη διάρκεια της χθεσινής συνάντησης ξεκαθάρισε πως ο Δήμος Ρεθύμνου δεν γνωρίζει το παραμικρό για το περιστατικό και δεν είχε δώσει εντολή σε κανέναν, ενώ σε γραπτή ανακοίνωση του Τμήματος Παιδείας αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Με αφορμή την καταγγελία που κατέθεσε στο Τμήμα Παιδείας το Δ.Σ. της Ένωσης Γονέων του Δήμου Ρεθύμνης ότι υπάλληλος του Δήμου Ρεθύμνης ο οποίος είναι και μέλος Συλλόγου Γονέων σε σχολείο που τελεί υπό κατάληψη, επικαλούμενος την ιδιότητά του ως εργαζόμενος στο Δήμο, επιχείρησε να «ανοίξει», χθες, υπό κατάληψη σχολεία, κόβοντας αλυσίδες, θα θέλαμε να διευκρινίσουμε τα εξής:
Ο Δήμος Ρεθύμνης ουδέποτε έδωσε εντολή ή εξουσιοδότηση σε οποιονδήποτε υπάλληλό του να παρέμβει στις καταλήψεις των σχολείων.
Πρώτον, διότι δεν φέρει καμία τέτοια αρμοδιότητα ούτε ευθύνη για τον τρόπο διεξαγωγής του εκπαιδευτικού έργου ή τις αποφάσεις που λαμβάνουν τα 15μελή μαθητικά συμβούλια. Η αρμοδιότητά του επικεντρώνεται μεταξύ άλλων στην ανέγερση νέων σχολικών μονάδων, τη συντήρηση και αποκατάσταση των υφιστάμενων και την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των σχολείων. Και αυτό πράττει με αγώνα και πολύ προσπάθεια δεδομένων των υφιστάμενων οικονομικών συνθηκών. Δεύτερον, σε καμία περίπτωση το Τμήμα Παιδείας ή οι Υπηρεσίες του Δήμου μας δεν θα επέλεγαν τακτικές που δυναμιτίζουν τις σχέσεις τους με τη σχολική κοινότητα δηλαδή τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς τους. Αντιθέτως οποιαδήποτε παρέμβαση του Δήμου μέχρι σήμερα, και αυτό έχει αποδειχτεί πλείστες φορές, διαπνέεται πάντοτε από τις αρχές του διαλόγου, τους σεβασμού, της συνεργασίας και της κατανόησης.
Παρότι ως υπεύθυνοι του Τμήματος Παιδείας του Δήμου Ρεθύμνης πιστεύουμε ότι η αναβάθμιση της Εκπαίδευσης, που αποτελεί καίριο αλλά και διαχρονικό αίτημα κάθε κινητοποίησης, θα επιτευχθεί ευκολότερα και πιο ουσιαστικά όταν τα σχολεία παραμένουν ανοικτά και σε πλήρη λειτουργία ωστόσο, υποστηρίζουμε ακράδαντα πως αυθαίρετες και απρόκλητες παρεμβάσεις όπως η σημερινή απ’ όπου κι αν προέρχονται πυροδοτούν μη επιθυμητές αντιδράσεις που δεν συμβάλλουν στην αποκατάσταση της εκπαιδευτικής λειτουργίας στα σχολεία μας».
Ψήφισμα διαμαρτυρίας της Ένωσης Γονέων Δήμου Ρεθύμνου
Το ψήφισμα διαμαρτυρίας που δόθηκε στην αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου στο τέλος της μαθητικής πορείας της Δευτέρας και το οποίο απέστειλε στον αρμόδιο υπουργό Παιδείας η Μ. Λιονή έχει ως εξής: «Στη δίνη μιας κρίσης, που δεν είναι μόνο οικονομική αλλά κυρίως πολιτική, πολιτισμική και κρίση αξιών, η εκπαίδευση θα έπρεπε να αποτελεί πεδίο επένδυσης της Πολιτείας. Αντ’ αυτού, η εφετινή σχολική χρονιά ξεκίνησε με ένα νέο κύμα από-επένδυσης:
– Ο θεσμός του ολοήμερου σχολείου ακυρώνεται στην πράξη.
– Οργανικές θέσεις καταργούνται (όχι με παιδαγωγικά κριτήρια), απαξιώνοντας το έργο αλλά και τη ζωή εκπαιδευτικών, που γίνονται απλοί αριθμοί σε λογιστικά τερτίπια.
– Η λειτουργία των σχολείων υποχρηματοδοτείται, και μέρος των δαπανών τους μετακυλύονται στους γονείς (φωτοτυπικά χαρτιά, λειτουργικά έξοδα κ.λπ.).
– Το «Νέο Λύκειο» έρχεται να εντείνει το ρόλο του σχολείου-εξεταστικού κέντρου και να αφήσει, ουσιαστικά, εκτός Λυκείου τους ασθενέστερους μαθητές και τους προερχόμενους από ασθενέστερες οικονομικά οικογένειες, που δεν έχουν την δυνατότητα να καταφύγουν στα φροντιστήρια.
– Η ήδη, ανάπηρη, στη χώρα μας, επαγγελματική λυκειακή εκπαίδευση, δέχεται νέο πλήγμα, καθώς ο περιορισμός των ειδικοτήτων στέλνει μεγάλη ομάδα μαθητών (μαθητριών, ιδίως) στο σπίτι τους – ή στην ιδιωτική εκπαίδευση.
– Η τριτοβάθμια εκπαίδευση μαραζώνει εξ αιτίας του περιορισμού του επιστημονικού αλλά και του διοικητικού της προσωπικού.
Κι όμως, κανείς δεν μπορεί πια να ισχυριστεί ότι δεν βλέπει, ότι δεν καταλαβαίνει πως η υποβάθμιση της εκπαίδευσης (σε συνδυασμό, φυσικά, με τη φτώχεια και την κρατική ανοχή) εξέθρεψε στον τόπο μας φαινόμενα αμορφωσιάς – με πιο επικίνδυνα αυτά του ρατσισμού, της ξενοφοβίας και του φασισμού.
Εμείς οι γονείς, που όλα αυτά τα χρόνια απορροφούσαμε την πίεση που ασκούνταν στο δημόσιο σχολείο, είμαστε αποφασισμένοι να μη σωπαίνουμε άλλο.
Είμαστε αποφασισμένοι να μην επιτρέψουμε να γίνουν τα παιδιά μας μετανάστες – ούτε ως εργάτες, ούτε ως επιστήμονες.
Είμαστε αποφασισμένοι να γίνουμε «ενοχλητικοί», διεκδικώντας γι’ αυτά τα παιδιά ένα πλήρες, σύγχρονο και δημιουργικό σχολείο».
Επιστολή της αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνης στον υπουργό
Παιδείας για τα προβλήματα
της Εκπαίδευσης
Παιδείας για τα προβλήματα
της Εκπαίδευσης
Η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνης, κα Μαρία Λιονή, απέστειλε στον υπουργό Παιδείας, κ. Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο, επιστολή αναφορικά στα προβλήματα της εκπαίδευσης, στην οποία επισυνάπτεται και το ψήφισμα διαμαρτυρίας, που επιδόθηκε χθες στην αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνης, από την Ένωση Συλλόγων Γονέων Μαθητών Δήμου Ρεθύμνου.
Η επιστολή έχει ως εξής:
«Με την επιστολή αυτή θα ήθελα να σας εκφράσω την αγανάκτηση της εκπαιδευτικής κοινότητας του τόπου μας (μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς) σχετικά με την αποδόμηση και απαξίωση της εκπαίδευσης μετά από τις υλικές περικοπές, την κατάργηση οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών και δομών (ολοήμερο σχολείο, επαγγελματική λυκειακή εκπαίδευση).
Η τοπική κοινωνία είναι ιδιαίτερα προβληματισμένη για τις ενέργειες αυτές, που υποβαθμίζουν την Εκπαίδευση και υποθηκεύουν το μέλλον των παιδιών μας αλλά και του τόπου μας, καθώς ο λαός ο απαίδευτος συνιστά διαχρονικά το μεγαλύτερο κίνδυνο και απειλή τόσο για τη δημοκρατία μας όσο και για την πρόοδο κάθε κοινωνίας. Η Παιδεία, όπως και Υγεία, είναι αδιαπραγμάτευτο δημόσιο αγαθό, το οποίο πρέπει να διαφυλάσσεται με κάθε κόστος και να μην αντιμετωπίζεται ως πεδίο πειραματισμών και τυφλών περικοπών, που υποβαθμίζουν το λειτούργημα και το έργο του Εκπαιδευτικού, υποθηκεύουν το μέλλον των παιδιών μας και αναγκάζουν τους γονείς να «υποκαταστήσουν» το κράτος στο εκπαιδευτικό του έργο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται οικονομικά για κάθε οικογένεια».