Τις έντονες αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, αλλά και των γονέων, έχει προκαλέσει η καταδίκη των μαθητών που συμμετείχαν σε κατάληψη σχολείου, οι οποίοι και «τιμωρήθηκαν» με κοινωνική εργασία.
Η υπόθεση αφορά την κατάληψη του 1ου γυμνασίου που πραγματοποίησαν οι μαθητές τον περασμένο Σεπτέμβριο κατά τη διάρκεια της οποίας ο διευθυντής του σχολείου απευθύνθηκε στον εισαγγελέα καταγγέλλοντας τα παιδιά.
Μετά τις καταθέσεις που κλήθηκαν να δώσουν οι γονείς των τριών μαθητών τους οποίους κατονόμασε ο διευθυντής, πριν ένα περίπου μήνα πήραν στα χέρια τους το κλητήριο θέσπισμα το οποίο, όπως αναφέρουν, έγραφε ότι τα παιδιά παραπέμπονται σε δίκη για φθορά δημόσιας περιουσίας και συγκεκριμένα ενός λουκέτου.
Το δικαστήριο που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Δευτέρα αποφάσισε την επιβολή ποινής 80 ωρών κοινωνικής εργασίας σε κάθε έναν από τους τρεις μαθητές -και όχι 80 ημέρες όπως εκ παραδρομής είχαν γράψει τα «Ρ.Ν.» στο φύλλο του Σαββάτου. Με βάση την απόφαση του δικαστηρίου τα παιδιά αμέσως μετά τη λήξη της σχολικής χρονιάς καλούνται να επισκεφτούν την κοινωνική λειτουργό των δικαστηρίων προκειμένου να ξεκινήσουν να εργάζονται για τέσσερις ώρες κάθε μέρα για ένα μήνα σε μια υπηρεσία του δήμου.
Επιπλέον για παραμέληση εποπτείας ανηλίκων παραπέμφθηκαν οι γονείς των τριών μαθητών, οι οποίοι δικάστηκαν την ίδια ημέρα με τα παιδιά τους και κρίθηκαν αθώοι από το Μονομελές Πλημμελειοδικείο Ρεθύμνου.
«Απαράδεκτη η συμπεριφορά του εκπαιδευτικού»
Η προσφυγή του διευθυντή του σχολείου στη δικαιοσύνη έχει προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις των γονέων, οι οποίοι χαρακτηρίζουν απαράδεκτη τη συμπεριφορά του, τονίζοντας ότι η μέθοδος αυτή είναι αντιπαιδαγωγική και σε καμία περίπτωση δεν συμβάλλει στη συμμόρφωση των παιδιών, ούτε και στο να κατανοήσουν ενδεχομένως ότι αυτή η μορφή αγώνα δεν είναι σωστή.
Αντιθέτως όπως ανέφεραν γονείς στα «Ρ.Ν.» τέτοιες συμπεριφορές απέναντι σε παιδιά 14 και 15 ετών δημιουργούν σειρά προβλημάτων στα σχολεία με απρόβλεπτες συνέπειες. Επισημαίνουν μάλιστα ότι αυτό που χρειάζεται είναι διάλογος και επικοινωνία με τους μαθητές. «Εμείς αυτό που γνωρίζαμε είναι ότι τα παιδιά κάνουν κατάληψη. Δεν υπήρξε καμία άλλη ενημέρωση από τον διευθυντή για τις προθέσεις του να καταγγείλει τους μαθητές. Είναι τραγικό αυτό που συνέβη στα παιδιά και εντελώς αντιπαιδαγωγικό. Με το που δόθηκε δημοσιότητα στο θέμα όλος ο κόσμος ευαισθητοποιήθηκε και αντέδρασε για την παραπομπή των παιδιών στη δικαιοσύνη. Τα παιδιά δικάστηκαν για ένα σπασμένο λουκέτο, το οποίο μάλιστα αντικατέστησαν. Έχουμε στενοχωρηθεί πάρα πολύ και αυτό που έγινε, το βρίσκω επιεικώς απαράδεκτο. Τα παιδιά πρέπει να μάθουμε να τα αντιμετωπίζουμε με άλλους τρόπους που εμπεριέχουν διάλογο και όχι να τα στέλνουμε στα δικαστήρια» ανέφερε χαρακτηριστικά μια μητέρα στα «Ρ.Ν.».
«Η ποινικοποίηση των καταλήψεων δεν αποτελεί λύση»
Σκληρή είναι η ανακοίνωση της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, η οποία επισημαίνει ότι η συγκεκριμένη μέθοδος είναι αντιπαιδαγωγική και αναποτελεσματική.
Χαρακτηρίζει απαράδεκτη την προσπάθεια που όπως επισημαίνει έγινε για απόκρυψη του περιστατικού από το συνδικαλιστικό σωματείο και προτείνει στην επόμενη γενική συνέλευση της ένωσης τη διαγραφή του εν λόγω διευθυντή διά παντός από το σωματείο.
Χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Ρεθύμνου αναφέρεται: «Τη Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου 2016 οι μαθητές του 1ου Γυμνασίου Ρεθύμνου αποφάσισαν να προχωρήσουν σε κατάληψη διαμαρτυρόμενοι για τα προβλήματα στην παιδεία. Την επόμενη μέρα και ενώ η κατάληψη συνεχιζόταν ο διευθυντής του σχολείου αποφάσισε να απευθυνθεί στις αρμόδιες αρχές και να καταγγείλει τρεις από τους μαθητές, οι οποίοι συμμετείχαν στη συντονιστική επιτροπή της κατάληψης. Το αποτέλεσμα ήταν οι μαθητές να παραπεμφθούν σε δίκη. Η δίκη πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 22 Μαΐου 2017 και το αποτέλεσμα ήταν να τους επιβληθεί η ποινή της κοινωνικής εργασίας. Σε δίκη παραπέμφθηκαν και οι γονείς των μαθητών, οι οποίοι κρίθηκαν αθώοι από το Μονομελές Πλημμελειοδικείο Ρεθύμνου.
Θεωρούμε απαράδεκτη την προσπάθεια απόκρυψης του θέματος από το Σωματείο πράγμα το οποίο δείχνει από μόνο του το κατακριτέο της πράξης.
Ανεξάρτητα με το αν συμφωνεί κάποιος με τη συγκεκριμένη μορφή αγώνα των μαθητών, στο Ρέθυμνο υπάρχει μια παράδοση τέτοιες καταστάσεις να τις διαχειριζόμαστε με παιδαγωγικό τρόπο και πάντα με πρώτο μέλημα την προστασία των παιδιών, όλων των παιδιών. Όποιος φτάνει στο σημείο να οδηγεί τους μαθητές του σε δικαστήρια, αποδεικνύει πως έχει χάσει τον παιδαγωγικό του χαρακτήρα και πως λειτουργεί είτε σαν γραφειοκράτης δημόσιος υπάλληλος, είτε σαν μέρος της πιο συντηρητικής ιδεολογίας. Σε κάθε περίπτωση τα μαθητοδικεία είναι μια απαράδεκτη πρακτική και πρέπει να καταδικαστεί ανοιχτά από όλους. Ο συγκεκριμένος «συνάδελφος» -και όσοι στηρίζουν τέτοιες ενέργειες- χρειάζεται να απομονωθεί από τον Σύλλογο του, το σωματείο αλλά και την τοπική κοινωνία. Το ΔΣ προτείνει στην επόμενη ΓΣ της ΕΛΜΕΡ την διαγραφή του εν λόγω διευθυντή διά παντός από το σωματείο μας.
Σε κάθε περίπτωση υπενθυμίζουμε ότι η ανεξαρτησία του μαθητικού κινήματος πρέπει να είναι σεβαστή από όλους. Το μαθητικό κίνημα έχει τη δική του ιστορία, τις δικές του δομές και η επιλογή των μορφών πάλης είναι υπόθεση των ίδιων των μαθητών. Η ποινικοποίηση σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί λύση. Οι κοινωνικοί αγώνες δεν είναι ούτε νόμιμοι, ούτε παράνομοι, είναι δίκαιοι!».
«Τα προβλήματα στα σχολεία πρέπει να αντιμετωπίζονται με διάλογο και δημοκρατία»
Από την πλευρά του ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου Ανδρέας Ταξάκης εξέφρασε την αντίθεση του για την απόφαση του διευθυντή να απευθυνθεί στον εισαγγελέα τονίζοντας ότι η μέθοδος αυτή είναι αντιπαιδαγωγική.
Επεσήμανε ότι ο ίδιος αρκετές φορές προσπάθησε να μεταπείσει τον διευθυντή τονίζοντας ότι αυτό που χρειάζεται σε αυτές τις περιπτώσεις είναι διάλογος με τα παιδιά: «Σε καμία περίπτωση δεν συμφωνώ με την ποινικοποίηση του αγώνα των παιδιών, τα οποία δεν θα έπρεπε να παραπεμφθούν σε δίκη. Όλοι οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί και διευθυντές, αλλά και οι σύλλογοι γονέων πρέπει να συνεργάζονται σε αυτές τις περιπτώσεις για να βρουν μια παιδαγωγική λύση. Αυτό που έγινε είναι αντιπαιδαγωγικό. Πρέπει με διάλογο και με δημοκρατία να αντιμετωπίζονται όλα τα προβλήματα που υπάρχουν στα σχολεία. Είναι αυτονόητο ότι η λύση που επέλεξε ο συνάδελφος δεν προάγει την παιδαγωγική, δεν προάγει τον διάλογο και δημιουργεί αντιπαραθέσεις μέσα στο σχολείο με αποτέλεσμα να μην λειτουργεί σε καλό κλίμα η εκπαιδευτική διαδικασία. Προσπάθησα να αποτρέψω τον διευθυντή από αυτή την ενέργεια, τα παιδιά δεν είχαν προκαλέσει ζημιές στο σχολείο, εκείνος όμως επέμεινε. Εγώ δεν γνώριζα για το δικαστήριο και ενημερώθηκα από την κοινωνική λειτουργό».