Βουλευτής Ρεθύμνου του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και υπουργός στην «πρώτη φορά κυβέρνηση Αριστεράς», ο Ανδρέας Ξανθός. Κυβέρνηση η οποία, αν και είχε υποσχεθεί μια διαφορετική πολιτική, χωρίς μνημόνιο. Ωστόσο, ο Αλέξης Τσίπρας, πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, υποχρεώθηκε να υπογράψει μια νέα δανειακή σύμβαση προκαλώντας τις έντονες αντιδράσεις στελεχών, βουλευτών, υπουργών του κόμματος του και έντονη δυσαρέσκεια στο εκλογικό σώμα που τον εμπιστεύθηκε με την ψήφο του τον Γενάρη του 2015. Είναι γνωστά όσα ακολούθησαν, με τη διάσπαση του ΣΥΡΙΖΑ, που είχαν ως συνέπεια την απόφαση του κ. Τσίπρα να προκηρύξει εκλογές.
Ο Ανδρέας Ξανθός, στο πλαίσιο του προεκλογικού διαλόγου, λίγες ώρες πριν ανοίξουν οι κάλπες, απαντά σε ερωτήματα των «Ρ.Ν.» σχετικά με τη δική του θητεία, τόσο ως βουλευτής Ρεθύμνου, όσο όμως και ως αναπληρωτής υπουργός Υγείας, αυτούς τους επτά μήνες διακυβέρνησης της χώρας από τον ΣΥΡΙΖΑ. Μεταξύ άλλων απαντά και στην κριτική που δέχεται ότι δεν έλυσε προβλήματα του Νοσοκομείου Ρεθύμνου, προβλήματα που ο ίδιος ως γιατρός γνωρίζει πολύ καλά και για τα οποία, όταν ήταν στην αντιπολίτευση, ασκούσε δριμεία κριτική στην τότε κυβέρνηση.
• Πώς θα αποτιμούσατε τη θητεία σας για επτά μήνες, μικρό ομολογουμένως διάστημα, τόσο ως βουλευτής του κόμματος που έγινε η πρώτη αριστερή κυβέρνηση, όσο όμως και τη θητεία σας σε κυβερνητική θέση, σ’ ένα πολύ κρίσιμο υπουργείο, δηλαδή ως αναπληρωτής υπουργός Υγείας; Το πρόσημο για σάς είναι θετικό ή αρνητικό;
Κάθε καλοπροαίρετος πολίτης καταλαβαίνει ότι δεν μπορεί να υπάρξει σοβαρός κυβερνητικός απολογισμός επταμήνου, ειδικά του συγκεκριμένου επταμήνου που ήταν σε εξέλιξη μια πρωτοφανής για τα ευρωπαϊκά δεδομένα πολιτική μάχη μέσα στα θεσμικά όργανα της ΕΕ και ήταν σε εκκρεμότητα το δημοσιονομικό πλαίσιο και η χρηματοδότηση της χώρας. Η θητεία στο υπουργείο Υγείας ήταν μια μεγάλη πρόκληση για όλους μας, κληθήκαμε να διαχειριστούμε ένα σύστημα υγείας σε κατάρρευση, με μειωμένο προϋπολογισμό και με ένα ανύπαρκτο μηχανισμό έγκαιρης κάλυψης αναγκών σε ιατρικό και νοσηλευτικό-παραϊατρικό προσωπικό. Παρότι υπήρχε η πολιτική βούληση και έγιναν σημαντικές προσπάθειες για την υλοποίηση ενός σχεδίου έκτακτης ανάγκης που θα διασφάλιζε την επιβίωση των δημόσιων δομών, δεν καταφέραμε να ανακόψουμε την πορεία αποδιοργάνωσης του ΕΣΥ, η καθημερινότητα των εργαζομένων στο σύστημα υγείας και κυρίως των ασθενών δεν βελτιώθηκε αισθητά και σε αρκετές περιπτώσεις υπήρξε επιδείνωση των γνωστών και διαχρονικών προβλημάτων (υποστελέχωση, χρέη, ελλείψεις υλικών, αναμονές, αδυναμία εύρυθμης λειτουργίας τμημάτων και κλινικών), ιδιαίτερα στα νοσοκομεία της επαρχίας που και πριν την κρίση ήταν ελλειμματικά σε υποδομές, πόρους και ανθρώπινο δυναμικό. Επειδή η υποκριτική ευαισθησία κάποιων για τη δημόσια περίθαλψη προκαλεί τη νοημοσύνη μας, αξίζει να υπενθυμίσουμε ορισμένες βασικές πτυχές του κυβερνητικού έργου στο χώρο της Υγείας:
· Κατάργηση του «εισιτήριου πρόσβασης» των πέντε ευρώ στα εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων και των Κέντρων Υγείας.
· Σχέδιο έκτακτης ανάγκης για τη διασφάλιση της λειτουργίας των δημόσιων δομών με παράταση της θητείας όλου του επικουρικού προσωπικού μέχρι 31/12/2015 και συνολικό προγραμματισμό 4.500 μόνιμων προσλήψεων γιατρών και λοιπού νοσηλευτικού-παραϊατρικού προσωπικού, για πρώτη φορά μετά από 6 χρόνια. Ήδη έχει δρομολογηθεί η πρώτη δέσμη προκηρύξεων μέσω ΑΣΕΠ περίπου 1000 θέσεων εργαζομένων στα νοσοκομεία, ενώ έχει εγκριθεί με ΠΥΣ η δεύτερη δέσμη με περίπου 2500 γιατρούς -νοσηλευτές- λοιπό παραϊατρικό και διοικητικό προσωπικό για τον ευρύτερο χώρο της Υγείας.
· Επίσπευση των κρίσεων και των διορισμών μονίμων γιατρών του ΕΣΥ από προκηρύξεις προηγουμένων ετών που είχαν «παγώσει».
· Διευκόλυνση της διαδικασίας πρόσληψης επικουρικών γιατρών και αύξηση του χρόνου της σύμβασης από 1 σε 2 χρόνια (για τα επαρχιακά νοσοκομεία) ή σε 3 χρόνια για ειδικά τμήματα (ΜΕΘ. ΜΕΝΝ, ΜΤΝ, ΤΕΠ, Ογκολογικά τμήματα, δομές ψυχικής υγείας, ΕΚΑΒ).
· Προκήρυξη 3.025 θέσεων ανέργων για τους φορείς του υπουργείου Υγείας μέσω προγραμμάτων κοινωφελούς εργασίας του ΟΑΕΔ.
· Συνεργασία του υπουργείου Υγείας με το υπουργείο Άμυνας για τη στελέχωση με οπλίτες ιατρούς ακάλυπτων περιφερειακών ιατρείων σε δυσπρόσιτες, απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές.
· Αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου (με υπό έκδοση ΚΥΑ) για την υγειονομική κάλυψη των ανασφάλιστων ανθρώπων, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και γραφειοκρατικά εμπόδια.
· Κατάργηση της υγειονομικής διάταξης 39Α που είχε ευνοήσει το στιγματισμό ασθενών και τον κοινωνικό ρατσισμό.
· Συντονισμός της υγειονομικής φροντίδας των προσφύγων-μεταναστών και υποστήριξη μέσω του ΚΕΕΛΠΝΟ των ιατρείων στις περιοχές πρώτης υποδοχής και στο χώρο φιλοξενίας στον Ελαιώνα.
· Και το πιο σημαντικό, σχεδιασμός πολύ κρίσιμων μεταρρυθμίσεων στον τομέα υγείας, όπως ένα νέο δημόσιο σύστημα πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας (υπάρχει έτοιμο σχέδιο προς διαβούλευση από ειδική ομάδα εργασίας στην οποία συμμετείχε ο καθηγητής κ. Χ. Λιονής), ένα νέο μοντέλο διοίκησης και οργάνωσης των νοσοκομείων, η επαναδιαπραγμάτευση ενός νέου συμφώνου για την ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης, η προώθηση ενός νέου μοντέλου λειτουργικής διασύνδεσης των δομών αντιμετώπισης των εξαρτήσεων και εξάλειψης της λίστας για ένταξη σε προγράμματα υποκατάστασης κλπ.
Αν σκεφτούμε τι προηγήθηκε της δικής μας διακυβέρνησης (κλείσιμο 11 νοσοκομείων, διοικητικές συγχωνεύσεις νοσοκομείων -κλινικών- τμημάτων, κατάργηση οργανικών κλινών και θέσεων προσωπικού, Οργανισμοί με περικοπή τμημάτων και υπηρεσιών, πάγωμα προσλήψεων για 6 χρόνια, διαθεσιμότητα εργαζομένων, διάλυση δομών ΕΟΠΥΥ, περικοπές λειτουργικών δαπανών του ΕΣΥ 45%, αναξιοκρατία, κομματισμός), αντιλαμβανόμαστε ότι σήμερα έχουμε να κάνουμε με άλλο πολιτικό σχέδιο που είναι «μεροληπτικό» υπέρ της δημόσιας περίθαλψης, το οποίο είναι σε εξέλιξη και χρειάζεται ακόμα λίγο χρόνο για να αποδώσει μετρήσιμα αποτελέσματα.
• Συνοπτικά θα ήθελα να μου πείτε, να πείτε στους Ρεθεμνιώτες, ποια ήταν τα ζητήματα του νομού που ασχοληθήκατε με κοινοβουλευτικές σας παρεμβάσεις στο διάστημα αυτό.
Οι κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις ενός υπουργού για τοπικά θέματα, ειδικά εκτός της αρμοδιότητας του, είναι αναγκαστικά περιορισμένες. Η διαχείριση των καθημερινών προβλημάτων του ΕΣΥ, των δημόσιων νοσοκομείων, της ΠΦΥ, του τομέα της ψυχικής υγείας και των δομών αντιμετώπισης των εξαρτήσεων, δεν αφήνει δυστυχώς πολλά περιθώρια χρόνου για ούτε καν για τακτική παρουσία στον νομό και συστηματική επαφή με τους πολίτες. Σημαντικό και πλούσιο σε παρεμβάσεις-ομιλίες πεδίο ήταν ο κοινοβουλευτικός έλεγχος και η απάντηση σε επίκαιρες ερωτήσεις βουλευτών, γεγονός που αποτυπώνεται στα στατιστικά στοιχεία της Βουλής.
Για τα πολλαπλά προβλήματα του Νομού επιδιώξαμε τη συνεργασία με όλους τους φορείς της τοπικής κοινωνίας (Δήμοι, Αντιπεριφέρεια, Σύλλογοι, Σωματεία κλπ) με στόχο την παρακολούθηση της πορείας κρίσιμων έργων (μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων μηχανικής ανακύκλωσης-κομποστοποίησης και Χώρου Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ), επέκταση βιολογικού καθαρισμού, νέο Αρχαιολογικό Μουσείο κλπ), καθώς και την προώθηση των αναγκαίων λύσεων στα αρμόδια Υπουργεία. Η αξιοπιστία και η αποτελεσματικότητα αυτής της συνεργασίας είναι ένα καθημερινό στοίχημα και μια πρόκληση ευθύνης έναντι των αναγκών και των αγωνιών των συμπολιτών μας. Ίσως αξίζει ιδιαίτερα να αναφερθεί η επίλυση του θέματος σχετικά με τη νομοθετική ρύθμιση για την ειδικότητα εκπαιδευτικών ΠΕ 17.13 των αποφοίτων του τμήματος Μηχανικών Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής της Σχολής Εφαρμοσμένων Επιστημών του Τ.Ε.Ι. Κρήτης στο Ρέθυμνο, εκκρεμότητα που είχε ως αποτέλεσμα οι απόφοιτοι του παραπάνω στμήματος να έχουν αποκλειστεί για 2 συνεχή χρόνια από το δικαίωμα διδασκαλίας στα Μουσικά Σχολεία.
• Η υγεία και η παιδεία είναι οι κρισιμότεροι τομείς για μια κοινωνία. Ως αντιπολίτευση ο ΣΥΡΙΖΑ επανειλημμένα είχε ασκήσει έντονη κριτική στην προηγούμενη κυβέρνηση για την πολιτική στην υγεία που έφερε σε κατάρρευση τα νοσοκομεία. Ερωτώμενος για το νοσοκομείο Ρεθύμνου, έχετε απαντήσει δυο -τρεις φορές, ότι η πολιτική σας ήταν συνολική για τη δημόσια υγεία και ο ρόλος σας ως υπουργός δεν σάς επιτρέπει να κάνετε διαχωρισμούς. Ωστόσο, θα πρέπει να δεχτείτε ότι είστε και βουλευτής του νομού με την υποχρέωση να επιλύετε ή να προσπαθείτε να λύσετε προβλήματα της εκλογικής σας περιφέρειας. Δεχτείτε επίσης ως δεδομένο πως η τοπική κοινωνία είδε ανακουφιστικά την υπουργοποίηση σας στον συγκεκριμένο τομέα ακριβώς επειδή προσδοκούσε ένα καλύτερο νοσοκομείο. Δυστυχώς, τα προβλήματα παραμένουν και είναι πολλά, χρόνια και δυστυχώς επιδεινούμενα. Τι κάνατε για την επίλυση τους και με το χέρι στην καρδιά απαντήστε αν νοιώθετε ικανοποιημένος ή αν νοιώθετε πικραμένος διότι πρόθεση σας ήταν να προσφέρετε πολλά αλλά οι συνθήκες που δεν τις είχατε υπολογίσει δεν σας επέτρεψαν να κάνετε όσα επιθυμούσατε.
Η κοινωνία ξέρει πολύ καλά ποιοι έχουν στηρίξει έμπρακτα το Νοσοκομείο όλα τα προηγούμενα χρόνια, ποιοι ανάδειξαν τα προβλήματα του, ποιοι έδωσαν μάχες για να μην υποβαθμιστεί (σχέδιο Λοβέρδου για συγχώνευση με το Νοσοκομείο Χανιών), ποιοι έχουν την ευαισθησία, τη γνώση και την αξιοπιστία για να διεκδικήσουν στο δύσκολο περιβάλλον που προδιαγράφει η νέα συμφωνία μια καλύτερη προοπτική για τη δημόσια περίθαλψη στον τόπο μας. Ας είμαστε λοιπόν ειλικρινείς. Τα προβλήματα του Νοσοκομείου, των Κέντρων Υγείας, της μονάδας του ΠΕΔΥ, των υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας και αντιμετώπισης των εξαρτήσεων στο Νομό Ρεθύμνου, δεν μπορούσαν να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά σε τόσο λίγο διάστημα και η επίλυση τους είναι συνάρτηση της γενικότερης πορείας στήριξης και αναβάθμισης του ΕΣΥ.
Υπάρχει όντως ένα ερώτημα : μήπως όμως μετά την ανάληψη υπουργικών καθηκόντων από τον βουλευτή του Νομού μπορούσαν να γίνουν περισσότερα; Αντιλαμβάνομαι ότι υπήρξαν αυξημένες προσδοκίες από τους συμπολίτες μας αλλά δυστυχώς και πάλι η απάντηση είναι αρνητική. Με το δεδομένο προϋπολογισμό λιτότητας για το 2015, με τη γνωστή καθυστέρηση στην προώθηση των προσλήψεων και τις τεράστιες ανάγκες σε όλες πλέον τις μονάδες του ΕΣΥ, δεν μπορούσε ούτε ήταν σωστό να υπάρξει ειδική μεταχείριση ή επιλεκτική στήριξη του Νοσοκομείου Ρεθύμνου. Εκτός εάν η πρόταση ήταν να πάρουμε προσωπικό και πόρους από άλλα νοσοκομεία της Κρήτης και να τους μεταφέραμε, «υπουργικώ δικαίω», στο Ρέθυμνο.
Η βασική μου δέσμευση απέναντι στους πολίτες του Ρεθύμνου ήταν να μην αναπαράγω την παλαιοκομματική ψηφοθηρική λογική του «κατόπιν ενεργειών μου», τις πελατειακές σχέσεις και συναλλαγές, τον τοπικισμό και τον παραγοντισμό που δεν μπορούν να έχουν πλέον καμιά θέση στην πολιτική ζωή. Άλλο πράγμα το ενδιαφέρον για τον τόπο σου και η προώθηση σε κυβερνητικό επίπεδο των μεγάλων θεμάτων που εκκρεμούν και άλλο η ψευδαίσθηση ότι στην «έρημο» του ΕΣΥ και της χώρας μπορούν να υπάρξουν «οάσεις» σε τοπικό επίπεδο. Με την έννοια αυτή δεν νιώθω ούτε ικανοποιημένος προφανώς αλλά ούτε πικραμένος.
Νιώθω μεγάλη ευθύνη απέναντι στις ανάγκες των συνανθρώπων μας και θα προσπαθήσω στο επόμενο διάστημα να κάνω αυτό που έκανα πάντα στην πολιτική διαδρομή μου : να διεκδικώ με συνέπεια, αξιοπρέπεια και εντιμότητα ένα καλύτερο μέλλον συνολικά για τη δημόσια περίθαλψη και τους λειτουργούς της, άρα και για την περιοχή μας, που όντως υστερεί σ’ αυτόν τον τομέα και το έχει ανάγκη.
• Ξεκινώντας τη θητεία σας τον Ιανουάριο, είχατε κατά νου πως ενδεχομένως να μην εξελιχθούν τα πράγματα όπως τα ήθελε το κόμμα σας και πως τελικά δεν θα υπήρχε δυνατότητα υλοποίησης όλων όσων είχε υποσχεθεί ο κ. Τσίπρας στους πολίτες αλλά κι εσείς από την πλευρά σας στους πολίτες του Ρεθύμνου, ένα μεγάλο ποσοστό των οποίων πείσατε να εμπιστευτεί κι εσάς προσωπικά και το κόμμα σας;
Η βασική μας υπόσχεση ήταν ότι θα διαπραγματευτούμε σκληρά και ότι θα διεκδικήσουμε μια αξιοπρεπή και βιώσιμη συμφωνία μέσα στην Ευρώπη. Και αυτό έγινε. Βεβαίως δεν είχαμε το αποτέλεσμα που θέλαμε και είχε ανάγκη η κοινωνία, γιατί ο συσχετισμός δύναμης στους ευρωπαϊκούς θεσμούς αποδείχθηκε ισχυρότερος της δημοκρατικής απαίτησης ενός λαού για ανακούφιση και αξιοπρέπεια.
Όλοι όμως καταλαβαίνουν ότι οι περισσότερες προεκλογικές δεσμεύσεις ήταν υπό την αίρεση της επιδιωκόμενης συμφωνίας. Γι’ αυτό και δεν έχει νόημα η συζήτηση για αθέτηση υποσχέσεων. Παρ’ όλα αυτά ένα μέρος του Προγράμματος της ΔΕΘ υλοποιήθηκε: νόμος για ανθρωπιστική κρίση, ρύθμιση για τις 100 δόσεις, δωρεάν πρόσβαση στο ΕΣΥ, αποκατάσταση αδικιών (ΕΡΤ, καθηγητές ΕΠΑΛ, σχολικοί φύλακες, καθαρίστριες κλπ). Σήμερα έχουμε εξασφαλίσει ένα πιο σταθερό χρηματοδοτικό και δημοσιονομικό πλαίσιο, συνεχίζουν να υπάρχουν βεβαίως οι περιορισμοί και οι επιβαρύνσεις της συμφωνίας, αλλά μπορούμε με μεγαλύτερη επιμονή και συνέπεια να υλοποιήσουμε ένα πρόγραμμα 4ετίας που να είναι πέραν του Μνημονίου, να περιλαμβάνει αντισταθμιστικά για την κοινωνία και τους αδύναμους μέτρα (δικαιότερο φορολογικό σύστημα, ενίσχυση του Κράτους Πρόνοιας, μεταρρύθμιση στο ΕΣΥ και την ΠΦΥ, αναδιοργάνωση της Δημόσιας Διοίκησης, επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων, άρση ανισοτήτων στο Ασφαλιστικό Σύστημα, εκρίζωση των φαινομένων διαφθοράς, διαπλοκής, ρουσφετοκρατίας και πελατειακών σχέσεων στο δημόσιο βίο κλπ).
• Ο ΣΥΡΙΖΑ τι δεν είχε εκτιμήσει σωστά, τι δεν είχε υπολογίσει όντας στην αντιπολίτευση, με αποτέλεσμα να φανεί ασυνεπής λόγων και έργων;
Ίσως αυτό που δεν εκτιμήσαμε σωστά ήταν η δυνατότητα της πολιτικής αλλαγής σε μια χώρα της Ευρωζώνης να επηρεάσει καταλυτικά τους συσχετισμούς στα όργανα της και η συσπείρωση του πολιτικού κατεστημένου της Ευρώπη εναντίον ενός φιλόδοξου «αριστερού παραδείγματος» που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως «ντόμινο» προοδευτικών αλλαγών σε πολλές χώρες, ιδιαίτερα του Νότου. Επίσης, σίγουρα υποτιμήσαμε την ετοιμότητα της Γερμανίας και των δορυφόρων της να προωθήσουν το σχέδιο του Grexit χωρίς να μπλοφάρουν, επενδύοντας στην προοπτική μιας ευρωζώνης δύο ή περισσότερων ταχυτήτων. Φάνηκε ότι είχαν προετοιμαστεί πολύ σοβαρά να διακινδυνεύσουν το ενδεχόμενο βίαιης αποκοπής μιας χώρας από το ευρώ, κάτι που υποτίθεται ότι δεν άντεχε το ασταθές ευρωσύστημα.
• Θα ήθελα να μου πείτε δυο σημαντικά κατά την άποψη σας λάθη του ΣΥΡΙΖΑ που τον έφεραν στη θέση που βρέθηκε: να υπογράψει μνημόνιο, να διασπαστεί αλλά και ύστερα από επτά μόνο μήνες να προκηρύξει εκλογές.
Τα δύο βασικά λάθη ήταν τα παραπάνω: Υπερεκτίμηση της δυνατότητας θετικού επηρεασμού των ισορροπιών στην ΕΕ/ΟΝΕ και υποτίμηση της αποφασιστικότητας του σκληρού πυρήνα της Ευρώπης να εφαρμόσει μια τιμωρητική λογική απέναντι σε μια ισότιμη χώρα- μέλος και στη δημοκρατική επιλογή ενός κυρίαρχου λαού. Τα όποια λάθη ή παραλείψεις στη διάρκεια της διαπραγμάτευσης δεν καθόρισαν το τελικό αποτέλεσμα που ήταν η συμπύκνωση των αρνητικών κοινωνικών και πολιτικών συσχετισμών στη σημερινή νεοφιλελεύθερη Ευρώπη.
•
Ο Γιάννης Βαρουφάκης θεωρείτε ότι έχει βασικό μέρος ευθύνης σχετικά με την διαπραγματευτική του τακτική που οδήγησε εν τέλει στα capital controls και στο μνημόνιο;
Ο κ. Γ. Βαρουφάκης έπαιξε ένα πολύ σημαντικό ρόλο στην αρχική φάση της διαπραγμάτευσης, ανέδειξε την ευρωπαϊκή διάσταση του ελληνικού προβλήματος, αμφισβήτησε με επιχειρήματα τη συνταγή της λιτότητας, κόντραρε στα ίσια το οικονομικό κατεστημένο και πρόβαλλε διεθνώς την ανάγκη αλλαγής πορείας στην Ευρώπη. Στην τελική φάση όμως δεν ήταν ο πιο κατάλληλος για να υπάρξει ο αναγκαίος συμβιβασμός και το απαραίτητο πολιτικό κλίμα για την υπογραφή της συμφωνίας. Σωστά λοιπόν ο πρωθυπουργός τον αντικατέστησε και ανέθεσε στον κ. Ε. Τσακαλώτο την ευθύνη των χειρισμών, κίνηση που αποδείχθηκε καθοριστικής σημασίας για την επίτευξη του στόχου και την αποτροπή της άτακτης χρεωκοπίας της χώρας. Στα capital controls μας οδήγησε η πολιτική απόφαση της ΕΚΤ να σκληρύνει τη στάση της, να περιορίσει τη ρευστότητα προς τις τράπεζες και να μην μπορεί το τραπεζικό σύστημα να ανταποκριθεί στο bank run που ξέφυγε από κάθε έλεγχο, με την ανεύθυνη συνδρομή παραγόντων του πολιτικού και επιχειρηματικού κόσμου της χώρας.
• Κάνοντας τη δέουσα κριτική στο κόμμα σας ως κυβέρνηση αλλά και την αυτοκριτική σας ως βουλευτής και ως μέλος της κυβέρνησης, νοιώθετε απέναντι στους ψηφοφόρους σας υπόλογος ότι δεν καταφέρατε να βγείτε συνεπής απέναντι σε όσα είχατε δεσμευτεί και για τα οποία σας ψήφισαν; Νοιώθετε την ανάγκη να τους ζητήσετε να σας κρίνουν με επιείκεια όταν θα βρεθούν μπροστά στην κάλπη και να εμπιστευτούν ξανά το κόμμα σας αλλά κι εσάς για να τους εκπροσωπήσετε και πάλι στο Κοινοβούλιο;
Η κριτική στα συλλογικά όργανα και η αυτοκριτική των μελών και στελεχών είναι συστατικό στοιχείο ενός πολιτικού φορέα της Αριστεράς, που στηρίζεται στη δύναμη της Δημοκρατίας, της ειλικρίνειας και των σχέσεων εμπιστοσύνης με τους πολίτες. Δεν ζητούμε να μας κρίνουν με επιείκεια γιατί δεν θεωρούμε ότι έχουμε κάνει κάτι ανήθικο ή εγκληματικό. Είμαστε σίγουροι ότι οι πολίτες που ανέχτηκαν επί δεκαετίες ένα φαύλο πολιτικό σύστημα και συνειδητοποίησαν την ανάγκη πολιτικής αλλαγής με αφορμή την κρίση, δεν πρόκειται να κρίνουν οριστικά και να καταδικάσουν τη διακυβέρνηση επτά μηνών. Είναι τέτοια η δομική ανυποληψία του πολιτικού κατεστημένου του τόπου, που δεν υπάρχει περίπτωση να μην δοθεί στο ΣΥΡΙΖΑ εκ νέου η ευκαιρία να προσπαθήσει -με άνεση πολιτικού χρόνου- για την οικονομική, κοινωνική, θεσμική ανασυγκρότηση της χώρας.
• Γιατί να ψηφίσουν ξανά ΣΥΡΙΖΑ οι Ρεθεμνιώτες;
Το βασικό δίλημμα των εκλογών δεν αφορά κυρίως το χθες (ποιος είπε αλήθεια, ποιος δικαιώνεται, ποιος ήταν συνεπής κλπ). Οι πολίτες έχουν μνήμη και κρίση και έχουν καταλογίσει τις ευθύνες που αναλογούν στον καθένα. Το δίλημμα αφορά το αύριο: Με ποιο όραμα για την κοινωνία, με ποιο σχέδιο αναδιοργάνωσης της χώρας, με ποιο πολιτικό ήθος, με ποιο πρωθυπουργό και με ποια ηγεσία θα κάνουμε το απαραίτητο restart μετά την ομαλοποίηση της χρηματοδότησης και τη χρηματοπιστωτική σταθεροποίηση που εξασφάλισε η συμφωνία. Στο ερώτημα αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να δώσει την πιο αξιόπιστη και ελπιδοφόρα απάντηση. Όχι γιατί είμαστε καλύτεροι άνθρωποι αλλά γιατί δεν στηριζόμαστε σε πολιτικά ή οικονομικά τζάκια, δεν μας έχει στην τσέπη του κανένας, δεν έχουμε σχέσεις συναλλαγής με τον οποιοδήποτε και, το κυριότερο, έχουμε ιδεολογικό-πολιτικό πρόταγμα την ισότητα των ανθρώπων και την αλλαγή της κοινωνίας και γι’ αυτό μπορούμε να υπερασπιστούμε πιο αποτελεσματικά τους αδύναμους. Εμείς δεν περιμέναμε το Μνημόνιο για να οργανωθούμε, να αγωνιστούμε, να ανακαλύψουμε τη συλλογικότητα και την Πολιτική.
Στρατευτήκαμε με ανιδιοτέλεια στην Αριστερά όταν το κυρίαρχο κοινωνικό κλίμα ήταν η ιδιώτευση, η συναλλαγή με την εξουσία, η διαμεσολάβηση και το ατομικό συμφέρον. Αυτές οι αξίες της Αριστεράς εξακολουθούν να μας εμπνέουν και να μας δεσμεύουν συλλογικά και προσωπικά, και με βάση αυτές θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε ένα καλύτερο μέλλον για τον τόπο μας και τους ανθρώπους του.
• Ένα σχόλιο θα ήθελα για τους συντρόφους σας τοπικά στον ΣΥΡΙΖΑ που διαφωνώντας με την πολιτική του κόμματος, με το μνημόνιο κατά κύριο λόγο, παραιτήθηκαν και με ορισμένους απ’ αυτούς είστε σήμερα σε αντίπαλα ψηφοδέλτια;
Δεν υπάρχει θέμα προσωπικής αντιπαράθεσης με ανθρώπους που πορευτήκαμε μαζί με συντροφικότητα και αλληλεγγύη σε δύσκολα για την Αριστερά χρόνια. Υπάρχει βαθειά, όπως αποδείχθηκε, πολιτική διαφωνία για τον αναγκαίο κατά την άποψη μας συμβιβασμό και για το αν υπήρχε δυνατότητα εναλλακτικής διεξόδου. Για μας χάθηκε μια μάχη αλλά όχι ο πόλεμος. Ο αγώνας μέσα στην Ευρώπη κατά του νεοφιλελευθερισμού και της λιτότητας συνεχίζεται, ο στρατηγικός στόχος του σοσιαλισμού με Ελευθερία και Δημοκρατία παραμένει, δεν έχουμε υποστεί καμιά «μνημονιακή μετάλλαξη» γιατί δεν έχουμε αποδεχθεί τη φιλοσοφία του Μνημονίου, και, πάντα θα υπάρχει περιθώριο συνεργασίας στο μέλλον με ανθρώπους που αγωνίζονται με συνέπεια ανιδιοτέλεια για τα ιδανικά της Αριστεράς.