ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ολοένα και αυξάνονται τα περιστατικά ενδοσχολικού εκφοβισμού στα σχολεία της Κρήτης και στις τάξεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, κυριαρχεί δικαιολογημένα το αίσθημα του προβληματισμού, καθώς το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας σημειώνει έξαρση ειδικά στα χρόνια της κρίσης.
Ένας ιδιαίτερα μεγάλος αριθμός μαθητών τόσο στα δημοτικά όσο και στα γυμνάσια και λύκεια του νησιού, γίνονται καθημερινά θύματα του γνωστού σ’ όλους μας bullying με τους εκπαιδευτικούς να αναζητούν τρόπους, προκειμένου να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τέτοιες περιπτώσεις.
Οι κυριότερες μορφές σχολικού εκφοβισμού είναι η λεκτική βία, η διάδοση φημών, η σωματική βία, ο κοινωνικός αποκλεισμός, ο διαδικτυακός εκφοβισμός και η φυλετική διάκριση.
«Η ενδοσχολική βία είναι ένα φαινόμενο παγκόσμιο και αναφέρομαι στον ενδοσχολικό εκφοβισμό. Με την «βία» που βιώνουμε όλη μέσα στην κοινωνία ειδικά σε μία περίοδο οικονομικής κρίσης, προφανώς η κατάσταση αυτή διοχετεύεται και στα σχολεία.
Στα δημοτικά υπάρχουν φαινόμενα και περιστατικά που μπορούν να προκαλέσουν μεγάλες αναταραχές σε επίπεδο σχολικής μονάδας.
Υπάρχουν προγράμματα, τα οποία εφαρμόζονται και στην εκπαιδευτική πράξη, αλλά και σε μας με τη μορφή επιμόρφωσης για την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου φαινομένου», δηλώνει στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Δομίνικος Θεοτοκόπουλος, Γιώργος Μακράκης.
Ο συντονισμός και η άμεση λήψη δράσεων και πρωτοβουλιών, αποτελούν επιτακτική ανάγκη με στόχο τον περιορισμό του φαινομένου. Σε επίπεδο Κρήτης σύμφωνα με μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας οι μαθητές γίνονται καθημερινά θεατές περιστατικών βίας και εκφοβισμού, με τους ίδιους να εξοικειώνονται με πράξεις και συμπεριφορές που έχουν ως βάση τη βία.
«Η ενδοσχολική βία είναι ένα θέμα που δίχως καμία αμφιβολία απασχολεί τα τελευταία χρόνια το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Έχουμε μία απομίμηση κινήσεων των μεγαλύτερων. Ας μην ξεχνάμε ότι έχουμε μία εφηβεία η οποία ξέρουμε τι αποτελέσματα έχει. Έχει επηρεάσει βέβαια και η γενικευμένη κρίση στην ελληνική κοινωνία.
Το αντιμετωπίζουμε δημιουργώντας σε επίπεδο περιφερειών αντίστοιχες ομάδες καταπολέμησης του εκφοβισμού», επισημαίνει ο προϊστάμενος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Ηρακλείου Άρης Βαλατίδης.
Σύμφωνα με έρευνα του Ευρωπαϊκού Δικτύου κατά του σχολικού εκφοβισμού ένας στους τρεις μαθητές γυμνασίου και λυκείου έχει πέσει θύμα ενδοσχολικής βίας, ενώ ένας στους δύο ήταν παρών σε περιστατικό ενδοσχολικής βίας.
Σε επίπεδο Κρήτης έχει συσταθεί παρατηρητήριο για την πρόληψη του bullying στα σχολεία τόσο της πρωτοβάθμιας όσο και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Συντονιστής της δράσης έχει οριστεί ο εκπαιδευτικός Νίκος Μεντζίνης.
«Υπολογίζεται ότι περίπου 3 στα 10 παιδιά εμπλέκονται στο φαινόμενο του εκφοβισμού είτε ως θύματα, είτε ως δράστες, είτε και τα δύο. Στις έρευνες καταδεικνύεται επίσης ο αρνητικός αντίκτυπος της σχολικής βίας σε κοινωνικό, ακαδημαϊκό και ψυχολογικό επίπεδο.
Ο σχολικός εκφοβισμός έχει συσχετιστεί με αυξημένο αριθμό απουσιών, χαμηλή ακαδημαϊκή επίδοση, υψηλά ποσοστά σχολικής διαρροής, συναισθηματικές δυσκολίες, αίσθημα μοναξιάς, αυτοκτονικό ιδεασμό και ψυχοσωματικά συμπτώματα.
Μάλιστα, οι αρνητικές επιπτώσεις της θυματοποίησης των μαθητών από συνομηλίκους τους και ιδιαίτερα η χαμηλή αυτοεικόνα και οι διαπροσωπικές δυσκολίες φαίνεται να τους επηρεάζουν σημαντικά, ακόμη και κατά την ενήλικη ζωή τους», δηλώνει στην εφημερίδα μας ο κ. Μεντζίνης.
«Είναι ένα φαινόμενο το οποίο σημειώνει έξαρση τα τελευταία χρόνια στην Κρήτη. Αξίζει να τονίσουμε ότι κάθε περίπτωση είναι διαφορετική. Τα παιδιά στις μέρες μας ψάχνουν τρόπους εκτόνωσης, ο συγκεκριμένος τρόπος ωστόσο είναι λανθασμένος.
Υπάρχουν επιπτώσεις στο ψυχολογικό μέρος και εμείς ως εκπαιδευτικοί πρέπει να βρούμε λύσεις και να σταθούμε δίπλα στους μαθητές», υποστηρίζει ο αιρετός ΠΥΣΠΕ Ηρακλείου Θεόφιλος Λαμπραγιαννάκης.