Ένα ακόμα έργο βασισμένο στη φιλοσοφία της βιώσιμης κινητικότητας αναμένεται σύντομα να μπει σε τροχιά υλοποίησης στο κέντρο της πόλης του Ρεθύμνου. Πρόκειται για τη βιοκλιματική ανάπλαση επτά κεντρικών δρόμων και συγκεκριμένα των οδών Δασκαλάκη, Χατζηδάκη, Πρεβελάκη, Καστρινάκη, Καζαντζάκη, Ασκούτση και Παρρέν Σιγανού στις οποίες έχει σχεδιαστεί να γίνει μια παρέμβαση μεγάλη που θα επικεντρώνεται στην κατασκευή νέων πεζοδρομίων για την ασφαλή μετακίνηση των πεζών.
Στη σημερινή συνεδρίαση της, η οικονομική επιτροπή του δήμου Ρεθύμνου καλείται να κατακυρώσει τον ανάδοχο του έργου που έχει προσφέρει έκπτωση της τάξεως του 40%. Ακολούθως όπως ανέφερε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος τεχνικών έργων μεσολαβεί ένα χρονικό διάστημα για την προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών για να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες και να προχωρήσει η υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Μέχρι στιγμής δεν είναι γνωστός ο χρόνος έναρξης των εργασιών, καθώς όπως είπε ο κ. Μαλας, θα πρέπει να προηγηθεί μια συνεργασία με τον ανάδοχο και να υπάρξει συντονισμός για το χρονοδιάγραμμα με δεδομένες τις δυσκολίες που υπάρχουν στις παραγγελίες και τις έγκαιρες παραλαβές των υλικών. Με δεδομένο ότι το έργο έχει σχεδιαστεί να γίνει στο κέντρο της πόλης είναι απαραίτητη η καλή οργάνωση και συνεργασία προκειμένου να υπάρξει η λιγότερη δυνατή όχληση στους πολίτες κατά την περίοδο εκτέλεσης των εργασιών.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το πρόγραμμα των «Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων» (ΟΧΕ) και εντάσσεται στον άξονα προτεραιότητας «Βιώσιμη Ανάπτυξη με αναβάθμιση του περιβάλλοντος και αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στην Κρήτη» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κρήτη 2014-2020» και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ).
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1.235.000 εκ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η νέα ανάπλαση που σχεδιάζει ο δήμος Ρεθύμνου, αφορά σε επτά κεντρικούς δρόμους της πόλης.
Σύμφωνα με την μελέτη μεταξύ άλλων, κατασκευάζονται νέα πεζοδρόμια με ελάχιστο πλάτος σε κάποια σημεία το 1 μέτρο και 60 εκατοστά, τοποθετείται λωρίδα όδευσης τυφλών με ειδικές πλάκες, χρησιμοποιούνται στις διασταυρώσεις και διαβάσεις πεζών τσιμεντοκυβόλιθοι, ενώ το ελάχιστο πλάτος διέλευσης οχημάτων είναι τα 3.20 μέτρα. Το μέγιστο είναι τα 3.50 μέτρα.
Η δημοτική αρχή δίνει ιδιαίτερη έμφαση σε αυτό το έργο που άφορα κεντρικές οδικές αρτηρίες της πόλης, εντάσσεται στη φιλοσοφία του δήμου για την βιώσιμη κινητικότητα:«Είναι ένα πολύ σημαντικό έργο για εμάς, καθώς πρόκειται για οδούς στο κέντρο της πόλης, οι οποίες θα αναπλαστούν με βιοκλιματικά χαρακτηριστικά, στο πλαίσιο της ευρύτερης φιλοσοφίας του δήμου μας για την βιώσιμη κινητικότητα. Οι οδοί αυτοί θα συνδέονται με το σχεδιαζόμενο βιοκλιματικό έργο κατασκευής του υπόγειου πάρκινγκ. Ε Το συγκεκριμένο έργο είναι φιλοπεριβαλλοντικό, είναι έργο που σέβεται το αυτοκίνητο και την στάθμευση, αλλά παράλληλα ο κύριος άξονάς του στοχεύει στην διάθεση χώρου στους πεζούς και στην βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων» ανάφερε χαρακτηριστικά ο αντιδήμαρχος τεχνικών έργων, Άγγελος Μαλάς.
Τεχνική περιγραφή
Σύμφωνα με την τεχνική περιγραφή του έργου, τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν θα είναι ανάλογα με αυτά των υφισταμένων αναπλάσεων με κύριο υλικό τον κυβόλιθο. Ειδικότερα σύμφωνα με την τεχνική περιγραφή το αντικείμενο της μελέτης είναι η ανάπλαση επτά οδών στο κέντρο της πόλης του Ρεθύμνου. Οι έξι από αυτές συνδέουν κάθετα τις ήδη αναπλασμένες κεντρικές αρτηρίες της πόλης Λεωφ. Κουντουριώτου και οδό Μοάτσου. Ο έβδομος δρόμος (Παρρέν Σιγανού) είναι παράλληλος των κεντρικών αρτηριών.
Το συνολικό μήκος ανάπλασης και των επτά δρόμων είναι περίπου 800 μέτρα. Η συνολική επιφάνεια ανάπλασης και των επτά δρόμων είναι περίπου 9.000 τ.μ.
Η μελέτη αυτή έχει ως στόχο την ανάπλαση των οδών, την διευκόλυνση κίνησης στον πεζό, την άνετη πρόσβαση όλων των οδών από Α.Μ.Ε.Α., τη διατήρηση κατά το δυνατόν θέσεων στάθμευσης και τη δημιουργία εσοχών – θέσεων στάθμευσης σε δίκυκλα.
Σε όλες τις οδούς κατασκευάζονται νέα πεζοδρόμια με μικρότερο πλάτος αυτών τα 1.60μ. Στη μία πλευρά, ανάλογα με το εκάστοτε πλάτος, τοποθετείται λωρίδα όδευσης τυφλών με ειδικές πλάκες.
Υλικά: Τα υλικά τα οποία χρησιμοποιούνται είναι κατά κύριο λόγο όμοια με αυτά των αναπλάσεων της Λεωφ. Κουντουριώτου και της οδού Μοάτσου.
Συγκεκριμένα:
Τσιμεντοκυβόλιθος χρώματος γκρι διαστάσεων 10×10 και 10×20, βιομηχανικό δάπεδο (μπετόν) χρώματος γκρι με κύρια χρήση σε ράμπες – προσβάσεις σε γκαράζ, κράσπεδα από τσιμέντο. Ειδικά στο ανατολικό τμήμα ανάπλασης της οδού Ασκούτση, κατασκευάζεται ποδηλατόδρομος από βιομηχανικό χρωματιστό μπετόν και ο κυβόλιθος που περιβάλλει τον ποδηλατόδρομο διακόπτεται από λωρίδες λευκού μαρμάρου πλάτους 10 εκατοστών.
Να σημειωθεί ότι:
Όλες οι διαβάσεις πεζών και οι διασταυρώσεις οδών είναι υπερυψωμένες και με επίστρωση από τσιμεντοκυβόλιθο 2 αποχρώσεων.
Σε όλο το μήκος των δρόμων χρησιμοποιείται άσφαλτος με εξαίρεση την οδό Παρρέν Σιγανού που επιλέχτηκε, ως δρόμος γειτονιάς, να επιστρωθεί σε όλο το μήκος με τσιμεντοκυβόλιθο.
Ο τσιμεντοκυβόλιθος χρησιμοποιείται ως υλικό και για την επίστρωση όλων των εσοχών που δημιουργούνται για θέσεις στάθμευσης.
Στο τμήμα του ανατολικού πεζοδρομίου της οδού Πρεβελάκη με αρχή από Λεωφ. Κουντουριώτου και για 35 περίπου μέτρα προτείνεται η ανακατασκευή του υφιστάμενου διαχωριστικού τοίχου του εκεί δημοτικού σχολείου, με στόχο τη μεγαλύτερη διαπλάτυνση του πεζοδρομίου.
Το ελάχιστο πλάτος διέλευσης αυτοκινήτων είναι τα 3,20 μέτρα (Πρεβελάκη – Σιγανού – Καστρινάκη) και το μέγιστο πλάτος διέλευσης αυτοκινήτων είναι τα 3,50 μέτρα (Δασκαλάκη – Χατζηδάκη – Καζαντζάκη – Ασκούτση).
Αστικός εξοπλισμός: Κάδοι μικρο-απορριμμάτων, καθιστικά από μεταλλικό σκελετό και πλάτη – κάθισμα από ξύλινες πήχεις, φωτιστικά σε μεταλλικό ιστό.
Φύτευση: Εκατέρωθεν όλων των εσοχών δημιουργούνται ζαρντινιέρες για χαμηλό πράσινο και σε πεζοδρόμια με υφιστάμενες δενδροστοιχίες δημιουργούνται, όπου αυτό είναι εφικτό (οδοί Δασκαλάκη, Χατζηδάκη), ενιαίοι χώροι χώματος (ζαρντινιέρες) για διευκόλυνση ανάπτυξης των δένδρων.
Μελέτη προσβασιμότητας ΑΜΕΑ: Σε όλη την περιοχή παρέμβασης υπάρχει πρόβλεψη για την ανεμπόδιστη κυκλοφορία Α.Μ.Ε.Α. σύμφωνα με τις εκάστοτε προδιαγραφές. Συγκεκριμένα προβλέπεται όδευση τυφλών στη μία πλευρά του δρόμου (δυτικό ή ανατολικό πεζοδρόμιο), διαβάσεις με τις απαιτούμενες ράμπες ώστε να μην υπάρχει υψομετρική διαφορά σε σχέση με την επιφάνεια των δρόμων.
Θέσεις στάθμευσης Α.Μ.Ε.Α.