Μετά από μήνες καθυστέρησης και μετά τις βελτιωτικές τροποποιήσεις που ζητήθηκαν στην μελέτη η Διαχειριστική Αρχή του υπουργείου Ανάπτυξης έδωσε το πράσινο φως για τη δημοπράτηση του μεγάλου έργου για την παλιά πόλη του Ρεθύμνου που αφορά στην βιοκλιματική ανάπλαση των οδών Μελισσινού και Σαλαμίνος.
Το έργο αυτό είναι ένα από τα υποέργα της πράξης «Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου Δήμου Ρεθύμνης», το οποίο είναι ενταγμένο στο Ε.Π. Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία του ΕΣΠΑ.
Ο συνολικός προϋπολογισμός έργου: 1.114.870,63€.
Πλέον, όπως εξήγησε ο αντιδήμαρχος τεχνικών έργων, Άγγελος Μαλάς, μετά και τις εγκρίσεις των τευχών δημοπράτησης από τη Διαχειριστική Αρχή του υπουργείου ανοίγει ο δρόμος για την προκήρυξη του διαγωνισμού, αφού διευθετηθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και αυτό αναμένεται να δημοπρατηθεί το επόμενο δίμηνο.
Το έργο, που θα υλοποιηθεί στην καρδιά της παλιάς πόλης, περιλαμβάνει:
- ασφαλή και προσπελάσιμα πεζοδρόμια, αυξάνοντας και το ποσοστό σκίασης με την χρήση δέντρων, αλλά και την εξοικονόμηση ενέργειας μέσω των νέων φωτιστικών
- υποδομές για κίνηση ΑΜΕΑ
- αισθητική σύνδεση της οδού Ι. Μελισσινού με την οδό Αρκαδίου και με τη μελέτη Βιοκλιματικής Αναβάθμισης του δυτικού παραλιακού μετώπου της πόλης
- προκαθορισμός θέσεων στάθμευσης οχημάτων και δικύκλων, δίνοντας όμως βάρος στη εξασφάλιση του απαραιτήτου πλάτους του πεζοδρομίου
- αντικατάσταση της ασφάλτου με φυσική πέτρα που έχει καλύτερες θερμικές ιδιότητες
- κάδοι απορριμμάτων αναρτώμενοι στους φωτιστικούς στύλους
Ειδικότερα, το έργο της βιοκλιματικής ανάπλασης των οδών Μελισσινού και Σαλαμίνος έχει ως στόχο τη δημιουργία ασφαλούς και προσπελάσιμου σε όλους δικτύου κίνησης πεζών, την αισθητική αναβάθμιση και σύνδεση των οδών με την περιοχή παρέμβασης, ανάδειξη του ιστορικού χαρακτήρα της, δημιουργία νέων λειτουργικών θέσεων φορτοεκφόρτωσης μαζί με την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη διαχείριση των θέσεων φορτοεκφόρτωσης, τη βιοκλιματική ανάπλαση με φυτεύσεις, χρήση ψυχρών υλικών και εξοικονόμηση ενέργειας.
Σύμφωνα με την μελέτη που έχει γίνει αυτή φροντίζει να διατηρήσει τις υφιστάμενες υψομετρικές στάθμες εκεί που υπάρχουν κατώφλια οικιών και καταστημάτων και να ανυψώσει την στάθμη του οδοστρώματος, ώστε η υψομετρική διαφορά δρόμου και πεζοδρόμιων να μην ξεπερνά τα όρια της νομοθεσίας (7-10εκ.).
Η μελέτη προκαθορίζει θέσεις στάθμευσης οχημάτων και δικύκλων δίνοντας όμως βάρος στην εξασφάλιση του απαραιτήτου πλάτους του πεζοδρομίου.
Γίνεται προσπάθεια ώστε οι νέες χαράξεις του οδοστρώματος και των πεζοδρομίων να είναι τέτοια που να επιφέρει τις ελάχιστες δυνατές αλλαγές στα φρεάτια και κουτιά των υπογειοποιημένων δικτύων.
Επιπλέον η μελέτη καθορίζεται από βιοκλιματικά κριτήρια ανάπλασης ανοικτών χώρων που είναι τα εξής:
– Αύξηση του ποσοστού σκίασης με τη χρήση δέντρων.
– Χρήση ψυχρών υλικών με μεγάλη ανακλαστικότητα που αποτρέπουν το φαινόμενο της θερμικής νησίδας σε επιλεγμένες περιοχές με ικανή επιφάνεια και αυξημένο ποσοστό έκθεσης στον ήλιο.
– Φροντίδα για εξοικονόμηση ενέργειας μέσω του νέου φωτισμού.
– Αντικατάσταση της ασφάλτου με φυσική πέτρα που έχει καλύτερες θερμικές ιδιότητες.