Έντονες είναι οι αντιδράσεις των αυτοδιοικητικών με αφορμή το υπό διαβούλευση σχέδιο της κυβέρνησης, σύμφωνα με το οποίο προβλέπεται η τοποθέτηση διοικητικών γραμματέων στους ΟΤΑ. Όπως αναφέρεται η διαχείριση (μάνατζμεντ) δεν θα είναι υπό τον έλεγχο του δημάρχου, του περιφερειάρχη ή κάποιου δημοτικού ή περιφερειακού συμβούλου, αλλά την αρμοδιότητα αυτή θα αναλαμβάνει υψηλόβαθμος ή αυξημένων προσόντων δημόσιος υπάλληλος, που θα επιλέγεται μέσα από το εθνικό μητρώο επιτελικών στελεχών δημόσιας διοίκησης ή ακόμα και από τον ιδιωτικό τομέα.
Οι λεγόμενοι τοποτηρητές θα έχουν ενεργό ρόλο σε όλα ανεξαιρέτως τα νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου των οργανισμών Αυτοδιοίκησης.
Πάντως, όσον αφορά στις ίδιες τις Περιφέρειες και τους Δήμους, το κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει να συσταθούν θέσεις διοικητικών και αναπληρωτών διοικητικών γραμματέων, οι οποίοι τίθενται επικεφαλής της διοικητικής ιεραρχίας των υπηρεσιών, των οποίων και προΐστανται.
Το σχέδιο αυτό έχει προκαλέσει ήδη διαμαρτυρίες, ενώ την κάθετη αντίθεσή τους εξέφρασαν με δηλώσεις τους τόσο ο περιφερειάρχης Κρήτης, όσο και ο δήμαρχος Ρεθύμνου.
Ειδικότερα ο Στ. Αρναουτάκης, ανέφερε μεταξύ άλλων: «Εμείς άμεσα, γιατί συμμετέχει εκπρόσωπος της Περιφέρειας στην επιτροπή, αντιδράσαμε και προς τον αρμόδιο υπουργό, αλλά και ως Ένωση Περιφερειών, όπως και η Κεντρική Ένωση Δήμων έχει αντιδράσει. Δεν μπορεί να μας φέρνουν τοποτηρητες. Αν δεν θέλουν τους δημάρχους και τους περιφερειάρχες, είναι πολύ απλό, να τους καταργήσουν, δεν χρειάζεται να μπαίνει τοποτηρητής. Δεν είναι δυνατόν να μπαίνει τοποτηρητής είτε στην Περιφέρεια, είτε στον Δήμο. Τοποτηρητές μπαίνουν στην εκκλησία σε θέσεις μητροπολιτών. Εμείς ευτυχώς δεν είμαστε ακόμα σε τέτοια κατάσταση, άρα ας αφήσουν τους Δήμους και τις Περιφέρειες όπως είναι, ας ενισχύσουν τις αρμοδιότητες με πόρους και ας μην περικόπτουν συνεχώς χρηματοδοτήσεις και από εκεί και πέρα μέσα από τη συζήτηση και τη διαβούλευση, θεωρώ ότι θα βρεθεί η καλύτερη λύση».
Αντίστοιχη ήταν και η θέση του Γιώργου Μαρινάκης, ο οποίος χαρακτήρισε τον σχεδιασμό αυτό αστειότητα, τόνισε: «Σχετικά με αυτό το θέμα, έψαχνα να δω στο ημερολόγιό μου, αν ήταν πρωταπριλιά όταν το άκουσα, αλλά δεν ήταν. Είναι μια αστειότητα. Υπάρχει μια διοικητική δομή στους δήμους, υπάρχει και μια θεσμική παρουσία του δημάρχου, ο οποίος είναι ο προϊστάμενος όλων των υπηρεσιών και απολογείται στην κοινωνία και για τα καλά και για τα κακά τους.
Είναι δυνατόν όλο αυτό το σύστημα να το διεμβολίσουμε και να δημιουργήσουμε έναν θεσμό ο οποίος μπορεί να είναι ανταγωνιστικός και σε καμία περίπτωση δεν προσφέρει καμία υπηρεσία στον δήμο; Ο δήμος έχει τον γενικό του γραμματέα, τους διευθυντές του, οι οποίοι ορίζονται μέσα από συγκεκριμένες διαδικασίες του υπαλληλικού κώδικα, με δεδομένα προσοντολόγια. Αυτό το πράγμα δεν μπορούμε να το διαταράσσουμε.
Ειλικρινά δεν κατάλαβα ποιος εγκέφαλος τα εφηύρε όλα αυτά και προσπαθεί να τα βάλει στο τραπέζι του διαλόγου. Δε νομίζω ότι αυτό έχει καμία ελπίδα να περάσει. Γιατί πραγματικά τότε η αντίδραση της Αυτοδιοίκησης θα είναι πάρα πολύ σοβαρή. Σας υπενθυμίζω ότι μια τέτοια απόπειρα παραπλήσιας σύλληψης είχε γίνει όταν είχαμε τον αιρετό νομάρχη και τον περιφερειακό διευθυντή. Έβγαλε τίποτα καλό; Συγκρούσεις, σύγχυση και ποιος θα απολογείται τελικά πολιτικά γι’ αυτό το οποίο συμβαίνει στον δήμο; Ο δήμαρχος που τον καθιστούν στην ουσία ανεύθυνο διοικητικά άρχοντα, ή ο υπεύθυνος ο οποίος θα κρύβεται πίσω από τη δημοσιοϋπαλληλική του ιδιότητα;
Επίσης θέλω να πω και κάτι με την ευκαιρία αυτή. Έχουμε δώσει πολύ μεγάλη σημασία και έμφαση στα τυπικά προσόντα στην Ελλάδα. Αυτό γίνεται επειδή ποτέ δεν είχαμε βάλει τους σωστούς αξιολογικούς δείκτες για να μπορούμε να βαθμολογούμε και τους υπαλλήλους μας και τους διευθυντές μας σωστά. Και έτσι υπάρχει μια, αν θέλετε, επίθεση να αποκτούμε μέσα από διάφορες διαδικασίες, αμφίβολης ποιότητας, τίτλους και τίτλους σπουδών, χωρίς να υπάρχει το ουσιαστικό διοικητικό αντίκρισμα πίσω από αυτούς, ώστε να μπορούμε να κάνουμε τη δουλειά μας. Κι έτσι έχουμε γεμίσει από προσοντούχους τυπικούς, αλλά ουσιαστικά να μην ξέρουν να κάνουν αυτό που έχουν, υποτίθεται, σπουδάσει να κάνουν».