Η χερσαία ζώνη του λιμανιού του Ρεθύμνου δεν τίθεται υπό διαπραγμάτευση. Αυτό ξεκαθάρισε η πρόεδρος του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ρεθύμνου, Ρένα Κουτσαλεδάκη, με αφορμή τις πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη, στο 5ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της «Ν», σύμφωνα με τις οποίες «θα περάσουν στον έλεγχο της Πολιτείας, τα 71 λιμάνια ή λιμενικές εγκαταστάσεις υποδοχής πλοίων την διαχείριση των οποίων έχουν Δήμοι και Κοινότητες σε όλη την Ελλάδα».
Στο περιθώριο της ημερίδας που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα στο Ηράκλειο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αναφέρθηκε στην επικαιροποίηση της εθνικής στρατηγικής λιμένων, η οποία όπως τόνισε περιλαμβάνει ένα διαφορετικό τρόπο λιμενικής διακυβέρνησης.
«Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι εμείς θέλουμε τους δήμους και τις περιφέρειες συμμέτοχους στην αναπτυξιακή διαδικασία αξιοποίησης των λιμανιών της πατρίδας μας. Το υπουργείο Ναυτιλίας δεν πρόκειται να πάρει κανένα Λιμενικό Ταμείο. Εμείς σε συνεργασία με τους δήμους, τα θεσμικά όργανα, την ΚΕΔΕ αλλά και το υπουργείο Εσωτερικών, θα προχωρήσουμε στην βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση των λιμένων της χώρας μας. Και γνωρίζετε πολύ καλά ότι η αξιοποίηση ενός λιμανιού αφορά κυρίως την τοπική οικονομία και κοινωνία» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός.
Από την πλευρά της στην παρέμβασή της η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Ρεθύμνου επεσήμανε τις ιδιαιτερότητες του λιμανιού του Ρέθυμνου, το οποίο χωρίζεται σε δυο τμήματα, λιμάνι και μαρίνα μεταξύ των οποίων υπάρχει χερσαία ζώνη που ανήκει στην πόλη όπως σημείωσε. Τόνισε ότι στο πλαίσιο του σχεδιασμού το υπουργείο πρέπει να λάβει υπόψη τις ιδιαιτερότητες αυτές, ενώ ξεκαθάρισε ότι η χερσαία ζώνη του λιμανιού του Ρεθύμνου δεν τίθεται υπό καμία διαπραγμάτευση, πρόσθεσε ωστόσο ότι στο πλαίσιο του μάστερ πλαν, το οποίο ετοιμάζει το Λιμενικό Ταμείο, θα μπορούσε μέρος των τμημάτων της μαρίνας να αξιοποιηθεί μέσω προγραμμάτων ΣΔΙΤ με βάση και τις προτάσεις του μάστερ πλαν.
Χαρακτηριστικά η κα Κουτσαλεδάκη, σε δηλώσεις της στα «Ρ.Ν.» τόνισε: «Όλα τα λιμενικά ταμεία δεν είναι τα ίδια. Η διαχείριση ζωνών και λιμένων δεν είναι ίδια για τα 71 λιμάνια της χώρας. Στο Ρέθυμνο έχουμε μια ιδιαιτερότητα. Το λιμάνι μας χωρίζεται σε ανατολικό και δυτικό. Μαρίνα και εμπορικό λιμάνι. Ενδιάμεσα υπάρχει η χερσαία ζώνη που αποτελεί τμήμα της πόλης. Είναι δηλαδή, παραχωρούμενοι χώροι καταστημάτων, είναι η παραλιακή Σοφοκλή Βενιζέλου, το αμμώδες τμήμα, το ενετικό λιμάνι – χαρακτηρισμένο από το 1965 σαν μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς -και στην συνέχεια η Κιουλούμπαση και το εμπορικό λιμάνι. Με το να πάρει την αρμοδιότητα από τον δήμο, αυτόματα η διαχείριση οποιουδήποτε μοντέλου, έχει να κάνει και με την αξιοποίηση της ίδιας της πόλης. Από ότι παραδέχτηκε και ο ίδιος ο υπουργός δεν θα είναι το ίδιο σχέδιο για όλα τα λιμάνια. Εγώ εξήγησα ότι και η δυναμική που έχει το διαδημοτικό λιμενικό ταμείο Ρεθύμνου, στο οποίο συμμετέχουν τρεις δήμοι του νομού, τα λιμάνια των οποίων στηρίζουν το ένα το άλλο είναι μεγάλη. Αναφέρθηκα στην απορρόφηση χρημάτων τόσο από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, από την περιφέρεια, από προγράμματα όπως το «Φιλόδημος» και άλλα και δεσμεύτηκαν ότι δεν θα είναι τα μοντέλα αξιοποίησης ίδια για όλα τα λιμάνια, αλλά θα ληφθούν υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής. Προτίθενται μάλιστα από το υπουργείο να μας επισκεφτούν και να δουν από κοντά το λιμάνι μας για να διατυπώσουν τελική άποψη για το μοντέλο αξιοποίησης. Δική μας άποψη είναι ότι επειδή τώρα καταστρώνουμε το μάστερ πλαν, το κομμάτι της μαρίνας να αξιοποιηθεί με πρόγραμμα ΣΔΙΤ, δηλαδή δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Εμείς θέλουμε ανάπτυξη αλλά με έλεγχο. Αυτό που είναι σαφές και ξεκάθαρο είναι ότι η χερσαία μας ζώνη δεν είναι υπό διαπραγμάτευση. Δεν είναι λιμάνι. Είναι τμήμα της πόλης. Το υπουργείο αναζητά φόρμουλα, ώστε η τοπική κοινωνία να συνομιλεί με το αναπτυξιακό μοντέλο που ετοιμάζει το υπουργείο».
Στις 12 Φεβρουαρίου παρουσιάζεται το μάστερ πλαν
Εν τω μεταξύ, όπως ανέφερε η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Ρεθύμνου στις 12 Φεβρουαρίου θα παρουσιαστεί το μάστερ πλαν του λιμανιού και της μαρίνας στο Διοικητικό Συμβούλιο του Λιμενικού Ταμείου. Ακολούθως θα γίνει η διαβούλευση με τους φορείς, ώστε να οριστικοποιηθεί και να αποσταλεί στις αρμόδιες υπηρεσίες για να λάβει τις τελικές εγκρίσεις και να μπορεί να αξιοποιηθεί.
Ο σχεδιασμός αφορά τις λειτουργίες της χερσαίας ζώνης, τον εκσυγχρονισμό και την συνύπαρξη όλων των δραστηριοτήτων.
Μέσα από το Masterplan για το λιμάνι και τη μαρίνα του Ρεθύμνου στο «μικροσκόπιο» των μελετητών μπαίνουν όλες οι πτυχές της χρήσης του, όπως οι υποδομές, η κρουαζιέρα, η εμπορική και επιβατική χρήση του.
Παράλληλα, το σχέδιο αυτό αποτελεί βασική προϋπόθεση για να μπορεί το λιμάνι και η μαρίνα να εξασφαλίζει χρηματοδοτήσεις από ευρωπαϊκά προγράμματα για την περαιτέρω ανάπτυξή του.
Για την κατάρτιση του master plan έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση ύψους 100.000 ευρώ από το υπουργείο Ναυτιλίας μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Όπως έχει επανειλημμένως τονίσει η πρόεδρος του Λ.Τ., η σύνδεση του ιστορικού κέντρου και της πολιτιστικής κληρονομιάς του Ρεθύμνου, αποτελούν το σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα στο οποίο επιδιώκει να επενδύσει το Λιμενικό Ταμείο.