Δημοσιεύτηκε χθες στο πρόγραμμα «Διαύγεια» η απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Γιάννη Μανιάτη, σύμφωνα με την οποία γίνεται αποδεκτή η τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων για την εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων και προεργασίας υγρών βιομηχανικών αποβλήτων του Δήμου Ρεθύμνου και των αποχετευτικών δικτύων της εξυπηρετούμενης περιοχής.
Η εξέλιξη αυτή ουσιαστικά δίδει το «πράσινο φως» στο Δήμο Ρεθύμνου να επανεκκινήσει τις εργασίες οι οποίες είχαν σταματήσει πριν έξι χρόνια, στην Δημοτική Ενότητα Αρκαδίου, όταν διαπιστώθηκε ότι στη μελέτη του τότε Δήμου Αρκαδίου, η κατασκευή αντλιοστασίων γινόταν επί του αιγιαλού και σε περιοχή «Νατούρα», χωρίς τις απαιτούμενες περιβαλλοντικές μελέτες
Σύμφωνα με την απόφαση που υπέγραψε ο υπουργός, προβλέπονται μεταξύ άλλων τα εξής: «Η προσαγωγή των λυμάτων στην εγκατάσταση και επεξεργασία λυμάτων, θα γίνεται µέσω δικτύου κεντρικών αποχετευτικών αγωγών, οι οποίοι οδεύουν επί νοµίµως υφιστάμενης οδοποιίας, κεντρικών αντλιοστασίων και συλλεκτήρων.
Ειδικότερα:
«1.Τα λύματα του Ρεθύμνου συγκεντρώνονται µέσω συλλεκτήριων αγωγών στο κεντρικό αντλιοστάσιο προσαγωγής της Αγίας Φωτεινής, από όπου ξεκινούν δύο καταθλιπτικοί αγωγοί προσαγωγής µήκους 2km περίπου ο καθένας προς την ΕΕΛ.
2.Τα προτεινόμενα έργα αποχέτευσης των οικισµών Σκαλέτα, Εσταυρωµένου, Σφακακίου, Πηγιανού Κάµπου και Αδελιανού Κάµπου της Δημοτικής Ενότητας Αρκαδίου στη θέση Σκαλέτα Πλατανιάς του Δήµου Ρεθύµνου αφορούν σε δίκτυο συνολικού µήκους 21,7 km και εννέα (9) αντλιοστάσια ακαθάρτων. Οι αποχετευτικοί αγωγοί τοποθετούνται σε όλο το µήκος τους επί υφισταµένης οδοποιίας, εκτός ενός τµήµατος 90 m περίπου από το αντλιοστάσιο 7 έως την Παλαιά Εθνική Οδό.
Από το τελικό αντλιοστάσιο του ανωτέρω δικτύου έως την ΕΕΛ Ρεθύµνου ο αγωγός µεταφοράς λυµάτων ακολουθεί πορεία παράλληλη στον αυτοκινητόδροµο ΒΟΑΚ.
Η όδευση και τα χαρακτηριστικά των αγωγών του δικτύου αποχέτευσης περιγράφονται αναλυτικά στο φάκελο ΜΠΕ που συνοδεύει την παρούσα απόφαση (κείµενο και σχέδια).
3.Τα υγρά βιοµηχανικά απόβλητα καταλήγουν στην µονάδα προεπεξεργασίας τους ως εξής:
−Από τα δύο βυρσοδεψεία µέσω καταθλιπτικών αγωγών που έχουν µήκος 300m και 600m περίπου.
−Από τα σφαγεία µέσω αγωγού βαρύτητας µήκους 300m περίπου.
−Από τα τυροκομία µε βυτιοφόρα».
Η ΔΕΥΑΡ καλείται να ολοκληρώσει τις εργασίες της αποχέτευσης του ανατολικού μετώπου, καθώς και τη διαδικασία ολοκλήρωσης των μελετών για να φτάσουν τα λύματα στο βιολογικό καθαρισμό του Ρεθύμνου, κάτι βεβαίως που προϋποθέτει την απρόσκοπτη χρηματοδότηση του έργου. Οι προσπάθειες από πλευράς Δήμου για την «μεταφορά» του έργου επέκτασης και αναβάθμισης του βιολογικού καθαρισμού και επεξεργασίας της λυματολάσπης από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων στο ΕΣΠΑ συνεχίζονται, χωρίς μέχρι στιγμής κάτι τέτοιο να έχει διευθετηθεί.
Υπενθυμίζεται, ότι σε ό,τι αφορά τα αντλιοστάσια στην περιοχή της Σκαλετας τον Αύγουστο του 2010 το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ζήτησε από την Τεχνική Υπηρεσία Δήμων και Κοινοτήτων (ΤΥΔΚ) της Περιφέρειας Κρήτης να προβεί στην άμεση αναστολή εκτέλεσης έργων εντός της παραλίας ωοτοκίας της θαλάσσιας χελώνας καρέτα-καρέτα, στον τότε Δήμο Αρκαδίου και συγκεκριμένα στην περιοχή της Σκαλέτας. Η ενέργεια του ΥΠΕΚΑ ήταν στο πλαίσιο ενεργοποίησης των αρμόδιων υπηρεσιών για τη λήψη μέτρων προστασίας της καρέτα-καρέτα, μετά από έλεγχο που πραγματοποίησαν Επιθεωρητές Περιβάλλοντος στην περιοχή, όπου είχε ξεκινήσει να κατασκευάζεται κεντρικός αγωγός αποχέτευσης.
Εκεί, διαπιστώθηκε ότι δύο αντλιοστάσια είχαν επιφέρει σοβαρές αλλοιώσεις του αιγιαλού και της παραλίας (επιχωματώσεις, συμπίεση του αιγιαλού με μηχανήματα έργου κ.λπ.).
Επιπλέον, σύμφωνα με ανακοίνωση που είχε εκδώσει τότε το υπουργείο, τα εννέα σχεδιαζόμενα αντλιοστάσια και σημαντικό τμήμα της όδευσης των αγωγών βρίσκονται εντός της περιοχής του ευρωπαϊκού οικολογικού δικτύου Natura 2000 και ειδικότερα εντός ζώνης, που αποτελεί μια από τις τρεις σημαντικότερες περιοχές ωοτοκίας της θαλάσσιας χελώνας καρέτα-καρέτα στην Ελλάδα και τη Μεσόγειο.
Μετά από πολύ μεγάλο αγώνα από τις υπηρεσίες του Δήμου Ρεθύμνου το θέμα διευθετήθηκε και πλέον το έργο μπορεί να συνεχίσει να εκτελείται και να ολοκληρωθεί, δίδοντας τέλος σε ένα σοβαρό πρόβλημα της ανατολικής περιοχής του Δήμου Αρκαδίου.