Η αξιοποίηση των κλειστών περιπτέρων στην πόλη αλλά και σε οικισμούς του μητροπολιτικού δήμου βρίσκεται στον σχεδιασμό της δημοτικής αρχής, που στοχεύει να τα μετατρέψει σε υπαίθριες δανειστικές βιβλιοθήκες. Στο πλαίσιο αυτό υπάρχει συνεργασία με το 2ο δημοτικό σχολείο, που είχε τη σχετική πρωτοβουλία και τη Σχολή Αρχιτεκτονικής του Πολυτεχνείου Κρήτης. Πρόθεση του δήμου είναι η διατήρηση ενός τουλάχιστον περιπτέρου, σε κάθε δημοτική ενότητα, ώστε μετά από την αισθητική και λειτουργική αποκατάσταση της υποδομής αυτό να λειτουργήσει είτε ως ανοικτή ανταλλακτική βιβλιοθήκη, είτε ως περίπτερο προβολής των δράσεων του σχολείου της εκάστοτε περιοχής.
Όπως εξήγησε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο αντιδήμαρχος καθημερινότητας πόλης Θωμάς Κρεβετζάκης, αρχικός στόχος του δήμου είναι η απομάκρυνση των κλειστών περιπτέρων (περίπου 15 στον αριθμό) και κάποια από αυτά να αποποιηθούν ως υπαίθριες δανειστικές βιβλιοθήκες. Ο στόχος είναι να αποκατασταθεί η εικόνα που παρουσιάζουν σήμερα τα περίπτερα στο ιστορικό κέντρο τόσο σε ότι αφορά εκείνα που είναι σε λειτουργία όσο και τα κλειστά.
Θέμα χρόνου, όπως είπε, είναι η απομάκρυνση του περιπτέρου της Λότζια, καθώς η όποια καθυστέρηση έχει καταγραφεί οφείλεται στο γεγονός ότι τα δικαστήρια παρέμειναν κλειστά για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ο κ. Κρεβετζάκης πρόσθεσε ότι οι φοιτητές της Σχολής Αρχιτεκτονικής του Πολυτεχνείου Κρήτης έχουν κάνει μια πολύ αξιόλογη δουλειά και τα σχέδια που έχουν ετοιμάσει δεν αφορούν μόνο τη μετατροπή περιπτέρων σε βιβλιοθήκες αλλά ακόμα και θεματικά πάρκα που θα μπορέσουν να τοποθετηθούν σε πλατείες (όπως στη Σοχώρα, τη Μικρασιατών και το Μελιτάκι στου Γάλλου. Όπως είπε εκκρεμεί η προσαρμογή των σχεδίων σε μελέτη εφαρμογής κάτι που θα γίνει το προσεχές διάστημα και θα παραδοθεί στον δήμο Ρεθύμνου. Πάντως με αφορμή τον παραπάνω σχεδιασμό ο αρμόδιος αντιδήμαρχος δεν έκρυψε τον έντονο προβληματισμό του για την εικόνα των περιπτέρων στη νέα πόλη σε σχέση με την κατάληψη δημόσιου χώρου.
Η παρουσίαση του μαθήματος «Παραμετρικός σχεδιασμός» της Σχολής Αρχιτεκτόνων Πολυτεχνείου Κρήτης που είχε ως θέμα την αξιοποίηση των ανενεργών – κλειστών περιπτέρων στην πόλη του Ρεθύμνου έγινε διαδικτυακά. Η ιδέα για την αξιοποίηση των ανενεργών περιπτέρων έγινε μετά από την πρόταση των μαθητών του 2ου δημοτικού σχολείου Ρεθύμνου, οι οποίοι δουλεύοντας όλο τον χρόνο ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τις δεξιότητες ζωής (LifeSkills) με στόχο τον ενεργό πολίτη, πρότειναν τη συνεργασία του 2ου δημοτικού σχολείου, του δήμου Ρεθύμνης και της Σχολής Αρχιτεκτόνων του Πολυτεχνείου Κρήτης για την αξιοποίηση των περιπτέρων ως ανοικτές δανειστικές βιβλιοθήκες.
Τόσο ο δήμος όσο και το Πολυτεχνείο Κρήτης αγκάλιασαν την προσπάθεια, (δήμαρχος, αντιδήμαρχος, Θ. Κρεβετζάκης επίκουρος καθηγητής Α. Βαζάκας – Επίκουρη καθηγήτρια Μ. Μανδαλάκη). Ενισχύοντας την πρωτοβουλία των μαθητών από πλευράς Π.Κ. έχουν γίνει 2 ενέργειες
1. Υποβολή πρότασης ερευνητικού προγράμματος από τη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Π.Κ. για τη δημιουργία κόμβου διάχυσης στο 2ο δημοτικό σχολείο, πρόταση η οποία συσχετίζει την πρωτοβουλία των μαθητών, με συμμετοχικές διαδικασίες τοπικά στις γειτονιές και
2. Άσκηση με θεματικό άξονα τα ανενεργά περίπτερα στο μάθημα επιλογής «Παραμετρικός σχεδιασμός» (διδάσκων επίκουρος καθηγητής Α. Βαζάκας) όπου οι φοιτητές του ΠΚ πρότειναν στα πλαίσια των εκπαιδευτικών στόχων του μαθήματος ξύλινες, παραμετροποιήσιμες μέσω Η/Υ κατασκευές, οι οποίες μπορούν να προσαρμοστούν σε διαφορετικές συνθήκες μεγέθους, χρήσης, τοπογραφίας και προσανατολισμού. Για την πρώτη ενέργεια αναμένονται τα αποτελέσματα της κρίσης από τον ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ., ενώ η δεύτερη (μάθημα) ολοκληρώθηκε με την ηλεκτρονική παρουσίαση στους διδάσκοντες και στον αντιδήμαρχο κ. Κρεβετζάκη καθώς και στον διευθυντή του 2ου δημοτικού σχολείου Ρεθύμνου κ. Α. Πεδιαδίτη.
Οι προτάσεις των φοιτητών, πολύ διαφορετικές μεταξύ τους, συγκεράζουν μέσω ψηφιακών και αναλογικών μέσων τις λειτουργικές ανάγκες των νέων περιπτέρων οι οποίες είναι κοινωνικής και όχι εμπορικής φύσεως (βιβλιοθήκες εκθεσιακοί χώροι, χώροι συνάντησης, πληροφόρησης κ.λπ.). Είναι προτάσεις υλοποιήσιμες, διότι το συγκεκριμένο μάθημα εστιάζει εκτός από την ιδέα και στην υλοποίηση μέσω κατασκευασμένων πρωτοτύπων σε μεγάλες κλίμακες, μέχρι και 1:1. Οι σπουδαστές της αρχιτεκτονικής εξασκούνται στη βιωματική γνώση μέσα από την εμπειρία των ίδιων των υλικών και των ιδιοτήτων τους, στην παραμετρική σύλληψη του αρχιτεκτονικού έργου και διερευνούν τη σχέση μεταξύ ψηφιακής και παραδοσιακής κατασκευής. Στόχος μεταξύ άλλων είναι η ηθική, οι ποιότητες και οι δεξιότητες της «μαστοριάς» «crafting» να κατανοηθούν και να ενσωματωθούν στην αρχιτεκτονική παιδεία με συντεταγμένο και δομημένο τρόπο.
Η πρώτη συνάντηση των συντελεστών της ενέργειας αυτής έγινε τον Νοέμβριο 2019 στο 2ο δημοτικό σχολείο Ρεθύμνου και στον δήμο Ρεθύμνου και η παρουσίαση του μαθήματος στις 20 Ιουλίου 2020.
Συντελεστές: Πολυτεχνείο Κρήτης
Διδάσκοντες: Αλέξανδρος Βαζάκας, αρχιτέκτων, επίκουρος καθηγητής /Χαράλαμπος Δουλαβεράκης, ΕΔΙΠ Σχολή ΑΡΜΗΧ Πολυτεχνείου Κρήτης
Σύμβουλος τεχνολογίας ξύλου: Δρ. Γεώργιος Νταλός, καθηγητής αναπληρωτής πρόεδρος του τμήματος Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου και Σχεδιασμού της Σχολής Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Σύμβουλος βιοκλιματικών: Δρ. Μαρία Μανδαλάκη επίκουρη καθηγήτρια Σχολή ΑΡΜΗΧ Πολυτεχνείου Κρήτης
Τεχνική υποστήριξη: Στέλιος Πάσσος Τελειόφοιτος Σχολή ΑΡΜΗΧ ΠΚ, Μιχάλης Τσαγκάρης Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών Ε.Μ.Π – ανάλυση cfd
Σπουδαστές (κατά ομάδα εργασίας):
Λαις-Ιωάννα Μαργιωρή, Χρήστος Μπακνής, Άννα Νικάκη, Ασημίνα Σαμπάνη, Καλλιόπη Στεφανουδάκη, Δημήτρης Ελευθερίου
Ευσταθία Μοσχοβίτη, Ιωάννης Σημαντηράκης, Εμμανουήλ Τεζάρης, Ιωάννης Τζεβελέκης, Ελευθερία Παπαδόσηφου
Εύχαρις Γουρουντή, Απόστολος Τσολιάς, Ιωάννης Αδριανός
Δήμος Ρεθύμνου: Θωμάς Κρεβετζάκης, αντιδήμαρχος Καθημερινότητας
2ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου: Αλέκος Πεδιαδίτης, διευθυντής
Οι μαθητές της 5ης και 6ης δημοτικού.