Για το συγκεκριμένο θέμα είχαμε συζητήσει με ευάριθμη αντιπροσωπεία του οικισμού με την οποία συναντηθήκαμε στο Δημαρχείο και οι παριστάμενοι τεχνικοί έδωσαν τις αναγκαίες εξηγήσεις. Ο επιστολογράφος σας δεν ήταν παρών και έτσι δεν ενημερώθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία για το πώς έχει το συγκεκριμένο θέμα.
Επειδή όμως θέτει θέμα ουσιαστικής κακοδιαχείρισης που δεν ισχύει και αδικεί την προσπάθεια που καταβάλλουν οι υπεύθυνοι υπάλληλοι του Δήμου μας, θεώρησα σωστό να ζητήσω από την υπεύθυνη του έργου κ. Ελένη Γρηγοράκη αναλυτική έγγραφη ενημέρωση, την οποία θέτω υπό την κρίση των αναγνωστών σας.
1) Στο αναφερόμενο σημείο της επιστολής, υπήρχε μία κατολίσθηση του πρανούς στο δυτικό όριο του δρόμου μήκους περίπου 15 μέτρων και βάθους 7,50μ. και όχι μία απλή καθίζηση του οδοστρώματος.
2) Τέτοιου είδους βλάβες στο οδικό δίκτυο δεν απαιτούν μία απλή αποκατάσταση του οδοστρώματος, όπως αναφέρεται, αλλά μια ουσιαστικότερη παρέμβαση που αφορά κυρίως την αντιστήριξη του εδάφους που εδράζεται το οδόστρωμα σε όποιο βάθος απαιτείται για την ασφαλή και μόνιμη αποκατάσταση της βλάβης.
3) Οι λύσεις για τέτοιο ύψος αντιστήριξης που ισχύουν σύμφωνα με τις προδιαγραφές των τεχνικών έργων είναι δύο:
α) Η Κατασκευή τοιχίου από οπλισμένο σκυρόδεμα, το οποίο εδράζεται σε κατάλληλου πλάτους πέλμα, ώστε να ανταποκρίνεται με επάρκεια σε όλες τις ωθήσεις και ροπές που δημιουργούνται από το πρανές. Στην λύση αυτή ο κορμός του τοιχίου τοποθετείται σε μία σχετική απόσταση από το διαταραγμένο πρανές για να μπορεί να γίνει το απαραίτητο πέλμα του τοιχίου, για να μην διαταραχθεί περαιτέρω το πρανές με μία εκσκαφή που θα έκλινε εντελώς την κυκλοφορία αλλά και για την ασφάλεια των εργαζομένων που κατασκευάζουν το τοιχίο. Οι διαστάσεις του τοιχίου που απαιτήθηκαν ήταν ύψος 7,50 μ., πάχος από 90 εκ. έως 30 εκ. και πλάτος πέλματος 5,70 μ. πάχους από 50 εκ. έως 80 εκ. Οι διαστάσεις αυτές προκύπτουν από προδιαγραφές του Υπουργείου για το συγκεκριμένο ύψος αντιστήριξης.
Το μήκος του τοιχίου που έγινε μέσα στον προϋπολογισμό που είχαμε στην διάθεσή μας είναι 7,15 μ.
Στη συνέχεια το κενό μεταξύ δρόμου και τοιχίου καλύπτεται από λιθορριπή μεγάλων βράχων και όχι από κτιστό πετρότοιχο ούτως ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος διαρροής του εδάφους από τα πλάγια και για να αντιστηριχθεί μεγαλύτερο μήκος της κατολίσθησης από το μήκος του τοιχίου, στην παρούσα περίπτωση 9,50 μ.
Εξάλλου η τοποθέτηση των βράχων έγινε με μεγάλο μηχάνημα και δεν ήταν δυνατόν να κτισθούν σαν πετρότοιχος.
Ακόμη τα σημεία της λιθορριπής που είναι ορατά είναι μόνο από την κάτω πλευρά του τοιχίου και μάλιστα από τα πλάγια που στο μέλλον θα καλυφθούν από επέκταση της αντιστήριξης σε μεγαλύτερο μέρος του δρόμου, με τον επόμενο οικονομικό και τεχνικό προγραμματισμό.
Το κόστος των παραπάνω εργασιών ανήλθε στο ποσόν των 19.794,84 ευρώ χωρίς τον ΦΠΑ ή 24.347,65 ευρώ με τον ΦΠΑ.
β) Η δεύτερη λύση ήταν η κατασκευή φρεατοπασσάλων βάθους τουλάχιστον 10 μ. ανά 2 μέτρα απόσταση μεταξύ των (διάτρηση, σιδέρωμα, σκυροδέτηση), στη συνέχεια η κάλυψη όλης της επιφάνειας με εκτοξευόμενο σκυρόδεμα πάνω σε οπλισμένη επιφάνεια και στη συνέχεια η κατασκευή τοιχίου μικρότερης διατομής που καλύπτει την όλη κατασκευή. Η παρούσα λύση παρουσιάζει τα εξής μειονεκτήματα: α) πολύ μεγαλύτερο κόστος περίπου 70.000,00 ευρώ και β) κλείσιμο του δρόμου για το διάστημα που θα γινόταν οι πάσσαλοι, κάτι ανέφικτο για τον μοναδικό δρόμο του οικισμού.
Για τους παραπάνω λόγους επιλέχθηκε η πρώτη λύση και έγινε με τον πιο τεχνικό και οικονομικό τρόπο.
Επειδή το έργο δεν θεωρείται ότι έχει περατωθεί στην παρούσα φάση αλλά έχει κατασκευαστεί το επείγον τμήμα, ώστε να εξασφαλιστεί η ασφαλής λειτουργία του δρόμου, μελετάται ο τρόπος ολοκλήρωσής του με πλευρική επέκταση του τοιχίου αντιστήριξης εκατέρωθεν του υπάρχοντος και με κατεύθυνση συγκλίνουσα προς τον δρόμο έως ότου καλυφθεί το τμήμα των 15 μέτρων.
Με την ολοκλήρωση του έργου δεν θα υπάρχει ορατό τμήμα της λιθορριπής.
Γιώργης Χ. Μαρινάκης
Δήμαρχος Ρεθύμνης