Το ζήτημα αυτό τίθεται πλέον επιτακτικά. H λειτουργία του ορεινού σχολείου βρίσκεται στην «κόψη του ξυραφιού», αφού μέχρι σήμερα παραμένει πλημμελής, λόγω μη ίδρυσης ειδικοτήτων, ικανών να ανταποκριθούν στις ανάγκες και τις απαιτήσεις των μαθητών της περιοχής.
Τους προηγούμενους μήνες πραγματοποιήθηκαν σειρά από συσκέψεις, στις οποίες συμμετείχαν υπηρεσιακοί παράγοντες της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, εκπρόσωποι του Δήμου Μυλοποτάμου, της ΕΛΜΕΡ, της ΕΛΤΕΕΡ των εκπαιδευτικών του ΕΠΑΛ, των συλλόγων γονέων της περιοχής και των μαθητών, που κατέληξαν στην αναγκαιότητα λειτουργίας του σχολείου, αλλά με την προϋπόθεση να ιδρυθούν και να λειτουργήσουν όλες οι προβλεπόμενες ειδικότητες εκπαίδευσης.
Οι εισηγήσεις τους έγιναν ομόφωνα δεκτές από την Επιτροπή Παιδείας και το Δημοτικό Συμβούλιο Μυλοποτάμου, που με τη σειρά τους απέστειλαν το σχετικό αίτημα στο υπουργείο Παιδείας.
Το θέμα βρίσκεται σε «φάση αναμονής», όπως μας ενημέρωσε ο διευθυντής του σχολείου κ. Μιχάλης Φωτάκης, ο οποίος επισημαίνει, ότι απαιτείται στήριξη του σχολείου και σωστές προδιαγραφές λειτουργίας, ώστε να διαμορφωθεί προοπτική και μέλλον για το εκπαιδευτικό ίδρυμα.
«Ήταν στοχευμένη η ίδρυση του σχολείου»
Το Επαγγελματικό Λύκειο Γαράζου ιδρύθηκε και λειτουργεί από το 2007, μετά από διαβούλευση στην τοπική κοινωνία για να ανταποκριθεί στις ανάγκες επαγγελματικής εκπαίδευσης των μαθητών που προέρχονταν από τους τότε Δήμους Ανωγείων, Γεροποτάμου, Κουλούκωνα και την Κοινότητα Ζωνιανών, δηλαδή, τους σημερινούς Δήμους Ανωγείων και Μυλοποτάμου.
Στόχος της λειτουργίας του σχολείου ήταν και παραμένει, η κάλυψη των αναγκών επαγγελματικής εκπαίδευσης των μαθητών της πρώην επαρχίας Μυλοποτάμου, η αντιμετώπιση του σοβαρού προβλήματος εγκατάλειψης του σχολείου και της εκπαίδευσης από τους μαθητές της περιοχής μετά τη φοίτησή τους στο Γυμνάσιο. Κυρίως δε, η πολυσήμαντη κοινωνική παρέμβαση στην περιοχή του Μυλοποτάμου, που αντιμετωπίζει σοβαρά ζητήματα παραβατικότητας, παράνομων δραστηριοτήτων, αυτοκτονιών, περιορισμού των γυναικών και εν γένει διακρίσεων.
«Ήταν στοχευμένη η ίδρυση του σχολείου», σημειώνει ο διευθυντής κ. Φωτάκης, για να τονίσει, ότι «Τέτοια σχολεία έχουν ειδικούς σκοπούς, ιδιαίτερη βαρύτητα, που δεν πρέπει να αγνοείται από τους υπεύθυνους φορείς, οι οποίοι επίσης δεν πρέπει να κάνουν συσχετισμούς με τα μεγάλα σχολεία των πόλεων ή να λαμβάνουν υπόψη τη λογική των αριθμών».
Ο ίδιος επισημαίνει, ότι στα έξι χρόνια που λειτουργεί το σχολείο, έχει επιτύχει να προσελκύσει μαθητές από όλα τα γεωγραφικά διαμερίσματα του Μυλοποτάμου, δίδοντας την ευκαιρία σε περισσότερα από 500 παιδιά των ορεινών χωριών να τύχουν επαγγελματικής εκπαίδευσης πολύ κοντά στα χωριά και στα σπίτια τους αποφεύγοντας την πολύωρη, κουραστική και δαπανηρή μετακίνηση σε μεγάλες πόλεις όπως γινόταν πριν.
Κατάφερε επίσης να δώσει επαγγελματική κατεύθυνση και γνώσεις αλλά και διεξόδους στους μαθητές του, να μειώσει θεαματικά τα ποσοστά της μαθητικής διαρροής στην περιοχή του Μυλοποτάμου, να έχει σημαντικές επιτυχίες στην εισαγωγή μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αγγίζοντας το 100% στις Πανελλήνιες Εξετάσεις του 2012 και να συμβάλει μέσα από τις ποικίλες δραστηριότητές του, όπως σχολές γονέων, ενημερωτικές ημερίδες, εκπαιδευτικά σεμινάρια και άλλες δράσεις στην αναβάθμιση του μορφωτικού επιπέδου της τοπικής κοινωνίας.
Τα σοβαρά προβλήματα του σχολείου
Το σοβαρότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα το σχολείο είναι η μη ανταπόκριση της πολιτείας στις συνεχείς εκκλήσεις της μαθητικής κοινότητας, της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, του Δήμου Μυλοποτάμου, της ΕΛΜΕΡ και της ΕΛΤΕΕΡ στην ανάγκη ίδρυσης ειδικοτήτων, με αποτέλεσμα πολλοί μαθητές μετά την πρώτη τάξη να αναγκάζονται να μεταγράφονται σε ΕΠΑΛ του Ρεθύμνου και του Ηρακλείου για να παρακολουθήσουν την επαγγελματική ειδικότητα που επιθυμούν να ακολουθήσουν.
Καταγράφεται επίσης μεγάλη καθυστέρηση στην στελέχωση του σχολείου με εκπαιδευτικό προσωπικό κάθε χρόνο, ενώ η κατάργηση ειδικοτήτων όπως η νοσηλευτική, η οποία είχε και τη μεγαλύτερη ζήτηση, προκάλεσε περαιτέρω συρρίκνωση του μαθητικού δυναμικού, που κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά δεν ξεπέρασε τα 80 άτομα.
Μεγάλο ζήτημα επίσης είναι η ανάγκη κτιριακής υποδομής αποκλειστικά για το ΕΠΑΛ, καθώς συστεγάζεται με το Γυμνάσιο Γαράζου, θέμα που «βαραίνει» τον Δήμο Μυλοποτάμου.
Ο διευθυντής του σχολείου κ. Μιχάλης Φωτάκης, μιλώντας στην εφημερίδα μας, επισήμανε, ότι «Είναι επιτακτική η ανάγκη νόμιμης και αποδοτικής επαγγελματικής αποκατάστασης των μαθητών και μαθητριών του συγκεκριμένου σχολείου, προκειμένου, να επέλθει μακροπρόθεσμα κοινωνική ισορροπία. Θα ήταν θεμιτό, λοιπόν, να δημιουργηθούν αρκετές ειδικότητες, έστω και με το στοιχειώδη αριθμό φοιτώντων, ώστε να προληφθούν παθογενή κοινωνικά φαινόμενα, με αρχικό αυτό της μαθητικής εκροής, η οποία μοιραία συμβαίνει, όταν το παιδί καλείται είτε να φοιτήσει σε ακόμα πιο μακρινό σχολείο σε ειδικότητα της προτίμησής του, που δεν καλύπτεται στο ΕΠΑΛ Γαράζου, είτε να αποσυρθεί στις οικογενειακές γεωργικές ή κτηνοτροφικές ασχολίες, υπό την πίεση μάλιστα της οικογένειας. Δυστυχώς πάντα υπερισχύει το δεύτερο. Για τους παραπάνω πολύ σημαντικούς λόγους ζητάμε τη δημιουργία στο ΕΠΑΛ Γαράζου όλων των ειδικοτήτων που προβλέπονται, σύμφωνα με το Νόμο 4186/2013, αρχής γενομένης από το επόμενο σχολικό έτος».
Ο κ. Φωτάκης συμπλήρωσε ότι «Ακολουθώντας αυτή την τακτική, θα παρασχεθεί η δυνατότητα λειτουργίας τομέων και ειδικοτήτων που έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση από τους μαθητές, χωρίς να παρακωλύεται η φοίτησή τους από τη μη ίδρυσή τους».
Μ.Κ.