Στο σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας με αφετηρία τις μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση ήδη από το νηπιαγωγείο, αναφέρθηκε κατά την συνάντηση που είχε το Σάββατο με τους Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου η γενική γραμματέας Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του ΥΠΑΙΘ, Αναστασία Γκίκα.
Η κα. Γκίκα, στο πλαίσιο των επισκέψεων που πραγματοποίησε σε δήμους του νησιού βρέθηκε στο Ειδικό Εξεταστικό Κέντρο του Ρεθύμνου, συνοδευόμενη από τον περιφερειακό διευθυντή Εκπαίδευσης Κρήτης, Εμμανουήλ Καρτσωνάκη, ενώ στη συνάντηση στο Πειραματικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Κρήτης, όπου πραγματοποιούνται οι εξετάσεις των μουσικών μαθημάτων παραβρέθηκαν ο διευθυντής και ο υποδιευθυντής του σχολείου, οι δυο προϊστάμενοι Α/βαθμιας και Β/βαθμιας Εκπαίδευσης και ο δήμαρχος Ρεθύμνης.
Η κα. Γκίκα σε δηλώσεις της στους δημοσιογράφους επεσήμανε την ανάγκη οι μεταρρυθμίσεις να ξεκινούν από την προσχολική ηλικία για αυτό και το σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας μετά την υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή, συμπλήρωσε η πιλοτική διεξαγωγή του μαθήματος των αγγλικών στα νηπιαγωγεία, καθώς και τα εργαστήρια δεξιοτήτων που αφορούν όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.
Χαρακτηριστικά η Αναστασία Γκίκα, ανέφερε: «Ο σχεδιασμός μας, αφορά τις μεταρρυθμίσεις από κάτω προς τα πάνω. Το θεωρούμε άδικο και αντιπαιδαγωγικό, οι κινήσεις και οι μεταρρυθμίσεις μας, να αφορούν το Λύκειο, που είναι ένα σκαλοπάτι πριν την τριτοβάθμια. Ό,τι θέλεις να εμπνεύσεις στα παιδιά, πρέπει να το εμπνεύσεις από πολύ νωρίτερα, είτε αφορά την πολιτική τους συνείδηση, είτε την περιβαλλοντική ή την κοινωνική ή οτιδήποτε άλλο. Οπότε ξεκινήσαμε τις αλλαγές από κάτω προς τα πάνω και εφαρμόζοντάς τες πιλοτικά, ξεκινήσαμε με την εισαγωγή των Αγγλικών, σε επίπεδο παιχνιδιού περισσότερο και ευχάριστων δραστηριοτήτων για παιδιά, τραγουδιού στο νηπιαγωγείο. Πρέπει να ευαισθητοποιήσουμε τους μαθητές μας στη διαφορετικότητα. Αν καταλάβουν ότι αυτό, ονομάζεται «κόκκινο» αλλά παράλληλα ονομάζεται και «red», αμέσως το προδιαθέτεις σε κάτι διαφορετικό που πρέπει να δεχθεί και να σεβαστεί. Αφορά το σεβασμό στη διαφορετικότητα, σε όλα τα επίπεδα και επίσης το γεγονός ότι όταν έχεις μία άνεση και στην προφορά σε μία ξένη γλώσσα και όταν αυτό ξεκινάει από πάρα πολύ νωρίς, είναι σημαντικό για την εξωστρέφεια της πατρίδας μας, γιατί έτσι η πατρίδα μας θα μπορέσει να υπερασπιστεί αυτά που μας αφορούν και να διεκδικήσει ποιοτική και ποσοτική μερίδα στον τουρισμό.
Επίσης, το σημαντικότερο, είναι ότι εισάγουμε τον θεσμό των εργαστηρίων δεξιοτήτων που διαπερνά όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Αφορά την καλλιέργεια δεξιοτήτων σε θεματικές που τις έχουν απόλυτη ανάγκη τα σχολεία. Θα πρέπει από την αποστήθιση και από τη στείρα παρουσίαση γνώσεων, να προχωρήσει στην καλλιέργεια προσωπικοτήτων ανθρώπων προβληματισμένων και σκεπτόμενων, γιατί αυτούς τους πολίτες χρειαζόμαστε, να δημιουργούν, και αυτό θα πρέπει να ξεκινάει από πολύ νωρίς, με την εισαγωγή των εργαστηρίων δεξιοτήτων».
Σε ό,τι αφορά τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση η κυρία Γκίκα, είπε πως: «Όταν τα παιδιά μας θα τα βάλουμε στο νηπιαγωγείο έχουν καλύτερη και ποιοτικότερη παροχή εκπαίδευσης και έχουν να λάβουν πάρα πολλά εφόδια. Όταν τα κρατάμε στους βρεφονηπιακούς σταθμούς που βεβαίως εκεί είναι ευχάριστο το κλίμα αλλά παραπάνω από τη φύλαξη και το να τραγουδήσουν που όλα αυτά βέβαια είναι καλά, όμως δεν χτίζουν προσωπικότητες». Στο νηπιαγωγείο είπε η γραμματέας, «με όλες τις καινοτομίες που εισάγουμε χτίζουμε ανθρώπους πολίτες του σύγχρονου κόσμου και πιστεύω πως όλοι μαζί ως υπουργείο παιδείας και ως τοπική αυτοδιοίκηση, θα έχουμε πολύ θετικά αποτελέσματα. Οι δήμοι θα πρέπει να ενεργοποιηθούν και να συνηγορήσουν στην προσπάθεια αυτή. Βρισκόμαστε από κοινού σε μία προσπάθεια ώστε να εφαρμοστεί η δίχρονη προσχολική αγωγή για το καλό και το όφελος των παιδιών μας. Πιστεύω ότι θα προχωρήσουν όλα καλά, θα συνεργαστούμε καλά και θα έχουμε καλά αποτελέσματα».
Η κα. Γκίκα αναφέρθηκε στην ικανοποίηση του αιτήματος των Κρητικών, ώστε να εξετάζονται στα ειδικά μαθήματα εντός Περιφέρειας Κρήτης επισημαίνοντας μεταξύ άλλων:
«Το να υπάρχει εξεταστικό κέντρο στην Κρήτη για τα ειδικά μαθήματα, πιστεύω ότι είναι κάτι πολύ προχωρημένο. Πρόκειται για αίτημα, απαίτηση των Κρητικών, ζητήθηκε από το υπουργείο και προσπαθήσαμε ως υπουργείο και το κάναμε πράξη. Οι Κρήτες μαθητές, δεν θα μεταβαίνουν στην Αθήνα για τα ειδικά μαθήματα, διότι δεν είναι μόνο τα 500 παιδιά που μετακινούνται αλλά μαζί με τους συνοδούς τους ο αριθμός φτάνει ακόμα και τα 1.200 άτομα. Δεν πρέπει να ταλαιπωρούνται ούτε οι μαθητές ούτε οι γονείς τους ή οι συνοδοί αλλά παράλληλα δεν πρέπει να υπάρχει ούτε οικονομική επιβάρυνση. Λόγω και της γενικότερης οικονομικής κρίσης αλλά και λόγω της κρίσης που έχει επιφέρει ο κορωνοϊός που κουράζει και βαρύνει όλους μας εμείς έπρεπε να δράσουμε προς το κοινό καλό», ανέφερε, ενώ παράλληλα υποστήριξε ότι το υπουργείο και η κυβέρνηση: «Θεωρήσαμε ότι οι μαθητές της Κρήτης έπρεπε να παραμείνουν στον τόπο τους και για λόγους υγειονομικής ασφάλειας με βάση τον κορωνοϊό και να μην υπάρχουν μετακινήσεις. Θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντική αυτή η διαφοροποίηση από το τι επικρατούσε μέχρι χθες και εύχομαι αυτό να συνεχιστεί και εκτός πανδημίας, διότι τελικά εξυπηρετεί τους μαθητές και εξυπηρετεί και την εκπαίδευση γενικότερα».
Στο περιθώριο της συνάντησής της και της συνεργασίας που είχε με τους αυτοδιοικητικούς του νησιού η γενική γραμματέας του υπουργείου Παιδείας αναφέρθηκε στους χειρισμούς της κυβέρνησης για τον covid -19 και για τις ενέργειες που έγιναν στα σχολεία τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Ήταν ένα μεγάλο στοίχημα για εμάς οι χειρισμοί για τον κορωνοϊό. Αν θα πρέπει να κλείσουμε ένα τμήμα ή ένα σχολείο, το πώς θα γίνει απολύμανση και τελικά το πώς θα γίνει η καθαριότητα, ήταν ένα στοίχημα. Ξαφνικά ο δήμος εκλήθη, όχι μόνο του Ρεθύμνου, αλλά και όλης της Ελλάδας, να έχει καθαρίστριες και κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας, και μετά τη διδασκαλία και να καθαρίσουν με ειδικούς όρους, καινούργια πράγματα που αφορούσαν τις οδηγίες που είχαμε από τον ΕΟΔΔΥ και από τους ειδήμονες. Και αυτά στην τελική, είναι που μας έσωσαν και αποτελούμε τώρα ένα πρότυπο αυτήν την στιγμή στην Ευρώπη στο θέμα αντιμετώπισης του κορωνοϊού. Χώρες με το ίδιο πληθυσμιακό αριθμό σε κατοίκους, όπως και το Βέλγιο, η Πορτογαλία, έχουν αυτή τη στιγμή χιλιάδες χιλιάδων θύματα, ενώ εμείς ευτυχώς αλλά και δυστυχώς θρηνούμε μόνο 193 ανθρώπους. Απίστευτη διαφορά και έχει να κάνει με το πώς οι δήμοι, οι δήμαρχοι, η τοπική αυτοδιοίκηση αντέδρασε και συνεργάστηκε στην όλη προσπάθεια.
Γιατί οι μαθητές, είναι εκπρόσωποι της κοινωνίας σε μεγάλο βαθμό».
Η γενική γραμματέας του υπουργείου έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη συνεργασία της με τους δήμους της χώρας, συγχαίροντας ταυτόχρονα τον δήμαρχο για την διάκρισή του στα θέματα βιώσιμης κινητικότητας και μεταξύ άλλων, σημείωσε: «Η συνεργασία μεταξύ του υπουργείου Παιδείας και της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι αναμφισβήτητη. Έχουμε συνεργαστεί πολύ θερμά σε πολλά θέματα, όπως για παράδειγμα στον τρόπο με τον οποίο διαχειριστήκαμε τον κορωνοϊό. Εάν δηλαδή υπήρχε κάπου ένα κρούσμα ή έστω ένα ύποπτο κρούσμα, πώς θα έπρεπε να αντιδράσει ο δήμος και ο δήμαρχος θα επικοινωνήσει προσωπικά με μένα, με την ιδιότητά μου ως εκπρόσωπος της καμπάνιας για τον κορωνοϊό στην πρωτοβάθμια και στην δευτεροβάθμια, αλλά και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Γενικά για το υπουργείο Παιδείας. Υπήρχε σύμπνοια και αγαστή συνεργασία».
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Ρεθύμνου, Γιώργος Μαρινάκης, σε δηλώσεις του ανάφερε: «Είναι ένα μεγάλο γεγονός ότι τα παιδιά της Κρήτης, έστω και λόγω του κορωνοϊού δεν θα ταλαιπωρηθούν να πάνε σε άλλες περιοχές για να εξεταστούν. Διότι το να εξετάζεται κανείς στον τόπο του, είναι και παιδαγωγικότερο. Στην ουσία τα παιδιά μας, έπαιζαν εκτός έδρας σε αυτές τις εξετάσεις. Αυτές τις μετακινήσεις πέρα του ότι είναι οικονομικά επαχθείς, είναι και αντιπαιδαγωγικές. Υπό την έννοια αυτή λοιπόν χαιρετίζουμε αυτή την πρωτοβουλία και καλούμε την κυρία γενική γραμματέα, αφού πράγματι γνωριστήκαμε κάτω από εξαιρετικές συνθήκες να το συνεχίσουμε, το χρειάζεται το νησί μας, είναι μεγάλο νησί, μπορεί να υπερασπιστεί και να δεχτεί ένα εξεταστικό κέντρο για τους ανθρώπους που είναι εδώ. Άλλωστε από τη συμμετοχή που μόλις έμαθα, ήταν μία εξεταστική στην οποία συμμετείχαν εκατοντάδες παιδιών. Είμαστε στο κέντρο της Κρήτης και δεν πρέπει να το ξεχνάμε ούτε οι ανατολικοί, ούτε οι δυτικοί. Προσιδιάζει η περιοχή μας και δίνει και την δυνατότητα φιλοξενίας αλλά και την επιθυμία φιλοξενίας».
Διαμαρτυρία από την ΕΛΜΕΡ
Στο εξεταστικό κέντρο είχαν συγκεντρωθεί μέλη της ΕΛΜΕ Ρεθύμνου πραγματοποιώντας παράσταση διαμαρτυρίας για τα προβλήματα της εκπαίδευσης και την υποστελέχωση των σχολείων ζητώντας παράλληλα την επαναφορά των μαθημάτων που καταργήθηκαν από τα ωρολόγια προγράμματα.