Η ενημέρωση τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των γονιών για το φαινόμενο της σχολικής βίας, κρίνεται άκρως απαραίτητη, προκειμένου αυτό να μπορέσει να αντιμετωπιστεί άμεσα και αποτελεσματικά.
Ο σχολικός εκφοβισμός αν και παλαιό φαινόμενο, δεν είναι ευρέως γνωστό, και αυτό διότι στην πλειοψηφία τους γονείς αλλά και εκπαιδευτικοί δεν γνωρίζουν τη σοβαρότητά του και κυρίως τις επιπτώσεις που μπορεί κάτι τέτοιο να έχει για τα παιδιά τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα.
Όταν κανείς όμως γνωρίζει για την σχολική βία και έχει ενημερωθεί για τα συμπτώματα και τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει στην ψυχοσωματική υγεία του παιδιού, τότε μπορεί να βοηθήσει τόσο τα παιδιά θύματα όσο και τα παιδιά θύτες πάντα με την συνδρομή ειδικών επιστημόνων.
Το σίγουρο είναι πως το φαινόμενο αυτό, αν και ανησυχητικό με επικίνδυνες προεκτάσεις, δεν μπορεί να γίνει εύκολα αντιληπτό. Τα συμπτώματα που μπορούν να αναγνωριστούν, σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι το άγχος, η διάσπαση προσοχής, η μείωση των γνωστικών ικανοτήτων των παιδιών, η αδιαθεσία, οι διαταραχές στον ύπνο και η αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες. Το πρόβλημα όμως εντοπίζεται στο ότι τα σημάδια αυτά είναι δύσκολο να γίνουν αντιληπτά και ακόμα πιο δύσκολο το να συνδυαστούν με την σχολική βία και την ανησυχητική διάσταση που αυτή έχει. Μπορεί δηλαδή οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να τα βλέπουν αλλά να μην δίδουν τη δέουσα σημασία λόγω της άγνοιας που επικρατεί για τη σοβαρότητα του φαινομένου. Η ευαισθητοποίηση των γονιών αλλά και των εκπαιδευτικών για τις σοβαρές επιπτώσεις που ένα τέτοιο φαινόμενο μπορεί να έχει προκαλώντας τραυματικές εμπειρίες στα παιδιά, είναι το πρώτο βήμα για την αναγνώριση του προβλήματος και στη συνέχεια με την βοήθεια ειδικών έρχεται η λύση του.
Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκε χθες με πρωτοβουλία του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 3ου Δημοτικού Σχολειού σχετική εκδήλωση με ομιλητή τον ψυχολόγο κ. Στέφανο Πλεξουσάκη.
Αναλυτικά
Απαραίτητη η ενημέρωση για τον σχολικό εκφοβισμό
Γονείς και εκπαιδευτικοί οφείλουν να γνωρίζουν για να «διαβάζουν» τα σημάδια της ενδοσχολικής βίας
Το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας φαίνεται πως απασχολεί ολοένα και περισσότερο τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι ενδεχομένως αντιλαμβάνονται κάποια σημάδια στα παιδιά θύματα ή θύτες και αναζητούν τρόπους αντιμετώπισης του φαινομένου του σχολικού εκφοβήσου. Τα στοιχεία των τελευταίων ερευνών (Πανεπιστήμιο Κρήτης) δείχνουν πως το 16,1% των μαθητών έχουν δεχτεί βία από συμμαθητές τους. Το «bulling», όπως είναι γνωστός ο όρος διεθνώς, προβληματίζει την εκπαιδευτική κοινότητα αλλά και τους γονείς, οι οποίοι όμως λόγω έλλειψης ενημέρωσης δεν γνωρίζουν και τις περισσότερες φορές δεν αντιλαμβάνονται τα σημάδια της σχολικής βίας, παρά μόνο όταν αυτά είναι σε προχωρημένο στάδιο.
Στο πλαίσιο αυτό υπάρχει μια κινητοποίηση ενημέρωσης από ειδικούς ψυχολόγους για ένα ζήτημα που απασχολεί ένα μεγάλο κομμάτι του μαθητικού πληθυσμού και χρήζει παρεμβάσεων, προκειμένου να αντιμετωπιστεί. Χθες, στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου με πρωτοβουλία του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων διοργανώθηκε σχετική εκδήλωση με ομιλητή τον κ. Στέφανο Πλεξουσάκη.
Ο ίδιος παρουσίασε στους γονείς, στους δασκάλους και στους φοιτητές που βρέθηκαν στην χθεσινή εκδήλωση την έννοια της σχολικής βίας, τα σημάδια, τα στοιχεία των ερευνών σημειώνοντας πως μόλις γίνει αντιληπτή η περίεργη συμπεριφορά του παιδιού θα πρέπει αμέσως οι γονείς να απευθυνθούν στους ειδικούς.
Ο κ. Στέφανος Πλεξουσάκης ψυχολόγος μιλώντας στα «Ρ.Ν.» έδωσε και μια άλλη διάσταση, με βάση τα τελευταία ερευνητικά στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία ο σχολικός εκφοβισμός μπορεί να προκαλέσει τραυματικές εμπειρίες στα παιδιά που θα τους ακολουθούν για μια ζωή:
«Νομίζω ότι επειδή υπάρχουν καινούρια ερευνητικά δεδομένα οι ειδικοί επιστήμονες έχουν αρχίσει και ενημερώνουν και τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς. Αυτό που πρέπει να τονίσουμε είναι ότι υπάρχουν νέες εξελίξεις σε ότι αφορά τις παρεμβάσεις που γίνονται. Δηλαδή μέχρι τώρα είχαμε εστιάσει στο θύμα και τον θύτη. Τώρα προσπαθούμε να δούμε και τους παριστάμενους. Μέχρι τώρα τα ερευνητικά δεδομένα μας έλεγαν για συναισθηματικές δυσκολίες, για άγχος κτλ. Τώρα μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι ο εκφοβισμός μπορεί να προκαλέσει και επιβλαβείς επιπτώσεις, που μπορεί να έχουν να κάνουν και με μια τραυματική διάσταση στην προσωπικότητα του παιδιού».
Ο ίδιος εξηγεί ότι τα εμφανή σημάδια που μπορούν να οδηγήσουν στο συμπέρασμα ότι ένα παιδί πέφτει θύμα σχολικής βίας είναι το άγχος, η μειωμένη αυτοεκτίμηση, η διατάραξη της καθημερινότητας του παιδιού:
«Τα καινούρια ερευνητικά δεδομένα μας λένε ακόμα ότι μπορούν να επηρεαστούν οι γνωστικές λειτουργίες του παιδιού, η ικανότητά του να συγκεντρωθεί στα μαθήματά του, μπορεί να επηρεαστεί ο ύπνος του, μπορεί να επηρεαστεί διατροφικά, μπορεί να εμφανίσει κάποια από τα σημάδια που εμφανίζει ένα άτομο όταν έχει τραυματικές εμπειρίες, να έχει κάποιες αναμνήσεις του γεγονότος και όλα αυτά επηρεάζουν την ποιότητα ζωής του παιδιού».
«Η αλήθεια είναι ότι δεν είναι εύκολο να ανακαλύψει κανείς τη σχολική βία» ανέφερε ο κ. Πλεξουσάκης, επισημαίνοντας πως είναι πολύ δύσκολο να αντιληφθεί κανείς τον σχολικό εκφοβισμό. Χαρακτηριστικά, τονίζει: «Είναι πολύ δύσκολο, ακριβώς επειδή αυτή γίνεται πολλές φορές με ένα υπόγειο τρόπο και είναι δύσκολο ακόμα και για τους εκπαιδευτικούς να διαπιστώσουν τέτοια φαινόμενα. Για αυτό ακριβώς γίνονται τέτοιες ενημερώσεις για να γνωρίζουν και να μαθαίνουν οι γονείς για το πως θα «διαβάζουν» τα σημάδια με κάποιο τρόπο και να ακολουθούν στη συνέχεια τις οδηγίες των ειδικών. Τα καινούρια ερευνητικά δεδομένα μας λένε ότι σε περιπτώσεις που έχουν υπάρξει οργανωμένα παρεμβατικά προγράμματα η βία-ο εκφοβισμός έχει θεαματική μείωση και αυτό μας κάνει αισιόδοξους».