Η στροφή της Κρήτης στην αειφόρο τουριστική ανάπτυξη αποτελεί μονόδρομο όχι μόνο για την επέκταση της τουριστικής περιόδου αλλά για την περαιτέρω εξέλιξη του τουριστικού προϊόντος με βασικό γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος και την ενδυνάμωση του κοινωνικού ιστού.
Αυτό επισημαίνει η Κορίνα Μηλιαράκη -πρόεδρος Εν. Τουρισμού Υπαίθρου – Αγροτουρισμού Κρήτης, υπογραμμίζοντας τα σημαντικά οφέλη, οικονομικά και περιβαλλοντικά, που μπορεί να αποκομίσει το νησί. Η Κρήτη άλλωστε διαθέτει όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα για να καταστεί ένας βιώσιμος τουριστικός προορισμός. Οι θησαυροί της κρητικής υπαίθρου, το φυσικό κάλλος και τα τοπία του νησιού σε συνδυασμό με την πλούσια παράδοση, την ιστορία και τον πολιτισμό, αλλά και την ντόπια παραγωγή με εξαιρετικής ποιότητας προϊόντα, αποτελούν στοιχεία που καθιστούν τον τόπο μας ξεχωριστό. Ξεχωριστό όχι μόνο για το κλίμα του και κατ’ επέκταση για να είναι ένας πόλος έλξης επισκεπτών που αποζητούν τον ήλιο και τη θάλασσα, που μπορούν εύκολα να βρουν και σε άλλους ελληνικούς προορισμούς, αλλά ξεχωριστό για την ιδιαιτερότητά του, αφού συνδυάζει το κλίμα με άλλα χαρακτηριστικά πολιτισμού, γαστρονομίας, παράδοσης, φυσικού περιβάλλοντος προσφέροντας μια σειρά βιωματικών εμπειριών στον επισκέπτη.
«Το μοντέλο του τουρισμού της υπαίθρου, ακριβώς επειδή είναι μικρής κλίμακας και στηρίζεται στην συνέργεια των πολλών, μικρών και διαφορετικών επιχειρήσεων, που μπορούν να δημιουργήσουν ένα νέο προϊόν είναι και βιώσιμο, γιατί και σέβεται το φυσικό περιβάλλον και είναι η μόνη λύση για να μην διαρραγεί ο κοινωνικός ιστός. Ένα τέτοιο μοντέλο ενδυναμώνει τον κοινωνικό ιστό γιατί μιλάμε για μικρές επιχειρήσεις υπαίθρου που έχουν να κάνουν με την ίδια την κοινωνία. Αυτό λοιπόν είναι η απάντηση στην αλλοίωση του περιβάλλοντος της Κρήτης που έχει προέλθει από την άναρχη ανάπτυξη των παραλιών που δεν λαμβάνει υπόψη της τη φέρουσα ικανότητα κάθε περιοχής. Είναι η μόνη εγγύηση για την διάσωση του περιβάλλοντος για να μπορέσει να ενδυναμωθεί και η γεωργία. Άλλωστε, ο αγροτουρισμός και ο τουρισμός υπαίθρου έχουν να κάνουν και με την παραγωγή και με την δημιουργία προϊόντων και με την προώθησή τους στην αγορά και με τη συμμετοχή των επισκεπτών σε δραστηριότητες αγροτικές αλλά και σε αθλητικές, όπως είναι η ποδηλασία, η ορειβασία κτλ. Όλα αυτά λοιπόν είναι εγγύηση για να μπορέσει να είναι αειφόρος ο τουρισμός και να υπάρχει ευφορία και βιωσιμότητα» τόνισε η κ. Μηλιαράκη, η οποία αναφέρθηκε στην προσπάθεια ενδυνάμωσης αυτής της μορφής τουρισμού στην Κρήτη, τονίζοντας πως: «Στην Κρήτη γίνεται μια προσπάθεια να ενισχυθεί και να συντονιστεί με βάση τα νέα δεδομένα του θεσμικού πλαισίου. Το θεσμικό πλαίσιο έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο σε ό,τι αφορά τον αγροτουρισμό. Ο αγροτουρισμός είναι ένα κομμάτι του τουρισμού υπαίθρου. Υπάρχουν ένα σωρό κατηγορίες του τουρισμού υπαίθρου που πρέπει να ρυθμιστούν και αυτές με σχετικές Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ) για να ολοκληρωθεί το θεσμικό πλαίσιο. Σε επίπεδο Κρήτης θα προσπαθήσουμε να εντάξουμε και άλλες επιχειρήσεις τουρισμού υπαίθρου στην ένωσή μας, καθώς οι επιχειρήσεις οι δικές μας δεν είναι μόνο μονάδες αγροτουρισμού. Οι μονάδες αγροτουρισμού είναι λίγες, καθώς οι περισσότερες είναι μονάδες τουρισμού υπαίθρου και συμπεριλαμβάνουν και δραστηριότητες. Ήδη ξεκινάμε να οργανωνόμαστε και περιμένουμε βέβαια και από την κυβέρνηση να ολοκληρώσει το θεσμικό πλαίσιο».
Το μεγάλο στοίχημα για το νησί είναι να καταστεί στις συνειδήσεις των επισκεπτών ως ένας προορισμός αγροτουρισμού και τουρισμού υπαίθρου. Για να επιτευχτεί όμως αυτό, όπως ανέφερε η κα Μηλιαράκη, απαιτούνται συνεργασίας περιφέρειας, δήμων, επιμελητηρίων φορέων του τουρισμού και κυρίως κρατική στήριξη και υποστήριξη. «Η αλήθεια είναι ότι ο αγροτουρισμός και ο τουρισμός υπαίθρου σώζουν το προφίλ της Ελλάδας και της Κρήτης. Ακριβώς επειδή στηρίζονται στον πολιτισμό και έχουν να κάνουν με την κρητική φιλοξενία, είναι μικρής κλίμακας και ήπιας μορφής επιχειρήσεις, διασώζουν και το κομμάτι του τουρισμού γενικότερα στις συνειδήσεις των ανθρώπων στο εξωτερικό. Δηλαδή παύει να είναι στις συνειδήσεις των τουριστών η Ελλάδα ως ένας προορισμός για όσους θέλουν ήλιο και θάλασσα. Κατοχυρώνεται σαν τουριστικός προορισμός υπαίθρου. Για παράδειγμα στη Γαλλία και την Ιταλία το μεγαλύτερο μέρος των επισκεπτών πηγαίνει στα αστικά κέντρα και το υπόλοιπο κομμάτι, που δεν είναι όμως καθόλου μικρό, πηγαίνει στην ύπαιθρο. Δηλαδή ο μαζικός τουρισμός πάει στην πόλη και ο άλλος στην ύπαιθρο. Και αυτό γίνεται γιατί είναι γνωστό σε αυτές τις χώρες ότι έχουν το κομμάτι του τουρισμού υπαίθρου, που είναι πολύ σημαντικό, γιατί οι επισκέπτες του τουρισμού υπαίθρου μπορούν να γνωρίσουν από κοντά τους ανθρώπους, τα προϊόντα, το φυσικό κάλλος, να συμμετέχουν σε δραστηριότητες, ενώ πολύ σημαντικός είναι και ο ρόλος της γαστρονομίας. Χρειάζεται λοιπόν μια συνολική προσπάθεια των επιχειρηματιών της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης, καθώς και των επιμελητήριων και όλων των φορέων της Κρήτη που θα πρέπει να το πλαισιώσουν, να συνεργαστούν για να το ενδυναμώσουν. Πιστεύω ότι θα υπάρξει αυτή η συνεργασία, είμαστε στην προσπάθεια. Όμως σίγουρα χρειαζόμαστε ενίσχυση και συντονισμό των δράσεων. Μέχρι σήμερα έχουμε ένα μοντέλο τουρισμού που σε μεγάλο βαθμό έχει αλλοιώσει το περιβάλλον, έχει καταστρέψει τον κοινωνικό ιστό. Εγώ πάντα πιστεύω ότι οι επισκέπτες μας είναι αντίστοιχοι με αυτό που είμαστε και με αυτό που πιστεύουμε. Αν εμείς οι ίδιοι δεν αλλάξουμε προσανατολισμό, δεν θα μπορέσουμε να προσελκύσουμε τους πελάτες που θέλουν να έρθουν να γνωρίσουν εμάς, τον πολιτισμό μας, την ιστορία μας, τον τόπο μας, το φυσικό κάλλος, τις αρχαιότητες, τα προϊόντα μας και την κρητική γαστρονομία. Αν εμείς οι ίδιοι δεν μπορέσουμε ν’ αλλάξουμε προσανατολισμό, τότε δεν μπορούμε να απευθυνθούμε στο κομμάτι αυτό που πηγαίνει στην ενδοχώρα της Ιταλίας και της Γαλλίας. Ο προσανατολισμός αυτός σήμερα υπάρχει από επιχειρηματίες και όχι από το επίσημο κράτος. Γίνονται μέχρι τώρα μεμονωμένες προσπάθειες. Επί σειρά ετών πολεμούσαμε για το θεσμικό πλαίσιο. Εμείς είμαστε φορείς αυτής της αντιλήψεως, αλλά αυτή η αντίληψη, που είναι σε εμβρυακή κατάσταση, θα πρέπει να υπερισχύσει. Και αυτή είναι η δουλειά του κράτους και της τοπικής αυτοδιοίκησης, να υιοθετήσουν αυτή τη φιλοσοφία», τόνισε η πρόεδρος της Ένωσης Τουρισμού Υπαίθρου – Αγροτουρισμού Κρήτης.
Σημειώνεται ότι οι παραπάνω επισημάνσεις έγιναν και στην διάρκεια του 2ου επιχειρηματικού φόρουμ που πραγματοποιήθηκε το σαββατοκύριακο στα Χανιά στην ενότητα «Αειφόρος τουριστική ανάπτυξη – Περιβάλλον και τουρισμός».
«Σε υψηλό επίπεδο η επιχειρηματικότητα στη Κρήτη»
Το 2ο Chania Business Forum διοργάνωσε το Επιμελητήριο Χανίων στον πολυχώρο «Μίκης Θεοδωράκης» στα Χανιά 2-3 Νοεμβρίου 2019.
Η μεγάλη προσέλευση κόσμου, οι επιλεγμένες θεματικές ενότητες με τα αντίστοιχα πάνελ και οι περισσότεροι από τους 45 διακεκριμένους ομιλητές «σφράγισαν» την επιτυχία του φόρουμ, που για δεύτερη συνεχή χρονιά διοργάνωσε φέτος το ΕΒΕΧ με συνδιοργανωτές την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος, την Περιφέρεια Κρήτης, το Δήμο Χανίων και την Ορθόδοξη Ακαδημία.
«Γη-Πολιτισμός-Προορισμός» οι θεματικές ενότητες και εννέα συνολικά πάνελ, μέσα από τα οποία βγήκαν πολλές ειδήσεις και προτάσεις όπως: δημιουργία Τμήματος Επιχειρηματικότητας από την Περιφέρεια Κρήτης που θα προωθήσει δράσεις επιχειρηματικότητας και καινοτομίας σε συνεργασία με τα Επιμελητήρια Κρήτης και τους επιχειρηματίες του νησιού, προτάσεις προς αξιολόγηση όπως αυτές της βουλευτού Χανίων Ν. Μπακογιάννη για την ανάγκη μιας πολιτικής περιφέρειας που θα βασίζεται σε κίνητρα, σε μόρια αλλά και σε υποδομές για να μην καταρρεύσει η ελληνική περιφέρεια, για κλείσιμο του Μπάλου έως ότου αυτός να ξαναγεννηθεί και για αύξηση της τιμής του εισιτηρίου στο φαράγγι της Σαμαριάς. Αυτή, του π. Υπουργού Πολιτισμού Παύλου Γερουλάνου για διεύρυνση της τουριστικής περιόδου στη Κρήτη με τα Ρακοκάζανα, αυτή, της ανάγκης συνεργιών σε επίπεδο Χανίων για το συνεδριακό τουρισμό, από τον πρόεδρο της ΟΑΚ κ. Ζορμπά, και η δημιουργία ενός κοινού portal για την Κρήτη και την Κύπρο μέσω του προγράμματος Intereg που θα στοχεύει στην ανταλλαγή μαθητικών εκδρομών από την Επίκουρο καθηγήτρια κ. Χατζηστεφανίδου», όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του Επιμελητηρίου Χανίων.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΧ Α. Ροκάκης στην ομιλία του εμφανίστηκε προβληματισμένος για την φετινή τουριστική περίοδο στη διάρκεια της οποίας υπήρξε μείωση στις αφίξεις εξωτερικού αλλά αισιόδοξος για το μέλλον των επιχειρήσεων.
«Το μεγάλο στοίχημα για μας, για το Επιμελητήριο είναι να σταθεί δίπλα στους επιχειρηματίες, να τους στηρίξει, να προωθήσει, να αναδείξει και να καταδείξει τον τρόπο υλοποίησης δράσεων επιχειρήσεων», είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου.
Να σημειωθεί ότι το διήμερο 1-2 Νοεμβρίου, πραγματοποιήθηκαν με πρωτοβουλία του ΕΒΕΧ, για πρώτη φορά στα Χανιά, η ΓΣ της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος με τη συμμετοχή και των 59 Επιμελητηρίων της χώρας, την οποία παρακολούθησαν και χαιρέτησαν Υπουργοί, πρώην Υπουργοί και βουλευτές και οι εργασίες του διακρατικού προγράμματος Innovagro επικεφαλής έταιρος του οποίου είναι το Επιμελητήριο.
Επίσης πραγματοποιήθηκαν Γενικές Συνελεύσεις, του Εθνικού Επιμελητηριακού Δικτύου Ελληνίδων Γυναικών Επιχειρηματιών, του Ελληνοκυπριακού δικτύου Επιμελητηρίων και του Επιμελητηριακού Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης.
Τέλος στο πλαίσιο του forum έγινε και η τελετή επικαιροποίησης της αδελφοποίησης του Επιμελητηρίου Χανίων και του ΕΒΕΠ, ένα μνημόνιο συνεργασίας το οποίο αποσκοπεί στην προστασία και ανάδειξη της επιχειρηματικότητας στους τομείς εμπορίου βιομηχανίας και υπηρεσιών.