Ο «Ερωτόκριτος» συγκαταλέγεται στα ωραιότερα έργα της κρητικής λογοτεχνίας, ενώ αναγνωρίζεται ως μια από τις σημαντικότερες δημιουργίες της Αναγέννησης και συνολικότερα του ευρωπαϊκού πολιτισμού.
Ο συναυλιακός «Ερωτόκριτος» του Δημήτρη Μαραμή ως ανάθεση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής της περιόδου 2016/17, βασισμένος στο κλασικό αριστούργημα της κρητικής αναγέννησης, του Βιτσέντζου Κορνάρου, θα εγκαινιάσει επίσημα για την Περιφέρεια Κρήτης το έτος «Ερωτόκριτος 2019» με μια συναυλία στις 24 Μαρτίου στο Πολιτιστικό Κέντρο Ηρακλείου και θα ακολουθήσουν συναυλίες στην υπόλοιπη Κρήτη.
Το 2019 ορίστηκε ως έτος «Ερωτόκριτου» από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού μετά από εισήγηση-πρόταση της Περιφέρειας Κρήτης, με στόχο να φέρει στο επίκεντρο τον Κρητικό πολιτισμό στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, με απώτερο σκοπό την προώθηση του Ερωτόκριτου στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά της Unesco.
Στο πλαίσιο του έτους Ερωτόκριτου προβλέπεται σειρά εκδηλώσεων όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε χώρες του εξωτερικού. Την ευθύνη σχεδιασμού, συντονισμού και υλοποίησης όλων των πολιτισμικών δράσεων στην Κρήτη, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό θα έχει η Περιφέρεια Κρήτης με την στήριξη του Παγκοσμίου Συμβουλίου Κρητών.
Ο συναυλιακός Ερωτόκριτος του Δημήτρη Μαραμή, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου, είναι μια σπουδαία παράσταση-μιούζικαλ που έχει αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές και έχει ενθουσιάσει το κοινό που ήδη έχει παρακολουθήσει την παράσταση.
Το έργο βασίζεται στην έμμετρη ποιητική μυθιστορία του Βιντσέντζου Κορνάρου και κρατάει την πρωτότυπη διάλεκτο και τη δομή του αναγεννησιακού έργου, που γράφτηκε τέσσερις αιώνες πριν, περίπου το 1600. Η σύγχρονη μελοποίηση του αναγεννησιακού αριστουργήματος από τον Δημήτρη Μαραμή φέρνει ένα οικείο μουσικά λεξιλόγιο, με αναφορές από blues, Jazz, και rock χρώματα παντρεμένα με την κρητική μουσική παράδοση. Το συγκεκριμένο έργο εστιάζει κυρίως στα διαχρονικά στοιχεία της ερωτικής ιστορίας του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας, τη φιλία, την αρρώστια του πόθου και τις περιπέτειες των δύο νέων.
«Ουσιαστικά προσπάθησα να ακούσω τη μουσική μέσα από τους ιαμβικούς δεκαπεντασύλλαβους του Κορνάρου και θεώρησα ότι αυτό το έργο θα έπρεπε να γραφτεί με έναν άλλο τρόπο πιο σύγχρονο και προσπάθησα να «παντρέψω» στοιχεία από τζαζ και μπλουζ μαζί με την κρητική μουσική παράδοση. Το αποτέλεσμα φέρει το λεξιλόγιο του μιούζικαλ, γιατί στην ουσία ο «Ερωτόκριτος» που έφτιαξα είναι ένα δίωρο μουσικό μιούζικαλ», δηλώνει ο συνθέτης Δημήτρης Μαραμής και προσθέτει σχετικά με το αριστούργημα του Βιτσέντζου Κορνάρου: «Έχω πει πολλές φορές πως αν ο Ερωτόκριτος του Βιτσέντζου Κορνάρου είχε γραφτεί στην αγγλική γλώσσα θα συναγωνίζονταν άνετα στην Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο ονόματα και έργα όπως του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, του Θερβάντες ή του Γκαίτε. Γράφτηκε όμως όχι απλά στην Ελληνική γλώσσα αλλά στην Κρητική διάλεκτο, στην λαϊκή γλώσσα της Κρήτης, που αυτό βέβαια δεν του έδωσε τη δυνατότητα να ταξιδεύει παγκοσμίως γιατί το περιορίζει η γλώσσα αλλά κέρδισε με την Κρητική διάλεκτο μία μουσική, τη μουσική της γλώσσας αυτής, που ο Βιτσέντζος Κορνάρος ανέβασε στο πιο υψηλό επίπεδο ποίησης.
Έτσι το έργο των 10 χιλιάδων και πλέον στίχων, φτάνει άφθαρτο στον 21ο αιώνα και μέσω της μουσικής πλέον ανανεώνεται. Εγώ συνέθεσα, μελοποίησα το έργο σε μία φόρμα μουσικού θεάτρου στην τολμηρή ίσως φόρμα ενός σύγχρονου Ελληνικού μιούζικαλ και τόλμησα να «παντρέψω» στοιχεία από τζαζ και μπλουζ με την Κρητική μουσική παράδοση, όμως όχι για εντυπωσιασμό, το αντίθετο. Άκουσα μέσα στους στίχους αυτούς του Βιτσέντζου Κορνάρου, τη μουσική τους και άκουσα μέσα σε αυτούς στους στίχους ακόμα και στοιχεία μπλουζ, και έτσι έφτασε σε αυτή τη μορφή που υπάρχει μέχρι σήμερα. Γιατί παρόλο που σέβομαι πάρα πολύ την παραδοσιακή μελοποίηση του έργου, σκέφτηκα γιατί να μη δοθεί και μία ευκαιρία να ακούσουμε το έργο και με μία άλλη μουσική γλώσσα».
Ο Ερωτόκριτος, θα ταξιδέψει συναυλιακά στην Κρήτη με το μουσικό σχήμα «Βάμος Ανσάμπλ». Αναφέρει σχετικά ο κ. Μαραμής: «Θα ταξιδέψει συναυλιακά ο «Ερωτόκριτος» με το μουσικό σχήμα του Βάμος Ανσάμπλ. Εδώ γίνεται ένα άλλο «πάντρεμα», όπου ένας Αθηναίος συνθέτης μελοποιώντας τον Ερωτόκριτο φέρνει το έργο του να παιχτεί από Κρήτες μουσικούς, από ένα σχήμα Κρητικών, που βάση του είναι στα Χανιά και συγκεκριμένα το χωριό Βάμος και πέραν της πρεμιέρας στις 24 Μαρτίου στο Ηράκλειο, θα ακολουθήσουν συναυλίες στα Χανιά, στον Άγιο Νικόλαο, στο Ρέθυμνο».
Από την πλευρά του ο σκηνοθέτης Κωνσταντίνος Ρήγος σημειώνει: «Είναι πάρα πολύ σημαντικό το ότι βρισκόμαστε στην Κρήτη μ’ αυτό το έργο. Ο «Ερωτόκριτος» έχει «στοιχειώσει» με την καλή έννοια μέσα μου από τη στιγμή που ξεκίνησα να ασχολούμαι, όταν μου έφερε το έργο ο κ. Μαραμής. Η παράσταση αγαπήθηκε από το κοινό τόσο στην Αθήνα στην εναλλακτική στο Ηρώδειο, στη Θεσσαλονίκη, και όπου αλλού έχει παιχτεί και θα παιχτεί στο μέλλον».
Συντελεστές παράστασης
Μουσική διεύθυνση και λιμπρέτο: Δημήτρης Μαραμής
Σκηνοθεσία-χορογραφία-σκηνικό: Κωνσταντίνος Ρήγος
Συνεργάτιδα σκηνογράφος: Μαίρη Τσαγκάρη
Κοστούμια: Γιώργος Σεγρεδάκης
Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας
Ερμηνεύουν:
Θοδωρής Βουτσικάκης: Ερωτόκριτος
Ελένη Δημοπούλου: Αρετούσα
Γκωτιέ Βελισσάρης: Πολύδωρος
Ιωάννα Φόρτη: Νένα
Κωστής Μαυρογένης: Ρήγας
Μαζί τους, 8μελές Φωνητικό σύνολο και 9μελές Ορχηστρικό σύνολο.
Στο πιάνο και στη μουσική διεύθυνση ο συνθέτης.
Παραγωγή: Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής.