Μια αναδρομή στην ιστορία των αγγείων και την εξέλιξη της χρήσης τους από τη νεολιθική περίοδο ως στις μέρες μας, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν 50 μαθητές των δύο τελευταίων τάξεων του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνου. Στα πλαίσια των εκδηλώσεων «Μουσεία για μια κοινωνία με προοπτικές» και του εκπαιδευτικού προγράμματος «από χέρι σε χέρι ιστορίες μιας κούπας», που διοργανώθηκε χθες από την αρχαιολογική υπηρεσία Ρεθύμνου για τον εορτασμό της παγκόσμιας ημέρας μουσείων, οι μικροί μαθητές είδαν να ξεδιπλώνονται μπροστά τους πληροφορίες για την πολιτισμική αλληλεπίδραση των λαών και τον τρόπο που αυτή επηρέασε την αγγειοπλαστική. Μετά το τέλος της παρουσίασης, οι ίδιοι οι μαθητές με τη βοήθεια των δασκάλων τους δημιούργησαν κολάζ και ζωγραφιές με θέμα τα αγγεία, ενώ στο τέλος της εκδήλωσης έφτιαξαν με πηλό και διακόσμησαν τις δικές τους κούπες.
Για τις εκδηλώσεις «Μουσεία για μια κοινωνία με προοπτικές», μίλησε στην εφημερίδα μας η αρχαιολόγος της Εφορίας Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου, Μαρία Πατεράκη, εστιάζοντας στο εκπαιδευτικό σκέλος του και στην διοργάνωση του προγράμματος «από χέρι σε χέρι ιστορίες μιας κούπας». Προοπτική χωρίς εκπαίδευση των παιδιών παραμένει κενό γράμμα και ως εκ τούτου η κυρία Πατεράκη τόνισε: «στο πλαίσιο του εορτασμού της παγκόσμιας ημέρας μουσείων, προσφέρουμε στο 3Ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «από χέρι σε χέρι ιστορίες μιας κούπας». Το πρόγραμμα στοχεύει στο να δείξει στους μαθητές τη διαδρομή ενός αγγείου από τη νεολιθική περίοδο έως και τις μέρες μας. Τους εξηγεί πως ένα αγγείο χωρίς να έχει αλλάξει χαρακτήρα εξυπηρετεί διαχρονικά τις ανάγκες μας με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Αντιλαμβάνονται με τον τρόπο αυτό τη συνέχεια της χρηστικής του αξίας. Πολύ σημαντικό επίσης είναι ότι μέσα από το αγγείο και τη διαδρομή του, τα παιδιά που βρίσκονται μαζί μας, έχουν την ευκαιρία να δουν και να αντιληφθούν τις επαφές και τις επιρροές που έχουμε από άλλους πολιτισμούς, από άλλους ανθρώπους που είτε κατέκτησαν το νησί, είτε ήρθαν στο νησί ως πρόσφυγες, είτε ακόμα και ως τουρίστες».
Την εκπαιδευτική αξία ανάλογων προγραμμάτων και στην αποτελεσματική, βιωματική σύνδεση των μαθητών που αυτά επιφέρουν με τον πολιτισμό, τόνισε στις δηλώσεις του στα « Ρ.Ν.» ο δάσκαλος του 3ου Δημοτικού, Παντελής Γιαννουλάκης. «Αποδεχτήκαμε με μεγάλη χαρά την πρόσκληση της ΕΦΑ Ρεθύμνου να φέρουμε τους μαθητές της Ε’ και της ΣΤ’ τάξης του σχολείου να παρακολουθήσουν αυτό το πρόγραμμα. Ο λόγος είναι ότι πιστεύουμε πως μέσω της επαφής με τον πολιτισμό και με όλες τις εκδηλώσεις που γίνονται αυτές τις μέρες για τα μουσεία, δίνεται μια άλλη αίσθηση στα παιδιά. Κυρίως τους δημιουργείται η ανάγκη να είναι κοντά στον πολιτισμό και να γίνονται πρακτικά συμμέτοχοι σε όλες τις εκφάνσεις του. Συμμετέχουν τα ίδια στον πολιτισμό μέσω τέτοιων δράσεων, αξιολογούν και εκτιμούν τις επιδράσεις του. Σήμερα, οι μαθητές μας είδανε την ιστορία των αγγείων και παρακολούθησαν την εξέλιξή τους, πως από το να σχηματίζω μια χούφτα με τα χέρι μου για να πιώ νερό φτάσαμε στη σημερινή πραγματικότητα, στα αγγεία και στις κούπες, όπως είναι και ο τίτλος του εκπαιδευτικού προγράμματος.
Βλέπω ότι δημιουργούν με χαρά ένα κολάζ ή μια ζωγραφιά που έχει να κάνει με την εξέλιξη αυτής της παράδοσης από τα γεωμετρικά χρόνια μέχρι σήμερα. Τα παιδιά μας δείχνουν να απολαμβάνουν τη συμμετοχή τους σε αυτό το πρόγραμμα, κυρίως γιατί είναι ένα διαδραστικό πρόγραμμα και υπάρχει και η δικιά τους πρακτική συμμετοχή», δήλωσε ειδικότερα ο κ. Γιαννουλάκης.
«Μαθαίνουμε μέσα από το παιχνίδι»
Με χρωματιστές ψηφίδες, μπογιές και πηλό, οι μικροί μαθητές της Ε’ και της ΣΤ’ τάξης του 3ου Δημοτικού Ρεθύμνου δημιούργησαν πολύχρωμα κολάζ, ζωγραφιές αγγείων αλλά και τα δικά τους αγγεία- κούπες. Κυρίως όμως έμαθαν πράγματα που τα σχολικά τους βιβλία δεν τους διδάσκουν για την τέχνη της αγγειοπλαστικής. Τα υλικά και οι τεχνοτροπίες, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της τέχνης σε κάθε περίοδο ξεχωριστά, καθώς και ο τρόπος που αυτή εξελίχθηκε στο πέρασμα των αιώνων, ήταν το θέμα της παρουσίασης που τους έγινε από τους αρχαιολόγους. Ενθουσιασμένοι δήλωσαν οι μαθητές από αυτή τους την εμπειρία, τις γνώσεις που αποκόμισαν αλλά και από τη δημιουργική διαδικασία στην οποία συμμετείχαν.
«Μάθαμε για τα αγγεία που έφτιαχναν οι άνθρωποι σε κάθε εποχή και πως τα χρησιμοποιούσαν. Τα χρησιμοποιούσαν όπως και εμείς δεν έχει αλλάξει σχεδόν τίποτα και αυτό μου έκανε εντύπωση. Στο σχολειό έχουμε μάθει μόνο για τα Βυζαντινά χρόνια και είναι πολύ ενδιαφέρον που τώρα μπορέσαμε να μάθουμε περισσότερα πράγματα και για άλλες περιόδους που δεν ξέραμε. Επίσης, ζωγραφίσαμε αγγεία και ήταν μια πολύ όμορφη μέρα», δήλωσε ο Νίκος Ξερουδάκης, μαθητής της Ε’ Δημοτικού.
«Σήμερα μάθαμε την ιστορία των ποτηριών και των αγγείων. Τα πάντα ήρθαν από μια χούφτα νερό και εξελίχθηκαν, αυτό κυρίως θα θυμάμαι από όσα έμαθα σήμερα. Επίσης, μου άρεσε που κάναμε ένα πρόγραμμα για την Αναγέννηση και μάθαμε πολλά σημαντικά πράγματα για τα αγγεία την περίοδο εκείνη. Ζωγραφίσαμε κούπες από πηλό και κάναμε κολάζ και γενικά περάσαμε πολύ ωραία», συμπλήρωσε ο Γιώργος Τάκας.
Η συμμαθήτριά του από την ΣΤ’ δημοτικού, Ηλιάννα Παλιεράκη, δήλωσε για την εμπειρία της: «μάθαμε πολλά πράγματα με διαφορετικό τρόπο από ότι στο σχολειό, ήταν σαν παιχνίδι. Μας έμαθαν πως εξελίχθηκε η κούπα. Αρχικά, μάθαμε ότι ξεκίνησε από τη χούφτα και μετά με την ανθρώπινη παρέμβαση εξελίχθηκε και έγινε από πηλό. Μου άρεσε που σήμερα περάσαμε τη μέρα εδώ με τους συμμαθητές μου και κάνουμε δημιουργικά πράγματα».
Ενώ, ο Κωνσταντίνος Κιπιωλής, από την πέμπτη τάξη μας είπε: «μάθαμε για τα αγγεία που γίνονταν από πηλό και από γυαλί καθώς επίσης και κάποια σημερινά πράγματα που φτιάχνουμε με διάφορα υλικά όπως πηλό, γυαλί, μάρμαρο . Ήταν μια πολύ ωραία ημέρα και πολύ ωραία δραστηριότητα».
Εξίσου ικανοποιημένος από την εμπειρία του στο πρόγραμμα «από χέρι σε χέρι ιστορίες μιας κούπας» ο μαθητής Γιάννης Χριστοδουλάκης, δήλωσε : «μάθαμε πως εξελίχθηκε ο πολιτισμός από τα αρχαία χρόνια, τα υλικά που φτιάχνονταν σε παλιότερες εποχές τα αγγεία, αλλά και με ποιόν τρόπο τα κατασκεύαζαν τότε οι άνθρωποι. Πήραμε πολλές καινούριες πληροφορίες που δεν τις ξέραμε από το σχολείο».
Τέλος, η Ελευθερία Σταυρουλάκη, μαθήτρια της τελευταίας τάξης του δημοτικού μας μίλησε για τις γνώσεις που αποκόμισε από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, τονίζοντας πως όσα έμαθε ήταν πολύ χρήσιμα, ενώ ταυτόχρονα ήταν μια πολύ καλή εμπειρία για τους συμμαθητές της και την ίδια μακριά από τις σχολικές τάξεις.