Τις ελάχιστες βάσεις εισαγωγής που αντιστοιχούν σε κάθε σχολή ή τμήμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας μετά τις πανελλήνιες εξετάσεις, την περασμένη Δευτέρα.
Όπως αναφέρει το υπουργείο Παιδείας, οι ΕΒΕ προκύπτουν από τις μέσες επιδόσεις των υποψηφίων ανά επιστημονικό πεδίο/τομέα σε συνδυασμό με τους συντελεστές που όρισαν οι ίδιες οι σχολές/τμήματα των πανεπιστημίων. Δηλαδή μια σχολή/τμήμα μπορεί να έχει επιλέξει ως ελάχιστη βάση εισαγωγής το 80% ή το 120% της μέσης επίδοσης των υποψηφίων ή οποιαδήποτε από τις ενδιάμεσες τιμές. Όπως, επίσης, μπορεί να έχει επιλέξει και για το/τα εμπλεκόμενο/-α ειδικό/-ά μάθημα/-τα ως ελάχιστη βάση εισαγωγής ειδικού μαθήματος ή ειδικών μαθημάτων το 70% ή το 110% της μέσης επίδοσης των υποψηφίων ή οποιαδήποτε από τις ενδιάμεσες τιμές μεταξύ αυτού του διαστήματος. Επισημαίνεται ότι μαζί με τις ΕΒΕ εμφανίζονται και ο συντελεστής της κάθε ΕΒΕ, το ειδικό μάθημα ή πρακτική δοκιμασία -εφόσον απαιτείται για την εισαγωγή σε συγκεκριμένες σχολές ή τμήματα- και τέλος ο αντίστοιχος συντελεστής ΕΒΕ ειδικού μαθήματος.
Η ελάχιστη βάση εισαγωγής που καθιερώθηκε φέτος για πρώτη φορά έχει προκαλέσει και την ανησυχία της συνόδου των πρυτάνεων, η οποία αγωνιά για τις επιπτώσεις που αυτή θα έχει σε περιφερειακά κυρίως πανεπιστήμια. Γι’ αυτό και ζήτησε ι «υπό το καθεστώς των έκτακτων συνθηκών της παρατεταμένης κρίσης της πανδημίας, να διερευνηθούν μέτρα στήριξης βιωσιμότητας των τμημάτων αυτών».
Σημειώνεται ότι η το υπουργείο έχει εξαρχής συνδέσει την ΕΒΕ με τη χρηματοδότηση των τμημάτων, με το φόβο των πανεπιστημιακών να είναι ότι, εφόσον δεν θα έχουν επαρκή αριθμό φοιτητών, θα περιοριστεί ή θα σταματήσει η χρηματοδότηση.
Επίσης, η σύνοδος πρυτάνεων θεωρεί απαραίτητη «τη συστηματική μελέτη του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας ώστε να εκπονηθεί ένας μακροπρόθεσμος σχεδιασμός, ο οποίος θα λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες του κάθε πανεπιστημίου, των περιφερειών και των επιστημονικών κλάδων».
Ο αντιπρύτανης ακαδημαϊκών υποθέσεων του πανεπιστημίου Κρήτης, Γιώργος Κοσιώρης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ανέφερε πως είναι νωρίς ακόμα για να εξαρθούν ασφαλή συμπεράσματα σε σχέση με την αποτελεσματικότητα ή μη του μέτρου της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Είναι λίγο νωρίς αυτή τη στιγμή για να βγάζουμε συμπεράσματα. Διάφορες ακαδημαϊκές μονάδες και τα προηγούμενα χρόνια είχαν ζητήσει λιγότερο αριθμό εισακτέων δηλαδή ζητούσαν έναν εξορθολογισμό και των βάσεων και του αριθμού των εισακτέων. Τώρα αν το συγκεκριμένο μέτρο με την ΕΒΕ είναι προς την σωστή κατεύθυνση ή όχι και αν θα αποδώσει κάποια μειονεκτήματα, αυτό θα φανεί και στην πορεία. Πάντως, οι ακαδημαϊκές μονάδες καθόρισαν τα κριτήρια, την ΕΒΕ, επομένως θα πρέπει να δούμε τι επιπτώσεις θα έχει ειδικά την πρώτη χρονιά και υποθέτω πως αυτό θα αναπροσαρμοστεί στο μέλλον διότι αυτά αλλάζουν .Είναι κάποια νούμερα, κάποιοι συντελεστές και πιθανόν να προσαρμοστούν και να γίνουν και πιο ευέλικτοι. Τώρα είναι γεγονός ότι χρειάζεται κάποιος εξορθολογισμός, γιατί το να έχεις άτομα που δεν θέλουν ή δεν μπορούν να σπουδάσουν δημιουργεί λιμνάζοντες φοιτητές, το οποίο δεν νομίζω ότι ούτε τα ιδρύματα το θέλουν. Τώρα από την άλλη πλευρά το πανεπιστήμιο Κρήτης οφείλει να κάνει τα δέοντα έτσι ώστε να βελτιωθεί το ίδιο. Και το πανεπιστήμιο Κρήτης, δεν ξέρω , κάνει κάθε δυνατή προσπάθεια. Η αριστεία στο ΠΚ νομίζω είναι δεδομένη».
Παράλληλα ο κ. Κοσιώρης πρόσθεσε ότι είναι σημαντικός και ο ρόλος της αυτοδιοίκησης στις πόλεις που υπάρχουν πανεπιστήμια, από πλευράς παροχής κινήτρων και διευκολύνσεων στους φοιτητές κάτι που, σύμφωνα με τον ίδιο, θα μετριάσει τις όποιες επιπτώσεις δημιουργούνται από τις ελάχιστες βάσεις εισαγωγής των σχολείων: «Το μεγάλο πρόβλημα είναι οικονομικό. Το θέμα είναι πολύπλευρο γι’ αυτό και θα πρέπει οι πόλεις να δούνε καλά παραδείγματα άλλων ευρωπαϊκών πόλεων που προσελκύουν φοιτητές και αυτό μπορεί να γίνει με ειδικές δράσεις για τους φοιτητές, εκπτωτικά κουπόνια κ.τ.λ. Πάρα πολλά πράγματα μπορούν να γίνουν οργανωμένα από την τοπική αυτοδιοίκηση. Όχι να περιμένουν μόνο από το πανεπιστήμιο, ήδη γίνεται όλη αυτή η προσπάθεια για να φτιαχτούν φοιτητικές κατοικίες, αλλά και οι ίδιες οι πόλεις θα πρέπει να δείχνουν ότι θέλουν τους φοιτητές. Αν γίνουν όλα αυτά θα μετριαστεί και η επίπτωση από την ΕΒΕ. Δηλαδή το πανεπιστήμιο κάνει από τη μεριά του αυτό που μπορεί, θα πρέπει και οι πόλεις να κάνουν αυτό που μπορούν, να μην τα περιμένουν όλα από το πανεπιστήμιο. Καταλάβατε είναι πολύπλοκο το ζήτημα μην το πηγαίνουμε μόνο στα νούμερα, πρέπει όλοι να βάλουμε πλάτη και το πανεπιστήμιο κάνει το μερίδιο του με το καλύτερο δυνατό τρόπο», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Οι ελάχιστες βάσεις εισαγωγής στο πανεπιστήμιο Κρήτης
Για τις σχολές του πανεπιστημίου Κρήτης οι ελάχιστες βάσεις εισαγωγής των τμημάτων έχουν ως εξής:
Βιολογία (Ηράκλειο): 11,98
Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών (Ηράκλειο): 9,58
Επιστήμης Υπολογιστών (Ηράκλειο): 12,41
Ιατρική (Ηράκλειο): 14,54
Ιστορίας και Αρχαιολογίας (Ρέθυμνο): 11,17
Κοινωνιολογία (Ρέθυμνο): 8,94
Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών (Ηράκλειο)-Εφαρμοσμένων Μαθηματικών: 10,78
Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών (Ηράκλειο)-Μαθηματικών: 10,78
Οικονομικών Επιστημών (Ρέθυμνο): 11,17
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (Ρέθυμνο): 10,34
Παιδαγωγικό προσχολικής εκπαίδευσης (Ρέθυμνο): 10,34
Πολίτικης Επιστήμης Ρέθυμνο ): 8,94
Φιλολογίας Ρέθυμνο: 8,94
Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών (Ρέθυμνο): 8.94
Φυσικής (Ηράκλειο): 14,38
Χημείας (Ηράκλειο): 14,38
Ψυχολογίας (Ρέθυμνο): 12 ,29