Το βράδυ του Σαββάτου 19 Νοεμβρίου 2016 οι μαθητές του Πειραματικού Γυμνασίου Πανεπιστημίου Κρήτης πραγματοποίησαν εκδήλωση με τίτλο: «Αρκάδι: Όταν η Ιστορία δε γίνεται σιωπή. Ερωτήματα, έρευνα και δημιουργίες των μαθητών του Πειραματικού Γυμνασίου Πανεπιστημίου Κρήτης» στο Σπίτι Πολιτισμού. Η εκδήλωση αυτή εντασσόταν στους επίσημους πανηγυρικούς εορτασμούς τιμής και μνήμης του Δήμου Ρεθύμνης για την επέτειο των 150 χρόνων από το Αρκαδικό Ολοκαύτωμα.
Οι μαθητές με τις παρουσιάσεις τους εστίασαν στον τρόπο με τον οποίο η λαϊκή Μούσα και οι παραδοσιακές ιστορικές ρίμες προβάλλουν το χρονικό του Αρκαδικού Έπους, στους νεοέλληνες ρομαντικούς ποιητές και δραματουργούς του 19ου αιώνα που συγκινημένοι συνέθεσαν ποιήματα και τραγωδίες για το Αρκάδι, στη διεθνή απήχηση του Ολοκαυτώματος και την αναζωπύρωση του φιλελληνισμού, στις τιμές των Ρεθυμνίων προς τους ήρωες μέσω της ονοματοθεσίας Οδών και των γλυπτών έργων ή άλλων εορτασμών, στα μηνύματα της εθελούσιας θυσίας όλων των εγκλείστων του Μοναστηριού και στο βαθμό πρόσληψής τους από τους συνομήλικούς τους έφηβους. Οι παρουσιάσεις ήταν πολυτροπικές, καθώς συνδύαζαν ισορροπημένα ιστορικό λόγο, εκφραστικές αναγνώσεις, απαγγελία ποίησης καθώς και πρωτότυπα βίντεο, δημιουργίες των παιδιών και του Θεατρικού Ομίλου του σχολείου. Όλα τα παραπάνω επένδυσαν μουσικά οι μουσικοί Μιχάλης Παυλάκης και Αδαμάντιος Μιξάκης, αποδίδοντας με τη λύρα, το λαούτο και το τραγούδι πολλούς κρητικούς σκοπούς. Επιπλέον, η χορευτική ομάδα του Λυκείου των Ελληνίδων Ρεθύμνου, υπό την καθοδήγηση του κ. Λάμπη Νικολουδάκη, απέδωσε υποβλητικά την ατμόσφαιρα της εποχής και των γεγονότων με παραδοσιακούς χορούς της Κρήτης.
Στο τελευταίο μέρος της εκδήλωσης οι μαθητές παρουσίασαν πολλές πρωτοβουλίες που είχαν αναλάβει: μέλη του Ομίλου Λογοτεχνίας εκφράστηκαν ποιητικά, εμπνευσμένοι από το γεγονός και τους ήρωες του Αρκαδίου. Μαθητές της Γ’ τάξης συζήτησαν με την υπερήλικη εγγονή του γενναίου Αδάμ Παπαδάκη, ταχυδρόμου των επιστολών του Αρκαδίου, κατέγραψαν τη μαρτυρία της σχετικά με τη δράση του στο μοναστήρι και τη μετέπειτα ζωή του, και ανίχνευσαν το πώς αισθάνεται ως απόγονος ενός ήρωα. Μαθητές της Γ’ τάξης του σχολικού έτους 2015-16 παρουσίασαν το αίτημα που απεύθυναν προς το Δήμαρχο Ρεθύμνης για ονοματοθεσία Οδού προς τιμήν του άδολου φιλέλληνα με τα φιλοκρητικά αισθήματα Samuel Gridley Howe, καθώς και ένα εντυπωσιακό Poster με τις οδούς και τα γλυπτά της πόλης που μιλούν για το Αρκάδι, ώστε να παραδοθεί, διά του εκπροσώπου του Σεβασμιότατου, στη Μονή Αρκαδίου και να βρει τη θέση του στην Πινακοθήκη του Μοναστηριού.
Η εκδήλωση πλαισιώθηκε και από έκθεση με εικαστικές δημιουργίες των παιδιών, που προέκυψαν μετά την ευαισθητοποίησή τους για το συγκλονιστικό γεγονός της εθελοθυσίας των μαρτύρων του Αρκαδίου, καθώς και με το αντίγραφο του παραπάνω Poster.
Όλοι οι μαθητές που συμμετείχαν, έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό: με ενθουσιασμό, υπευθυνότητα και σοβαρότητα, αλλά και με απόλυτο συντονισμό, πέτυχαν, με την εμψύχωση και συμπαράσταση των εκπαιδευτικών τους, ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα ως αφηγητές, αναγνώστες, ηθοποιοί, ποιητές και δημοσιογράφοι!
Την εκδήλωση παρακολούθησαν πλήθος κόσμου, γονείς, εκπαιδευτικοί, μαθητές, αλλά και άλλοι Ρεθεμνιώτες, που εξεπλάγησαν ευχάριστα από την ποιότητα και το υψηλό επίπεδό της και χάρισαν το ζεστό τους χειροκρότημα στα παιδιά.
Ο δήμαρχος κ. Γιώργης Μαρινάκης συνεχάρη τους μαθητές, τόνισε πως, με τη βοήθεια των άξιων δασκάλων τους, λειτούργησαν με άψογο επαγγελματισμό και ευπρέπεια και απέδειξαν ότι έχουν αντιληφθεί σωστά όλα τα μηνύματα που εκπέμπει το εμβληματικό για τον τόπο μας και για όλη την οικουμένη Αρκάδι.
Όσο για το ζήτημα της ονοματοθεσίας, ανακοίνωσε την ομόφωνη αποδοχή από την αρμόδια επιτροπή του αιτήματος να ονομαστεί οδός Σαμουήλ Χάου η 1η πάροδος Κονδυλάκη στην περιοχή Μασταμπά, δηλαδή ο δρόμος που περνά από το Κέντρο Κοινωνικής Μέριμνας του Δήμου και καταλήγει στο Παλαιοντολογικό Μουσείο. Συμπλήρωσε πως, χάρη στα παιδιά που το ζητούν, βρίσκει την ευκαιρία και ο Δήμος να τιμήσει ένα τόσο μεγάλο Φιλέλληνα της Αμερικής. Τέλος, ζήτησε από τους μαθητές να συνεχίσουν να παίρνουν πρωτοβουλίες και να υποδεικνύουν τέτοιου είδους δράσεις και ενέργειες.