Με αρνητικό πρόσημο και πτώση της τάξης του -4,28% έκλεισε για τις κρητικές εξαγωγές το 2014 σε σχέση με το 2013, η συνολική αξία των οποίων έφτασε τα 536 εκ. ευρώ, έναντι των 560 εκ. ευρώ το περυσινό αντίστοιχο διάστημα.
Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης «Οι επιδόσεις των εξαγωγών της Κρήτης ξεπέρασαν τις προβλέψεις, με δεδομένο ότι κατά το 9μηνο του 2014 η μείωση είχε αγγίξει σχεδόν το 11%, λόγω κυρίως της πάνω από 70% μειωμένης παραγωγής ελαιολάδου κατά την περυσινή ελαιοκομική περίοδο. Οι προσπάθειες των εξαγωγέων του νησιού παίρνουν σάρκα και οστά και, παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε και έχουμε θέσει στην πολιτεία, η Κρήτη αναδεικνύεται ως μία από τις πιο δυναμικές εξαγωγικές Περιφέρειες της Ελλάδας».
Ο κλάδος των Τροφίμων και Ποτών, ο οποίος αποτελεί το 52% του συνόλου των κρητικών εξαγωγών κατά την εξεταζόμενη περίοδο, παρουσιάζει μείωση ίση με 33%. Ο κλάδος των Χημικών και Πλαστικών έρχεται δεύτερος, με μερίδιο περίπου 30% επί του συνόλου των εξαγωγών της Κρήτης και αύξηση της τάξεως του 7%. Το υπόλοιπο ποσοστό του συνόλου των κρητικών εξαγωγών καταλαμβάνουν οι λοιποί κλάδοι, όπως η Κλωστοϋφαντουργία, τα Δομικά Υλικά, η Λαϊκή Τέχνη (-60%) κ.α.
Το ελαιόλαδο, το οποίο αποτελεί το 43% των εξαγωγών του κλάδου των Τροφίμων και Ποτών και το 32% της συνολικής αξίας των εξαγωγών της Κρήτης, παρουσιάζει μείωση, η οποία ξεπερνά το 52%.
Ακολουθούν τα νωπά Κηπευτικά, με μικρή μείωση της τάξεως του 2,5%, τα οποία μαζί με το ελαιόλαδο αποτελούν περίπου το 75% του συνόλου των εξαγωγών του συγκεκριμένου κλάδου.
Στον ίδιο κλάδο, αύξηση παρουσιάζουν οι εξαγωγές φρούτων (+5%), των γλυκών και ζαχαρωδών (+9%) και του μελιού (+31%). Αντίθετα, μείωση εμφανίζει η εξαγωγή Ψαριών και Θαλασσινών (-10%) και Κρέατος και Παρασκευασμάτων του (-12%).
Αύξηση παρουσιάζει ο κλάδος της Κλωστοϋφαντουργίας (+17%) και των Δομικών Υλικών (+19%). Σταθερή πορεία ακολουθεί ο κλάδος των Μηχανών και Συσκευών και ο κλάδος των Καλλυντικών Προϊόντων. Τέλος, σημαντική μείωση εμφάνισε ο κλάδος της Λαϊκής Τέχνης, ίση με 60%.
Όσον αφορά στις αγορές, πρώτη έρχεται η Γερμανία, με μερίδιο 26% και μείωση -2,35%, ακολουθεί η Ιταλία με μερίδιο 13% και τεράστια μείωση ίση με 63%, που αφορά κυρίως τη μείωση εξαγωγής ελαιολάδου χύμα, τρίτη έρχεται η Γαλλία, με μερίδιο 6% και σημαντική αύξηση της τάξεως του 32%, τέταρτη η Ολλανδία με μερίδιο 5% και επίσης σημαντική αύξηση ίση με 25% και πέμπτο το Ηνωμένο Βασίλειο, με μερίδιο 4% και αύξηση 21%.
Σημαντική είναι και η αύξηση των κρητικών εξαγωγών προς Τρίτες Χώρες, όπως το Κουβέιτ (+88%), την Αίγυπτο (+81%), το Μεξικό (+44%) και την Κίνα (+11%). Σταθερές παραμένουν οι εξαγωγές προς Ιαπωνία και Αυστραλία. Αντίθετα, μείωση παρουσιάζεται στις εξαγωγές προς Βραζιλία (-58%), Κένυα (-48%), Ρωσία (-20%) και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (-16%).
Όσον αφορά στο 2015, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, τον Ιανουάριο το σύνολο των κρητικών εξαγωγών παρουσίασε εντυπωσιακή αύξηση της τάξεως του 95,7%, ξεπερνώντας τις 58.858 χιλ. ευρώ, έναντι 30.080 χιλ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Την ίδια περίοδο ο όγκος των κρητικών εξαγωγών έφτασε τους 45.239 τόνους, έναντι 46.198 τον Ιανουάριο του 2014. Ο πρόεδρος του ΣΕΚ δήλωσε ότι το 2015 ξεκινάει πολύ δυναμικά για τις εξαγωγές της Κρήτης, κάτι που οφείλεται κυρίως στην πολύ καλή ελαιοκομική περίοδο του 2014, και αναμένεται περαιτέρω αύξηση σε όλους τους κλάδους.
Συνάντηση των εξαγωγικών συνδέσμων με τον υπουργό Οικονομίας
Συνάντηση με τον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, κ. Γιώργο Σταθάκη, είχε ο πρόεδρος του ΣΕΚ, Αλκιβιάδης Καλαμπόκης, παρουσία της πρόεδρου του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, κα Χριστίνα Σακελλαρίδη, και του πρόεδρου του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, κ. Κυριάκο Λουφάκη.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, οι εκπρόσωποι των τριών εξαγωγικών συνδέσμων κατέθεσαν στον υπουργό συγκεκριμένες προτάσεις για την επίλυση των προβλημάτων του ελληνικού εξαγωγικού εμπορίου, με άμεσο στόχο την ανάκαμψη των ελληνικών εξαγωγών και κατ’ επέκταση της ελληνικής οικονομίας.
Συγκεκριμένα, ο πρόεδρος του ΣΕΚ κατέθεσε από την πλευρά του ένα Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τις ελληνικές εξαγωγές, που αναφέρει συνοπτικά τις αδυναμίες του σημερινού συστήματος και προβλέπει στην ενίσχυση της εξωστρέφειας, με τη σύσταση ενός κυρίαρχου επιτελικού οργάνου (Εθνικό Εξαγωγικό Συμβούλιο), με τη συμμετοχή εκπροσώπων όλων των εμπλεκομένων στο εξαγωγικό εμπόριο φορέων και Υπουργείων, μέσω του οποίου θα συντονίζονται όλες οι δράσεις που αφορούν στις εξαγωγές και στο εθνικό business plan που απαιτείται. Έτσι, θα εξαλειφτεί η αλληλοεπικάλυψη δράσεων και θα υπάρξει συντεταγμένη και στοχευμένη γραμμή προώθησης των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων και υπηρεσιών στη διεθνή αγορά.
Σχετικές προτάσεις έγιναν για τη δικτύωση και συνεργασία των φορέων με τα γραφεία Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων, αλλά και την ομογένεια.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε από τον κ. Καλαμπόκη στη δημιουργία του εθνικού branding, για να μπορέσει το Made in Greece να είναι συνώνυμο της ποιότητας, η αναγνωρισιμότητα των προϊόντων μας και των υπηρεσιών μας να γίνει πιο εύκολη, άρα και η εξαγωγική διαδικασία πιο προσβάσιμη και η διεύρυνση του τουριστικού προϊόντος πιο βατή. Ο κ. Καλαμπόκης δήλωσε χαρακτηριστικά ότι υπάρχουν πετυχημένα παραδείγματα άλλων χωρών και θα πρέπει να επισπευτούν οι διαδικασίες, αφού, αν και υπήρχαν σχετικές εξαγγελίες τα τελευταία χρόνια, το εθνικό branding δεν έχει πάρει ακόμα σάρκα και οστά.
Ανάμεσα στις προτάσεις που υποβλήθηκαν από τον ΣΕΚ περιλαμβάνεται η ενίσχυση της εξωστρέφειας με νέα χρηματοδοτικά προγράμματα, για τη στήριξη των εξαγωγικών επιχειρήσεων, κυρίως σε άυλες ενέργειες (συμμετοχή σε εκθέσεις, επιχειρηματικές αποστολές κ.α.).
Ταυτόχρονα, τονίστηκε η επιτακτική ανάγκη για δημιουργία της Υπηρεσίας Μίας Στάσης (One stop shop) για τη διευκόλυνση των εξαγωγών, η οποία θα στελεχωθεί από έμπειρα και ικανά άτομα που θα παρέχουν, σε παλιούς αλλά και νέους εξαγωγείς, πληροφορίες που αφορούν την εξαγωγική διαδικασία. Επίσης, πολύ σημαντικός, σύμφωνα με τους εξαγωγείς, κρίνεται ο ρόλος του Regional Marketing, δηλαδή η ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων κάθε περιφέρειας. Η συνεργασία των εμπλεκόμενων Κρητικών φορέων εξωστρέφειας θα πρέπει να ενταθεί και να αναδειχθούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κρητικής διατροφής, που θα ενισχύσουν συνολικά την εικόνα της Περιφέρειας Κρήτης.
Τέλος, ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε και από τους τρεις προέδρους στο θέμα της ρευστότητας και της χρηματοδότησης των εξαγωγικών επιχειρήσεων για κεφάλαια κίνησης.
Οι προτάσεις που κατατέθηκαν και από τους τρεις εξαγωγικούς συνδέσμους, οι οποίοι είναι γνώστες της πραγματικής οικονομίας, αλλά και των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι εξαγωγικές επιχειρήσεις, πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο ουσιαστικής διαβούλευσης, για να μπορέσει να υπάρξει ένα ρεαλιστικό, αλλά παράλληλα ελπιδοφόρο, σχέδιο δράσης των ελληνικών εξαγωγών για την επόμενη δεκαετία.