Απογοήτευση και προβληματισμός για το μέλλον της αγοράς του Ρεθύμνου διακατέχει τον Εμπορικό Σύλλογο. Οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης έχουν δημιουργήσει ένα ασφυκτικό κλοιό στον επιχειρηματικό κόσμο χωρίς άμεσες προοπτικές βελτίωσης του οικονομικού κλίματος. Το πρόσφατο δεκαήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων όχι μόνο δεν τόνωσε την αγοραστική κίνηση, αντιθέτως όπως προκύπτει και από τα στοιχεία της ΕΣΕΕ, καταγράφηκε μείωση στον τζίρο των επιχειρήσεων σε ποσοστό 10-15%, με το μεγαλύτερο οικονομικό πλήγμα να υφίστανται οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ένδυσης και της υπόδησης.
Σύμφωνα με τους κατά τόπους Εμπορικούς Συλλόγους, οι πωλήσεις των καταστημάτων λιανεμπορίου στο εν λόγω διάστημα των ενδιάμεσων εκπτώσεων κινήθηκαν με πτωτική τάση, κατά 13,5% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή ενδιάμεση εκπτωτική περίοδο.
Σε επίπεδο Κρήτης, σε Ηράκλειο και Σητεία η κίνηση ήταν ίδια με πέρυσι, στο Ρέθυμνο είχε πτωτική τάση της τάξης του 11-20% στα Χανιά έως 10% και στην Ιεράπετρα στο ίσο ποσοστό.
«Η αγορά δεν κινήθηκε καθόλου. Κανένας συνάδελφος δεν είναι ευχαριστημένος. Η πτώση του τζίρου κυμάνθηκε στο μείον 10-15%, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή εκπτωτική περίοδο. Τα ποσοστά των εκπτώσεων ήταν υψηλά εξαρχής, ωστόσο δεν υπήρχε κανένα αγοραστικό ενδιαφέρον. Κόσμος υπήρχε, έκανε βόλτα όμως σχεδόν κανείς δεν ψώνισε. Ο καταναλωτής βρίσκει ώρες και μέρες για να ψωνίσει, το θέμα είναι ότι δεν έχει χρήματα. Και ακόμα και όσοι έχουν δεν ξοδεύουν αλλά τα διαφυλάσσουν, προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις που αφορούν σε ΦΠΑ, τέλη κυκλοφορίας, κ.τ.λ.», ανέφερε χαρακτηριστικά στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου Γιώργος Πολιουδάκης.
Τσουχτερά τα πρόστιμα για τις παραπλανητικές εκπτώσεις
Ο Εμπορικός Σύλλογος Ρεθύμνου, αποδίδει τη μείωση του τζίρου στα καταστήματα στην έλλειψη αγοραστικής δύναμης από πλευράς των καταναλωτών. Ωστόσο υπήρξαν διαμαρτυρίες πολιτών που έφτασαν στην εφημερίδα μας και αφορούσαν καταστήματα τα οποία αν και στη βιτρίνα τους είχαν μια πινακίδα στην οποία αναγραφόταν ότι υπάρχουν προσφορές, εντούτοις στα προς πώληση προϊόντα δεν υπήρχε η αναγραφόμενη τιμή πριν και μετά την έκπτωση, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση στο καταναλωτικό κοινό.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Γιώργος Πολιουδάκης, απαντώντας στο σχετικό ερώτημα των «Ρ.Ν.» ξεκαθάρισε πως η συμμετοχή ενός καταστήματος στην ενδιάμεση εκπτωτική περίοδο, είναι προαιρετική. Όμως, όπως είπε, αν και εφόσον το κατάστημα υποστηρίζει ότι κάνει εκπτώσεις τότε, οφείλει να αναγράφει και το ποσοστό της έκπτωσης και την τιμή. Ο ίδιος σημείωσε πως δεν έχει πέσει στην αντίληψή του τέτοιο περιστατικό, ωστόσο κάλεσε τους καταναλωτές όταν εντοπίζουν τέτοιες περιπτώσεις να προχωρούν σε καταγγελίες.
Ειδικότερα, ανέφερε: «Το 35% των καταστημάτων με βάση την έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ σε επίπεδο χώρας δεν συμμετέχει στις ενδιάμεσες εκπτώσεις. Δεν είναι υποχρεωτικό το μέτρο. Όταν ένα κατάστημα συμμετέχει στις εκπτώσεις όμως είναι υποχρεωτικό να αναγράφει την τιμή πριν αλλά και μετά την έκπτωση σε κάθε προϊόν. Εάν διαπιστωθεί το αντίθετο ο καταναλωτής μπορεί να προχωρήσει σε επώνυμη καταγγελία για εκπτώσεις «μαϊμού». Ωστόσο είναι δικαίωμα του κάθε επιχειρηματία να επιλέξει τα προϊόντα στα οποία θα κάνει εκπτώσεις. Δεν είναι υποχρεωμένος να κάνει έκπτωση στο σύνολο του εμπορεύματός του. Σε αυτό όμως που έχει έκπτωση οφείλει να αναγράφει και τις δυο τιμές. Έχουμε δηλώσει επανειλημμένως ότι όποιος καταναλωτής διαπιστώσει παραπλανητικές εκπτώσεις να ενημερώνει ή τον Εμπορικό Σύλλογο ή τη Διεύθυνση Εμπορίου και Ανάπτυξης. Τα πρόστιμα είναι τσουχτερά, καθώς πρόκειται για το μισό τοις εκατό του τζίρου του καταστήματος ετησίως και αν το ξανακάνει το πρόστιμο είναι το 3% του τζίρου τους».
Αποτυχία οι ενδιάμεσες εκπτώσεις
H δυσαρέσκεια του εμπορικού κόσμου ως προς το μέτρο του δεκαήμερου εκπτώσεων Μαΐου και Νοεμβρίου αποτυπώνεται στην έρευνα που πραγματοποίησε η ΕΣΕΕ, καθώς το 58% των επιχειρηματιών είναι αντίθετο προς αυτό, σε αντίθεση με το 23% που συμφωνεί με αυτό.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 38% των επιχειρηματιών πιστεύει ότι το συγκεκριμένο μέτρο έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του συνολικού τζίρου της σεζόν και ένας στους δέκα ότι έχει θετικό αντίκτυπο.
Πιο ανθεκτικές σε επίπεδο χώρας φαίνονται να είναι οι επιχειρήσεις με έδρα την Κρήτη και τα υπόλοιπα νησιά της Ελλάδας. Όσον αφορά στο όφελος των εκπτωτικών δεκαήμερων στην επισκεψιμότητα των καταστημάτων τα 3 χρόνια που έχουν θεσμοθετηθεί, οι επιχειρηματίες απαντούν σε ποσοστό 60% ότι το συγκεκριμένο μέτρο δεν έχει επηρεάσει τη συχνότητα επίσκεψης των καταναλωτών στο κατάστημά τους. Επίσης υπάρχει ένα 20% που δηλώνει ότι έχει αρνητικά αποτελέσματα.
Αντίστοιχη είναι και η άποψη του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου, ο οποίος αναφέρει χαρακτηριστικά: Από τότε που ξεκίνησε το μέτρο, δηλαδή από το 2013, έχει αποδεδειχθεί ότι οι εκπτώσεις δεν έχουν κανένα αντίκρισμα. Εμείς έχουμε ζητήσει την κατάργησή τους εξαρχής, ούτως ή άλλως οι έμποροι άσχετα με τις εκπτώσεις, πάντα κάνουν καλύτερες τιμές. Επίσης, την περασμένη Κυριακή άνοιξε το 70% των καταστημάτων, ωστόσο η αγορά και πάλι δεν κινήθηκε».
Στη γιορτινή περίοδο στρέφουν τις ελπίδες τους για ανάκαμψη
Οι όποιες προσδοκίες στρέφονται πλέον στην περίοδο των γιορτών, ευελπιστώντας πως έστω και σε ένα μικρό ποσοστό τα έσοδα των εμπορικών καταστημάτων θα αυξηθούν, τουλάχιστον εκείνων που αφορούν στα χριστουγεννιάτικα είδη, καθώς και στα καταστήματα που απευθύνονται σε αγορές παιδικών ειδών ένδυσης -υπόδησης και παιγνιδιών. Όμως και σε αυτή την περίπτωση οι έμποροι δεν περιμένουν πολλά πράγματα. Οι ίδιοι τουλάχιστον, όπως επισημαίνουν, θα φροντίσουν να δημιουργήσουν ένα γιορτινό κλίμα στην αγορά με τον κατάλληλο χριστουγεννιάτικο διάκοσμο, ενώ προγραμματίζουν και σειρά εκδηλώσεων με βασικό στόχο, όχι την τόνωση της αγοραστικής κίνησης, αλλά την τόνωση της ψυχολογίας των καταναλωτών.