Στο στάδιο της υλοποίησης περνά το νέο ηλεκτρονικό σύστημα του Δήμου Ρεθύμνου, που αφορά στην ελεγχόμενη στάθμευση στις κεντρικές οδούς της πόλης. Αυτή την εβδομάδα ξεκινά η εκπαίδευση του προσωπικού της οικονομικής υπηρεσίας στον τρόπο λειτουργίας του σύγχρονου ψηφιακού συστήματος και ακολούθως θα γίνει η ενημέρωση των χρηστών του οδικού δικτύου για τον τρόπο εφαρμογής του.
Χθες στη διάρκεια συνάντησης που πραγματοποιήθηκε στην τεχνική υπηρεσία του Δήμου παρουσία του αντιδημάρχου καθημερινότητας πόλης, Θωμά Κρεβετζάκη, του γενικού γραμματέα του Δήμου Μαρίνου Ρουσσιά και του υπεύθυνου του τμήματος προγραμματισμού του δήμου, Νίκου Βώβου, συζητήθηκε το αντίτιμο για την χρήση θέσεων ελεγχόμενης στάθμευσης και συμφωνήθηκε να επιβραβεύεται η ολιγόλεπτη στάθμευση.
Αύριο Πέμπτη το θέμα θα συζητηθεί εκ νέου, έτσι ώστε να υπάρξει κοινή πρόταση που θα τεθεί προς ψήφιση στην οικονομική επιτροπή του Δήμου και στη συνέχεια στο δημοτικό συμβούλιο.
Πάντως όπως ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο κ. Κρεβετζάκης όλα είναι έτοιμα και πλέον ξεκινά η εφαρμογή του συστήματος ήδη από τον επόμενο μήνα με ένα μεταβατικό στάδιο, όπου θα λειτουργούν ταυτόχρονα τόσο το παλιό όσο και το νέο σύστημα έως ότου εξοικειωθούν όλοι οι πολίτες με τις νέες τεχνολογίες. Ωστόσο υπάρχει πρόβλεψη για τους ανθρώπους εκείνους που ακόμα δεν έχουν προσαρμοστεί με τα νέα δεδομένα να μπορούν να εξυπηρετούνται από μεταπωλητές (περίπτερα) για να αγοράζουν χρόνο χρήσης για να σταθμεύουν στις θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης.
Ο στόχος του μέτρου είναι να αποσυμφορηθεί αφενός κυκλοφοριακά η πόλη και να αποφεύγονται οι άσκοπες μετακινήσεις μέσα στο κέντρο για την αναζήτηση μιας θέσης στάθμευσης και αφετέρου να υπάρξει αποτελεσματική εξυπηρέτηση των οδηγών, που μέχρι σήμερα ταλαιπωρούνται ψάχνοντας μια θέση να παρκάρουν. Παράλληλα μέσα από το σύστημα όσοι πολίτες κάνουν κατάχρηση της θέσης ελεγχόμενης στάθμευσης θα έρχονται αντιμέτωποι με πρόστιμα, το ύψος των οποίων θα καθοριστεί με απόφαση της οικονομικής επιτροπής, αφού οι αισθητήρες που έχουν τοποθετηθεί σε κάθε θέση θα ενημερώνουν αυτόματα την υπηρεσία για οποιαδήποτε παραβίαση του μέτρου.
Οι θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης είναι 593. Επιπλέον υπάρχουν 27 θέσεις για ΑμεΑ και 30 θέσεις που έχουν προβλεφτεί για φορτοεκφορτώσεις.
Ξεχωριστά από τις τρεις ενημερωτικές πινακίδες στις εισόδους της πόλης, που θα ενημερώνουν για τις ελεύθερες θέσεις στάθμευσης όχι μόνο της ελεγχόμενης αλλά και στους εποπτευόμενους χώρους στάθμευσης του δήμου (πάρκινγκ), θα έχει τη δυνατότητα ο χρήστης της εφαρμογής να οδηγηθεί απευθείας μέσω της εφαρμογής σε θέση ελεύθερη. «Στην αρχή, θα λειτουργεί παράλληλα με το υπάρχον σύστημα, προκειμένου να εκμεταλλευτούμε τη μειωμένη κίνηση και σε πραγματικές συνθήκες να δούμε πως λειτουργεί, να εντοπίσουμε τυχόν λάθη ή ελλείψεις, και να υπάρχει και σταδιακή ενημέρωση και εξοικείωση των συμπολιτών μας με το σύστημα αυτό. Αυτό που εκκρεμεί και πρέπει να γίνει είναι η ενημέρωση των συμπολιτών μας για τη χρήση της ηλεκτρονικής εφαρμογής. Η εξυπηρέτηση των οδηγών θα γίνεται μέσω του κινητού τους τηλεφώνου από συγκεκριμένη εφαρμογή, ενώ παράλληλα θα υπάρχουν και μεταπωλητές, όπως γίνεται σήμερα με τις κάρτες, από όπου θα μπορούν να προμηθευτούν οι πολίτες. Θα εξακολουθούν να υπάρχουν οι συνεργαζόμενοι με το δήμο μεταπωλητές -τα περίπτερα- με την σκέψη να εντάξουμε στους μεταπωλητές και τα πρακτορεία του ΟΠΑΠ» τόνισε ο κ. Κρεβετζάκης και πρόσθεσε ότι το πρώτο μισάωρο θα είναι δωρεάν.
Η ζώνη της ελεγχόμενης στάθμευσης αφορά τις έξης περιοχές:
Βορειοδυτική Γωνία Δημοτικού Κήπου – Ηλιακάκη – Κουμουνδούρου – Μοάτσου – Δημοκρατίας – Ν. Ανδρουλιδάκη – Ζυμβρακάκη – Ασκούτση – Χορτάτζη – Γερακάρη – Πλατεία Τεσσάρων Μαρτύρων – Ηγ. Γαβριήλ – Ηλιακάκη.
Επίσης, στη ζώνη ελεγχόμενης στάθμευσης συμπεριλαμβάνεται ο δημοτικός χώρος στάθμευσης στη συμβολή των οδών Γιαμπουδάκη και Παναγιωτάκη (έναντι Εργατικού Κέντρου).
Οι θέσεις που ανήκουν στην ελεγχόμενη στάθμευση, είναι όλες οι νόμιμες διαγραμμισμένες και αριθμημένες θέσεις στάθμευσης εντός της άνω περιοχής, εκτός από τις θέσεις που έχουν άλλη χρήση (φαρμακείου, ΑΜΕΑ, φορτοεκφόρτωσης, ολιγόλεπτης στάσης κλπ.).
Χρονική Διάρκεια από 08.00 – 21.00
Δευτέρα έως Σάββατο, εξαιρούνται οι επίσημες τοπικές και εθνικές αργίες και για τις ώρες 08.00 έως 21.00 κάθε ημέρα.
Η στάθμευση για τα πρώτα 30 λεπτά είναι δωρεάν.
Ρυθμίσεις για τους κατοίκους της περιοχής
Οι μόνιμοι κάτοικοι της παραπάνω περιοχής, θα δικαιούνται άδειας ελεύθερης στάθμευσης εντός της ζώνης ελεγχόμενης στάθμευσης, μετά από έγκριση και ένταξή τους στη βάση δεδομένων των δικαιούχων μόνιμων κατοίκων, οι οποίοι θα εντοπίζονται αυτόματα από την εφαρμογή.
Επίσης, δικαιούνται άδειας ελεύθερης στάθμευσης εντός της άνω ζώνης, οι μόνιμοι κάτοικοι της Παλιάς Πόλης, που διαμένουν εντός της περιοχής: Πλατεία Τεσσάρων Μαρτύρων – Γερακάρη – Χορτάτζη – Πλατεία Αγνώστου Στρατιώτη – Αρκαδίου – Β. Κορνάρου – Εθνικής Αντιστάσεως – Πλατεία Τεσσάρων Μαρτύρων.
Εφαρμογή και Έλεγχος του μέτρου
Για την αστυνόμευση του μέτρου της ελεγχόμενης στάθμευσης στην άνω περιοχή θα δύναται να χρησιμοποιείται αυτόματο τεχνικό σύστημα ελέγχου, με εγκατεστημένους αισθητήρες υπό του οδοστρώματος σε κάθε οριοθετημένη θέση, η οποία θα έχει μοναδικό κωδικό θέσης. Η δωρεάν χρήση ή η μίσθωση των θέσεων της ελεγχόμενης στάθμευσης δηλώνονται από τους χρήστες μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής που διαθέτει ο Δήμος για τη λειτουργία και την αστυνόμευση του μέτρου. Ο πολίτης θα μπορεί να αγοράσει τον χρόνο που θα σταθμεύσει σε συγκεκριμένη θέση είτε μόνος του είτε να απευθυνθεί σε συνεργαζόμενο καταστηματάρχη, συμβεβλημένο του Δήμου.
Τα δεδομένα κάθε στιγμή θα αποστέλλονται κεντρικά από τον ελεγκτικό μηχανισμό που έχει οριστεί από την Υπηρεσία και θα υπάρχει άμεση ενημέρωση για την νόμιμη ή μη χρήση της κάθε θέσης, καθώς και την πληρότητα ανά θέση, ανά δρόμο, ή στο σύνολο της ζώνης εφαρμογής του μέτρου.
Στάθμευση δικύκλων – βαρέων οχημάτων
Τα δίκυκλα δεν επιτρέπεται να σταθμεύουν εντός των θέσεων της ελεγχόμενης στάθμευσης που προορίζονται για αυτοκίνητα. Τα δίκυκλα δικαιούνται δωρεάν στάθμευσης εντός των ειδικά ορισμένων περιοχών για στάθμευση δικύκλων και μοτοσικλετών.
Τα βαρέα οχήματα, λεωφορεία και τρέιλερ και γενικά τα οχήματα που ξεπερνούν σε μήκος τα 5,50 μέτρα απαγορεύεται να σταθμεύουν στις οριοθετημένες θέσεις της ελεγχόμενης στάθμευσης. Τα οχήματα αυτά θα πρέπει να σταθμεύουν σε χώρους κατάλληλους όπως ορίζει ο ΚΟΚ.
Ανταποδοτικότητα του μέτρου
Τα έσοδα που θα προκύπτουν από την ελεγχόμενη στάθμευση και τα πρόστιμα, θα είναι ανταποδοτικά, δηλαδή θα διατίθενται εξ’ ολοκλήρου για τη χρηματοδότηση δράσεων που θα εξυπηρετούν την βελτίωση του κυκλοφοριακού (θέσεις στάθμευσης, σήμανση, κυκλοφοριακές μελέτες κλπ.).