Αρχές του χρόνου αναμένεται να ξεκινήσει το μεγάλο οδικό έργο του Ρεθύμνου, που αφορά στο τμήμα Αρμένοι – Παλέ, στον Αγιοβασιλειώτικο δρόμο που είναι και το πρώτο κομμάτι του Νότιου Οδικού Άξονα Κρήτης. Το έργο έχει εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, συνολικού ύψους 16.5 εκ. ευρώ. Ο διαγωνισμός έγινε, ο εργολάβος αναδείχτηκε και αναμένεται το προσεχές διάστημα να πιάσει δουλειά, ενώ συμφώνα με την σύμβαση ο χρόνος περάτωσης του έργου είναι οι 30 μήνες.
Όπως εξήγησε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου, Μαρία Λιονή, η Περιφέρεια Κρήτης έχει ήδη καταθέσει στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων το ποσό του 1.7 εκ. ευρώ που αφορά στις αποζημιώσεις των δικαιούχων για τις απαλλοτριώσεις που απαιτούνται για την διάνοιξη του δρόμου και κάλεσε τους ενδιαφερομένους που ακόμα δεν έχουν μεριμνήσει για την πληρωμή τους να συμβουλευτούν τους δικηγόρους τους για την αναγνώρισή τους.
Ειδικότερα, η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαρία Λιονή ανέφερε: «Έγινε η δημοπράτηση του έργου, έχουμε εργολάβο. Ήδη έγινε το πρώτο δικαστήριο για την αποζημίωση των δικαιούχων απαλλοτριώσεων, τα χρήματα έχουν κατατεθεί στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων από την Περιφέρεια και τώρα είναι θέμα των δικηγορών τους να κάνουν αναγνώριση των δικαιούχων, που είναι μια δικαστική διαδικασία για να πάρουν τα χρήματά τους. Σε ό,τι αφορά το έργο είμαστε στην διαδικασία της συγγραφής και έλεγχου της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και εκτιμούμε ότι στις αρχές του έτους θα εγκατασταθεί ο εργολάβος και θα ξεκινήσει το έργο».
Το τμήμα Αρμένοι-Παλέ αφορά νέα χάραξη μήκους 10 χιλιομέτρων (παρακάμπτεται ο οικισμός των Αρμένων από ανατολικά). Αντικείμενο της εργολαβίας είναι η αναβάθμιση δύο οδικών τμημάτων: Τμήμα Α (Παράκαμψη Αρμένων συνολικού μήκους 3,8 χλμ.) και τμήμα Β (μεταξύ των διασταυρώσεων προς Αμπελάκι και προς Αγ. Βασίλειο, συνολικού μήκους 2,8 χλμ.). Στα παραπάνω τμήματα περιλαμβάνεται μέριμνα για κάθετες συνδετήριες οδούς, έργα αποστράγγισης, οδοστρωσία, ασφαλτικά, έργα σήμανσης, φυτεύσεις κ.λπ.
Η προθεσμία εκτέλεσης του έργου είναι τριάντα (30) μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Το έργο Αρμένοι-Παλέ αποτελεί το πρώτο βήμα για την κατασκευή του Νότιου Οδικού άξονα Κρήτης, που σχεδιάζεται μεταξύ Αρμένων και Αγίας Γαλήνης, ο οποίος αναμένεται να λύσει τα σοβαρά καθημερινά προβλήματα, θα συμβάλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη της περιοχής και θα ελαχιστοποιήσει χρονικά τις αποστάσεις, καθώς όπως υπολογίζεται μετά την ολοκλήρωσή του, η διαδρομή Ρέθυμνο – Αγία Γαλήνη θα διανύεται σε περίπου μισή ώρα. Η μελέτη του έργου προβλέπει ουσιαστικά νέα χάραξη στον υφιστάμενο δρόμο, μήκους 6,8 χιλιομέτρων.
Με χρήματα της Περιφέρειας ολοκληρώνονται οι μελέτες το ΝΟΑΚ
Συνολικά, οι μελέτες για το τμήμα του ΝΟΑΚ του Ρεθύμνου από τους Αρμένους μέχρι και τον Άγιο Δημήτριο μήκους 28 περίπου χιλιομέτρων έχουν χρηματοδοτηθεί από την Περιφέρεια Κρήτης με συνολικό προϋπολογισμό 3,4 εκ. ευρώ.
Η ολοκλήρωση των μελετών αποτελεί το πρώτο και βασικό βήμα για να μπορέσει να μπει σε τροχιά υλοποίησης ο νότιος οδικός άξονας, στον οποίο δίδει ιδιαίτερη έμφαση η Περιφέρεια, καθώς το έργο αυτό αναμένεται να δώσει νέα αναπτυξιακή ώθηση στην πρώην επαρχία Αγίου Βασιλείου συνδέοντας το βορρά με τον νότο της Κρήτης με ένα δίκτυο σύγχρονο, ασφαλές και λειτουργικό, ελαχιστοποιώντας παράλληλα και την απόσταση.
Παράλληλα, η Περιφέρεια Κρήτης θα χρηματοδοτήσει τις μελέτες που αφορούν στο υποστηρικτικό δίκτυο, δηλαδή τα οδικά τμήματα που θα συνδέουν τα χωριά και τις κοινότητες του Δήμου Αγίου Βασιλείου με τον Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης. Ο προϋπολογισμός των μελετών αυτών εκτιμάται ότι θα ανέλθει στο 1 εκ. ευρώ.
Ειδικότερα, το οδικό τμήμα Σπήλι-Αγ. Δημήτριος έχει εγκεκριμένες μελέτες που βρίσκονται στο στάδιο της οριστικοποίησης. Για το τμήμα Παλέ-Σπήλι είναι σε εξέλιξη οι μελέτες «Για όλο το Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης είναι τελειωμένα τα δυο τμήματα και το τρίτο είναι σ’ εξέλιξη με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Ήδη η Περιφέρεια αυτή την περίοδο βρίσκεται στην διαδικασία εξασφάλισης νέας πίστωσης ύψους περίπου 1 εκ. ευρώ για τη χρηματοδότηση των μελετών του υποστηρικτικού δικτύου. Το υποστηρικτικό δίκτυο θα συνδέει όλες τις δημοτικές κοινότητες, χωριά μικρά και μεγάλα με τον ΝΟΑΚ, ο οποίος πλέον θα είναι ένας δρόμος ταχείας κυκλοφορίας, διπλής κατεύθυνσης, που δεν θα περνά μέσα από κανένα χωριό. Θα υπάρχουν είσοδοι και έξοδοι για όλα τα χωριά και τις κοινότητες. Οι μελέτες γίνονται τμηματικά και τα έργα θα χρηματοδοτούνται τμηματικά. Για αυτό λέμε ότι επειδή τα μεγάλα έργα χρηματοδοτούνται κυρίως από ευρωπαϊκά κονδύλια καλό θα είναι πριν ανοίξει το χρηματοδοτικό εργαλείο να υπάρχουν οι μελέτες και ας χρειάζονται κάποια επικαιροποίηση αργότερα. Καλό είναι να υπάρχουν οι μελέτες και όταν ανοίγουν ο άξονες να «κουμπώνουν» τα έργα μας. Το έργο του ΝΟΑΚ είναι από τα σημαντικότερα έργα για την Κρήτη. Η Περιφέρεια είχε ειδική στόχευση. Η Περιφέρεια δεν ασχολείται με έργα καθημερινότητας -βεβαίως βοηθά και χρηματοδοτεί- όμως κυρίως εμάς η δουλειά μας είναι να χαράξουμε άξονες αναπτυξιακούς και να κάνουμε έργα υποδομής. Ένα από αυτά η ο Νότιος Οδικός Άξονας Κρήτης. Είναι κύριος άξονας, τον δέχτηκε ως τέτοιο και το περιφερειακό συμβούλιο και μάλιστα τον χαρακτήρισε και διευρωπαϊκό δίκτυο στο χωροταξικό σχέδιο καθώς είναι ο άξονας που συνδέει το βορρά με το νότο. Επομένως επειδή θέλουμε ισόρροπη ανάπτυξη και ο βορράς έχει κορεστεί, θέλουμε με ένα τρόπο σωστό όμως να αναπτυχτεί και ο νότος. Για να γίνει αυτό χρειάζονται και συνδέσεις μεταφοράς. Άρα ο ΝΟΑΚ είναι ένα αναπτυξιακό έργο για τον νομό» τόνισε η αντιπεριφερειάρχης Μαρία Λιονή.